Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

idé og opskriftsmangel
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 16:58
hej

er i seriøs idé-mangel.

Har brug for en del lette opskrifter, hvor det nærmer sig at man laver mad (nægter atså at bruge flere timer i et køkken, men må nok også hellere komme væk fra færdigmaden).

Søger gerne vegetarretter der er forholdsvis simple.

Og søger helt sikkert efter en opskrift på kødsovs lavet på tun. Altså, hakkede tomater og tun, men hvad dælen mere. Har før fået det serveret og det var nam!

Og ja, hvordan laver man kartoffeltern i ovnen? Og hvad med stegte eller bagte grøntsager?

Og ja, bare kom med en masse ideer for er vist temmelig udgået for flere.
Robin er solgt!

Celine er min nye dejige stjerne. Billede på præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Chalotte
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 17:21
Hej Chalotte,

Måske du kan bruge nogle af de her links,jeg fandt dem under "Vegetarretter":

http://www.stjerneportalen.dk/vegetarmad/opskrifter.htm

http://www.dk-kogebogen.dk/vegetar.php

http://www.landhuset.dk/page10.html

http://www.quindemagasin.dk/page118.html

Ja,det var så lige et par stykker! Mon ikke du kan finde noget brugbart der?
Jeg er desværre ikke så færm til lige at ryste noget ud af ærmet,selvom jeg har været vegetar i 20 år,da jeg faktisk aldrig selv laver varm mad :-)

Held og lykke med projektet! ;-)

Med venlig hilsen SaraM
0
0
Svar på denne tråd

Grøntsager og kartofler i ovn
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 17:48
Hej Charlotte

Kender alt for godt det at være helt ideforladt! Dog kan jeg altid huske hvordan man laver kartofler og grøntsager i ovn.

En mængde kartofler og/eller diverse rodfrugter fx gulerødder, rødbeder, pastinak, persillerod, selleri og evt. løg og porrer renses og skæres i tern. Jo mindre tern jo kortere tilberedningstid.

Kartofler kan med fordel skylles i flere hold koldt vand, hvis der er meget stivelse i dem.

Lav en olieblanding af god madolie, salt, peber og forskellige krydderier du kan li' fx barbeque, rosmarin, oregano, hvidløg e.l.

Vend alle grøntsager i olieblandingen. Man kan hælde hele molevitten i en plastikpose og ryste indtil olien har fordelt sig jævnt.

Hæld i et ildfast fad eller en bradepande. Ikke for tykt et lag. Bag ved 200 grader indtil de er møre. Vend i dem af og til.

Mums

En god variation som også er egnet til gæster:

Kartofler og porre i tern hældes i et fad.
Salt og peber henover
Karolines mornay-sauce fordeles ud over
En dåse flået hakket tomat fordeles i en stribe midt hen over fadet. Bages ved 180 graden til kartoflerne er møre.

Lækkert og så er der også sovs!

God fornøjelse

Katja

Mums
0
0
Svar på denne tråd

Et par...
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 18:20
...fra Nikkels Kogebog... :-D

Nikkel’s Ovnkartofler

Ingredienser:
Kartofler, 4 - 6 stk pr. person
Madolie, gerne olivenolie
Salt, peber og paprika

Fremgangsmåde:
Kartoflerne skrubbes grundigt, men behøver ikke blive skrællet. De skæres i nogenlunde lige store både, og hældes i en god, stor plastikpose (12-liters frysepose plejer at passe til 2 personer).
Over kartoflerne hældes nu lidt olie, og posens åbning snøres sammen. Herefter ryster man posen godt, så olien bliver godt fordelt over alle kartoflerne. Kartoflerne hældes ud i en stor bradepande, evt. med bagepapir i bunden og krydres godt.
Bager 45-60 minutter ved 180 grader i ovnen.
Kartoflerne kan spises som tilbehør til noget rart kød - eller bare med en god bearnaisesauce og grønne bønner til...

Evt. rester skal køles ned og lægges i køleskabet – og kan genvarmes i ovnen.

Nikkel's berømte ris-guf

Ingredienser:
Ris, kogte og evt kolde (en rest fra ”i går” er glimrende!)
Peberfrugter - 2-3 stk.
Grønne bønner, evt. frosne
Kokosmælk - gerne fra dåse
En God Karry
Lidt ketchup
Salt og peber
Lidt madolie

Fremgangsmåde:
Peberfrugterne skæres i strimler, der halveres.
Olien varmes i en gryde, med stor, flad bund. Når den er godt varm, ristes karryen deri, og peberfrugter og de frosne bønner tilsættes. Rør hurtigt rundt og skru lidt ned. Hvis du fandt en smule kyllinge- eller kalkunkød bagerst i køleskabet (eller i netto’s køledisk) så tilsæt det nu. Når det er gennemstegt tilsætter du risene og en passende mængde kokosmælk og vender det godt sammen med grøntsagerne.
Retten skal være fugtig, men det er ikke en suppe, vi skal lave.
Lad sime/småkoge lidt og smag til med salt og krydderier, herunder ketchup. Retten skal krydres relativt kraftigt for ikke at blive vammel - kokosmælk er lidt sødligt i smagen.

Hvis man er rigtig frisk, giver man retten en god gang chili, udelader kokosmælken og tilsætter til gengæld ½-1 dl A38 - og en banan skåret i skiver eller et par ferskner i tern.

Pasta og grøntsager i fløde
3 pers.

Ingredienser:
½ pose pastaskruer eller penne. Spaghetti brækket i 5-7 cm lange stykker kan også bruges.
Grøntsager af forskellig art, fx:
2-3 Gulerødder
1 Løg
1-2 Peberfrugter
½ dåse Majs
Nogle Lucerne- eller ærtespirer
1-1½ håndfuld Bønner (frosne)
Fløde eller evt. frisk mælk, ¼ - ½ liter.

Salt, peber og karry

Fremgangsmåde:
Pasta’erne sættes til kogning, og står dér og simrer til de er færdige. Imens skæres græntsagerne:
Gulerødderne i 3 mm tykke skiver, der skæres halvt over, peberfrugterne i store tern, løgene i halve ringe.
Majsene udvandes og skylles, der skal allerhøjst ½ dåse i.
Spirerne skylles også, og ærtespirer kan evt skæres ½ over.
Bønnerne tages ud af fryseren.

Tag en gryde frem, der er stor i bundomkreds – varm den med et par skefulde olie i bunden.
Rist karryen heri (1-2 tsk) når olien er varm.
Herefter svitses løgene og gulerødderne i olien.
Når løgene er begyndt at blive klare og gulerødderne begynder at blive møre, skulle pastaskruerne gerne være færdige. Hæld vandet fra dem, og hæld dem ned til løgene.
Tilsæt nu resten af grønstagerne (bortset fra spirerne) og fløden.
Lad koge op, og smag til med salt og peber.
Når bønnerne lige er blevet varme (men stadig smager friske) vendes spirerne i.
Tadaaa, færdig!

Evt. rester kan bruges som fyld i en madtærte (sammen med lidt æg og evt. flere grøntsager), frasiet fløden kan den lægges på en ”reste-pizza” og det kan blandes i en salat til en let frokost-madpakke...

:-) 99E :-)

The four elements of success: TALENT, SKILLS, TRY & LUCK.
Talent you are born with; Skills are something you develop;
Try is intestinal fortitude or guts;
Luck is spelled w.o.r.k. and is defined when preparation meets opportunity!
0
0
Svar på denne tråd

noget med kartofler?
Forfatter: 
Dato:  10-02-2004 22:00
mange tak for jeres ideer.

nu er der vel ikke en eller anden der har en opskrift ¨på en suppe med kartofler og kylling. Helst sådan en suppe hvor kartoflerne er i tern og IKKE blendet.

Robin er solgt!

Celine er min nye dejige stjerne. Billede på præsentation
0
0
Svar på denne tråd

nemt og hurtigt
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 07:04
Jeg har tidligere haft sat denne på - men den er god, og fortjener en gentagelse :-)

Hurtig porre/pastatærte

Porre og pastaskruer koges til de er næsten nok.

Et tærtefad smøres og drysses med rasp.

lav en blanding af 2 æg, et par dl fløde (eller mælk)og krydderier efter smag godt pisket sammen.

Hæld blandningen af pore og pasta i formen hæld æggeblandingen over - drys med revet ost, og evt bacon/skinketern (men smager også dejligt helt udne kød) - ind i ovnen ved 175 grader i godt 30 min (stik en nål i så du kan se om æggemassen er gennemvarmet)

Der kan også tilføjes alle mulige andre grøntsager, jeg har prøvet med lidt revet gulerod i, det gav en flot farve. Små kogte broccolibuketter var også et hit. Kunne forestille mig at ristede champigninger også ville gøre det fint.

Hvis der SKAL kød i, kan strimler af kogt kyllingebryst måske også blandes i?

Altså fyld efter smag:-)

Hvis man bruger fløde (+ evt lidt mornay) i æggeblandingen, hæver den fint op.

En god grøn salat til er lækker
£isbeth & Baloo
I'm not young enough to know everything
~Oscar Wilde~
Passier sadel og Pinchless bid sælges
0
0
Svar på denne tråd

Tunsovsen...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2004 15:12
..kan laves som skrevet står:

et stort finthakket løg svitses uden at tage afrve i 1½ spsk olivenolie. Tilsæt hakket/presset hvidløg efter smag. Når løgene er klare tilsættes en dåse afryppet tun i vand. når tunen er gennemvarm krydres med salt og peber, samt oregano og der tilsættes en dåse flåede hakkede tomater. Varm igennem og jævn ved at tilsætte en spsk. revet parmesanost.
(hvis man ynder en meget cremet sovs, så kan man lige give den 15 sekunder eller så med stavblenderen ;-))

med venlig hilsen
atengstedt

Hvordan ser DIN have ud??
Haveplaner udformes.
Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
0
0
Svar på denne tråd

Flere vegetaropskrifter!
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 10:12
Du finder også en del vegetaropskrifter på denne hjemmeside
http://www.vibekes-kogebog.dk/page17.html
Hilsen fra
Landkonen
0
0
Svar på denne tråd

Mornay sauce....
Forfatter: 
Dato:  15-02-2004 15:44
...må du ikke servere for en vegetar.

Jeg plejer at være kreativ - og slipper normalt også meget heldigt fra det. :) (Jeg er i hvert fald normalt vild med min egen mad.)

Nogle steder har man mikroovn og køleskab på arbejde / skole, og det skal udnyttes. Så kan man tage en portion af aftensmaden med til frokost.

Jeg har også fået for vane at tage et stykke kage og frugt med på arbejde (jeg har så også brug for at spise ofte.)

Brød smager iøvrigt bedst hjemmebagt. Almindelige boller kan man peppe lidt op med paprika, salt, peber eller oregano på toppen. :) Det er genialt til fx en god tomatsuppe.

Mette (Fjolle)

DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Hvorfor ikke(Mette)
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 15:06
Jeg troede vegetarer måtte spise mælkeprodukter ?:-)
Er det ikke kun hvis man er veganer ?:-) At man ikke må få mælkeprodukter ?:-)

Hilsen M-B
0
0
Svar på denne tråd

MB....
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 16:23
Lacto-ovo vegetarer spiser mælkeprodukter og æg. Det er det mest "almindelige."

Osteprodukter kan være problematiske pga. tilsætningsstoffer, - det er tilfældet med Mornay Saucen.

Ingredienser:
Fløde, ostepulver, modificeret stivelse, salt, løgpulver, hvidløgspulver, muskatnød, emulgatorer (E407, E471, E412).

De problematiske ingredienser er her E471 og den uspecificerede "ostepulver". E471 er Mono- og diglycerider af spisefedtsyrer - og ofte af animalsk oprindelse.

Ostepulver kan dække over ost fremstillet med animalsk løbe - udvundet af et enzym fra koens mave.

Not to worry - for man laver den da bare selv. Så slipper man også for tilsætningsstofferne, og så svært er det vel ikke at blande fløde, lidt ost og krydderier sammen?

Der findes oste med vegetabilsk løbe, iøvrigt. :)

Mette (Fjolle)

DET GULE HELVEDE ER LØS
0
0
Svar på denne tråd

Mette..
Forfatter: 
Dato:  16-02-2004 19:02
Ok, jeg troede bare at ost også var rent mælkeprodukt ;-) Men jeg har lige konsulteret min mand, og fået forklaringen med osteløbe :-P
Iøvrigt fik jeg at vide, at den anden slags osteløbe ikke er vegetabilsk, men er udvundet af nogle bakterier, som udvikler løben ved deres vækst :-P M.h.t. E471 i netop Mornay Sauce, så er den ren vegetabilsk ;-)
Så blev jeg så klog :-P

Hilsen M-B
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider