Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Stakkels Dunphy (tænder)
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 00:29
Hejsa

Her lige været i stalden...igen. Dunphy har fået ordnet tænder idag. Fy for en omgang. Han havde skævt bid fortil, tandkroge og bølgebid. Desuden var kindtænderne i undermunden for lange og dem i overmunden for korte.

I godt dopet tilstand blev staklen raspet, fræset, filet, høvlet ja rent ud sagt voldtaget i munden. Det var ikke en sjov oplevelse for hverken mig eller Dunphy.

Han er stadig ret sløv og vil hverken æde eller drikke. Jeg har givet ham en håndfuld opblødt foder en gang i timen siden kl. 19.00 for at holde maven lidt i gang.

Halm vil han ikke have, og det hø jeg bød ham, forsøgte han at æde, men endte med at spytte det ud igen efter at have tygget og savlet længe. Nu har jeg taget høet fra ham. Er bange for en spiserørsforstoppelse.

Desuden kan jeg mærke, at det har givet et hak i tilliden. Jeg må ikke røre ham i hovedet, og han vender hovedet væk, når jeg kommer ind i boksen. ØV

Maggie fik også ordnet bisserne, men hun æder med største lyst og har ikke besvær med at tygge.

Jeg er sikker på at "tandplejedamen" har lavet en godt og forsvarligt stykke arbejde, men jeg er altså lidt bekymret for min hest.

Har I fået ordnet tænder på jeres heste ? Hvor lang tid tog det før det blev normale igen ?

Nå, jeg skal lige ud igen, inden jeg skal i seng.

Katja

0
0
Svar på denne tråd

min krikke...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 00:35
...havde også bølgebid og en løs kindtand og div andre småfejl, men han var da oppe og klar til at gå i krig med maden ret kort tid efter. Bedøvelsen aftog og så åd han ellers.. lidt ligesom din anden hest.

Se tiden an indtil i morgen og så kan du jo ringe og spørge tandlægen hvad du stiller op med den, hvis den stadig er så øm at den ikke engang vil spise opblødt mad.

-miki-

Læs mere om hestene og mig her Alt om stævner, resultater, billeder osv
ALT OM KRYBBEBIDNING
0
0
Svar på denne tråd

Tænder ...
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 01:10
Hej Katja.

Du har gjort en god gerning!

Jeg fik mit livs forskrækkelse i sommer, da jeg (trods årlige tandtjek + raspning) - måtte erkende - at det var altså ikke godt nok!!! :-(

Jeg kunne have mistet min hoppe - da hun tabte sig og - tjaaa - en længere historie.

Nu skal hestene snart have deres årlige vaccination - hvor min sædvanlige og søde dyrlæge plejer at sørge for det - MEN i år vil jeg have en dygtig dyrlæge/tandlæge ud - så alle 3 heste kan få tjekket (og ordnet) deres bisser!

Din hest skal bare lige komme sig oven på "forskrækkelsen" - og så skal du bare glæde dig over, at du gjorde det eneste rigtige: Nemlig at få ordnet dét, der skulle gøres! :-)

Venlig hilsen
Nina
0
0
Svar på denne tråd

hej katja.
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 01:17
håber den har det bedre.

vi har et par gange haft besøg af Pia Kaj som er hestetandplejer.
Det har været lidt forskelligt hvordan hestene har haft det efter behandlingen. Men der er aldrig gået mere end et døgn før alt har været normalt.
imc
0
0
Svar på denne tråd

Føj da!
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 01:25
Hvis den ligefrem mister appetitten, så har det da været en træls omgang!
Hvad lyder regningen på, og hvem er "mishandleren"?

Jeg har lige haft dyrlægen ude og kigge på bisser. Da han nåede til Helene spurgte han mig om ikke jeg synes at hun lugtede. Men, næh, det havde jeg ikke lagt mærke til.
Han begyndte at file, men stoppede, puttede hånden ind i Helenes mund og "plukkede" en tand.
En mælketand der havde siddet i spænd og givet betændelse.
Gid jeg dog havde opdaget det tidligere, for det kan have været en grim tandpine Helene har gået rundt med, i jeg ved ikke hvor længe :-( Men nu er det ordnet, og godt det blev tjekket :-)

Tanden har ligget i brintoverilte i 2 uger, og nu er den bare rigtig flot elfenbensfarvet :-)

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Bedre nu
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 08:32
Godmorgen

Nu har han det meget bedre end i aftes, men tygge vil han ikke.

Han var meget sulten her til morgen, men jeg turde ikke give ham andet en opblødt foder. Det åd han til gengæld med største lyst. Hø kan han stadig ikke tygge.

Han har også drukket vand, så nu har jeg det også meget bedre.

Nå, nu vil mine heste vist gerne lukkes ud.

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Mai Nicholaisen
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 08:40
Hej Lone

Hestetandplejeren hedder Mai Nicholaisen. Hun er fra Horsens. Hun var både meget kompetent og meget flink. Hun tog hestene på en rolig og naturlig måde, og hun var sød til at forklare, hvad der foregik og hun lavede tandkort til mig bagefter. Jeg vil helt sikkert bruge hende igen - nu skal jeg bare lige komme mig over forskrækkelsen.

Regningen lyder på kr. 1187,- incl. moms per hest- Hertil kommer bedøvelsen som blevet foretaget af dyrlægen, det kender jeg ikke prisen på endnu, men mon ikke det er omkring 300,- pr. hest

Katja
0
0
Svar på denne tråd

god morgen katja
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 09:47
dejligt at høre den har det bedre.
Vores heste har en bedre foderudnyttelse efter at vi er begyndt at bruge heste tandplejer.
Det kan godt virke som en stor udskrivning, men næste gang er det jo meget billigere for så er det jo vedligeholdelse.
Her er vores gamle hoppepå 22 som efter besøg af heste tandplejer blev meget bedre til at udnytte sit foder.

imc
0
0
Svar på denne tråd

what???
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 10:31
1.187,00 PR HEST????

Men hvad pokker, bare man mener at pengene er givet godt ud, og at hesten trivedes!! :-)

Venligst Lone
0
0
Svar på denne tråd

Det må da
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 16:23
give en underlig fornemmelse i munden at få ordnet så meget ved tænderne. Tror du ikke det er hestens reaktion på det, at nu er tænderne raspet og rettet til at det giver en sær fornemmelse i munden ?
Så længe han kaster sig over foderet er det fint, og giv ham 1-2 dage med høet og se det an. Lad ham forsøge med høet så han opnår en fortrolighed med munden og tænderne.

God bedring med ham, giver du et klap fra mig :-)

Beagle.

0
0
Svar på denne tråd

tandlæge
Forfatter: 
Dato:  31-12-2003 17:48
Hej du
Jeg har fået ordnet tænder på alle mine 4 heste af Maj Nicholaisen, og det var kun den ene,der om eftermiddagen kun kunne sutte på et stykke rugbrød, men om aftenen tog for sig som vanligt, du har sikkert også fået en sedel af Maj om hvad der kan forventes af en nyordnet hestemund, men hvis du er i tvivl om det er i orden at den har det som den har det, så skal du da ringe til hende og få en sludder, det ved jeg hun vil sætte pris på.
God bedring med hesten, det har sikkert været hårdt for den, og den skal lige vende sig til at tænderne virker anderledes en de plejer

....INA
0
0
Svar på denne tråd

Næsten normal igen
Forfatter: 
Dato:  01-01-2004 14:30
Hej allesammen

Tak for trøstende ord og opmuntring.

Dunphy æder nu næsten normalt igen. Han kan klare foder uden at det er opblødt - dog med lidt olie. Hø æder han også - langsomt men sikket.

Jeg må stadig ikke røre ved hans hoved. Det er sikkert han personlige straf til mig.

Ja Lone, det var sgu en dyr omgang. De kloge siger at det kan være med til at øge hestens levealder, og når man har bestemt sig for at beholde kræet resten af dens dage, så er det vel penge, der er godt givet ud.

Ina: Jeg skriver til Maj om hestens reaktion. Jeg er også sikker på, at hun gerne vi vide det.

Godt nytår alle sammen

Katja
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider