Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Operation for brok i pungen
Forfatter: 
Dato:  19-01-2004 16:56
Sådan en skal min kæreste have, når han til august er færdig med at aftjene sin værnepligt.
Vi ved ikke helt hvad sådan en operation går ud på, men det er vidst noget med at der skal lukkes for nogle blodåre igennem lysken/maven og så ved jeg ikke om de også skal ned og rode i selve pungen.
Hvis han ikke får denne operation vil chancen for at kunne få børn på normal vis være meget lille, da der ikke er nok liv dernede pga for høj temperatur.
Han har besluttet sig for at han vil opereres så snart det kan lade sig gøre, for at få det overstået, og han vil ind og tale med damen på riget lige så snart han er færdig i mili.
Men er der nogle af jer som ved hvad denne sygdom (eller hvad det nu hedder, for det er jo ikke en egentlig sygdom) hedder? For jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om hvordan det foregår osv.. Jeg har prøvet at søge på netdoktoren under brok men der kommer ikke noget relevant frem. Og det er jo lidt svært når man ikke ved hvad det hedder.
Eller evt nogle af jer som har haft det inde på livet?

Mvh Camilla
0
0
Svar på denne tråd

Hernier / Brok
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 12:21
På latin hedder det et Hernie og på dansk brok. Man kan få brok flere forskellige steder, bla i lysken som din kæreste har fået (efter hvad du fortæller) - så hedder det lyskebrok.

De har noget stående om lyskebrok på netdoktor:
Lyskebrok

Med en masse fine tegninger - det virker nok bedre end jeg prøver at forklare det.

Det er ikke noget voldsomt eller farligt, så du behøver ikke at være nervøs.

Mange venlige hilsner

Pia
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke lyskebrok
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 17:32
brokken sidder i selve pungen ikke oppe i lysken! Jeg har været inde på netdoktoren og læst om lyskebrok og vandbrok hed det vidst, men det er ingen af de to han har.
0
0
Svar på denne tråd

pungbrok
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 17:59
jeg har en veninde med en lille dreng på snart 3 år. og han har også pung-brok, (det kalder hospitalet det).
Hospitalet vil give hendes lille dreng nogle homoner i en periode, for at stenen falder ned af sig selv. Og når den er faldet ned, skal han opereres. Om hun er gået i gang med kuren ved jeg ikke, for hun var lidt i tvivl, da det vist var nogle af de homoner de bruger i træning, og hun syns Han er lige lille nok til disse præperater.
Jeg ved jo så ikke om man gør det samme når det er voksne mennesker.

HILSEN BRITTA

BEDÆKNING TILBYDES MED FREDERIKSBORGHINGST.

HVORFOR BRUGE MAGT, NÅR DET ER MED KÆRLIGHED MAN NÅR LÆNGST.
0
0
Svar på denne tråd

Lyskebrok
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 18:45
Falder også ned i pungen (hvis man altså er en fyr ;-)).

Problemet opstår i og med at bugvæggen skal være stærk for at kunne skabe et tryk (fx når man skal løfte noget tungt - så trækker man vejret og holder det, man gør det også af og til når man er på wc 8-) :-D), desuden skal bugvæggen generelt holde til det tryk, tyngdekraften skaber på ens indre organer, når man står oprejst - de skulle jo helst ikke falde ud.

Samtidig skal der jo passere fx ting fra bughulen og ud, bla blodkar og nerver til ben og hvis man er dreng - til pungen.

Dette skaber et mekanisk problem, for ligemeget hvordan det er lavet vil åbningen være et svagt sted i bugvæggen.

Har skannet et lidt bedre illustrativt billede ind (syns jeg selv). Brokken kan enten bryde igennem ved pilen med Hernia indirecta eller -directa. Og som du selv kan se, vil brokken ende nede i pungen.

Brok kan også også andre steder (i og med at der er andre svage steder i bugvæggen), fx navle og hvor blodårerne oa skal ned til benene.

Men ved brok forstår man noget der trænger igennem bugvæggen.

Hvis din kæreste lider af noget andet, vil jeg vove at påstå at du måske har misforstået hvad lægen sagde (uden at ville spille smart, det kan selvfølgelig være mig der tager fuldstændig fejl).

Det her billede lader jeg ikke ligge på min præs i 100 år. Det er taget fra Finn Boysen-Møllers "Bevægelseapparatets anatomi" 12.udgave

Mange venlige hilsner

Pia
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Så kan det da....
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 19:07
godt være at du har ret pia, det må du undskylde. Jeg var ikke selv med til lægen og min kæreste var lettere forfjamsket da han kom hjem, så det er meget muligt at jeg har glippet et eller andet. Så jeg vil læse lidt om lyskebrok. Ved du hvor jeg kan finde ud af hvordan operationen foregår?
0
0
Svar på denne tråd

nu vil jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 19:33
gøre mig klog på noget jeg ikke har forstand på.

men john blev som barn opereret for lyskebrok i lysken,han er skåret op fra hoften og ned til bikini linien....hedder det det på en mand!?

min far har navle brok(den er grim)og sidder i navlen,de er ikke så meget for at fjerne den,da han har sukker syge.

min onkel har haft pungbrok og fik brokken fjernet ved et lille snit i pungen!!!

så jeg fatter ikke rigtigt pias indlæg,for i de tre tilfælde som jeg kender hedder de tre forskellige ting og der skal skæres tre forskellige steder....

hilsen berit

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg læst om lyskebrok
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 19:34
men jeg har overhoved ikke stødt på nogle steder hvor der stå noget om det der med at man ikke skal kunne få børn pga brokken, og det er da rimeligt relevant vil jeg mene. Og for mig lyder det somom at man helst skal opereres inden for kort tid fra det bliver opdaget, ellers kan det i værste tilfælde være livsfarligt. Men sådan er det jo ikke med min kæreste, han fik det af vide for et år siden og der fink han bare den besked, at hvis han ville have børn på normal vis, skulle han nok opereres, og så må han selv henvende sig, når han vil det. Der stod også noget om, at man kunne se brokken når personen stod op, og det ville forsvinde når personen ligger ned. Men man kan altså slet ikke se noget på min kæreste, det eneste der er, er at man kan mærke en streng nederst i pungen, hvis man føler på den, men man kan ikke se noget.

Er der nogle som kan hjælpe, med at få opklaret dette for mig??
0
0
Svar på denne tråd

Som jeg skrev
Forfatter: 
Dato:  20-01-2004 19:59
Det kan selvfølgelig også være mig, der tager fejl. Jeg har jo heller ikke været med oppe hos lægen ;-)

Jeg har ikke hørt om pung-brok og kan ikke finde noget om det overhovedet.

Berit:
Der er forskellige måder at operere for brok. Nogle gange kan man nøjes med at lægge det tilbage på plads og nogle gange (især hvis brokken kommer igen) kan man forstærke væggen med et net af noget kunstmateriale (altså bare et lille et). Der er naturligvis også forskel på hvor stort brokken er.

Som jeg skrev i mit forrige indlæg, så kan brok opstå andre steder end i Inguinal kanalen, der er den kanal beskrevet i min illustration. Og så hedder det naturligvis noget andet (latinske navne kan man aldrig få for mange af 8-)).
Og så forstår jeg ikke, hvad det er du ikke forstår?
Du siger at de tre tilfælde du kender er forskellige - og jeg skrev i mit forrige indlæg: "Brok kan også også andre steder (i og med at der er andre svage steder i bugvæggen), fx navle og hvor blodårerne oa skal ned til benene." Hvilket jeg selv mente forklarede at brok kunne opstå forskellige steder.
Desuden er der forskel på lyskebrok (se den direkte og indirekte vej). Den indirekte er ofte medfødt og den direkte er ofte pådraget senere.

Camilla:
Jeg baserede bare mit gæt primært på dette:
"Vi ved ikke helt hvad sådan en operation går ud på, men det er vidst noget med at der skal lukkes for nogle blodåre igennem lysken/maven" og så at lyskebrok er den oftets fremkommende brok-type.
Ang. barnløshed kunne man forestille sig at brokken kunne komme til at trykke på blodforsyningen til testes eller på sædlederen.

Jeg synes du skulle ringe ned til lægen (eller få din kæreste til det) og spørge ham igen. Nu hvor du har læst/hørt lidt om brok og I har haft tid til at sunde jer, kan det sikkert være at I får mere ud af det.
Lige meget hvad, tror jeg bestemt ikke at der er noget at være nervøs over :-) Det skal bestemt nok blive godt.

Mange venlige hilsner

Pia
;-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider