Ja, nu prøver jeg her, blandt alle jer søde og hjælpsomme mennesker...
Er der nogen af jer som har, eller kender nogen der har erfaringer med IPL/Intenst pulseret lys/photorejuvenation?
Det er en behandling som de på Ellipseklinikken kalder "hudforyngelse".
Det hævdes at kunne fjerne pigmentpletter, rødme og fine linier/rynker, og i øvrigt forbedre solskadet hud, fordi det tilfører huden frisk collagen.
Der er en masse om det på nettet fra USA, hvor det bliver rost i høje skyer fra diverse skønhedsklinikker.
Men jeg har indtil videre ikke kunne finde nogle udtalelser fra folk, som rent faktisk har fået behandlingen.
Sagen er dén, at jeg er blevet tilbudt at deltage i et videnskabeligt forsøg (lægeligt forsøg) hvor man vil se om behandlingen rent faktisk har en effekt på rynker/fine linier.
Når man ser før/efter billeder fra nettet, ser det ud som om det giver en noget lysere hud, og det er her min bekymring ligger.
Jeg har nemlig fra naturen en ret jævn og "sund kulør" i kinderne, og hvis behandlingen går ind og ændrer pigmenteringen i huden på længere sigt, er jeg ikke interesseret.
(Vil gerne blive ved med at kunne gå i solen uden at være nervøs for solskoldning og pigmentforandringer)
Har selvfølgelig forhørt mig om risici hos førsøgets læge. Hun mener ikke der er noget at være nervøs for.
Men derfor kunne det alligevel være rart at høre om nogle erfaringer.
Hvis der er nogen der kender til et godt debat-forum for kvinder (USA) på nettet, vil jeg også være taknemmelig for dét.
KH Charlott
Har du talt med de læger der medvirker i forsøget ? Eller en hudlæge (dermatolog) - de vil sandsynligvis kunne give dig en reel besked om præcist hvad denne behandling går ud på.