Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

 Sukkerfrit til eftermiddagskaffen...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 11:50
Hejsa...

Vi skal have besøg i weekenden og min Bedstefar har sukkersyge, så derfor mangler jeg lidt ideer til noget bagværk til ham...

Vi andre skal have boller (som han dog også må få, bare han undlader smørret), lagkage, en skærekage og småkager...

Så jeg mangler lidt modstykker til lagkagen og skærekagen. Jeg har mange gange bagt nogle sukkerfri scones; men dem er jeg ved at være træt af at lave - han skal jo også gerne have noget nyt en gang i mellem...

Så gode opskrifter - gerne nogen I har erfaring med, der smager godt - modtages meget gerne :-)

MVH Tanja
0
0
Svar på denne tråd
 
 Link....
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 12:48
Måske kan du finde noget spændende her: Diabetes opskrifter

Hilsen Sif
0
0
Svar på denne tråd
 
 Vandbakkelser
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 13:20
Hvad med at bage nogle vandbakkelser, de er uden sukker, de kan fyldes med lidt frugt eller sukkerfri marmelade og lidt flødeskum.
Jeg laver dem ofte med kivi og banan.
og pyntes med lidt revet mørk chokolade.
Hilsen .
Yankee

Er du til fart og fest
så er travere bedst.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Muffins
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 15:00


Slog lige op i Diabetes kogebogen "mad til hverdag og fest"

og der er opskrifter på følgende;

Abrikostasker
Grovboller m. appelsin, mandler og chokolade
Chokoladekage
Formkage m frugt
Mokkaroulade
Kanel eller kokos muffins
chokoladesnitter
valnøddekager
bagt æblekage
Pæretærte
rabarberkage
æblekringle
kirsebærtærte
Lagkager (med opskrift til bunde og fyld)



Så hvis der er noget af det du er intresseret i så kan du bare sige til så skriver jeg det gerne ind :-)

Iøvrigt behøver du jo ikke lave flere forskellige slags ting, du kan jo bare lave det hele efter diabetes opskrifter og så kan alle jo spise af det hele.
Min Far havde sukkersyge så jeg er opvokset med diabetes mad og det smager ikke anderledes end hvis det er lavet med rigtig sukker.

MVH Line



:-) Jeg leder med lys og lygte efter vores gamle heste/ponyer, så slå et smut forbi min præsentation og se om der er nogen du kender :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 hej tanja
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 15:11
hos de fleste bagere kan du få en sukkerfri kage.

mener den hedder "waleskringle" eller sådan noget. det kan godt være det ikke lige er den men spørg bageren.

den spiser min mormor og hun har sukkersyge.

hilsen sjanna
0
0
Svar på denne tråd
 
 lav det samme til alle
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 21:20
Hejsa

Da jeg har været diabetiker i 18 år, så må jeg helt klart anbefale, at du laver det samme til ALLE dine gæster.

Som barn var jeg grædefærdig, når jeg fik serveret en tallerken med "specialmad" og folk sagde: "Ih hvor er du heldig, du får dit eget fad" GU VAR JEG EJ HELDIG!!! jeg ville da meget hellere have det samme som alle andre. Sådan har jeg det stadig, det er altså ikke altid rart med særbehandling. Ligeledes kan jeg se samme tendens på det plejehjem, hvor jeg arbejder. De ældre med diabetes bliver altså også skuffede, når de får pandekager når de andre får æbleskiver, vanilleis når de andre får citronfromage osv.

Du kan sagtens lave velsmagende kaffebord uden sukker til alle, jeg vil foreslå følgende:

*Boller (din egen opskrift)
*Æbletærte, hjemmebagt bund lavet af mel, lidt fedtstof, lidt sødemiddel og æg. Samt æbler evt. pærer elelr ferskner og serveret med syrnet fløde smagt til m. sødemiddel.
*Vandbakkelser m. flødeskum (lidt), hjemmelavet kagecreme og marmelade eller frugt. Eller evt. m. flødeskum pisket med néscafe, så det bliver en slags moccacreme.
*Lagkage, lavet af hjemmebagte bunde eller sukkerfrie fra velassorterede bagere, kagecreme, frugt, marmelade elelr lignende, samt pyntet med flødeskum.
*Småkager, her kan du evt. selv bage (langt det billigste) eller købe hos bager.

Lad være med at købe skærekage uden sukker hos bageren, de smager ikke godt, de bliver meget tunge når de er bagt uden sukker

Alle opskrifter kan findes hos diabetetsforeningen, du kan også anvende de sædvanlige opskrifter og blot erstatte sukker med sødemiddel. Det skal været perfect fit eller andet med samme "fylde" som sukker, spørg på apoteket, da du elelrs kommer til at mangle noget til at fylde i dejen, og kagen bliver i stedet tung og klasket.

Skriv bare igen, hvis der er andet du vil vide.


Jeg rider for min egen glædes skyld -og andres mening om vores formåen skal ikke tage glæden fra mig!!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kunstigt sukker
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 21:41
Jeg bruger pga gemalens slankekur et sødemiddel som hedder Perfect Fit. Det er genialt at bage med, folk kan ikke smage forskel, for det er ikke baseret på aspartam som fx light sodavand.

Kan købes bl.a. i Bilka. Jeg erstatter blot sukker i opskriften med PF. Skal man piske det med æg må man dog gøre det over vandbad, da det ellers klumper.

:Pia
0
0
Svar på denne tråd
 
 Kan kun tilslutte mig
Forfatter: 
Dato:  17-02-2004 22:15
Jeg kan kun tilslutte mig Anitas oplæg.
Har også selv været diabetiker siden jeg var 9, og det der med forskels behandling det er aldrig sjovt, uanset om man er barn eller voksen :-)

Jeg spiser dog nu stort set som alle andre mennesker, men for type 2 diabetikere som jeg går ud fra at din morfar er, der er det meget væsentligt at de overholder deres diæt, netop fordi det er den der styrer deres blodsukker (vi andre kan styre blodsukkeret med insulin, men mange type 2 diabetikere tager ikke insulin).

Pia


"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan"
"The soul that beholds beauty becomes beautiful"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider