Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Gysereftermiddag - mavevending hund
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:39
Jeg sad her i eftermiddag og kiggede lidt herinde på hestenettet, da jeg pludselig hørte vores hanhund pive/hyle udenfor. Jeg kigge selvfølgelig straks efter ham, og så til min rædsel at han stod og pøvede at kaste op uden held, mens han klagede sig og maven var MEGET udspilet. Vi var netop kommet hjem fra en køretur 1. time i forvejen med to raske og friske hunde. Jeg råbte straks efter min mand Henrik at Yasmo havde mavevending, og at vi skulle til dyrlægen NU! Jeg ringende til dyrlægen, og sagde at vi var på vej, og 10 min efter var vi der. Den stakkels hund hylede af smerte hele vejen i bilen. Jeg må indrømme at jeg ikke gav ham så mange chancer, da jeg ved at mavevending tager livet af mindst 50 % af de hunde, det rammer. Jeg forventede egentlig, at han straks ville blive opereret, men istedet fik han en slange ned i maven gennem munden, og efter lidt tid begyndte der at komme luft op. Og sikken en lettelse - maven faldt til normal størrelse og hunden var tydeligt lettet. Men så skulle maven skylles, hvilket krævede at hunden var lettere bedøvet. Da han var i chok da han kom var hans kredsløb meget påvirket, så selv om han fik bedøvelse til 8 kg. ( han vejer 25 kg), så var han lige ved at dø mellem hænderne på os. Vejrtrækningen blev simpelthen langsommere og langsommere og var til sidst ved at gå helt i stå. Han fik så noget opkvikkende og kom tilbage til overfladen igen efter lidt tid. Pyh-ha.
Nå men efter skylningen kom han til sig selv igen, men kort efter, at han kom på benene begyndte luften at samle sig i maven igen, og han måtte bedøves igen og skylles endnu mere. Han blev skyllet igennem med ca. 60 liter vand, og der viste sig at sidde en foderprob nede i maven, som nu blev skyllet ud. Herefter fik han det meget bedre. Men når først de har haft en mavevending, så er de udsatte for at få det igen. Så om et par dage, når han er kommet sig, skal han ved en mindre operation have syet mavesækken fast, så den ikke kan dreje igen. Bare tanken om at vi ikke havde været hjemme da det skete er ikke til at bære at tænke på. Så jeg er glad for, at han får den operation.
Pyh - sikken en eftermiddag, men vi er mere end lykelige for at vores kære hund, var en af de heldige, der overlevede denne grimme lidelse. Vi aner ikke hvad der forårsagde det - hverken foder eller motion havde været anderledes end sædvanligt. Ulykkerne kan altså bare ramme som lyn fra en klar himmel.
Beklager det lange indlæg - havde nok bare lige behov for at få luft.
Her et par fotos af Yasmo sammen med sine venner.
Yasmo er i øvrigt en Eurasier.

0
0
Svar på denne tråd

Sikke en omgang
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:43
Godt at i var hjemme og kom af sted.

Og godt at han klarer sig.
Han er skøn :-)

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.
----------------------
Jeg leder efter min gamle hest, Coco's Løvstjern, se efterlysning og billeder her
----------------------
Har du hørt om den store HN fest, der afholdes 5. juni 2004 i KBH? Ikke? så kig her
0
0
Svar på denne tråd

uha det er slemt,
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:49
Jeg har mistet 2 dejlige tæver på den måde, den ene kun 4 år gammel og den anden 9, det er frygteligt, og man bliver ved med at mene at man kunne have forhindret det.
god bedring med den stakkels hund, og det er helt klart en god ide at få syet maven fast,så den ikke flytter sig

....INA
0
0
Svar på denne tråd

Hurtig reaktion
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:50
Hej Diane
Tak skal du have.

Dyrlægen sagde i øvrigt at han sandsynligvis overlevede p.g.a. at vi reagerede så hurtigt og kom med ham omgående.
Så hvis i andre oplever tilsvarende symptomer på jeres hunde en dag - ja så kan det altså kun gå for langsomt med at komme til Doktor Dyr.

Hilsen Winnie
0
0
Svar på denne tråd

Ina ....
Forfatter: 
Dato:  31-01-2004 22:58
Hej Ina
Det var godt nok grimt at miste to hunde på den måde. Jeg føler med dig. Men der er jo desværre i så meget man kan gøre - andet end at komme afsted til dyrlægen, så snart man opdager det. Ellers mener jeg at hunde, som er disponeret for mavevending, skal forhindres i voldsom leg lige efter et måltid. Det vil jeg i hvert fald være mere opmærksom på fremover. Selv om det altså på ingen måde var det der lå før Yasmos mavevending i dag.

Hilsen Winnie
0
0
Svar på denne tråd

to gange
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 04:32
Hej Winniee.
Det lyder som om du alligevel har været heldig.

Jeg har haft dobermann (ligesom Ina), og har prøvet at have mavevending på dem begge to.

Den første havde faktisk gået med det en hel dag. Kunne se om morgenen at han ikke opførte sig helt almindeligt, men der var ikke noget fysisk at se på ham. Det var der til gengæld da jeg kom hjem fra arbejde, så det gik ba-bu afsted til dyrlægen. Han var faktisk indlagt i to døgn før han kom hjem, og var meget medtaget af det.

Den anden kom meget lettere over det, og var heller ikke så medtaget. Dyrlægen dengang prøvede også med luftslangen, det var midt om natten. Og fordi der kom luft og lidt mavevæske op trode han ikke på at det var en mavevending, så jeg fik pænt lov til at vente på at en anden dyrlæge kom på arbejde om morgenen.

Havde efter den første vending svoret at det ville jeg aldrig udsætte en hund for igen (operation), men da jeg stod der med hund nr. to var jeg overhovedet ikke i tvivl om han skulle have chancen alligevel. Han var på det tidspunkt tre år gammel, og døde sidste år af cancer, ti år gammel.

De fik også begge to syet mavesækken fast, det er vist en hel almindelig procedure ved mavevending.

Jeg håber din hund kommer over det. En mavevending er simpelthen noget af det værste man som hundeejer (og hund!) kan komme ud for.

0
0
Svar på denne tråd

Frygteligt
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 09:19
Det var dog noget frygtelig noget. Godt det havde en god udgang. Det er enhver hunde-ejers mareridt.
Håber operationen går vellykket.
Mange kærlige hunde-hilsener
Line-ligach
Lykken er.. en broget hest...
0
0
Svar på denne tråd

Pyyyha
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 09:23

Hvor var det godt I var hjemme - stakkels hund! Det lyder som en rigtig grim ting - heldigvis har vi aldrig været udsat for sådan noget.

Det er da forøvrigt en rigtig dejlig hund du har dér. :-) Håber operationen går godt, så I slipper for at gå og være nervøse for ham.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Skrækscenarie!
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 09:37
Hej Winnie

Godt at dejlige Yasmo overlevede - stakkels hund, sikke en tur, han måtte igennem. Godt I reagerede så hurtigt...jeg krydser fingre for at hans oparation går godt, og at maven kommer til at sidde der, hvor maver nu skal sidde!

Det er simpelthen min største skræk, det med mavevending. Min Dharma er jo en saluki(mynde) og de har større risiko for mavevending på grund af deres facon. Jeg troede slet ikke det var så almindeligt hos andre racer (jeg kan så forstå det hos dober´ne, som jo også har lidt myndefacon omkring maven..

PJ

Being normal is not necessarily a virtue - it denotes a lack of courage!

0
0
Svar på denne tråd

Puha....
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 11:28
godt I kom så hurtigt afsted med ham; jeg håber det ender godt.
0
0
Svar på denne tråd

Tak til jer alle
Forfatter: 
Dato:  01-02-2004 20:58
Ja som overskriften siger vi jeg gerne takke for deltagelsen - det varmer virkelig i denne tid.
Jeg kan fortælle, at Yasmo lever endnu - i bedste velgående endda. Han faster dog på snart 2 døgn. Må ikke få mad i maven, da han skal opereres i morgen. Dyrlægen har været her idag for at tilse ham og give ham en penecillinsprøjte mere. Og hun giver ham gode chancer og gentog at det var den hurtige reaktion, der stiller ham så godt.
Så nu håber vi, at hun får ret.
Først når han bliver "åbnet" i morgen, kan de som om maven har taget alvorligt skade af vendingen.

Jeg er også forbavset over at Yasmo pludselig bliver ramt af dette - troede også mest at det var mynder, dobberman, boxere, grand danois og lign. hunde med meget dyb og hvælvet brystkasse. Men man kan aldrig vide sig sikker.
Har selv haft dobberman i mange år og har altid været opmærksom på det med leg efter fodring med dem, da jeg vidste, at de var i risikogruppen. Men igen mavevending med dem, men med vores "robuste" spidshund. Livet er uforudsigeligt.
Jeg ser nu frem til at få operationen overstået og give den stakkels hund mad igen på et tidspunkt. :-(
0
0
Svar på denne tråd

Når enden er god..
Forfatter: 
Dato:  04-02-2004 11:41
Hej
Jeg ville lige afrunde Yasmos sygdomsforløb med den grimme mavevending. Han er nu opereret og har fået maven syet fast, så den ikke kan vende igen. Han kom hjem fra operationen i går aftes og var mildest talt ikke meget værd. Men nu er han næsten sig selv igen og er begyndt at spise den skånekost, han skal have her i starten. Så det ser ud til at han kommer sig helt og forhåbentlig kan leve resten af sit liv uden flere mavevendinger.
Regningen - ja ca. 10.000 kr. Men der kan jo ikke sættes pris på den slags. Alternativet havde været at aflive ham, da der var 80 % chance for flere mavevendinger, når han først har haft en. Og den risiko kan man jo ikke leve med. Og vi er bare lykkelige for at han stadig er hos os.
0
0
Svar på denne tråd

10.000,- !!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 00:49
Nå, ja...jeg brugte vist omkring 15.000,- da myndebarnet blev kørt over og skulle have ny hofte...

Føj for en grim regning da, Winnie! Men dejligt at høre at hundevapperen er ok og spiser igen...håber han kommer over det helt uden mén. Men så er der da heldigvis ikke risiko for at maven slår kolbøtter og flik-flak igen.. ;-)

PJ

0
0
Svar på denne tråd

Til PJ
Forfatter: 
Dato:  05-02-2004 10:34
Hold da op - vidste ikke at hunde også kan få ny hofte. Det er da imponerende. Har hun det fint med det? Jeg har jo aldrig set den ædle dame.
Jeg kan ellers fortælle dig, at Svana-pigen har det super. Hun ser bedre og bedre ud hele tiden, hun bare en pragtfuld hoppe. Hun går næsten udelukkende tölt og pas på folden, og hun løber stadig meget. Ikke mindst nu, hvor hun er legetante for føllebøllerne. Hun og hingstebarnet Kongur leger i timevis hver dag - jeg kan faktisk se at hun er blevet strammet op af det - hun er kommet i bedre form :-)
Sorry til jer andre - lidt privat snak.

0
0
Svar på denne tråd

Winnie
Forfatter: 
Dato:  06-02-2004 00:30
Jo tak, salukidyret har det fint ;-) Så det var heldigvis pengene værd!

Ja, når nu du brokker dig SÅ meget over Svana, så har vi jo returret her på det lille stutteri - så kom du bare tilbage og byt hende med det samme! :-P

Glæder mig til at se hende når nu foråret (og storebror Laxnes) kommer !

Også undskyld herfra for den småprivate snak til jer andre!

PJ

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider