|
|
| ÆÆV!!! (ny hund) |
| Forfatter:  |
atengstedt |
| Dato:  |
26-01-2004 11:10 |
|
Som I nok ved, har a og c tengstedt gennem den senere tid været på udkig efter en ny Lynlåshund eller to.
Vi var ude i GOD tid  - synes vi selv - med reservation af en hanhvalp hos en Dansk avler.
..og har reserveret endnu en hvalp hos en svensk avler, hvis kuld endnu ikke er LAVET. 
(men vi skal dog på besøg hos tæven om fjorten dage)
Vi havde forestillet os som så, at vi skulle have en dansk hanhvalp og en svensk tævehvalp.
Jeg kan generelt godt lide de lidt større tæver - og sådan een er svenske Alice.
Faderhunden (Badu) til dette kuld er dansk - vi "kender" ham på forhånd og han minder meget om vor gamle RR.
Faderhunden til det danske kuld (Caesar)) er en utrolig flot hollandsk hund - som tillige har en ualmindelig - og ualmindelig FLOT - pelsfarve.
Tævehunden er også køn - og mørk - i farven.
Nu kom det danske kuld så til verden i går.
7 tæver og 4 hanner.
Og nu er vi tilsyneladende pludselig blevet nummer 5 på ventelisten til en hanhund!
ÆÆÆV, hvor jeg HADER at skulle justere mine forventninger i dén grad - hvordan skulle jeg VIDE om jeg kan tænke mig en tævehvalp efter Caesar og en HAnhvalp efter Badu, når jeg hele tiden har forestillet mig en HAN-hvalp efter Caesar - og så en tæve efter Badu??!??!!
Og ctengstedt er da om muligt ENDNU mindre begejstret for den slags. Hrmpf!!
Skal vi så til at "forhandle" om dét også!!??!
Og jeg som havde GLÆDET mig sådan til den hvalp!
Eneste "gode" argument for sagen, som jeg lige kan tænke mig: det danske kuld navngives efter alfabetet - det er et B-kuld. Jeg har personligt noget nemmere ved at finde på et "ordentligt" RR-tævenavn med begyndelsesbogstv B, end et hanhunde ditto.
En mørk tæve kunne jo "få lov" hedde Bona efter tæven fra bogen "kleine Welt im Tessin"....En RR-hanhund SKAL nemlig hedde Ango.
Og en hanhvalp der ligner Badu, kan da UMULIGT heller være "helt tosset"???

med venlig hilsen atengstedt
Hvordan ser DIN have ud?? Haveplaner udformes. Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æv hvor surt... |
HHansen |
26-01-2004 11:18 |
|
Kender godt den der skuffelse når ting ikke bliver LIGE præcis som man har planlagt....
Men KAN i overhovedet få en tæve??? Eller skal i også på venteliste til den?
Hvis I kan få en tævehvalp, så synes jeg afgjort at i skal tage det..... Og vænne jer til tanken om at det hele er omvendt
Og Bona er et ringtigt godt navn
Held og lykke, håber I får hende - og glæder mig allerede til at se vuf-dyret
Knus
-Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, vi kan GODT få en tæve... |
atengstedt |
26-01-2004 11:37 |
|
...endda en fejlfri een - OG mørk, som Caesar.
Avler vil bare gerne have besked snarest muligt!!
Her er de små hundebasser - med FIINE lynlåse på ryggen:
Og her er den stolte far med den flotte farve - for FULDT skrald fremad

Hvordan ser DIN have ud?? Haveplaner udformes. Kontakt mig for nærmere info og hør hvor nemt og hvor smukt det kan gøres!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ohhhh..... |
HHansen |
26-01-2004 11:39 |
|
hvor ER de skønne!!!! Skynd jer dog at reservere én
Tænk også på at når hvalpens navn SKAL begynde med B - så ER det ikke smart med en han-hvalp... Bango lyder ikke helt så godt som Ango
Knus
-Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skæægt.. |
|
|
Jeg kender en der skal have tæve fra samme kuld.. lidt sjovt, at verden ikke er større
Julie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bango!!??! |
atengstedt |
26-01-2004 11:50 |
|
Nej, DEN tanke har jeg osse gjort mig!!
(og udtænkt diverse gaggede kombinationer, som med Angos nu hedengangne halvbror Lobo, som hed H'lobo med stumt H, for at det med bogstaveringen skulle gå op i en højere enhed
Ikke at H'lobo hed Lobo med H, fordi han var af 8. kuld! - bare et eksempel på "stumme" forstavelser.
Synes i det hele taget, at alfabetisk navngivning er en sjældent idiotisk ide!!?
TÆNK alle de gode hundenavne, der sldrig bliver brugt, fordi de begynder med K eller S??!
Kennel Tuasiwa, som vi fik Ango fra, navngav med Kennelnavnet, et "kombinavn" der gjorde brug af tævens og faderhannens navne i kombination - og SÅ kaldenavnet.
Smart - så vidste "man" altid, hvilket kuld hvalpen var af, når man ÅR senere genså den.
(Ango hed således Tuasiwa El'Nkosana Ango...Hans mor hed Ella  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nååårrrhhhh, hvor er de dejlige |
|
|
...er VILD med RR.
Min yngste hun-hund er 1/4 RR og når hun om nogle år formentlig skal have hvalpe vil jeg utrolig gerne have at det bliver med en RR.
Atengstedt: Kan du anbefale nogle RR-hanhunde, som ville være gode til krydsning med en 25% RR/25% New Foundland/50% labrador -tæve???
Her er etbillede af hende: (ved godt at det ikke viser så meget) MEN - kan fortælle at hun er: høj (omk. New Foundland-højde), men spinkel (hendes krop minder meget om en flatcoated retrievers) Hun har en slags "lynlås" altså en fane som rejser sig når hun rejser børster/er spændt og har også "faner" på bagsiden af benene.
Mht. temperament er hun en utrolig dejlig hund. Rolig i huset, men stadig legesyg - specielt når man er ude og gå tur  Er dog svær at "komme i kontakt med" hvis hun finder noget interresant på gåturen (som fx ænder i "vores" sø). Vil derfor gerne have at hanhunden er en rolig familiehund, som er godt opdraget/har været let at opdrage)
Hilsen Stine
:-D Smile - it's the second best thing you can do with your lips!  Se min hjemmeside, der er dagbog, gæstebog etc. - hjemmesideUndulatunger sælges: Håndtamme lige fra redekassen, mange farver, 10 stk. Pris pr. stk, kr. 80 + Engelske undulater, 1 årige ynglepar, DUK-ringe, stamtavler, div.farver, 10 par, pris pr. par kr. 250 Kontakt Finn på 22769924 eller Steen 20272357
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uuha, nej... |
atengstedt |
26-01-2004 12:54 |
|
...jeg tør godt nok ikke rode mig ud i, hvilken RR han, der ville egne sig til din tæve.
Personligt er jeg heller ikke den store "fan" af krydsningshundeproduktion - så lige i dét spørgsmål er jeg nok ikke den bedste at spørge!
Jeg tror faktisk også, at du vil få endda meget svært ved at finde en avlsgodkendt han til hende, da næppe nogen anerkendte RR avlere vil lade deres hanhunde lægge gener til et kuld krydsningshvalpe??
Jeg er ikke engang klar over om de MÅ, hvis de ellers ønsker at beholde deres status som avlere!?!?!
Så du er nok overladt til at finde en "almindelig familiehunde-RRhanhund" til hende. Og dér bliver jeg dig godt nok svar skyldig.
Dels kender jeg overhovedet ingen andre mennesker med Ridgeback-hanhunde??!
Kender faktisk kun een eneste anden ridgeback ejer, der ikke samtidig er avler??
Og de har en tæve.
Dels er de fleste RR-ejere ganske stolte af selve racen, hvorfor jeg kan forestille mig, at der nok vil være ret langt imellem selv "almindelige" hanhundeejere, der vil "tillade" deres hanhund at parre din søde tæve?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt... |
|
|
ØV ØV ØV ØV - sjovt nok, så "snakkede" jeg lige med den nybagte moar via ICQ i går og hun fortalte stolt om de nye små...
Den sidste hvalp var dødfødt (en han...) - æv æv æv æv...
Håber du/i finder på en løsning og GLÆDER mig til at se din(e) nye lynlåshund(e)... En RR er bare en smuk hund - og jo mørkere de er i faven - jo smukkere 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok...... |
|
|
Atengstedt:
Jeg ser heller ingen grund til at bruge en avlsgodkendt - vil bare gerne vide hvem moderen faderen (evt. hele stamtavle) for at være sikker på at der ikke er nogen alvorlige fejl som kunne nedarves.
Nu skal det jo heller ikke være inden for det næste års-tid, så har jo god tid til at finde en "mand" til hende
Forresten så er min hunds far jo 50% RR og 50% Labrador, så nogle RR-ejere har altså villet krydse (om det så var en RR-tæve og en Lab-han ved jeg ikke)
Hilsen Stine
:-D Smile - it's the second best thing you can do with your lips!  Se min hjemmeside, der er dagbog, gæstebog etc. - hjemmesideUndulatunger sælges: Håndtamme lige fra redekassen, mange farver, 10 stk. Pris pr. stk, kr. 80 + Engelske undulater, 1 årige ynglepar, DUK-ringe, stamtavler, div.farver, 10 par, pris pr. par kr. 250 Kontakt Finn på 22769924 eller Steen 20272357
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm..... |
Louise E |
26-01-2004 13:40 |
|
Nu ved jeg jo ikke hvad I skal med hunden, men jeg ville ikke være tilfreds med at være 5.vælger til en hund... Desuden er det da så s.... ærgeligt ikke at få det man forventer. Kan I ikke blive skrevet op til et andet kuld senere hen som 1. vælger?
Iøvrigt kan jeg godt se problemet med de der (OS) skøre opdrættere, der giver hvalpene navn efter alfabetet. Men er det ikke ligegyldigt hvad den hedder på stamtavlen? Kan du ikke bare give den to navne hvoraf Ango er det sidste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt |
PiaGlanni |
26-01-2004 13:56 |
|
Hvor er de hvalpe lækre!
Og sikke en flot far...
Håber I finder en løsning, og glæder mig så til at høre hvad I bestemmer jer for..
Orv, der bliver liv i hytten med to små *store* hvalpe..
(hvis alt går vel)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rhodesian Ridgeback!!! |
|
|
Eller hvordan det nu staves.
Hvordan fungerer de sammen med andre hunde racer, er det ikke noget med at de har lidt svært ved at enes eller........???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt .... |
JeanetteB |
26-01-2004 14:46 |
|
min gamle tæve kom også fra Kennel Tuasiwa. Hun hed Tuasiwas El tan dulu.... kaldet Nashiba. En pragtfuldt hund .....Jeg bliver HELT syg for at få een igen.
Jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt, en hanhvalp.. |
JeanetteB |
26-01-2004 14:48 |
|
skulle da hedde Bono..!
Jeanette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| RR'er og andre racer?? |
atengstedt |
26-01-2004 15:32 |
|
Nej, det har jeg nu aldrig hverken hørt eller oplevet, at RR'erne skulle have svært ved at omgåes andre racer??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men Atengsted da. |
Tralle-trold |
26-01-2004 16:09 |
|
Hva med 2 tæver, så kan du jo pare den svenske tæve med en af brødrene til den danske tæve.
Det er vel en super ide!!! *G*
Den perfekte ponny har ingen bestemt farge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralletrold.. |
atengstedt |
26-01-2004 17:38 |
|
..jo, tak for den gode ide - men der er et men derved.
Ridgebacks er UDpræget kønsforskellige - og ikke alene fremhæver sådan et "par" hinanden på det smukkeste - men hannerne er altså SÅ flotte!!
Jeg tror ikke jeg kan LEVE med to tæver, når det samtidig betyder SLET ingen hanhund med bred bringe, trekantet "reptilhovede" og maskulin udstråling!
Se her: Selv fra ryggen ser man tydeligt kønsforskellen.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har en venninde |
Tralle-trold |
26-01-2004 22:31 |
|
som har 8 stykker af dem. Hun har købt 4 af dem fra USA og resten er fra eget avl. Ja handhundene er noget mer imponerende end tævene.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man tør næsten ikke sige til lykke |
xtiny |
27-01-2004 00:09 |
|
Men kan hunden da ikke hedde: Banzai, Bonzo, Ben-Hur, Bonanza, Bonaparte, Bueno, Bastard, Batârd, Barad-Dûr eller Bananas..?
Jeg HAR undret mig over racenavnene, da man aldrig kan komme til gode gamle S, hvor mulighederne er legio. Men den kan da altid have et kaldenavn?
Vores eneste racedyr (persisk angora- det må være det, der nu er tyrkisk dito) hed godt nok Mister Svestrup- og Mister var (undtagelsesvist) et fint kaldenavn. (Alle katte hedder Mis- et eller andet).
Jeg er dybt misundelig, jeg arbejder for at få en lille hund, formentlig raceløs, men se om Manden vil... 
MVH xtiny Hvis man ikke er et skridt foran- er man et skridt bagefter...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Navne til ridgebacks. |
atengstedt |
27-01-2004 08:10 |
|
takker for forslagene, xtiny.
Men i mit hovede kan en ridgeback ikke hedde et navn med mere end to stavelser og helst uden åbenlys "mening" - ex: Funa, Ango, Badu, Auri, Dulu, Bona.
Jeg kan nu se, at navnene tillige helst skal indeholde enten et u eller et a???
(AT Ango så i virkeligheden var opkaldt efter ctengstedts tidligere chef, som havde en MEGET skrap kone er så en helt anden ting....
Når hun kaldte "Ango" så RØG manden, den stakkel, omgående på plads ved fod  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| så må da navnene |
Tralle-trold |
27-01-2004 09:16 |
|
blive Babu eller Buba!!!!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanhunde |
|
|
Store, brede, maskuline... Smukke
Har forberedt gemalen på, at næste gang jeg/vi skal have ny hund (forhåbentligt først om maaaange år), så er Ridgen et absolut emne...
Må vidst hellere begynde at spare op nu... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jannie... |
atengstedt |
27-01-2004 09:41 |
|
...så har JEG måske en hvalp til salg til den tid??
(og du skal blive nummer EET i køen til en han-hvalp!  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lidt flere......... |
Birgittekw |
27-01-2004 10:03 |
|
Der falder mig lige ind, nogle B-navne med relation til Afrika..........Biko (en forfatter)....Burrah (stor......taget fra burrah sahib....stor herre....indiske tjeneres omtale af husets ledende herre).....Baas.(afrikaas for boss)......Bwana (swahili for herre).
birgitte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt... |
|
|
Ikke dårligt - ikke dårligt
Men jeg har jo krav ved du nok *SSSS* - den MÅÅÅ bare have den mørke lækre farve som Caesar har... Den hund er bare så smuk, så smuk...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hundenavne |
|
|
Begge mine hunde har 2-stavelsesnavne
Marco
Kashmir
- men 1-stavelsesnavne er faktisk lidt nemmere, når man kalder... Hvis mine drenge lige er omme bag stalden eller lign. og jeg skal have dem ind, så kalder jeg...
Maaaaarcooooo
Kaaaaashmiiiiir
Min træner siger også "du må ikke sige Maaarco - det hedder Marco" (hvis i ved hvad jeg mener *SSS*) - man skal ikke trække hundens navn.
Til agility tager jeg mig selv i nogengange at kalde "Max" og "Kash" - måske fordi 1-stavelsesord ligger nemmere på tungen, når man lige skal have deres opmærksom her og nu?
Vi laver jo alligevel de kære hundes navne om - tænk bare hvis jeg skulle kalde Kashmir det navn han har på stamtavlen...
Solotowns S'unmeant 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Smukke hunde |
Jagger |
27-01-2004 11:32 |
|
Er selv ved at bearbejde kæresten til at få en eller to RR!
Jeg er først gået igang nu (vi skal liiiige ha´ købt hus med stor have) og har søgt og søgt og søgt efter nogle der kan fortælle mig hvor meget ca. en Ridgeback koster - kan du evt. give en prisindikation?
Jagger
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lotte.... |
pajken |
27-01-2004 11:39 |
|
Sjovt du skulle spørge om RR og andre racer, jeg var lige ved at spørge om det samme, for det er også min erfaring at de er problematiske.
Personligt har jeg kun kendt 3 RR, alle hanhunde, og der var i hvert fald ikke nogen af dem som kunne tåle synet af en anden hanhund!!!!
Den ene endte med at blive aflivet fordi den til sidst bed både hunde og mennesker, og de 2 andre hanhunde blev kastreret pga. problemet (så blev de til gengæld også ganske fredelige).
Atengstedt møder dine hunde egentlig andre hunde, som de ikke lige kender i forvejen???
Mvh,
Pajken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om de møder andre... |
atengstedt |
27-01-2004 11:54 |
|
....ja, dengang det var før - og vi havde RR'en Ango - da boede vi i Århus og mødte i sagens natur mange andre hunde - bl. i hundeskoven.
Ango kiggede på dem. Stod stille og afventede de andre hundes reaktion og gik så venligt, men reserveret - dog helt uden agression frem og "hilste".
Derefter var alt i orden og man kunne hengive sig til leg, hvis den anden hund var interesseret heri.
Det skal siges, at jeg har set enkelte skruphysteriske møg-RR'ere i min tid...og jeg véd også hvilken kennel de kommer fra.
Kennel Kuzonga's som er avlerne af det ovenfor viste kuld mentaltester deres hunde i rottweilerklubbens regi.
Resultaterne af testerne kan ses på forlangende (muligvis kan de endda ses på hjemmesiden?? Bliver pludselig i tvivl?)
Disse tester bekræfter min opfattelse af RR'en og svarer pænt til Ango's mentalitet, som den var i hans levetid.  )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.. Bimbo..?? |
Jakob (DH) |
27-01-2004 12:02 |
|
Hvad med Bongo..??
Eller Bingo..??
Eller skal vi helt op og sige BANKO..!??
Jeg kan ikke lade være med at spekulere over, hvorfor I netop vælger den race..??
Jeg ved godt, at det er mig, der er noget galt med, men jeg må indrømme, at jeg får andre associationer end en lynlås, selvom en lynlås også er lidt øhh... "upassende" på ryggen af en hund? *s*
Ja smag og behag... - Jeg ved det godt.
Jeg er også bare utilfreds med, at jeg aldrig finder en hund igen, som min sidste "@!#$". *s*
Men der er en ting, som nok ville bekymre mig næsten ligeså meget som køn og race.
Jeg ville ikke være så begejstret for at vælge sidst.
Ok, det er nok også noget pjat. - Hvis de er sunde og raske, så kan det nok ikke gå galt.
Men de sidste tre gange, jeg har valgt hvalp, så har der hver gang været et næsten komplet kuld, så jeg kunne sammenligne hvalpene med hinanden.
Den proces har jeg brugt MANGE timer på, og jeg er helt overbevist om, at den tid var givet godt ud.
Men ok, det kan også bare være en idé. - Jeg kan jo aldrig bevise det.
Pøj pøj med det..!
Venlig hilsen
Jakob (DH)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, det er |
pajken |
27-01-2004 12:20 |
|
da rart at høre at RR kan være gode overfor andre hanhunde. Måske dem jeg har kendt stammer fra den møgkennel, jeg må sige at jeg ikke ved hvor de kom fra, kun at de sandsynligvis er købt på Sjælland.
Mvh,
Pajken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jakob. |
atengstedt |
27-01-2004 12:44 |
|
"Jeg kan ikke lade være med at spekulere over, hvorfor I netop vælger den race..??"
Jamen dét kan jeg godt forklare dig: Jeg havde i min tid som klinikassistent hos en udpræget "hundedyrlæge" mulighed for at bese mange forskellige typer og racer af hunde. I sagens natur så jeg dem også under stress og i fremmede omgivelser, hvilket er MEGET nyttigt med senere hundeanskaffelser in mente.
Jeg havde i den forbindelse virkeligt positive oplevelser med et par ridgebacks - så da ctengstedt og jeg på et langt senere tidspunkt ønskede os en stor hund, besøgte vi en større hundeudstilling for at se, om mine hidtidige erfaringer med RR'en var enestående på deres felt - eller om RR'en virkelig VAR så god en hund, som jeg troede den var.
I den forbindelse kom vi i kontakt med kennel Tuasiwa, som avlede RR'ere - primært fordi deres hanhund H'lobo i dén grad faldt os begge i øjnene - og i hjertet.
Tuasiwa var lille kennel, hvor hundene ikke bare var smukke og racetypiske på enhver måde - men hvor hundene tillige indgik i familien fra de var nyfødte.
Vi indgik en aftale om hvalpekøb hos dem - hvis vi ventede kunne vi få en halvbror til H'lobo - og dét gjorde vi så.
I de 7½ år vi nåede at have glæden ved Ango gjorde han os kun alvorligt kede af de een eneste gang - da han døde.
Hans efterfølger skulle derfor også være en RR - men for 4-5 år siden var det os ikke muligt at få een, der levede op til de krav vi stillede mht type og vi fik derfor vor dejlige og nu afdøde Grand Danois.
Nu er muligheden for en RR der i midlertid igen - så nu slår vi til.
"Men der er en ting, som nok ville bekymre mig næsten ligeså meget som køn og race.
Jeg ville ikke være så begejstret for at vælge sidst."
Nej - det ville vi heller ikke (selv om det skal siges, at da vi købte Ango, var det faktisk AVLER der valgte ham til os...og dét valg kunne vi næppe have gjort bedre selv:-))
Men vælger vi nu en tævehvalp fra Issa og Caesars kuld, så er vi jo også iblandt de første.
Og så til slut: Du er ikke den eneste, der synes, at Ridgen/lynlåsen får hunden til at se ud, som om den rejser børster - hvis det altså er dét du mener??
Dét må man tage med - og venligt forklare sagen om hottentothundegenet de der 2-300 gange i løbet af et hundeliv, hvor spørgsmålet opstår.
(Hvis man har set en ridgeback rejse børster er man ikke i tvivl: der rejser sig et lille ruder es imellem hoftebenene.  )
Som Ridgeback afficionado finder man imidlertid, at ridgen er hundens "adelsmærke" - såvel som en pryd.
(hvis den er "rigtig" altså..på det sorthvide billede ses en tæve og en hanhund. tævens ridge er ikke den kønneste jeg har set for mine øjne)
Små børn synes ofte, at det er sjovt at ae en ridgeback, fordi man skal ae den "den modsatte vej" på ridgen, hvor hårene vokser fra hale imod snude.
"Jeg er også bare utilfreds med, at jeg aldrig finder en hund igen, som min sidste "@!#$"."
Nej. Dét finder man aldrig.
Men man kan finde en ANDEN hund, som på sin måde bliver en ligeså enestående hund for een som den gamle var.
Der er altid plads i hjertet til en ny personlighed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| "lynlås" |
|
|
atengstedt - jeg tror du skal tænke i en ... hmm lidt anden retning... ikke lige rejste børster
Undskylder ydmygt, hvis det er mig der er helt galt på den med associationerne.
Opstaldning eller legestue søges Til dejlig legesyg og glad vallak, der desværre bruges for lidt og koster for meget
"I virkeligheden som i drømme er intet helt som det synes"- Dean Koontz
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ?!??!??!? |
atengstedt |
27-01-2004 12:59 |
|
??!?!??!??!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Iøvrigt ang. hundenavne |
HHansen |
27-01-2004 13:09 |
|
Så undrer jeg mig en lille smule over at I vil have endnu en Ango... Ikke over at I vil have 1 eller 2 RR - DET forstår jeg. Men det der med at genbruge navnene det forstår jeg ikke helt.....
Bliver det så ikke let til Gamle Ango og nye Ango???
Jeg kunne ikke selv tænke mig at genbruge mine gamle hundes navne...
Min mor gjorde det jo ganske vist med Bølle - men det var udfra praktiske hensyn - vi HAVDE jo allerede halsbåndet og navneskiltet da vi fik den nye 
Og det blev også meget hurtigt til at den gamle omtaltes som Gule Bølle...
MIN næste hund skal ikke have et 'genbrugsnavn' - den skal hedde Gandalf  (ok, lugter LIDT af genbrug... Var jo gamle Alf's kælenavn  )
Mvh
-Helle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske en mulighed |
Lisbeth |
27-01-2004 13:16 |
|
Et lille forslag: hvad med at gøre som LouiseE var inde på og brug to navne. For så at fuldende den, så tag et afrikans navn som Birgitte også var inde på.
Du kan evt. finde et godt navn her. Har lige kigget på nogle af navnene og jeg synes ikke det er svært at finde nogle flotte navne, der kan passe til racen.
Det med navne til hunde er bestemt en spøjs ting. Som nogle af jer måske kan huske havde jeg også et indlæg omkring det i forbindelse med at vi skulle have vores golden retriever fra en hollandsk kennel.
Vores fik navnet Julie Capulet van de Beerse Hoeve, hvilket man jo ikke kan råbe til hvalpetræningen  , så hun endte med at hedde....."Molly", da vi synes det passer godt til hende og også til racen.
Opdrætteren navngiver iøvrigt efter temaer og det næste kuld skal have navne efter cocktails
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Helle... |
atengstedt |
27-01-2004 13:17 |
|
...det er sådan et GODT navn!?!?!
Herregud, halvdelen af mine cockere har også heddet LADY - hvad enten jeg vile det eller ej - og det er da gået STRÅLENDE!??!?!
Det er trods alt kun, når hunden omtales til andre, at man er nødsaget til at bruge termer som "gamle Ango" og "Nye Ango".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det der med |
pajken |
27-01-2004 13:20 |
|
at vælge sidst eller først... Tjah, i mange kuld er alle hvalpene fine hunde, og jeg er efterhånden blevet overbevist om, at det ikke er så vigtigt at vælge som en af de første (selvom det helt sikkert er sjovere)!
Personligt synes jeg det ser fjollet ud med lynlåsen på ryggen, men det er jo smag og behag - og det kan som bekendt ikke diskuteres!
Mvh,
Pajken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| atengstedt - mettebo |
Jakob (DH) |
27-01-2004 13:33 |
|
Hej atengstedt
Tak for din fine forklaring.
Racen kan vel ikke så godt bruges til jagt..?
Hej mettebo
Jo jo, det var godt nok rejste børster.
Hvad troede du..???
Venlig hilsen
Jakob (DH)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vidste det!!! |
|
|
Så kan man sidde her med alle sine tanker... Nå
Typisk.
Atengstedt - du er for langsom ligenu, eller også vil du ikke erkende fakta 
Opstaldning eller legestue søges Til dejlig legesyg og glad vallak, der desværre bruges for lidt og koster for meget
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jakob.. |
atengstedt |
27-01-2004 14:44 |
|
Jo, de kan sagtens bruges til jagt!
Som skrevet står i den ANDEN hundetråd - den om Newfy'er - så er racen jo oprindeligt fremavlet til LØVEJAGT!!
( - jeg ved at der i sin tid endda fandtes en enkelt schweisshund blandt RR'erne - så NÆSEN fejler i hvertfald ikke noget!  )
Jeg linker liige til den anden tråd, som jeg skamløst har spammet med PR for RR
Om valg af stor hund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er tævehvalpen reserveret.... |
atengstedt |
27-01-2004 21:11 |
|
..og på fredag skal vi på barselsvisit hos søde Issa og falde i svime over alle hendes små hundebasser!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vælge hvalp efter bogstav?????? |
UnoStar |
27-01-2004 23:43 |
|
Som opdrætter siden -91 undrer denne debat mig utrolig meget!!!!
Jeg opdrætter ikke RR, hvilket vel i princippet også er ligegyldigt i denne sammenhæng, da det vel mere handler om forståelsen mellem opdrætter og den interesserede køber ikke?
Jeg kan forstå at du atengstedt har bestilt en RR hos en anerkendt opdrætter, men det forekommer mig særdeles mærkværdigt at en af dine store bekymringer er at hunden skal have et navn med B ????
HVIS sådan noget kan volde dig bekymring, så kan jeg fortælle dig, at jeg ville være bekymret for at sælge til dig.
Enhver opdrætter har sine egne måder at holde system i sine kuld for at kunne genkende kombinationen og jeg bruger også alfabetet, men startede med Q og skulle navngive 9 hvalpe med det bogstav.
Det kuld du har bestilt en han fra, ender med at være et kuld med en stor overvægt af tæver - hvis opdrætteren har mange bestillinger er det ganske naturligt at du får tilbuddet om du er interesseret i at ændre din bestilling til en tæve.
Det er en lang tråd at holde styr på indlæggene, men jeg MÅTTE lige have luft da jeg undrede mig MEGET over debatten.
Der må da være flere opdrættere iblandt indlæggene?
Finder I opdrætterens holdning mærkværdig - jeg gør ihvertfald ikke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UnoStar |
|
|
Tror at hvis du kendte Atengstedt ville du tage denne "bekymring" med et gran salt - eller måske halvandet ton.
Tro mig, der er vist ingen tvivl om, at Anettes hund kun får det godt - også selv om den får et navn med B *SS*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uno-star.. |
atengstedt |
28-01-2004 09:26 |
|
Næh - jeg kan ærligt talt godt forstå din forundring og tvivl, hvis dét du skriver, er det man som udenforstående læser ud af tråden.
Det forholder sig imidlertid anderledes.
Jeg GLÆDER mig til at få en Ridgeback igen - og på grund af denne glæde har mine tanker simpelthen ikke kredset om andet, siden vi for adskillige uger siden begyndte at "undersøge markedet".
Som beskrevet ovenfor, så FORESTILLEDE jeg mig - i mindste detalje - hvor dejligt det ville blive at få de små hunde hjem....lgesom jeg FORESTILLEDE mig, at vi "naturligvis" ville få opfyldt vore ønsker om en hanhvalp fra den danske opdrætter!
Jeg er simpelthen ikke GOD til at forestille mig, at ting kan gå anderledes end planlagt - trods dét at jeg VED af erfaring at de ofte gør det.
Så da beskeden kommer om "underskudsproduktion" af hanhvalpe - og dermed beskeden om, at vor kommende hvalp fra den danske opdrætter ikke er en HAN, men en TÆVE - så skal der naturligvis lidt "mentalt omstillingsarbejde" til!
Denne tråd er det ydre udtryk for omstillingsprocessen:
Fra ærgrelsen over, at ting ikke går som planlagt
over spøgen med navnene, som er et udtryk for bearbejdelsen af de nye fakta, til GLÆDEN over, at den nye hund "er på vej"!!
Dette har muligvis været svært at "gennemskue" for dig, der ikke kender mig?
Så for en sikkerheds skyld får du det utvetydigt og på skrift: NATURLIGVIS rager det mig mindre end en pind, hvad hvalpens stamtavlenavn er??!!
(Herregud, vores Grand Danois hed ANTON på stamtavlen! KAN det blive værre?!?  )
Jeg kan umiddelbart ikke komme på noget, der bekymrer mig MINDRE end stamtavlenavnet, når vi taler "ny hvalp i huset"?!?!
Og dog?
Det bekymrer mig ENDNU mindre, om hvalpen nu er sund, rask og mentalt velfungerende: for det VED jeg , at den er, når den kommer fra "vores" kennel!
Håber, at dét hjalp på forståelsen - ellers må du skrive igen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| misforståelser opstår let |
UnoStar |
28-01-2004 23:46 |
|
Ja måske misforstod jeg dig Angelstedt - men det er jo faren ved denne slags forum.
Men som opdrætter kan det indimellem være meget svært at vurdere sine interesserede hvalpekøbere og hvis man tilmed er så eftertragtet at der er bestillinger måneder eller år i forvejen, så er man jo nødt til at sortere lidt ud i rækkerne og har kun et førstehåndsindtryk af de mennesker man ikke i forvejen kender
Jeg kan næsten ud af tråden gætte mig til hvilken kennel du skal have fra og en af mine egne hvalpekøbere er netop "deseteret" til RR og har bestilt en tæve fra en kennel hvor Issa netop er nedkommet med det antal hvalpe du beskriver.
Jeg ved ikke om du selv nogensinde har prøvet at opdrætte et kuld hvalpe - men det man ikke altid tænker på før man står i situationen er jo netop hvordan man får fordelt hvalpene på bedst mulig måde.
Ingen af os ved på forhånd hvordan køn osv osv er fordelt, før kuldet er født og stadig ved man jo ikke helt på det tidspunkt om de udvikler sig som man håber.
Jeg må indrømme at jeg reagerede stærkt på dit indlæg, da jeg virkelig syntes det måtte være en bagatel med det navn.
Jeg gør meget for at køberen selv så vidt muligt er med til at vælge et navn for at hunden - hvis den er til karriere! - også er til at genkende for andre i kataloget............... dette er jo nemmest når kalde- og stambogsnavn er identiske.
Jeg håber for dig, at dine overvejelser ender med at du finder den hund du gerne vil have, hvad enten det bliver i danmark eller i Sverige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Takker... |
atengstedt |
29-01-2004 10:32 |
|
...for den venlige respons!
Jeg er SIKKER på, at vi bliver glade for "vores" hvalp - og den skulle også MEGET gerne blive glad for at bo ved os!
(og bliver samtidig lidt nysgerrig: Hvilken race opdrætter du selv??)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|