Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Husskaden på besøg..
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 10:17
Jeg ved det: Husskader er pr definition væmmelige SKADEdyr, som spiser små sangfugles æg og unger, de stjæler alt hvad der skinner og har generelt et dårligt rygte...
>:-(

- Men jeg ELSKER husskader!
De er smukke og kloge (og ja, ja - De har en grim stemme...man kan vel ikke få ALT! ;-))

Her på matrikler huserer et skadepar.
Før i tiden spiste de morgenmad hos et nærtboende par, som hver morgen fodrede deres store rottweilere ude i hundegården...troede de.
;-)

Skaderne jog simpelthen de store wuffere væk fra skålene og spiste selv først, imens hundene så til med mundvandet løbende...Bagefter kunne de "farlige vagthunde" så allernådigst få lov at æde resterne!
:-P

Dette par medsamt deres "rottere" er imidlertid længst flyttet...ligsom et par af vore tidligere naboer, som fældede træet i deres have MED skadereden i!!
BARBARER!!
>:-(

De skulle SELV tvinges til at fraflytte deres hyggelige hjem lige før en familieforøgelse!!
Så ku' de nok lææær' det!!
:-P

Om skaderne har kunnet mærke vor sympati for de boligløse skal ikke kunne siges, men siden da har de opbygget og omhyggeligt vedligeholdt en badeboldstor rede i en Rød-el i nordskellet.
:-)

- og hver morgen i hele forårssæsonen møder mindst een af dem op ved køkkendøren (eller på gårdspladsen ved katteskålene) for at se, hvad Cafe Skadely serverer idag.

Oftest står menuen på katte- eller hundemad i form af tørfoder, men kogte kartofler og kødrester ryger også gerne ned, om nogen skulle have levnet eller decideret serveret den slags.
:-)

Det er i øvrigt UTROLIGE mængder af hundemad, sådan et skadepar kan slæbe væk, hvis de får muligheden!
(og grave ned til senere brug - man ved aldrig, hvornår man får brug for en terning opblødt tørfoder!)

Senere på året, når årets unger kan forlade reden: SÅ bliver det sjovt!
(læs: larmende ;-))

Så sidder hele flokken nemlig klar på det flade tag af "velfærdsknasten" lige fra solopgang
- og de SKRÅLER!!

De klikker og smækker og skræpper og pulser indtil vi forbarmer os over dem og smider en portion tørfoder ud på gårdspladsen.

Skader spiser forresten også frugt!
Vi har for længst opgivet at få så meget som et enkelt af de store fine Sunburst kirsebær fra træet i indkørslen

- allerede fra træets andet vokseår, hvor grenene nærmest blev tynget til jorden af fire store ungskader på kirsebærrov har de ædt rub og stub.
Fra bærrene er røde og til de er væk går der cirka fem minutter.
:-@

(Men nu planter vi bare 8 træer mere i syd-enden af haven...så MÅ vi da få et enkelt kirsebær i ny og næ, ikke?? :-D)

Nuvel: med dén familie i haven, så har vi vel næppe en sangfugl i miles omkreds??
:-(

JO!! Dét har vi!
Haven er væltende fuld af fugle året rundt - og åbenbart ikke ganske uden grund!

Som Jeg læste (til min glæde) i "The Garden" sidste år, så er der ofte FLERE småfugle i haver med skadereder end i haver UDEN besøg af de smukke sorthvide:

En have skal simpelthen være ekstremt fugleegnet med mange redeskjul og mange fodermuligheder, før skaden vil yngle deri.
(i)

Så dét kan vi glæde os over, at haven er....så går det meget nemmere med at overse, at dne ikek ligner en HAVE!
:-D

med venlig hilsen
atengstedt

Hvordan ser DIN have ud??
Haveplaner udformes.
Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
0
0
Svar på denne tråd

Godt så!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 10:26
Så ved man det det, man er indehaver af en ekstremt fugeegnet have ;-D Vi har nu også opgivet kampen mod skaderne, og lært at leve med dem og deres rede i det kæmpestore bøgetræ.
Hilsen Helle - Mimi

De som er kloge og som har hjerne begriber aldrig nogenting.

Peter plys
0
0
Svar på denne tråd

Skader
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 10:34

Vi har også op til flere skadepar på vores matrikler.

Jeg holder også meget af at på denne smukke og kvikke fugl - og de eneste "kontroverser", jeg har med dem, er når de snupper de næsten udrugede æg fra andemødrene - eller de næsten modne kirsebær fra mig. >:-(

Hej fra
Nina
0
0
Svar på denne tråd

husskader driller!!
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 11:30
Ja - grin I bare, men jeg har lige tilbragt 1 hel time med 1 eksempler.

Det må have været et meget uinteligent eksemplar af racen, fordi den havde besluttet at tilbringe morgenen i hovslaget i det store ridehus. Og tror I at den ville flytte sig - nej, nej.
Selv når vi kom dundrende i galop måtte vi dreje af i sidste øjeblik.

Da Peki forsøgte at fjerne pestilensen (læs rytteren uden ridefærdigheder - nemlig mig) sad den på kanten og plirrede med øjnene. Det havde altså været nemmere, hvis jeg ikke også skulle holde øje med den.

Da jeg fik undervisning - lød orderen: så rid den ned!!! Men det kan jeg altså ikke - bløddyr som jeg er.

Den kunne jo også bare flytte sig ned i den anden ende af ridehuset (vi havde det helt for os selv) men nej - så blev den jo alene.

Jeg håber at den tager sig sammen og flyver ud - inden rideskolerytterne kommer.

God dag
Schack
0
0
Svar på denne tråd

Vi har to
Forfatter: 
Dato:  04-03-2004 18:24
husskader på vores lille rækkehusgrund ! De er så venlige og høflige, lige til at rense tagrenderne når der ligger noget i dem. Så ligger der store klumper af snavs, skidt og møg flere steder lige under tagrenderne.

Så er de også morsomme at studere når de konkurrencerer med solsortene om at nuppe de største stykker brød fra foderbrættet. Skaderne sidder på hegnet og holder brødet i kløerne mens de hakker af det.

Dog sætter jeg grænsen at sætte hunde/katte-mad ud til dem. Det må de finde et andet sted.

Mine katte kan ikke lide dem, da de larmer formeget og ikke lader sig fange. Så de gemmer sig gerne eller smutter ind når der står en grinende skade på taget eller på hegnet......skøre fugle eller skal jeg skrive skøre katte, fordi de ikke kan finde ud af at fange skaderne :-)

Beagle.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider