Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Nupris kontra senere
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 21:21
Hej

Nu har jeg gennem længere tid søgt en hest til lån og senere købsret.
Jeg skal ud og se på en i den uge vi kommer til.

MEN nu tænkte jeg på den kontrakt, som vi skal lave..
Hestens nuværende ejer vil gerne have første ret i tilbage køb af hesten, hvis jeg på et tidspunkt ikke kan komme længere med hest eller p.g.a andre ting.

Hun snakker om at der skal stå at hun køber den tilbage til samme pris som jeg giver for den....det synes jeg nok er lidt meget at sige ja til...da jeg jo rider den op i dressur og den så derfor vil stige i værdi...
Jeg tænkte på noget ala...at hun får 25% af det jeg sælger den for (hvis jeg gør det)dog minus nuværende købspris og vil hun selv købe den tilbage, bliver det til vuderingsprisen minus de 25% hun skulle have haft oveni den nuværende købspris.

F.eks ved salg

Min købspris..20.000.-kr
Salgspris.....60.000.-kr
forskel.......40.000.-kr
25% af 40.000 = 10.000-kr får hun ekstra tilsendt
(altså får hun 30.000.-kr for hesten i alt).

F.eks ved tilbage salg til hende
Min købspris..20.000.-kr
vuderet til...60.000.-kr
Forskel.......40.000.-kr
Minus de 25% af 40.000.-kr hun skulle have haft.
Hendes pris 50.000.-kr
(altså en mere pris på 30.000.-kr)

Eller hva synes du?
Har du nogle ideer til hvad der er rimelig for begge parter?

Vil gerne have dit råd...PLEASE...

Mvh Gitte

P.s jeg køber ikke hesten med videre salg for øjet..
Men noget kan jo ske, så det er den eneste løsning

8-)
Hvor er du henne, min nye hest?
Hvor skal jeg lede, hvor er det bedst?
Jeg savner jo din duft, dit venskab.
Er ligeglad med at du måsker er en flab.
Hvis og når vi hinanden finder.
Er vi jo begge en slags vinder.
{>
0
0
Svar på denne tråd

underlig løsning
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 21:47
Det lyder underligt at sælger vil have salgsprisen som tilbagekøbspris. Nu skriver du godt nok at du vil ride hesten op, men det jo lige så godt kan gå den anden vej... du køber hesten, har den i nogle år, hesten får en foldskade og duer kun som skovturshest, det vil du ikke have så du må sælge. Hun har forkøbsret til samme pris som du gav, dvs. hesten er 5000 værd hvis den skulle sælges normalt, men hun skal give 20.000 for det købte du den for - bare synd - for hende.

Jeg tror det mest normale er at skrive at hesten kan købes tilbage for den enhver tid gældende markedspris, evt. kan man så tilføje noget om hvem der skal værdisætte hesten hvis ikke sælger og ejer kan blive enige.

v.h. Ane

Kender du nogen der har en siameser/orientaler killing til salg i Storkøbenhavn?
0
0
Svar på denne tråd

jaaaaaa..
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 21:56
Hej

Det har jeg også tænkt på...det med at hvis den blev skadet...
Synes det er svært, så ingen føler sig snydt..

Kunne man bruge en forsikringmand til at vudere hesten, hvis der skal sættes en salgspris..

Ellers kunne der vel skrives i kontrakten at ved skade, er det slagteprisen, som er tilbage købs værdien...eller hva???

Bliver helt svedt nu...vil kun det godt,,*sukker*..
Der må da være nogen i samme situation som mig..
Hvad gjorde I

Mvh Gitte

8-)
{>
0
0
Svar på denne tråd

Må give Ane ret
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 22:00
Det er da på alle måder uretfærdigt...

Fint hvis hun gerne vil have tilbagekøbsret, men fair skal være fair, hun skal betale det hesten er værd på det givne tidspunkt om det så er plus eller minus.

Personligt synes jeg at alle de krav sælger kan komme med, kan gøre det meget besværligt at være køber.

Det er helt fint at sælger gerne vil vide hvor hesten kommer hen, at de kan komme og sige hej det første stykke tid og at man mailer/skriver sammen indtil sælger er sikker på at alt går godt.

Af ren og skær høflighed er det også en god ide at give (daværende) sælger et telefonopkald hvis man vil sælge, så de har muligheden for at købe hesten tilbage til den pris hesten nu er værd (+/-).

Men så synes jeg også at det slutter.
Personligt ville jeg aldrig købe hest på de principper.

Men i sidste ende er det jo dig der skal tage beslutningen og være glad for handlen.

Held og lykke.
0
0
Svar på denne tråd

tilbagekøbs ret
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 22:09
jeg havde tilbagekøbs ret, (eller hvad pokker det nu hedder).

vi lavde det sådan at jeg kunne købe ponyen tilbage hvis hun skulle sælge, til den pris hun satte...
Jeg kan jo bare vælge at sige nej.
ligesom hun kunne syntes at jeg ville have for meget for ponyen og så ikke ville købe ham.

Alså:
jeg sælger min pony til 17.500
køber har ponyen i 2 år og rider den op.
hun vudere at den nu er 30.000 vær.
Jeg mener ikke den er det vær og vil kun give 25.000.

Så er hun vælkommen til at prøve at sælge den til 30.000 og går det ikke kan hun jo kontakte mig hvid hun går med til de 25.000

Et andet eks.:
Jeg sælger ponyen til 17.500
Køber har ponyen i 2 år og rider kun skob tur og holder ikke den træninge ved lige den har fra mig.
HUn vil gerne sælge og mner hun kan få det samme for den som hun købte den for, jeg siger jeg vil give 12.000 og ellers er hun velkommen til at prøve lykken et andet stæd og måske senere vende til bage til mig hvis det ikke lykkes at sælge til det først ønskede pris.

Håber det giver mening

Mvh Heidi, som er heste løs - Lidt endnu
0
0
Svar på denne tråd

Du siger noget
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 22:34
Hej

Ja det synes jeg lyder fint, da det jo er svært at sige hvad er hesten værd..o.s.v..da det jo gælder de øjne som ser hesten og med hvilke evner hesten har på salgs tidspunktet.

Jamen så vil jeg prøve at tilbude hende det...at hun har første budet, og så kan hun byde på hesten og jeg kan se om beløbet er i samme str. som jeg regner med..

Men så skal der vel bare stå i kontrakten, at hun har først købsret ved evn,t salg af hesten. Og der skal ikke stå noget beløb eller andet????

Mvh Gitte

8-)
{>
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har solgt heste....
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 22:36
med tilbagekøbsret.
Men prisen var den som køber kunne sælge hesten for ved videre salg.
du har udgifter og bruger arbejdstid på at ride hesten og derfor tilfalder hestens merværdi dig og ikke sælgeren.
hvis ikke sælger kan se det rimelige i det, syntes jeg du skulle finde en anden hest.
Der er ikke kun en spand fuld heste men et helt landfuld.
imc
0
0
Svar på denne tråd

Erfaren Quinde..JAVEL!!!
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 22:46
Hej Inger

Gir´dig ret...men svært at sige, når ejeren nu siger noget andet..men dejligt at have Jeres råd i baghovedet..

Men den "nye" værdi, hvem skal så sætte den??

Mvh Gitte

8-)
{>
0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo i forvejen
Forfatter: 
Dato:  04-01-2004 23:26
aftale en berider, forsikringsmand el. lgn, som i begge har tiltro til, der kan vurdere hesten - eller både køber og sælger kommer ved salg med en vurderingsmand, og salgsprisen er så gennemsnittet af disse to vurderinger...

PJ

Why slowmo when you can Flymo - icelandic horses!
0
0
Svar på denne tråd

god ide, men.....
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 00:33
det lyder jo som en umilbar god ide, men:
Hvis Gitte køber hesten til eks. 20.000 og den så skal sælges igen om 2 år og denne vuderings/forsikrings mand vudere hesten til eks. 45.000, men Gitte er blevet tilbudt 50.000 fra en veninde.

Så er det jo jeg mener at Gitte Sagtens kan sige til "daværende sælger" at hesten skal koste 50.000.

der er jo ingen rimlighed i at fordi en vuderings mand mener at hesten burde koste 45.000 at hun så skal sælge for dette beløbt hvis hun har andre intresserede som vil give mere.

Det er jo som med alle heste salg, hesten er det vær man kan få for den.

Mvh Heidi, som er heste løs - Lidt endnu
0
0
Svar på denne tråd

I en salgskontrakt
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 00:50

jeg har, står der dette her:

"Videresalg af hesten :  Ja  Nej
Hvis Ja : Sælger skal gøres bekendt dermed med mindst ___________dages varsel, for at give sælger mulighed for at tilbagekøbe hesten for den pris og på de vilkår, som køber beviseligt kan opnå hos 3die-mand. – Det er ved evt. videresalg til 3die-mand en klar betingelse, at hestens vilkår ikke derved på nogen måde forringes i forhold til de vilkår, som gælder for hesten iflg. nærværende aftale."

Håber det giver lidt mening... Og jeg har lige prøvet at sende dig hele kontrakten pr. mail, så du kan se det hele... :) :) :)

Hvis ikke den er kommet over til dig, så hyl lige op, for så sender jeg den bare igen... :) :) :) :)

M.K.H.
Else.

"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

"Kjærlighed er uden vilje.
Den falder lige så godt på en lort,
som på en lilje!!"

:-) Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)
0
0
Svar på denne tråd

du bestemmer
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 09:23
Der er kun en der bestemmer prisen på hesten, og det er ejeren, og når du ejer hesten er det dig der bestemmer prisen når den skal sælges, så kan der laves en konrakt der bestemmer hvordan videresalg kan foregå, men hvis sælger vil have ret til at købe sin hest tilbage,kan vedkommende ikke kræve at købe den for hverken mere eller mindre end den vil kunne handles for til andre, og det er stadig dig der bestemmer prisen, hvis du er i tvivl om hvad din heste er værd, kan du jo spørge hvem som helst til råds som du mener har forstand på det, jeg ville aldrig give sælger andre rettigheder end retten til at købe hesten på alm. vilkår, så ville jeg finde en anden hest.

....INA
0
0
Svar på denne tråd

Tilbagekøbsret
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 10:17

Min datters heste blev også solgt med tilbagekøbs-garanti til salgsprisen, fordi vi ville være sikre på at de ikke bare forsvandt ud i verden. Det er noget, man skal sikre sig i kontrakten - og hvis man ikke kan acceptere de vilkår, skal man nok finde sig en anden hest. For dem, der vil sælge på de vilkår, er det vel hestens tarv, der er vigtigst - og ikke hvor meget den er eller bliver værd i kroner og øre.

Men sørg endelig for at få formuleret en kontrakt uden smuthuller. Der må ikke være formuleringer, der kan tolkes for meget - det skal være 100% firkantet og helt klart, hvilke vilkår man køber under. Og man bør tage alle eventualiteter i betragtning, hvis man vil sikre sin hest på den måde.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Hej Else
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 11:37
....

Jep, har modtaget kontrakten og den kan helt sikker bruges.
Men der skal bare føjes noget mere til...

Da jeg låner den 6-8 mnd først inden et køb.
Så kunne hun jo hive hesten hjem inden mit køb og sige den stadigvæk er hendes og så sælge den til en merpris...

Det tror jeg nu ikke om hende, men folk har det med at forandre sig, når det har med penge at gøre..

Men tak for kontrakten, det hjalp meget..

Mvh Gitte

8-)
{>
0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 22:59
Jeg må først indrømme at jeg aldrig har købt en hest hvor der har været en kontrakt involveret men det skyldes måske prisklassen? ?:-)

Min 1. hest købte jeg hos en hestehandler da jeg var 13 år gl. og havde ikke den store forstand på det - men min mor var naturligvis med i handlen og det som der blev skrevet under på, var at jeg havde en mdr. prøvetid og kunne så levere hesten tilbage i samme 'stand' som da jeg modtog ham.

Han blev hos mig hele sit liv {>

Nr. 2. hest blev et hingste føl på 8 mdr. som jeg købte igennem min mors venner. Vi kom slet ikke ind på kontrakt.

Nr. 3. blev mit 'plejebarn' hvor familien besluttede at de ville sælge ham da de ikke havde tiden til ham og synes det var mange penge at betale for noget de kun havde tid til at besøge 1 gang om mdr.

Vi lavede en mundtlig aftale, at vist jeg af ukendte grunde ikke kunne have hesten - skal han leveres tilbage til dem.
Der skal siges at jeg købte ham for et symbolbeløb og de kunne snilt have fået 20.000 mere for ham - men det var mere vigtig for dem at han fik det godt.

Men Gitte - du kan nok ikke bruge mit indlæg til så meget. Men hvis du synes det bliver for besværligt med sælger - skulle du måske overveje at kigge et andet sted.

Held og lykke med det alt sammen :-)

Knus fra lottemusen
0
0
Svar på denne tråd

jamen så er det jo også
Forfatter: 
Dato:  05-01-2004 23:33

...en lånekontrakt du har brug for... Så jeg har lige sendt en sådan til dig... :) :) :) :) :) :)

Den skal du bare have vredet igennem et skriveprogram og lavet så den passer lige til "din" hest...

+ at du SKAL sørge for at låne den med forkøbsret... Og til købspris til den tid er den pris i aftaler NU...

God fornøjelse... :) :) :)

M.K.H.
Else.

som på en lilje!!"

0
0
Svar på denne tråd

Hej Else
Forfatter: 
Dato:  06-01-2004 17:49
Pyha...så er jeg lige blevet færdig med at rette om..og selvfølgelig hvem glemte at gemme en kopi..

På den igen, men nu tror jeg de er helt ok, både købskontrakten og låneaftale, de "krydser" hinanden flere steder, så man kan se at de "høre" sammen...og det er bare dejligt at du lå inde med dem og SÅ sendte dem til mig....KÆMPE KNUS er på vej til dig...

Men det er da noget tørt stof...men det føles rigtigt godt at læse dem igennem og vide at nu er det næsten sikker at ingen føler sig snydt....
Håber nu bare at hun sige ja og skriver under..

Mvh Gitte

8-)
{>
0
0
Svar på denne tråd

Lyder godt
Forfatter: 
Dato:  07-01-2004 03:40

...at jeg kunne være bare lidt behjælpelig og så takker jeg for knuset... :O) :O)

Jeg skal til Holstebro og hente ridestøvler til min datter i morgen onsdag... :) :) :) :) :)

Jeg bor i Tim ved Ringkøbing... :) :) :)

Så vi er ikke såååå langt fra hinanden, som vi nok tror... :) :) :) :)

M.K.H.
Else.

som på en lilje!!"

0
0
Svar på denne tråd

Hej Else
Forfatter: 
Dato:  07-01-2004 13:11

Altså, hvis du tror du kan få knuset i real live...må jeg skuffe dig ;-) , tager til Århus iaften, kæresten skal jo også passes {>

Jeg har faktisk familie i Tim, så ved godt hvor det ligger...

Kan ellers se at Jagt foretningen i Ringkøbing har fået rideudstyr....men det er nok af den dyre slags.
Hvor skal du handle i Holstebro?

Mvh Gitte

8-)
{>
0
0
Svar på denne tråd

jagt forretningen
Forfatter: 
Dato:  07-01-2004 15:57

inde i Ringkøbing er ellers vores foretrukne sted, for de er ikke dyrere end andre og + at de så giver rabat til dem der er medlem af Ringkøbing Rideklub... Og se der er vi jo lige to der er medlem af... :) :) :) :)

Mette havde fået leggins i julegave, men jeg havde også gået hen og have købt et par til mig selv, for små, så i stedet for to par fik vi lige det ene par byttet til støvler... Og de er købt i Unicorn i Holstebro...

Hvem er det i Tim du er i familie med??? Kunne jo være man kendte dem... :) :) :)

Vi har dog kun boet her i 6 år, så vi kender ikke alle herude endnu... :) :) :) :)

Det var nu ikke kun knuset jeg tænkte på... Det var lige så meget at det var sjovt at mødes... :) :) :) :)

M.K.H.
Else.

som på en lilje!!"

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider