i børnene, ser dem ind i øjnene og siger: DU må IKKE slå DIN søster/bror. I et venligt, men bestemt tonefald- og det gentager man ad libitum. (1-2000 gange

)
Og når jeg skriver tager fat, så mener jeg rent fysisk og ikke voldeligt, men bestemt, så der er øjenkontakt. Ikke noget med at sidde i sofaen og sig:"Lad nu vær!" og "Hold nu op!" 50 gange til man mister besindelsen.
Slår de med en genstand, så tager man tingen, og siger: TAK. Den tager JEG. Du får den igen, når DU ikke slår DIN søster/bror. Igen- ikke voldeligt, og barnet får tingen igen, når det efter kort tid viser, at nu slår det ikke.
Anne Wahlgrens "De kære børn" har været som en bibel for mig. Med ti børn ved hun, hvad hun skriver om.
Det kræver en periode, hvor man konsekvent griber ind, hver gang der er optræk til ballade. Men ved at gå ind og afbryde uønsket adfærd med det samme- OG VED AT ROSE! (Ærlig ment ros!) ønsket adfærd, *så* fatter børn det hurtigt.
Husk at rose:"Du ER vel nok DYGTIG til at hjælpe DIN søster! Det er godt!" Positiv feedback er meget, meget vigtig for børn (og voksne med!), det styrker selvværdet.