|
|
| Spørgsmål om penge.. |
|
|
Hej,
Jeg har lige et par spørsmål. Jeg overvejer at købe en hoppe hjem fra USA,som skal bruges først som ridehest og senere til avl.
Hesten koster 27.000kr og transport 30-40 tusind kr.
Jeg vil formentlig lave en aftale med den nuværende ejer om at jeg køber hesten nu, men at hun så "leaser" den i et par år, da hun gerne vil have et par føl ud af den og derved kan jeg også tjene lidt flere penge inden jeg får hesten hjem.
Jeg kan rimelig sikkert betale købsprisen kontant og når jeg bliver 21 (om 2 1/2år) kan jeg hæve en børneopsparing, så jeg også kan betale transporten kontant.
Men hvis nu, jeg beslutter mig for at få hesten hjem med det samme, har jeg ikke pengene til transport lige nu. Har så overvejet at tage et lån, evt studielån. Hvad synes i om det? Jeg ved ikke så meget om lån etc, så hvilket lån ville i evt anbefale? Kan jeg overhovedet få et studielån? hvad skal man studere på for at man kan få et? Jeg er lige droppet ud af gymnsiet og regner med at starte på en medieskole efter sommerferien. Det skal ihvertfald være et lån,hvor jeg låner ca 50 tusind kr. og hvor jeg så kan betale det tilbage med pengene fra min børneopsparing når jeg fylder 21.
Et andet spørgsmål: Hvis jeg køber hesten, men den bliver i USA, leaset af nuværende ejer, skal/kan jeg så forsikre den i et dansk forsikringsselskab? eller skal den forsikres i USA (hvis den ikke er i forvejen)?
Og ved i hvor jeg kan finde en kontrakt om leje/lease af avlshoppe?
Hilsen Stine
:-D Smile - it's the second best thing you can do with your lips!  Se min hjemmeside, der er dagbog, gæstebog etc. - hjemmesideUndulatunger sælges: Håndtamme lige fra redekassen, mange farver, 10 stk. Pris pr. stk, kr. 80 + Engelske undulater, 1 årige ynglepar, DUK-ringe, stamtavler, div.farver, 10 par, pris pr. par kr. 250 Kontakt Finn på 22769924 eller Steen 20272357
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SU-lån |
| Forfatter:  |
PJ |
| Dato:  |
14-02-2004 00:31 |
|
Får man i rater hver måned, så man kan ikke bare låne 50.000 på en gang.
Det lyder da ikke så smart at købe hest for SU-penge på en uddannelse man ikke engang ved om man vil tage..
Jeg har såmænd den store forståelse for at købe hest, når man ingen penge har - det har jeg gjort mere end en gang...
Er det en speciel hest (selvfølgelig er det det..  )?
Men du har måske mulighed for at få en bedre og billigere transporteret hest i DK eller tilstødende lande - for hestens pris + transport fra US giver da en ordentlig slat penge til hestekøb?
Lige tilbage til lånene. Det vil formodentlig være ret dyrt for dig - og måske også svært at låne penge i banken udover de ca. 1600,-/md i SU-lån.
Ligeledes vil banken, hvis de overhovedet vil låne dig penge - nok med sikkerhed i din børneopsparing, tage en hamper rente - du er ung, det er forbrugslån...
Kort sagt: Du kommer til at betale kassen for at låne - hvis banken overhovedet vil. De hopper nok på den til lejlighed eller andet "normalt" - men en flybillet til en hest...nej... 
PJBeing normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu spørger jeg dumt |
|
|
Men er den hest virkelig så fantastisk at der ikke kan findes en lignende hest til de penge eller billigere herhjemme ?
Man kan godt nok få mange skønne heste til ca 60000kr i Danmark.
Det lyder da vildt at du dels vil bruge så mange penge og så måske endda skal vente så længe på hende.
Hvad er det for en hest ? Nu er jeg godt nok nysgerrig,hvorfor er den så fantastisk,speciel ?
Mvh Graven
 Arbejde må der til. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan godt forstå... |
|
|
...i er nysgerrige
Hoppen er en Straight Egyptian, araber hoppe fra 2003. Hun har en KANON stamtavle og rigtig god bygning, type etc. (synes jeg både selv og har også spurgt en international araber-show-dommer til råds, som også er imponeret). Og hoppen ER meget billig, men det er ikke fordi den er "dårlig".
Andre araberhopper, med samme stamtavle og "talent" for både show og ridning koster let 100.000kr - både i Europa og USA. Jeg har kigget på salgslister fra europæiske stutterier og de heste der har sagt mig noget har kostet ligeså meget som købspris og transport vil koste for hoppen i USA.
Jeg kan sagens få hende hjem med det samme. Det er mig, som har spurgt om den nuværende ejer vil lease hende et par år. Derved kan jeg nemlig betale transporten kontant med min opsparing og undgå at tage et lån.
Bare spørg hvis der er mere i vil vide
Hilsen Stine
:-D Smile - it's the second best thing you can do with your lips!  Se min hjemmeside, der er dagbog, gæstebog etc. - hjemmesideUndulatunger sælges: Håndtamme lige fra redekassen, mange farver, 10 stk. Pris pr. stk, kr. 80 + Engelske undulater, 1 årige ynglepar, DUK-ringe, stamtavler, div.farver, 10 par, pris pr. par kr. 250 Kontakt Finn på 22769924 eller Steen 20272357
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ikke med |
|
|
Jeg ved ikke hvad der der normalt for arabere. Men, jeg studser da lidt ved at du siger at hun er fra 2003, og at i løbet af et par år vil sælger trække et par føl på den... Er det ikke meget tidligt at trække et par føl på en hest?
Jeg vil give de andre ret i at du nok vil stå dig lidt bedre i at købe en hest i nærmere liggende himmelstrøg. Det er noget af en satsning du er på vej ud i. Og jeg tror også det bliver meget svært for dig at låne de penge. For slet ikke at nævne hvor træt du bliver af at skylde så mange penge væk. Især hvis noget udarter sig til noget andet end det du havde regnet med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Manly: |
|
|
Jo hun kan selvfølgelig ikke trække 2 føl på hende lige de næste par år, men hun kan jo formenltig godt få et føl, når hun er 3 år, og så går der et halvt års tid, inden jeg kan få hende hjem = 2-1/2 år fra nu, hvor jeg så også har pengene kontant.
Ved godt at det vil være en chance. Men først og fremmest skal jeg jo kun lægge de 27kg "på bordet", hvis hun så viser sig ikke at være så god alligevel, kan jeg sælge hende igen i USA.
Jeg har virkelig forelsket mig i denne hoppe. Hun har lige de linier, jeg gerne vil avle videre på om nogle år, hun er MEGET billig hvis man tænker på hvor god hun er (ejeren skal skære bestanden ned, derfor billig). Jeg tror virkelig ikke jeg vil få sådan en chance igen.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| synes at det lyder meget dumdristigt |
Sanne & Liva |
14-02-2004 17:25 |
|
hvem ved hvad og hvor du er om to år når hoppen kommer hjem ? Der kan ske meget på så lang tid.
Desuden kan du ikke tjekke hoppen førend den komemr hjem !
Synes at det er en meget dum ide at gøre det
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man forærer ikke guld væk...... |
|
|
Lige meget hvor " meget bestand der skal nedskæres", og "du er den helt rette til denne hest" - ja så "får" man ikke en 100.000 krs hest for 27.000 kr.
Og hvordan kan de skærer ned i deres hestebestand, og så samtidig have plads til din hest i 3-4 år ?
Alle mine alarmklokker lyser med rødt, når jeg hører sådan en historie.
Desværre vil din bank sikkert gerne låne dig nogle penge med sikkerhed i din børneopsparing - det er jo virkelig let tjente penge for banken. Men et reelt lån, det tror jeg ikke de vil give dig.
Sjovt nok lyder denne her hestehistorie meget, som en anden historie her fra HN, hvor en anden pige ønskede at høre vores mening om køb af en araberhingsteplag.
Også det var en "fantastisk købschance" - og jeg håber virkelig at grunden til, at vi ikke har hørt mere fra den historie af er, at pigen fandt udaf, at hun var ved at blive snydt så vandet det drev.
Har du råd til at ligge 27.000 kr nu til en hest, så spar lidt op over det næste år - og køb dig så en kanon araber herhjemme eller i vores nærmeste nabolande.
MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| re: charlotte |
|
|
Jeg tror også det var Stine111 der overvejede at købe den hingsteplag du snakker om..
Stine: Jeg er i det store hele enig med Charlotte.. du køber katte i sækken.. du ser ikke engang dit køb  der kan gå meget galt i løbet af to år + det lyder usandsynligt at en avler sælger en dyr hest SÅ billigt. Salgsannoncer er tit m-e-g-e-t vagt formuleret...
Ane
Kender du nogen der har en siameser/orientaler killing til salg i Storkøbenhavn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan godt se at det... |
|
|
...lyder meget dumdristigt, men i har jo så heller ikke hørt alle detaljerne.
Jeg har kontakt men den araber-show-dommer, som jeg nævnte tidligere, og hun skal så hjælpe mig med købet. Hun er en meget anerkendt dommer og ved hvad hun snakker omog hun har hjulpet mange over hele verden med køb og salg af arberheste.
Hoppen skal selvfølgelig tjekkes i h**** og r** af en dyrlæge inden der bliver skrevet under på noget. Derudover får hende dommeren tilsendt en MEGET detaljeret video af ejeren, hvor man kan se alle detaljer i hoppens bygning og hun kan også tage hen og se den IRL, mod betaling selvfølgelig. Så den vil faktisk blive "tjekket" mere end hvis jeg selv tog over for at se den.
Sanne: nej, jeg ved ikke 100%hvor jeg vil være, men jeg ved at jeg, når jeg har råd, vil starte noget araberavl. Indtil da,vil jeg tilride hende og bruge hende som ridehest også for at afprøve hendes brugsegenskaber. Og ligemeget hvor jeg er og hvad jeg laver vil jeg have min egen hest, så hun bliver IKKE bare solgt videre "fordi jeg taber interreseen"
Jeg har også tænkt mig selv at tage til USA og se hende inden jeg får hende hjem, derved kan jeg belutte om hun er værd at transportere til DK, eller det bedre kan betale sig at sælge hende videre (formentlig til et stutteri)i USA.
Charlotte og Ane: Jeg køber ikke katten i sækken. Jeg svarede på en annonce og har nu snakket med ejeren over e-mail i en uges tid og har fået en anden "araber-eksperts" mening. Desuden går jeg jo ikke hen og skriver under på noget imorgen. Jeg overvejer ALLE aspekter og hvis det ender med at jeg køber hende, er der meget som skal ordnes, arrangeres og tænkes over først. Har i aldrig tgaet en chance, hvor i bare vidst at i var NØD til at tage den, for sådan en chance kommer ikke igen?
Og jo, det var mig som også overvejede at købe en hingsteplag-her mener jeg dog heller ikke at jeg blev snydt. Det var dog noget helt andet, en investering, hvor jeg ikke fik hesten til mig selv. Her vil jeg jo købe en hest, som skal være min fremtidige avlshoppe, hvis alt går vel.
Her kan i læse nogle af de ting, som Liz Salmon (araberdommeren) har skrevet til mig:
Dear Stine,
I've just been to Sheri's web site. The filly does look promising, she seems to have great top line, tail carriage and movement. I see she's asking $4500, which if she is as good as she looks on the video is an extremely reasonable price. I also like her pedigree
Hun skriver også dette, som jo er hvad i siger og somjeg ogåer helt enig i:
If you are not coming over to the States to see the mare, then I think it is essential that someone should see her in person or on a very detailed video. You also should get a very thorough vets exam including palpating the
ovaries and a culture swab
As I judge all over the world and report on shows for magazines, I do know what horses will do well in Europe either for showing or for breeding. Many straights here in the US, do not move well enough for Europe, and I would never breed from a mare that does not have good type, conformation and movement.
Håber i forstår lidt bedre nu, selvom jeg selvfølgelig ikke forventer at i er enige.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine.......... |
Sanne & Liva |
14-02-2004 22:50 |
|
stadig synes jeg at det er helt hen i vejret.
Det er utrolig mange penge at give for en hest, men ikke har set -live.
Du må ikke blive fornærmet over dette, men du er altså også kun -ja enten 17 eller 19 år og det er virkelig mange penge.
Hvordan vil du få råd til et stutteri ?
Det tager som regel generationer at oprette et stutteri, som man kan tjene på.
Jeg synes stadig at det er vildt hen i vejret hvis du gør det.
Som charlotte skriver, så sælger man ikke en hest til 27.000 hvis den er mere værd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sanne: |
|
|
Jeg ved jeg endnu er meget ung (bliver 19 til august), men jeg har jo heller ikke tænkt mig at gå ud og starte et stutteri imorgen - ved da godt er det er urealistisk bare lige at så starter man lige et stutteri, men det er min drøm og jeg er villig til at arbejde for at drømmen går i opfyldelse. Om så denne hoppe ender med "bare" at blive min ridehest, som jeg måske trækker et par føl på...det ved jeg ikke. Det vil jeg da også være glad/tilfreds ved.
Jeg giver jo også "kun" 27.000kr foreløbig og kun hvis dyrlæge og hende dommeren, som hjælper mig siger ok for hende. Så tager jeg til USA om et pr år, senest, og ser hende, hvis det så viser sig at hun ikke vil være værd at bruge 40.000kr på at få transporteret hjem, så kan jeg sælge hende og ihverfalt mindst få nogle af de 27.000kr tilbage.
Jeg skrev jo heller ikke at hun var 100.000kr værd (så mente jeg det ihvertfald ikke sådan). Mente bare at hun var MEGET mere værd end 27.000kr, og hvad grunden så er for at ejeren vil sølge, kan jo være ligemeget, hvis der ikke er noget galt med hesten (og det vil jeg selvfølgelig få undersøgt først). Desuden kan i jo også læse at en international araber-show-dommer skriver at det helt klart er en MEGET god pris for en hoppe af hendes "kaliber".
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine111 |
pauillacine |
14-02-2004 23:42 |
|
Det lyder som en dejlig drøm
Men ikke mere end det.
Rigtigt meget kan gå galt; har du overvejet at hesten kan blive skadet, syg eller endda dø? Så er dine penge væk, og du har rent faktisk betalt en masse penge for noget du aldrig vil få gavn af.
Hvad hvis hun ikke duer som avlshoppe? Ikke kan komme i fol, eller avler små skævbenede ikke-smukke føl? Eller avler et dårligt sind?
En "ekspert" kan aldrig købe netop hvad DU har brug for - hvad jeg kan lide, og finder fantastisk, er det ikke sikkert at du falder for. Og hvad én dommer siger, er ikke garant for at alle dommere i verden er enige.
Føl og plage udvikler sig - og ikke altid som man håber/forventer
Mit råd til dig: Køb en hest som du kan se, opleve og få en fornemmelse af. Og køb først en hest når du har brug for den!
-¤-
Med venlig hilsen Pauillacine
Nye billeder på min profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pauillacine: |
|
|
Du skriver:
"Rigtigt meget kan gå galt; har du overvejet at hesten kan blive skadet, syg eller endda dø? Så er dine penge væk, og du har rent faktisk betalt en masse penge for noget du aldrig vil få gavn af."
Ja, det har jeg tænkt over og for det første skal hesten selvfølgelig forsikres, for det andet har jeg jo også "kun" betalt 27.000 når den stadig står i USA, når jeg har betalt den "fulde" pris (transport) vil den jo være i DK og forsikret i DK. Så jeg kan godt se at det er risikabelt, men jeg er dog ikke den første som har importeret heste fra USA.
"Hvad hvis hun ikke duer som avlshoppe? Ikke kan komme i fol, eller avler små skævbenede ikke-smukke føl? Eller avler et dårligt sind?"
ja, det er der jo altid en risiko for, men jeg skriver jo også, at hvis hun ikke viser sig at være egnet til avl, vil jeg se det som at jeg har købt en skøn araber-ridehest, og at jeg tog en chance som måske ikke lige gik som jeg havde tænkt, men alligevel er glad for at have taget.
"En "ekspert" kan aldrig købe netop hvad DU har brug for - hvad jeg kan lide, og finder fantastisk, er det ikke sikkert at du falder for. Og hvad én dommer siger, er ikke garant for at alle dommere i verden er enige.
Føl og plage udvikler sig - og ikke altid som man håber/forventer "
Nej, men hun er MEGET mere erfaren med araberavl end jeg er (endnu;) ) og derfor stoler jeg på at hun kan se om det er en god hest. Hun skal jo ikke sige om det lige er hesten for mig, hun skal sige om den har korrekte ben, god araber-type, gode bevægelser etc.
Desuden har andre på siden www.straightegyptians.com/forum OGSÅ rost hoppen MEGET og det er araber-avlere fra hele verden med flere årtiers erfaring.
Vil lige sige tusind tak for jeres svar (selvom jeg ville ønske at der bare var en som "holdt med mig";) )
Grunden til at jeg skrev dette indlæg var jo at jeg ønskede at høre andres mening.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg... |
|
|
...svaret på jeres spørgsmål...tusind tak, fordi i har givet jer tid til at kommentere mit indlæg.
Men vil I (Graven, Manly, Sanne&Liva, Charlotte, Ane og Pauillacine)ikke være søde at svare igen? I stillede mig jo nogle spørgsmål, og dem har jeg svaret på. Vil så gerne høre hvad i synes nu, selvom i har samme mening som før.
Jeg vil også MEGET gerne høre fra andre, hvad i synes?
På forhånd tak,
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan jeg da godt |
|
|
Jeg ville egentlig ikke have svaret igen, da jeg sådan set stadig har samme holdning som før, men nødigt vil få dig til at føle at jeg hakker på dig eller er efter dig. For i sidste ende er valget dit.(læs bankens)
Grunden til at jeg ikke har ændret holdning er, at jeg har været meget selvstændig siden jeg flyttede hjemmefra som 16-årig. Jeg har altid skullet købe og betale mine heste selv. Også før jeg flyttede hjemmefra. Jeg har prøvet mange forskellige økonomiske situationer, både den helt slemme og den ret gode, og alt derimellem.
I din alder var penge et forholdsdvist abstrakt emne i mit hovede, og jeg må indrømme at jeg nok kunne have fundet på at gøre det samme som dig. Dengang. Idag er jeg lykkelig over at jeg ikke gjorde det. For i en tidlig alder er der så mange ting man mangler at lære. Man flytter ikke bare hjemmefra og får en stabil økonomi, hvis man da nogensinde får det. Og bare en kort overgang med en ustabil økonomi og en temmelig stor gæld, kan få det hele til at ramle.
Til syvende og sidst er det jo også banken der bestemmer i dit tilfælde, og jeg er bange for at du bliver skuffet hvis du sætter dig for store forventninger til deres valg.
Jeg vil også godt lige endnu engang gøre opmærksom på nogle af de ting der burde få alarmklokkerne til at ringe. Hesten er billig, ja, og du siger at det er fordi der skal tømmes ud i bestanden. Men hvorfor tænker ejeren så pt. i at avle flere føl? Ejeren har en "gratis" hest i nogle år, og kan egentlig være ligeglad med hvilken stand hesten er i efter at hun evt. har trukket føl tidligere end hesten er klar til det. Jeg synes stadig ikke det ville være en god ide for dig at springe ud i dette. Og selvom du ikke er den første der importerer heste fra udlandet, så er der nok ikke mange med din økonomiske situation og alder, der gør ret meget i det.
Håber ikke jeg har gjort dig ked af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spændende |
Katja |
15-02-2004 17:29 |
|
Hej Stine
Jeg vil ikke udtrykke min mening i dette indlæg, men bede dig om at skrive et nyt indlæg, når du er kommet videre i dine betragtninger. Uanset hvor dumdristigt eller risikabelt det end er, så synes jeg det er et enormt spændende projekt.
Lad os høre mere senere og læg endelig et billede ud af "vidunderet".
Held & Lykke
Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bedækkes? |
|
|
>
> Stine111 skrev:
> Jo hun kan selvfølgelig ikke trække 2 føl på hende
> lige de næste par år, men hun kan jo formenltig godt
> få et føl, når hun er 3 år, og så går der et halvt
> års tid, inden jeg kan få hende hjem = 2-1/2 år fra
> nu, hvor jeg så også har pengene kontant.
Mener du at hun skal bedækkes som 2 årig ?
Bruger man det i araberavlen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Tak for dit svar.
Jeg har også besluttet IKKE at age et lån. Hvis hesten bliver godkendt af formidleren og af dyrlægen vil jeg ¨måske købe den, men kun hvis jeg kan få lavet en god aftale med en MEGET grundig kontrakt med den nuværende ejer om leasing af hoppen de næste par år. Altså hvornår hun tidligst må sætte den i fol, at den skal have samme "kondition/gode helbred" efter de år, som nu. Altså en kontrakt, som tager højde for alt.
Derved vil jeg så om ca. 3 år, hvis hoppen stadig viser sig egnet til avl, få hende fløjet hjem. Hvis ikke vil jeg sælge hende i USA. Jeg vil jo få en idé om hvordan hun avler, ved at se det første føl hun så får hos nuværende ejer. Jeg vil derfor IKKE tage et lån, men vente med at få hende hjem, til jeg kan hæve min børneopsparing. Jeg vil lige sige, at min børneopsparing vil ikke være "tømt" derefter, jeg har også en anden, som er bundet til uddannelse. Nuværende ejer er helt med på at lave en aftale, som passer mig, og hvis jeg skrifter mening om 1 år eller tidligere kan jeg sagtens få hende fløjet hjem der. Alt det skal der bare skrives, så det ikke kan misforstås, i kontrakten.
Så jeg vil ikke sætte mig i gæld og jeg vil have 2-3 år til at tjene lidt flere penge, tage en uddannelse etc.
Håbre på flere kommentarer.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad så med? |
|
|
Nu når hun så ikke selv kan bestemme hvornår hun vil trække føl på hesten. Og altså slet ikke "et par" som du først var inde på, er der så stadig en ide i at "lease" den for hende?
Nu er du jo ude i noget med at hun så skal have den til at stå indtil du er klar til at få den hjem. Hvem skal betale for den og dens behov indtil da?
Hun er godt nok en rar én hvis hun vil det, må jeg sige. Det er ikke noget vi har tænkt os, hvis vi fremtiden skal sælge heste ud af landet (Island). Og en hest er ikke en så stor mdl. udgift for os ellers, deroppe. Har man først betalt for en hest, hænger man vel på alle udgifter der måtte være på den. Eller hvordan vil I gøre det?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katja.... |
|
|
...tusind tak for interressen. Her er nogle billeder og videoer:
Først et billede af "vidunderet"  Azizaa MA - som føl (2 uger gammel)
og et billede da hun var 7 måneder (som dog ikke er så imponerende pga vinterpels og mudder  )
link til stamtavle, hvis nogen er interreseret: tast "Azizaa MA" hvis i kun kommer til forsiden
link til video af Azizaa: håber det virker
Vil i også se billeder af hendes far og video af ham?
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hun har foreløbig været helt med på idéen og hun betaler alle udgifter (undtagen forsikring vil jeg tro) mod at få mindst et føl ud af hende.
Hvis jeg vælger at få hende hjem inden nuværende ejer kan nå at trække et føl på hende, skal jeg selvfølgelig betale for opstaldning (dog kun mindre beløb).
ALT skal selvfølgelig stå i kontrakten så der ikke bliver nogen misforståelse. Men det har jeg jo også hjælp til af Liz Salmon (dommeren jeg nævnte tidligere,som formidler araberheste).
Vil lige sige, at ejerene virkelig virker MEGET sød og rar. Hun skrev i annoncen, som jeg først så, at hun meget gerne ville lease denne hoppe efter salg, da hun egentlig helst ville beholde hende. Og indtil videre har hun været rigtig sød til at besvare mine spørgsmål og finde ud af hvordan vi kan få alt organiseret.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er amerikaner |
AG PALADINI |
15-02-2004 18:21 |
|
og ved lidt o situationen i USA, i øjeblikket er der ikke nogen salg på heste, fordi det er lige før valget, dette gør folk usikker og der sælges næsten intet.
Har selv en del i 52 heste i Usa og ligger som nabo til "FOUR WINDS" som er et araber stutteri, og jeg kan fortælle dig at der er ikke ret meget salg i hsete i øjeblikket.
Først at tage føl på en araber hoppe så tigligt ødelægger sædvanlig vis deres vokse kapacitet og skader deres be sturktur.
Andet det er dyrere end det du angiver at bringe heste fra USA, du skal i dag betale for 1 måned karantene, plus transport og den billigste er til Luxemborg, og så er der moms ved ankomsten, osv. så lad være med at låne penge til noget som du ikke engang kan forsikre
herhjemme.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| AG Paladini: |
|
|
Jeg har IKKE tænkt mig at hun skal have føl for tidligt - det skal selvfølgelig ikke ødelægge hende.
Ang transportprisen så KAN jeg få det til $5.500-$6.000. Liz Salmon som formidler købet, har kontakt til et transportfirma, som kan undgå den måneds karantæne (da det vist mest er politisk, men jeg ved ikke så meget om det) Den pris er alt inkl. med transport fra nuværende stald til "min" stald i DK - og jo, så er der selvfølgelig momsen.
Hilesn Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke for at hakke på dig |
Sanne & Liva |
15-02-2004 19:03 |
|
men stadig mener jeg at du lyder utrolig naiv. Stine man sælger ikke en rask hest til 1/3 af dens værdi -det er ulogisk.
Og ja de er søde ved dig for deu er ved at købe katten i sækken (lyder det til)
Håber virkelig ikke du gør det, for det alt alt for risikabelt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som AG PALADINI |
HeidiZ |
15-02-2004 19:03 |
|
skriver, så er det ikke særlig meget gang i hestesalget derovre, da dollar-kursen er temmelig lav for tiden. Skal have sendt noget video derover, men regner nu ikke med så meget, da det simpelthen ikke kan betale sig for dem, at købe heste hjem fra DK for tiden.
Så derfor får du jo mere hest for dine penge, så det bare med at slå til nu!!
Det er jo noget af et sats. Men udfra hvad jeg kan læse, så har du allerede fået skaffet nogen stabile kontakter.
Synes ikke det er dumdristigt, man skal jo tage nogen sats her i livet. Tag en snak med nogen fagfolk som har forstand på sådanne handler, så du kan blive rådet igennem det på bedste vis. De kan helt sikkert fortælle dig hvad der er godt og dårligt ved sådan en handel, og hvordan du bedst er sikret.
Held og lykke med det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tusind tusind tak... |
|
|
...for de positive ord HeidiZ.
Det er lige præcis det jeg mener...at det er NU jeg skal slå til. Dollaren er lav og derfor er hun endnu billigere og man er jo nød til at tage nogen chance i livet.
Sanne: Synes det er gået lidt for vidt. Jeg siger jo at jeg IKKE ved om hun lige er 100kg kr. værd, det er hun nok ikke. Men flere mennesker, jeg har snakket med som er MEGET kendt i araberverdenen har sagt at det er en RIGTIG god pris for en hoppe som hende, men ikke så billig at man straks tænker "der må være noget galt" hestepriserne er ikke på samme niveau i USA som her.
Heidi igen: jo, jeg har fået nogle rigtig gode kontakter, ville ikke "turde" vove mig ud i det alene
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil lige gøre opmærksom |
|
|
på, at der oveni det angivet kommer moms og toldafgifter. Så det er rent faktisk mere end du har regnet med. Kontakt venligst told og skat samt dem der nu engang bestemmer reglerne for indførsel i DK. Jeg kan desværre ikke lige huske navnet på stående fod, men jeg kan huske at det kostede kassen at få en hest hjem bare fra Schweiz. Mere end 100000 bobs.
Desuden kan det være at hun kan snyde den udenom i USA, men når den kommer til Danmark skal den have bevis på den har udstået karantænen eller en tur i karantæne.
Jeg må ærlig indrømme jeg synets det er en fin ide, men for tidligt ude. Jeg er også typen der ikke køber før jeg har pengene plus en fast indkomst!
Jeg ville selv have en hest jeg kunne få glæde af, end at "smide" penge ud hver måned uden at få bare en lille smule ud af det!
Jeg bliver nød ti lat være fræk, hva siger dine forældre?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stadigvæk en dejlig drøm |
pauillacine |
15-02-2004 21:38 |
|
Jeg har stadigvæk samme holdning som før; det lyder som en dejlig drøm, men ikke noget jeg ville anbefale nogen at kaste sig ud i.
Du mener at det er et godt køb; jeg kan (udfra videoen) ikke få øje på andet end en lille frisk følle, der ikke indeholder de kvaliteter jeg vil investere i.
-¤-
Med venlig hilsen Pauillacine
Nye billeder på min præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine..... |
Sanne & Liva |
15-02-2004 22:27 |
|
lad os lige få på det rene at du efterlyser netop min mening og det giver jeg. At du så synes dener for hård, det er jo op til dig.
Du skriver at hoppen nemt kan koste 100.000 8eller det kan andre med samme afstamning). Jamen hvis det søde føl her er 100.000 værd, så sælger de det da ikke til dig for 27.000, bare for dine blå øjnes skyld.
Ja undskyld mig og især hvis jeg har fornærmet dig, men det lyder meget naivt
Ellers vil jeg sige at føllet ser fint ud og ser da også ud til at være fint gående, men......
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine111 |
|
|
Jeg synes også det lyder spændende og kan kun give samme opbakning som HeidiZ og Katja.
Der er selvfølgelig mange ting der skal tænkes på, men det gør du jo tilsyneladende.
Jeg kan godt følge dig, for det er jo en drøm du gerne vil følge, og det kan være svært at vente på en drøms opfyldelse, hvis man har muligheden for at begynde på den her og nu.
Så pøj pøj med det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| chancer |
|
|
Jeg synes bestemt også man skal tage chancer her i livet, men 40.000 kr. chancer skal man tænke grundigt over inden man tager dem... jeg ved ikke om dine yderligere oplysninger ændrer så meget for min holdning..
Jeg synes bestemt at stamtavler er interessante og værd at tage med i sine overvejelser ved køb (især når vi snakker hopper) men at købe et hoppeføl på grund af papiret, uden at se det, og så langt væk at det er umuligt at 'komme forbi' og lære den at kende. Det slår mig bare om en meget KEDELIG måde at have hest på
Ane
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering: |
|
|
Jeg modtog i dag et videobånd fra ejeren. Men både Azizaa og hendes familie 
Til dem som tror at hun vil snyde mig, så kan jeg sige, at jeg tror ikke hun ville sende mig noget fra USA, som koster $10 i fragt, hvis hun ikke var réel.
Men jeg kan ikke se båndet  Vi (ejeren og jeg) havde slet ikke tænkt på at der er forskellige bånd i EU og USA. Nu skal jeg så finde ud af om jeg kan få kopieret det over til et bånd jeg kan se. Er der nogen som ved, hvor jeg kan henvende mig?
Svar på spørgsmål:
Tine: Jo, ved godt at der kommer told på også. Mine forældre er ikke "inviet" i mine planer...endnu. Vil selvfølgelig spørge dem til råds, men vil først have ALLE fakta. De er nemlig ikke hestemennesker, og vil helt sikkert med det samme sige, at det er spild af penge at købe hest (om det så re i DK eller USA)
Pauillacine: Det er nu mere end en drøm for mig. Det er en KÆMPE chance. Jeg har en ambition (ikke kun en drøm) om at avle fuldblodsarabere, når jeg en dag forhåbentlig får mit ejet landsted og denne hoppe, vil, hvis man ser udfra hendes stamtavle, være lige det jeg søger efter. Om hun så er korrekt bygget etc, det har jeg en professionel til at hjælpe mig med at finde ud af.
Sanne: Jeg ER glad for at høre din mening. Siger bare til din kommentar "Du skriver at hoppen nemt kan koste 100.000 8eller det kan andre med samme afstamning). Jamen hvis det søde føl her er 100.000 værd, så sælger de det da ikke til dig for 27.000, bare for dine blå øjnes skyld." - at jeg IKKE siger at hun er 100kg værd, men at 27kg er billigt og hvorfor SKAL der altid være noget galt med hesten, hvis den er billig? Nuværende ejer får et "gratis" føl efter en hoppe, som hun egentlig helst vil beholde, hun "beholder" hesten de næste ca. 3 år, og kan jo derved holde øje med at denhar det godt og skal ikke skilde sig af med den med det samme. Og så er der det med at dollaren er meget lav for tiden. Hvis dollaren var oppe på 8, som den har været, ville prisen jo være 36kg og ikke 27. Og sidst men ikke mindst er der det med at der simpelthen ikke er et marked for araberheste i USA lige nu, pga. alle deres problemer. Jeg er altså ikke "såret" over dine kommentarer, tror bare at du havde misforstået mig, og jeg respekterer da at du har en anden mening
Louise N: Tusind tak
Ane: kan godt forstå at det måske virker "kedeligt" at købe en hest, som jeg først får hjem om 3 år, men det er jo mit valg  og hvis jeg vil have hende hjem før, kan jeg sagtens. Jeg vil jo heller ikke tage "chancer", i første omgang, for mere end 27kg. Om et par år, vil jeg rejse til USA (det havde jeg tænkt mig alligevel) og så vil jeg besøge Azizaa og derefter beslutte mig for om hun har det rette temperament til mig og få hende tjekket igen (både dyrlæge og mere erfaren araber-person). Hvis hun så ikke lever op til mine forventninger, vil jeg sælge hende i USA.
Håber i vil fortsætte med at komme med jeres meninger. Jeg sætter MEGET pris på dem alle.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke negativt ment |
|
|
men jeg tror skam gerne på at hun kunne "snyde dig", ved at sende en video herover. Det er en forholdsvis lille investering hvis du tilgengæld sender pengene for føllet herover.
En bekendt skulle arbejde derovre som hestepasser og de sendte både video og billet, men billetten var ægte nok, men stedet ikke! Der var ikke en hest, men masser af unger, som ikke engang var nævnt og de stjal hendes pas, så hun skulle igennem møje og besvær for at komme hjem igen!
Så jo. 10§ er mer end rigelig hvis hun vil snyde dig.
Glæder mig til at høre hva det bliver til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hej igen.... |
|
|
Tine: jo, det er nok ikke noget godt "bevis" for at hun ikke vil snyde mig, men jeg stoler på hende og har tænkt mig at lave en "bulletproof" kontrakt, så hun IKKE KAN snyde mig
Her er lige et link til en video af Azizaa's far:
Denne hingst synes jeg virkelig er dejlig. SUUUUKKKKK
og en video af Azizaa's mor:
Tager lidt tid at downloade, hvis du ikke har hurtigt modem, men det er HELT KLART det værd
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hest fra USA |
|
|
Hej Stine !
Hvis det er den lille hoppe som der er billeder og video af på fuldblodsaraber.dk så må jeg nok tilslutte mig de andres holdning til sagen.
Helt ærligt er 27.000 kr. mange penge for en 1 års hest med hendes kvaliteter - ja det kan godt være at hun er straight egyptian, men det er ikke stamtavlen du skal ride og avle på. Af type synes jeg hun ser ret ordinær ud, hun har små øjne, en ret stejl skulder med en lavt ansat hals hvilket til dels giver hende en anelse svanehals og gør det vanskeligt at få det optimale ud af hende rent dressurmæssigt (her tænker jeg både rent holdningsmæssigt samt hendes evne til at bruge forbenene korrekt). Jeg er absolut heller ikke imponeret af hendes bevægelsesmønster på videoen. Hun er småt gående bagtil (ingen indundergriben hun smider bare bagbenene bagud) på trods af at hun fløjter rundt i ophidset tilstand med halen lige i vejret (hvor du normalt vil se en ekstra indundergriben) og som sagt så mangler jeg noget fremadgriben i hendes forbensbevægelse. Især galoppen bekymrer mig, hun galloperer med næsten samlede bagben.
Der er efter min mening alt alt alt for stor risiko forbundet med den her sag.
27.000 + transportomkostninger + dyrlæge omkostninger + omkostninger omkring registrering m.v. løber meget hurtigt op og helt ærligt så findes der mange væsentligt bedre heste rundt omkring i Europa til de samme penge som du ender med at slippe for hende her (prøv at tjekke det tyske marked der plejer at være ret gode muligheder der).
Kvalitet koster penge, og det må du erkende - hende her er ikke det jeg vil kalde kvalitet og de 100.000 kr. kan man muligvis få for heste der er i familie med hende, men at tro at hun er 100.000 værd er desværre utopi.
Jeg undres også over hvordan du vil betale for opstaldning, dyrlæge, smed, forsikring osv. det er rent faktisk væsentlig dyrere end det at købe hesten - så hvis ikke du har råd til at købe hesten så lad være. Du skal nok få mulighed for at finde den helt rigtige hest senere når du sidder i et fast job osv. (tro mig heste kan meget hurtigt blive meget dyre i dyrlægeregninger og det er ikke sjovt når man er på SU).
Ydermere kan jeg ikke se hvad avleren skal have glæde af at lease en hest der kun er et år gammel ???? Det er ren omkostning for hende - der går minimum 2 år før hun kan trække føl på hende og 2 år hvor hun skal betale omkostninger m.v. det er godt nok noget af en streg i regningen når hun ikke får noget ud af det.
Jeg kan heller ikke helt følge dig i din oplysning om at du da bare kan tage hesten hjem når det passer dig. Normalt når du først laver en leasing kontrakt så er den altså bindende og hesten bliver hos den der står på papiret hvad enten du vil det eller ej !
Så vidt jeg kan se af deres hjemmeside holder de "complete dispersal" dvs. de sælger rub og stub af deres heste - hvorfor skulle de så lige beholde din hest i 3 år og trække et føl på den ????
Desuden så ville jeg ALDRIG nogensinde selv få andre til at se på en hest for mig. Jeg kan garantere dig at jeg selv skulle se dyret før jeg betalte noget som helst for den, og jeg vil have den undersøgt af egen dyrlæge også (du aner ikke hvor kritiske dyrlæger er i USA de ser muligvis igennem fingre med problemer som danske dyrlæger ville påtale og du kan dermed få problemer mht. forsikring af hesten m.v.)!!!!
Min vigtigste pointe her er at man kan se en del på en video, men nær tjek af bentøj m.v. det kræver altså at du ser dyret live. Sidst men ikke mindst så ville jeg også forlange en røntgenundersøgelse af hesten. Hvis jeg skulle betale 40.000 kr. for at transportere den hjem så skal den ski godt nok også være 100% i orden, også under overfladen.
Som de andre også allerede har nævnt så er der også mange riscici forbundet med det. Hun kan nå at komme til skade inden du nogensinde får hende hjem, hun kan vise sig at være steril, hun kan vise sig at avle dårlige føl og meget meget andet.
Hvis du så gerne vil starte et stutteri, så køb dig en hoppe der er afprøvet. Det kan godt være det er lidt dyrere, men så har du også bedre belæg for at vurdere hestens avlsmæssige værdi. Og som før nævnt så koster kvalitet mange penge, og araberavl er ikke omkostningsfrit. Der går alt for mange middelmådige heste rundt og det holder prisniveauet nede selv på heste der også egner sig til avl - så i stedet for at tjene penge på avlen så vil du automatisk komme til at sætte penge til.
Så mit råd er - vent nogle år spar penge op, og når du engang sidder i et fast job og har økonomisk overskud til at holde mere end 1 hest, så kan du begynde at avle, men indtil da så køb dig en ridehest hvis du vil have hest, for at avle på noget middelmådigt det får du ingenting ud af.
Det kan godt være du synes jeg er strid i min bedømmelse af hende, men jeg har fulgt med i araberavlen i temmelig mange år efterhånden og har set både godt og skidt, og set med mine øjne så besidder den hoppe ikke de kvaliteter du skal bruge hvis du vil lave top avls- og rideheste ! Så det her er udelukkende mit syn på sagen, måske virker det som et surt opstød - men du er nødt til at tænke lidt rationelt og realistisk.
Min egen er også langt fra perfekt, han har desværre også den der ret stejle skulder og det har betydning for hans forbens aktivitet + det er svært at placere ham korrekt rent holdningsmæssigt hvis ikke man er meget opmærksom på det. Jeg har lært af begge de gange jeg har købt hest, og jeg er helt klar over hvilke ting jeg ikke vil acceptere næste gang. Derfor er det også bare så vigtigt for dig at se mange heste før du vælger en kommende avlshoppe for der er mange faldgruber i avlen og du skulle nødigt ende i en af dem.
Pøj pøj med det uanset hvad du gør.
Pia
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stine: en rettelse... |
|
|
Hej Stine.
"KILO = 1000", så vil du ikke godt være sød at nøjes med at skrive 'k' (for kilo) eller 'kilo' - når du taler om penge/kroner og ører - istedet for 'kg', hvilket altså betyder kilo-GRAM (som ~oftest~ benyttes ang. vægt)!?!?
:-)
Jeg håber da ikke for dig, at du kommer galt afsted, hvis du springer ud i det. Men selv ville jeg vælge at vente med at købe og så spare et par hundrede tusinde op i mellemtiden... Det kan altså godt lade sig gøre indefor rimelig tid (imens man er ung, holder sit forbrug nede), hvis du sætter de penge til side, som du i tilfælde af køb ville have brugt på løbende udgifter. På den måde vil du kunne få råd til en hest, som allerede ER prøvet lidt af i forbindelse med shows, avl, ridning etc.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er ikke noget |
AG PALADINI |
18-02-2004 05:35 |
|
der hedder en bullet proof kontrakt, undskyld jeg siger det lige ud men du er ikke alene naiv du er også barnligt.
En kontrakt skal være i hebhold til sælgers lands og love, og ikke købers....... Og den næst største industri i USA er advokater........
Har en ven som er dyrlæge, som har lavet det nummer som du er ved at lave, hun blev snydt og hun havde været over og se hesten og skulle have hestene leveret til DK. `Lad mig bare sige at hun endte med at vente 9 måneder længere end forvented og måtte betale et uhyr høj opstaldning plus advokater i USA, som fordyrede hestene med 3 gange den originale pris.
mvh ariel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejlige men.... |
|
|
Hej Stine !
Prøv lige at kigge lidt mere kritisk på de to videoer. Umiddelbart så ser hestene da fine ud, men......
Hingsten er ret høj bagtil, det skjules fordi hans bagben er strukket bagud i den sekvens hvor han står stille - men det fremgår når du ser ham løs og under rytter. Ydermere har han en ret lang lænd, hvilket ikke er ønskværdigt.
Jeg er stadig ikke imponeret af galoppen og traven mangler også noget indundergriben (han skal træde noget bedre ind under sig så du kan se det kommer hele vejen fra overlinien).
Hvad hoppen angår så har hun en ret stejl skulder (hvilket du også ser på afkommet), hun er forholdsvis lang i ryg og lænd, og også her mangler jeg indundergriben i traven. Galoppen er absolut ikke noget at råbe hurra for, den mangler totalt afskub og indundergriben.
Typemæssigt, så ser de da fine ud, men begge er forholdsvis lange i hovederne og kunne godt ønske mig bare lidt mere knæk på næsen (hvis du skal se på det med avlsmæssige øjne).
Lad dig ikke forblænde, men kig meget kritisk på det du ser, man bliver så let forblændet af sådan nogle videoclip - brug din sunde fornuft er mit bedste råd.
De bedste hilsner
Pia
"A horse can lend it's rider the speed he or she lacks - but the rider who is wise remember it is no more than a loan" "The soul that beholds beauty becomes beautiful"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej.... |
|
|
Du må først bedække hopper når de er 3 hvis afkommet skal kunne registreres.
Hingstene må derimod godt bedække når de er 2.
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan kun gove AG P. ret |
Sanne & Liva |
18-02-2004 09:56 |
|
Stine det e virkeligt på grænsen til at være noget af det mest naive jeg længe har hørt.
Hvad er 10 § (videoen) ifh. til 27.000 - helt ærligt Stine, tænkt dig nu om
Ydermere er der jo nogle som ikke mener at hoppene r de penge værd
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PiaH... |
|
|
Mange tak for dit svar.
Kan godt se hvad du mener, med at hendes bygning måske gør at hun ikke er så meget værd, som hendes stamtavle måske er. Men det er så også dette, som Liz Salmon skal vurdere for mig, da hun har meget mere erfaring med den slags. I har jo også mere erfaring end jeg og derfor tager jeg da også jeres kommentarer til betragtning.
Nu er det ikke en top dressur eller springhest jeg ønsker, men en god avlshoppe, som har de kvaliteter, som en araber i min mening skal have: et godt sind, udeholdenhed og styrke - altså en bygning, som ikke modsiger dette og arabisk type, uden at den behøver være ekstrem. Hvis det viser sig, at hun IKKE har en god nok bygning til mine formål - en hest allround hest, som skal afprøves i ridningen og bevise sit "værd" der, men ikke nødvendigvis vinde guldmedaljer.
Hvis Liz Salmon, efter at have kigget på en meget mere detaljeret video, hvor ALLE vigtige ting, som benstilling etc vises, siger at Azizaa IKKE har en god bygning og at hun ikke vil råde mig til at købe hende, så køber jeg hende IKKE. Det ER mange penge, og hvis jeg går videre med købet, så skal Azizaa være 100% ioden. Både bygnings og type-mæssigt (ifølge Liz SAlmon og andre erfarne araberavlere/kendere) og hun skal undersøges fra top til tå af dyrlæge, som Liz Salmon har skrevet til mig: "very thorough vets exam including palpating the ovaries and a culture swab" Kan ikke lige huske hvad det hedder på dansk.
Og Liz Salmon, vil jeg lige sige, får jo IKKE penge ud af dette. Jo, jeg skal selvfølgelig betale hende for at analysere videoen, men derefter får jeg hendes sande mening og hun skal ikke have flere penge af mig, ligemeget om jeg køber hesten eller ej.
Hilsen Stine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Araberer |
David |
18-02-2004 12:20 |
|
er fantastiske heste, desværre er de ikke i så høj kurs i øjeblikket.
Min pointe er at du vil få meget merer ud af at finde en hest i europa, så du får hest for dine penge istedet for transport, fx. er det mit indtryk at der er en del gode araberstutterier i england og transport derfra koster kun ca. 5000 dkk. En anden ting er at usa er en af de få steder man kan få mange penge for rigtig gode araberer, du får med andre ord ikke noget derovre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Liz salmon |
Sanne & Liva |
18-02-2004 12:22 |
|
Hvor ved du fra at hun ikke er betalt af ejeren til at godkende hoppen til dig ?
Duy er i lille dk og de er i kæmpe usa, der er stor forskel
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmm..... |
|
|
Jeg ville nu stadig selv se hesten, og havde jeg ikke råd til selv at se den før købet - så ville jeg holde mig fra det.
Ekspert eller ej, jeg ville se hvad det var jeg købte, en "ekspert"'s ord er for mig ikke godt nok, det du misser er nemlig at finde ud af om du er på bølgelængde med hesten og som sagt så er jeg også meget pernitten mht. bentøjet (og det er rent faktisk en af de ting som araberdommere ikke er specielt gode til at se på), så det vil og skal jeg selv tjekke.
Jeg ved godt det lyder tosset, men de gange jeg har købt hest har det været ud fra deres øjne (øjnene er jo som bekendt sjælens spejl), jeg har bare følt at jeg var på bølgelængde med de heste. Selvom jeg har set heste af bedre afstamning og med bedre resultater som også så fine ud på billeder og video, men som viste sig ikke at sige mig en pind da jeg så dem "live". Så du skal altså ikke underkende det at se hesten "live" - det betyder alverden. Og det er ikke noget en ekspert kan hjælpe dig med.
Som sagt er det blot min holdning til det, og som David bl.a. også skriver, så findes der mange fine heste rundt omkring i Europa hvor det er væsentligt billigere at få transporteret hesten til DK fremfor at skulle have den hjem fra USA, og især når hesten ikke er af stjernekvalitet.
Hvor meget skal Liz forøvrigt have for at analysere den video ???? Er det ikke muligt at få hende til at se hesten live for uanset hvor grundig en video er, så kan du skjule mange ting ???
Ja som sagt synes jeg du skal holde dig fra det, netop fordi vi har så mange middelmådige heste i DK og der er ikke penge i avlen. Så at begynde at betale en formue for at få en hest af middelkvalitet hjem fra USA det synes jeg ærlig talt er en anelse at smide om sig med penge som kunne have været brugt bedre.
Hellere købe en hest af højere kvalitet til lidt flere penge i f.eks. England eller Tyskland og kun skulle bruge omkring kr. 5000,- på transporten hjem.
Pøj pøj med det.
Pia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| linjer eller ej |
pjemm |
18-02-2004 17:22 |
|
Jeg synes heller ikke føllet er storslået - men det er jo smag og behag. Hvad angår hendes linjer, så dør de vel ikke ud med hende?
Du kan også om 5 år, når du har sparet mere sammen og fået et godt job, finde et føl af nøjagtig lige så gode eller bedre linjer.
Alternativt kunne du avle et par varmblod og sælge til USA først - de betaler VIRKELIG kassen for noget med europæisk stempel. Så kan du købe 3 arabere bagefter
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charme.... |
Katja |
18-02-2004 21:25 |
|
Hej Stine
Hun er da en rigtig lille dame  Jeg synes hun er meget fin og charmerende.
KH
Katja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|