|
|
| Hestehandler, så har men prøvet det. |
|
|
Jeg blev ringet op i går af en elev, nu havde de fundet en pony, der var sød osv. om jeg ville tage med ud og se den, og som sagt så gjordt.
I morges kl. 9.00.
Ejeren havde højt proklameret (stave) at han ikke er hestehandeler, men han havde stalden fuld af ponyer og heste, alle til salg, og han ændrede kontsant hans forklaringer og hvornår han havde fået, hvor den var købt, hvor gammel den var osv.
Men jeg tjekkede den i hoved og r.. og fandt lidt hævelser på det ene ben, og hun var ikke rengåendene på ene forben efter at være bøjet op.
Så skulle vi prøve at ride på den, vi måtte ikke tage grimen af, han blev rigtig sur, lige pludslig råbte han vildt (foran børnene) og trak ponyen ind i stalden, for vi måtte ikke købe den, vi var for kloge som han sagde, hvorefter han sagde, man ser en hest om man kan lide den så køber man den færdig.
Vi satte os i bilen og kørte hjem, lidt gjade for han reagerede på den måde, for han havde tydlig noget at skjule.
Har rinded til en rideskole jeg ved også har set på den og fortalt om episoden.
Så har man også prøvet det...
-----MARIA----- :-)  smil - det smitter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undskyld mig |
|
|
men lavede du en bøjeprøve på den!?
og red i den bagefter!?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej.... |
|
|
Vi red den ikke.
Lavede heller ikke bøjeprøve på den. Løftede bare benet op som skulle hoven ranses. det var nok til den haltede.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøjeprøve |
| Forfatter:  |
ElseG |
| Dato:  |
04-04-2004 11:11 |
|
M.K.H. Else.
"Man lugter ikke af hest, man dufter!"
"Kunne du tænke dig at ringe gratis fra din fastnetstelefon, med venner og bekendte..??? Hvis ja, så skriv en besked eller mail, eller ring til mig på 97 33 39 89... !!!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt I ikke købte den |
Sanne & Liva |
04-04-2004 11:20 |
|
men man laver IKKE selv bøjeprøve på en hest. Det kan give varig skader
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| øhhhh..... |
Anders 1978 |
04-04-2004 11:25 |
|
så vidt jeg kan læse, så er der forklaret, at der ikke var tale om en bøjeprøve, men "Løftede bare benet op som skulle hoven ranses. det var nok til den haltede."
Bare inden folk begynder at at falde helt ned af stolene....
En sælger som ham, er da fuldstændig forkert på den, han ved jo tydeligvis ikke noget om handel med heste (og burde da slet ikke have mulighed for at handle med heste)... godt du tog med eleven derud og i kom tomhændet hjem...
Hyg Anders Always remember that hindsight is the best insight to foresight.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De er underlige de hestehandlere |
Diane Ellefsen |
04-04-2004 11:27 |
|
- Men ham her lyder da godt nok til at være specialseret underlig
Jeg var for noget tid siden oppe hos en af de "anderkendte" hestehandlere for at kigge på hest til en veninde. Han viste os en 12-års, der gik alle LA-klasser ti 55.000 (mener jeg det var). Den blev sadlet op og staldpigen hoppede op. Vi stod og kiggede og kunne se, at den var stram i det ene bagben og havde permanent skæv hleføring til højre. Vi sagde så, at vi ikke var interesseret og hestehandleren blev godt fornærmet for "hesten havde lige været i røngten og var gået igennem uden anmærkninger" Ja, det kan godt være, men røngten viser heller ikke skævheder i ryg og lænd.
Man skal vist være mere end almindelig erfaren, for at købe hest hos en hestehandler
Hilsner Diane Verden er ikke sort/hvid ------------------------------------------------------ Husk at tilmelde dig den store HN fest, der afholdes 5. juni i Nærum (København). Tilmelding kan ske her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en god erfaring |
|
|
vi har købt en dejlig pony af en hestehandler, vi betalte først noget af prisen og skulle betale resten når vi prøvede og hentede hende, der viste hun sig at være meget halt, og jeg bad pigen om at stå af efter tre travtrin, men jeg var nu hooked på hoppen og så hende nærmere an, hestehandleren tog pengene op af lommen igen, og sagde at vi kunne tage hende med hjem og få nogen til at se på hende, det gjorde vi og fik fat i kiropraktoren der rettede hoften, der var 7 cm skæv i den ene side, herefter var ponyen rengående, og har været det lige siden, hestehandleren var til freds med det beløb han fik i første omgang, og lod os få resten til at dække hoppens behandling.
Behøver jeg sige at jeg er tilfreds, men det er helt sikkert at man skal holde tungen lige i munden hvis man handler med hestehandleren, for de fortæller ingenting hvis ikke man selv kan se tingene, på den anden side det er der mange private der heller ikke gør, så det kræver efter min ringe mening stor erfaring at købe hest under alle omstændigheder.
Denne pony kostede ikke ret meget og kan alt, incl. galop pirouetter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak anders |
|
|
Det er lidt trals når folk ikke læser hvad der bliver skrevet, men bare bruser af i hoved på en.
Takker for du lige kunne forsvare mig lidt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøjeprøve... |
Mabel |
04-04-2004 15:44 |
|
Det passer ikke det der med, at i skriver, at man ikke må lave en bøjeprøve, da det kan skade den.
En bøjeprøve er kun at man løfter benet op i 30 sek. til 1 min. hvorefter man får hesten frem i trav, og det kan altså ikke skade hesten.
Hvis det er en dyrlæge der har sagt det, er det kun fordi at han/hun så ikke vil kunne tjene penge, hvis man selv gør det.
Vi har en dyrlæge som bekendt og hun siger at det ikke kan skade hesten.
Vi har også altid selv foretaget en bøjeprøve når vi har købt/solgt hest.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøjeprøve? |
AnneSofie |
04-04-2004 16:13 |
|
Er det virkelig farligt/skadeligt for hesten, hvis man selv foretager en bøjeprøve? Det har jeg aldrig før hørt.. Har dog heller aldrig selv foretaget én, men har set dyrlægen men også andre (ryttere/hesteejere) gøre det..
Er I sikre på, at det er decideret farligt, og hvor lang tid skal der gå inden hesten må få rytter på efter bøjeprøven? (såfremt den ikke udviser halthed).
Er det korrekt, at man holder benet bøjet i 30 sekunder?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mabel... |
Louise E |
04-04-2004 16:14 |
|
Man har jo hver især sin holdning til det, men min er helt klart at ingen andre end dyrlæger tager bøjeprøver på heste.
Hvis jeg skulle sælge en hest og køber selv ville tage bøjeprøve var jeg aldrig gået med til det; jeg ville også være påpasselig med hvilken dyrlæge jeg havde ude, for der er også stor forskel.
Sjov stodder ham hestehandleren; selvom det er alvorligt nok kan jeg godt grine lidt af det
Superdejlige belgiske hyrdehundehvalpe sælges til gode hjem. DKK reg, garanti og hvalpepakke medfølger. Smut en tur ind forbi www.malinoise.dk og se mere. Dejlig 3 års fornuftig, fuldblodshoppe sælges. Billeder kan mailes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen.. |
|
|
andre end dyrlægen får lov til at lave bøjeprøve på nogen som helst af de heste jeg har, eller som jeg har solgt for andre.
Det er ikke for "menigmand" at foretage en så drastiks sammenbøjning af hestens ben.
Men Maria du skriver jo selv efter at være bøjet op og det kan meget vel misforstås, og folk har vel læst dertil inden de ser at du ikke lavede en bøjeprøve.
Har DU husket at ejerskifte din hest i LR databasen??
En GOD hest har ingen bestemt farve eller race, men er et resultat af seriøs dokumenteret avl.
Succes får du ikke af at stjæle andres ting og sager på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo altså ikke bare |
Sanne & Liva |
04-04-2004 16:35 |
|
at bøje hestens ben i et vis antal sekunder, men benet SKAL bøjes i en MEGET bestemt vinkel og det er ikke så nemt og lige til som MANGE tror.
Det er total tåbeligt at tro at alle kan tage bøjeprøve og INGEN andre end dyrlægen tager bøjeprøve på min prinsesse
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis en bøjeprøve |
|
|
er så nem, hvorfor har så selv dyrlæger problemer med ikke at bøje især ponyer halte. Dvs at de får bøjet så hårdt op at ponyen faktisk bliver halt også selv om den ikke var det som udgangskunkt.
man bør kunne grine af sig selv, før man griner af andre. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selv dyrlæger |
|
|
....kan bøje benet forkert.
Jeg kender en hest der blev kasseret på bøjeprøven af en lokal dyrlæge. Da den blev kørt til Falk-Rønne, sagde at han da godt kunne se hvorfor den var halt på bøjeprøven, den var nemlig skæv i bagbenet og da den blev bøjet lige.... så var den halt. Falk-Rønne lavede bøjeprøve og godkendte hesten uden anmærkninger.
Så selv dyrlæger kan bøje en rask hest halt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Anders 1978 |
04-04-2004 17:10 |
|
Jytte:
Man må da gerne læse videre, og læse hvad der allerede er gang i, og hvad der er svaret på...
Charlotte:
Jeg forstod ikke lige din historie...
Du skriver hesten var skæv i bagbenet ? Er den så helt rask ? Og hvordan har Falk-Rønne så udført bøje-prøven ? Bøjede han så benet i den retning det var skævt ?
Hyg Anders Always remember that hindsight is the best insight to foresight.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg undrer |
Healingmassøren |
04-04-2004 20:59 |
|
mig også. Vil det sige at Falck Rønne godkendte en hest med et skævt bagben?
V.H.
Denise
Uddannet hestemassør og healer. Rytteren behandles gerne med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bøjeprøve |
|
|
Da jeg skulle have Luna handelsundersøgt, satte dyrlægen sælger til at bøje bagbenene da Luna var lidt af en gimpe. Han forklarede hvordan det skulle gøres og sagde at sådan gjorde han altid med en hest han ikke kendte og som var dum med sine bagben...
Men jeg synes godt nok det var ret underligt, især da sælger kun var 13!
Men han holdte nøje øje med hvordan det blev gjort og fortalte hele tiden hvordan osv....
Men ja, ved ikke helt hvad jeg skal mene om det....
Er bare glad for min Luna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var denne sætning... |
ElseG |
04-04-2004 23:43 |
|
M.K.H. Else.
"Man lugter ikke af hest, man dufter!"
"Kunne du tænke dig at ringe gratis fra din fastnetstelefon, med venner og bekendte..??? Hvis ja, så skriv en besked eller mail, eller ring til mig på 97 33 39 89... !!!!"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ridning og bøjeprøve |
Diane Ellefsen |
05-04-2004 09:21 |
|
Undrer mig lidt over det i skriver med bøjeprøve og ridning. Hvor har i det fra?
Jeg har på et tidspunkt, til en helt almindelig handelsundersøgelse, redet under en bøjeprøve. Altså jeg sad på hesten mens benet blev bøjet op og red så fremad efterfølgende. (forøvrigt meget nemmere end at skulle trække med hesten  )
- Og det var ikke "dyrlæge-hvem-som-helst" der foretog bøjeprøven, men en af de mest anderkendte ben-eksperter herhjemme.
Hilsner Diane Verden er ikke sort/hvid ------------------------------------------------------ Husk at tilmelde dig den store HN fest, der afholdes 5. juni i Nærum (København). Tilmelding kan ske her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diane har ret |
|
|
Da jeg var ung, var der ikke noget til hinder for at berideren lavede en bøjeprøve, mens der var rytter på hesten, som red den frem så snart benet var sat til jorden, og det er ganske rigtigt meget nemmere, jeg har også set dyrlægen gøre det adskillige gange, af samme årsag.
forøvrigt kan man lave en bøjeprøve både af overbenet og underbenet, og det kræver ligesom at man ved helt præcis hvad man laver hvis man ønsker det rigtige resultat, desuden handler det jo ikke kun om at bøje benet, men at bøje det i den rigtige vinkel, og det er der sikkert en menigmand eller to der kan, men elers ville jeg da vælge en dyrlæge, hvis jeg ønskede en ordentlig beskrivelse af hvordan de faktiske forhold er, Dog har jeg også set en dyrlæge bøje en hest halt der helt sikkert ikke var det i forvejen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fejl og mangler |
Dorte |
05-04-2004 10:05 |
|
Hejsa!
En hest kan sagtens dyrlægegodkendes, selv om den f.eks. har en skæv benstilling. At en hest er indfodet, fransk eller lettere paralelforskudt, har let balleforskydning o.s.v. er ikke grund til at kassere en hest.
Men selvfølgelig skal hesten undersøges ud fra dens benstilling. I bøjeprøven skal hesten bøjes "lige", altså ud fra dens benstilling. Hvis en hest der er indfodet bøjes som om den var fransk, ja, så ER den altså halt efter bøjeprøven. Men bøjes den korrekt (jævnfør Charlottes indlæg) udfra den sideværs vinkling af dens ben vil den være rentgående.
En hest med fuldstændig korrekt benstilling og helt uden fejl, vil også vise halthed, hvis hoven vippes ud eller indad i bøjeprøven.....derfor kan enhver hest bøjes halt!
Det bør derfor i princippet hverken være sælgers eller købers dyrlæge der foretager bøjeprøven. En let reaktion på bøjeprøven kan f.eks bruges til at presse prisen ned fra købers side.
Der er mange heste der er rene i røngten, men reagere på bøjeprøve og modsat, så helt vejledende er den ikke.
Hvor mange her har oplevet at dyrlægen tager den...efter min mening langt vigtigere, bøjeprøve hvor ledet belastes den modsatte vej...altså som leddet belastes under bevægelse? Hvor hesten står nogle minutter på en kile (tåen op), inden den sættes i trav?
Den syntes jeg fortæller meget mere om hestens holdbarhed.
Mvh Dorte
Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor er det egentlig |
xtiny |
05-04-2004 10:08 |
|
mere kritisabelt, at Maria lavede en bøjeprøve på hesten (Jeg ved godt, at det gjorde hun ikke! Men det er det, der debatteres udfra- bøjeprøven) end at hestehandleren ville sælge en halt hest?
Eller tilsyneladende var fuld af fup?
Er det sådan det skal være, at man skal acceptere at hestehandlere tager en i fuppen, hvis han kan?
Eller at hans postulat om, at man køber en pæn hest, ubeset, for det "gør man"?
Jeg undres!
MVH xtiny * @Lan plays with his privates. < Rintaun > ... < @Lan > I got these new toy soldiers < @Lan > They are really neat bash.org
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| maria skrev |
|
|
selv at efter at havde bøjet/renset hove var den ikke rent gående og så skulle vi prøve at ride den!!
hvem vil ride en hest som man på forhånd har set ikke er rent gående!?
men nok om marias besøg hos hestehandleren som var en båtnakke!
og tilbage til bøjeprøven, som jeg ikke vil lade andre end en dyrlæge fortage, for som beskrevet skal den bøjes i "hestens" vinkel og ikke ret mange af os kan se 100% hvordan hesten står og om der en lille afvigelse i benstilling eller om hoven er sat på i den rette vinkel, når selv en dyrlæge kan skade, hvilke skader skulle vi så ikke kunne lave hvis vi rendte rundt og pakkede hestens ben sammen.
og vil man være helt sikker på at hesten er i orden så er røngten, det mest sikre!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som Dorte også siger |
|
|
..så skal et ben bøjes i den retning det nu vender. Man skal tage hensyn til om hesten er indfodet eller fransk (på forbenene) eller udtået (på bagbenene). Hvis ikke man gør det så vil en ellers rask hest være halt på bøjeprøven.
Fordi et bagben er skævt betyder det ikke at hesten har en fejl af betydning. Betydningsfulde fejl der skal opdages ved bøjeprøve kan være OCD, spat eller lignende.
Indfodet, fransk eller udtået har sjældent betydning for hestens holdbarhed med mindre det er meget grelt.
Derfor er der meget forskel på om det er en lokal landbrugsdyrlæge, der checker hesten eller en hestedyrlæge (Falk-Rønne, Schougård mm.) de vil i langt højere grad kunne tage stilling til om en fejl har betydning eller kun er kosmetisk.
Så derfor skal folk der køber hest hos mig have den dyrlægegodkendt af en rigtig hestedyrlæge, og ikke bare den lokale.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hest... |
Idenion |
05-04-2004 10:25 |
|
er list fransk stillet-dyrlægen siger det er pga han har fuldblod i sig..
det kom med i journalen (som eneste anmærkning)
Hun var utrolig dygtig og gjorde MEGET ud af at tjekke ham i hoved og r..
-og bøjeprøven var lavet RIGTIGT for der var ingen tegn på uregelmæssighed at spore.
Jeg ville heller ikke tillade en køber at lave direkte bøjeprøve af frygt for der KUNNE ske at hesten fx blev bøjet halt. Men at løfte benet som når man tager hove, ja det SKAL man da prøve inden man køber den.
Vil da gerne tro at det er nemmest med en bøjeprøve hvis man kan ride hesten frem efterfølgende-gad vide om hende jeg havde ud ville have gjort det samme hvis han var tilredet.....
SÅ ned på jorden igen ikke? Vi er jo alle enige om at bøjeprøver ikke er noget man bare foretager sig-og Maria har jo kun løftet benet som for at rense hoven...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ok......... |
Anders 1978 |
05-04-2004 10:33 |
|
Så forstår jeg lidt mere... (mht. til, at man bøjer hestens ben udfra den benstilling....)
Hyg Anders Comfort the disturbed. Disturb the comfortable.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ahr også prøvet det |
sandra winther |
05-04-2004 10:41 |
|
men hestehalder.
og er selv blevet stemplet for at være en pga jeg solgte en pony for en fra bornholm af og selv havde mien til salg så var jeg en hestehandelr efter folks mening.
jeg købte mine ponyer fordi de var dejlige og jeg ville beholde med men vi skulle flytte og vi havde ikke plads til dem hvor vi bor nu da min far allerede har stalden fuld af hans ejen heste.
men jeg kender godt den type hestehandler de er bare nogle røv hule ri mine øjne det var da gdot du tog med der ud så.
held og lykek emd at fidne en go pony til pigen.
knus fra sandra.w.
bolette søges: brun dv hoppe på ca 23 år født:maj 1980. ca 158 i stg. efter opal og sultan uden brændmærke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har ret Dorthe |
Healingmassøren |
05-04-2004 15:12 |
|
Jeg er måske osse blevet for kritisk efterhånden, idet jeg ikke vil købe hverken indfodede heste eller heste der fransker.
Men det er blot min private holdning. Jeg ved at der er mange vidunderlige heste, der enten gør det ene eller det andet.
Venlig hilsen
Denise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ups.Uha |
Healingmassøren |
05-04-2004 15:22 |
|
der lød jeg noget frelst.
Hvis jeg blev tilbudt en hest jeg kendte og var blevet glad for, ville jeg jo nok vurdere hvor slemt det var. Det må blot ikke være så meget at det overbelaster visse sener i benet.
V.H.
Denise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| he he denise |
|
|
hvor mange heste tror du lige der render rundt og er perfekt i hvert henseende!!
og er de det svarer de næppe til et almindelig menneskes penge pung.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|