Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Trafiksikker
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 19:14
Jeg skal så småt til at tænke på at gøre min hest trafiksikker. Nu er det bare 100 år og en dag siden, at jeg sidst havde en unghest, der skulle lære dette. Samme modighed har man ikke længere, som da man bare var 10-15 år yngere. Ja, jeg er jo en gammel tøs.

Nå men har i nogel gode råd, til denne stive gamle dame (altså mig)??
Hvordan ville i gribe det an?

Hilsen

den store hønemor!

En for alle, alle for en!:-D :-D
0
0
Svar på denne tråd

Træk den
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 19:34
langs med vejen. Vink til bilerne at de skal tage farten af når de passerer.

Træk den gerne forbi traktorer og biler som står i tomgang.

Tag evt. en anden 100% trafiksikker hest med.

Held og lykke / God fornøjelse

Skink
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 20:57
Ja nemlig, start med at trække den langs vejen, har haft god erfaring med at ha en godbid med, hvis de bliver bange, når de så får den,får det dem til at falde lidt til ro.

hvis du har muglighed for det, så lad den hilse på så meget forskellig som mulig, har mødt heste der er bange for cykler, da de ikke har set dem ret tit.

Mødte engang en hest der var bange for en barnevogn, de kan aldrig møde for mange nye ting.

Lige en ting mere, start med små ture, så den ikke for for mange indtryk ad gangen, der kommer til at fylde for meget i hovedet.

Held og Lykke med det.

-----MARIA-----

:-) :-)smil - det smitter :-) :-)
0
0
Svar på denne tråd

jeg har jo selv en størrelse
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 21:40
på 3 ½ år. Siden jeg fik hende i maj mdr, har jeg jævnligt trukket ture med hende.

Jeg har altid (på nær en gang) gået alene med hende. Dette er for, at hun skal vendes til at kunne gå på tur uden at have andre med.

jeg har som regel et par godbider med, som hun får, når en stor lastbil mv har passeret hende.

Huske at snakke med hende hele tiden. Kan du ikke finde noget at snakke om, så tal om de ting i ser -det er næsten det vigtigste ved det.

Liva er i dag næten 100 % trafiksikker
0
0
Svar på denne tråd

Gulerødder...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 23:04
En af mine bekendte var så udspekuleret, at hun gik den påtænkte tur på forhånd, og lagde gulerødder strategiske steder - f.eks. i grabben på en gummiged, der stod parkeret i vejsiden.

En udmærket strategi kan være evt. at aftale med bekendte, at de skal komme forbi med en barnevogn/cykel/paraply eller lignende "farlige" ting - eller når det går lidt videre for sig, traktorer eller andet "godt".

Jeg kan huske en tur på min første "part/passe-hest" Flash, som jeg havde med ude på en ridetur, inden han i realiteten kunne kaldes trafiksikker. Vi mødte 4 traktorer, en enkelt gummiged og mælkebilen (ja, det var dengang) 2 gange, og til sidst ORKEDE han simpelthen ikke at reagere, selv om han bestemt lagde ud med at "sk*de en grøn sprællemand".

Det vigtigste er, at DU tager det stille og roligt, og viser hesten, at der ikke er noget at være bange for. Det gør såmænd ikke noget at den kigger, og lad den blot snuse til ting, der f.eks. står parkeret (men pas på med at lade den bide i folks biler - det er ikke altid så populært - Hoffa bed engang i en colabil!), og i det hele taget prøver på at give den gode oplevelser af det, den møder undervejs.

Faktisk er det helt skægt at lære en unghest disse ting, men du skal naturligvis gå frem med omtanke og bruge din sunde fornuft så det BLIVER en god oplevelse for jer begge.

VH Kirsten Ø
0
0
Svar på denne tråd

Manne manne tak
Forfatter: 
Dato:  12-02-2004 08:15
Ja men så må jeg bare se at kridte skoene når hun er hjemme igen fra tilridning.

Hun er en lidt "sjov" hest, for nogen gange tror jeg i bund og grund ikke hun er bange for særlig mange ting, men hendes blod er fyldt op med mange %'er æselblod!!!,ja det skulle man tro.....

Hun er lidt den der, "nej jeg vil ej!", som da hun skulle gå i trailer d. 1 feb., nej det "turde/ville" damen ikke.
Så jeg var nødt til at få dyrlæge til hende 2 dage senere, og alt det på trods af, at hun ren faktisk har gået ind og ud af en trailer mange gange(dog uden at være ude at køre)Tænk jeg har enda billeder af det.
Så vi bruger meget tid på at få "talt" om tingene. Hun ved godt at det sådan set ikke nytter, men har man æselblod eller ej???

Det bliver ret spændende når vi finde ud at det med trafikken. Ret god den med at lægge gulerødder ud på ruten!!
Og den med at "undgå", at bide i bilerne, ha,ha!! Vi skal gøre vores bedste.

Apropo biler. Jeg kan huske en gang vi red i en skov, hvor man absolut ikke måtte ride og vi blev stoppet at skovfogden, som kom kørende i hans jeep, men pony var noget oppe og køre, da han stod og råbte meget højt af os. Lige pludselig BANG, der sad en baghov pænt placeret i fordøren på jeepen. Øj, hvor pinligt.

Men mange tak for de gode råd, som jeg vil prøve af på alle mulige måder. Familien må ud og lege storby!!

Tak

En for alle, alle for en!:-D :-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider