|
|
| Måske har i et godt råd... |
| Forfatter:  |
Jillow |
| Dato:  |
21-12-2003 10:29 |
|
Jeg + gemalen har puslet med tanken om at få en hund.. Ét eller andet sted er det jo lige lidt dumt når man som vi har et ASTMA barn...Vores søn er på medicin hver eneste dag og der er virkelig styr på det nu.. Da han var yngre var han defus og fik ofte astma anfald.(han er 5) Men nyt medicin har gjort han er stabil.. 2 gange årligt får han taget blodprøver og tests og hver gang de sidste 2½ år får vi af vide at han moderart er allerigsk overfor hund og kat. Når vi er hos venner + familie der har enten hund eller katte ja så reagere han faktisk kun hvis de direkte har ligget på hans ting men ikke mere end det kan tages i opløbet. Reaktionen er lidt klar snot, nyser og vand i øjene.. Skal nævnes det har været lang håret hunde og ½ langhåret katte der har været i huset når han reagere, og det mest pussige er at det aldels ik er hver gang han gør det... Så har i et råd eller selv har astma børn så måske vi den vej kan få råd og vejledning ville være en rar ting, nogen mener at hund og astma godt kan kompineres blot det er en kort håret, tjaaa hvad ved jeg.. ER grøøøøn lige her...
God Jul derude til alle jer...
who intet vover intet vinder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| astma + hund |
susan |
21-12-2003 10:58 |
|
Allergier arter sig tit forskælligt fra situation til situation. jeg har selv katteallergi, og mine svigerforældre har 4 katte. Nogle gange kan jeg knapt komme ind af døren før jeg skal have en antihistamin for at dæmpe symptomerne, andre gange kan jeg være der flere timer før jeg bliver lidt irreteret.
Når først man har en allergi kan man ikke få den til at forsvinde ved at udsætte sig selv for det man er allergisk overfor. Ofte bliver allergien værre og værre ved kraftig og langvarrig påvirkning.
Derfor kan i ikke sammenligne hans reaktion ved et kortvarrigt besøg med hvordan han ville reagere hvis i konstant havde en hund i huset.
Selv hvis det ikke bliver værre end det er nu, med lidt klar snot, nysen osv (høfeber symptomer), så er det altså også ganske ganske generende hvis man har det hele tiden - alternativet er at han konsekvent er på antihistaminer...
Mange børns astma og allergi bliver bedre eller forsvinder helt med alderen, måske vil det slet ikke være et problem at få hund om nogle år.
I kan overveje at undersøge, om han kan tåle "anti-allergi" hunderacerne (bedst kendt er puddelen), som mange allergikere godt kan tåle.
Men personligt synes jeg det er en dårlig ide at anskaffe sig et dyr når man på forhånd ved at der er stor risiko for, at man ikke kan beholde den. Vent nogle år, se om hans situation bliver bedre, eller find et andet dyr som han godt kan tåle (en stor kanin er et dejligt husdyr, en ilder er sjov og aktiv, der ER andre alternativer end fisk og fugle)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| allergi |
|
|
Jeg har faktisk læst at børn der vokser op med dyr omkring meget sjældent blir allergikere. De får også et sundere helbred fordi de er vant til bakterier fra dyrene. Lyder lidt klamt men nok rigtigt. Jeg er altid vokset op med to hunde omkring mig (nu har vi kun en), og senere heste, og katte. Jeg har aldrig fejlet noget
mvh. Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er jo også |
Sanne & Liva |
21-12-2003 12:12 |
|
således med allegi at hvis man har allegi, så udvikles det mere ved at være i kontakt med det man ikke kan tåle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg turde ikke.... |
|
|
gøre et sådan "forsøg".
Tænk hvis jeres søn blev alvorligt syg af det ? Tænk hvis I måtte opgive hunden efter et ½-1 år ?
Allergi er ikke sådan at spøge med - hvilket I jo selvfølge godt ved. Og at byde jeres barn evt. at gå rundt og være små-utilpas fordi I gerne vil have hund, det synes jeg ikke er smart.
Jeg ville finde et andet dyr, som han kunne blive glad for - hvis det vel og mærke er et stort ønske han har at få et dyr.
Det er rigtigt, at man siger, at børn som udsættes for allergener i en ung alder ikke får allergi. Men har barnet det allerede, så er det at gamble med dets liv og helbred at anskaffe sig dyr, eller at begynde at ryge i barnets omgivelser !
mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes det ville være skidt.... |
|
|
...at få en hund eller en kat. Hvorfor ikke få et dyr han kan tåle?
Min personlige erfaring er at en grøn leguan f.eks opfører sig ligesom en kat når man har den meget i hænder og den kan gå frit og er ligeså renlig som en kat er!
Den kræver noget andet mad, men ellers er den et godt husdyr! Og noget der ikke sætter allergien i sving hos dit barn.
Jeg har selv allergi og hvis jeg en dag fik konstateret at jeg ikke kunne tåle heste eller katte, så ville jeg faktisk skaffe mig af med den med det samme. Ellers risikere man at gøre allergien værre end den der nu!
Jeg har allergi verfor græs, så derfor har jeg nu wrap (så jeg ikke skal have hø baller ind om sommeren) og jeg sørger for at lægge wrappen op til sidst, så jeg kan forlade stalden når det er ved at blive fortæret...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunderacer.. |
|
|
Hejsa...
Nu ved jeg så ikke, hvad det er ved dyrene han er allergisk overfor; men er det pelsen, så fås der jo racer, som ikke fælder. Pudler fås jo i alle str og fælder ikke, så er Lhasa Apso, hvis det skal være en mindre hund; men det kan I sikkert finde alt muligt om på nettet...
Det kunne jo da være en løsning...
Men ellers er der jo mange andre dyr at vælge imellem, så I stadig kan have jer et kæledyr..
Jeg håber at I finder ud af noget...
MVH Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kinesisk hårløs |
|
|
en kinesisk hårløs, er en lille hund uden pels, og en tot pandehår, ikke særlig køn, men meget sød omgængelig og synes jeg temmelig charmerende, den har en legemstemperatur der er lidt højere end vores egen og føles altid varm og hyggelig.
når det så er sagt, så ville jeg også være varsom, men kan sagtens forstå ønsket om en hund, jeg tror også jeg ville vente nogle år og se hvordan allergien udvikler sig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sikke mange |
Jillow |
21-12-2003 16:33 |
|
Glemte vist fra starten at skrive at vores lille søn har haft astma/allerig siden han så dagens lys, og som det ser ud tjaaa så kan han vist ik vokse sig fra det da det er arveligt på min side.. Så Tina jeg kender skam selv histiorien om mange dyr og tro mig min barndom var sprængt fyldt med alverdens dyr ik uden grund vores dyrehold blev kaldt "Noas Ark" Alle vidste hvor hvem boede blot man omtalte Noas Ark. Jeg har ALDRIG 7-9-13 udviklet ASTMA selv men jeg ved jeg "er bære af genet" mine ældste børn har ik en jante og de var omgivet af både hund og kat.. Skal siges vi havde katte da vores yngste blev født men vi turde ik have dem pg.a. "Sangen om dyr og ASTMA kom fra nær og fjern" Vi har lyttet til mange i mange år, nok alt for mange.. Derfor tog jeg denne vej, ik fordi i er klogere på HN men fordi hysteriet er lagt væk, derfor... og HURRA FOR DET.. Vi har heller ikke prøvet at have hund overhovdet i hans unge liv.. Dette gør desværre at han er bange for selv en bitte hvalp. Og hans hø snue når han reagere den har vi noget for, så man må sige vi har noget for både dit og dat og det går kanont, men alligevel vil jeg ikke udfordre skæbnen unden grund.. P.t. har vi dyr såsom degoer, syvsovere,ørkenrotter,alm. mus til foder til gemalens (gyyyyser lige) slange så helt dyr løs er vi nu ikke..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu har jeg |
|
|
haft astma siden jeg var 1½ år, og vi har altid haft hund og nu også katte. Og jeg har faktisk allergi overfor hunde.
Det sjove er at mens vi havde hund ( fra jeg var 1 mdr. til for 4 år siden) ja så havde jeg aldrig problemer. Men nu hvor jeg ikke er påvirket hver dag af hund, ja så regerer jeg lige pludselig på dem. Øjnene løber og jeg nyser.
Vi fik at vide på sygehuset at vi skulle af med vores hund, men nej det ville vi bare ikke være med til, og så lang tid at jeg bare lod være med at lege for voldsomt med dem og lod være med at have dem på værelset, ja så var der ikke nogen problemer.
Det er nød til at være skidt for at det bliver godt. Tro mig. Jeg ville aldrig have kunne undvære mine dyr. Og nu kommer der helt sikker en del som har allergi over for hunde og katte, og siger at det er noget dumt noget at sige, men til dem, vil jeg så sige at I jo kun har dyrene tæt på jer, når I er på besøg hos nogen. Det er altså noget andet at leve samme med dem.
Jeg har aveligt astma og allergi. Får 3 slags medicin hver dag, og har været SÅ tæt på at dø af det. Men jeg lever i bedste velgående, passer min medicin - hvilket er MEGET vigtigt! - og har 7 katte og 2 heste ( som spiser hø og halm, hvilket jeg heller ikke kan tåle!). Jeg har allergi overfor støv, men alligevel er jeg rengøringsassisten!
Man kan hvad man vil, så lang tid at man passer sin medicin.
JO mere man er vant til jo nemmere bliver ens hverdag også. Jeg er hver dag udsat for noget som jeg har allergi overfor, så derfor bliver kroppen vant til det, og regerer derfor ikke længere så kraftigt eller slet ikke. Selvfølglig skal man passe på. Men det er jo lavet forsning indenfor dette område, og det har vist at jo mere man udsætter sin allergi for i hverdagen, jo mere skal der til for at få reaktioner på allergi.
Hvis jeg var dig, ville jeg prøve at få et dyr. Men lad være med at lade det komme på drengens værelse- og slet ikke i sengen. Prøvetiden, ja mindst et år.
Anja Brandt Nielsen Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem ! Pas på kattene i trafikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der er jo ikke andet |
ElseG |
21-12-2003 23:58 |
|
end at forsøge sig frem, selv om det er synd for dyret, men så sandeligt også for jeres knægt, hvis det ikke går...
MEN hvis i prøver jer frem, så få en aftale med nogen, om at hvis det ikke går, så kan i komme af med dyret til dem...
For det der gør sådan en som mig harm, er at man anskaffer sig et dyr og det går ikke, så afliver man det og prøver et andet...
Jeg skal da gerne gribe en hund eller kat efter jer, bare i lover, at den er renlig og opdraget
M.K.H. Else."Man lugter ikke af hest, man dufter!!""Kjærlighed er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!!" Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker da lige alle.. og ElseG |
Jillow |
22-12-2003 11:52 |
|
Anja min den bette får hele 3 slags medicin hver dag og alt efter vejr og vind så er det op og ned i medicin.. JO alt kan times korrekt når man vil, og vores dreng er heldigvis blevet bedre og bedre til at modtage og optage sin medicin.. Der findes mange typer allergi ligeså ASTMA. Lucas som vores dreng hedder er allergisk over for hus støvmider (som de fleste astmatiker jo er) pollen, næsten alt, hø og halm, skimmelsvampe spore.. dvs. vi må ikke bo i et bindingsværk og slet ik noget med strå fy fy... Jeg er dog glad ved at han ik også har fødevare allergi... *SUUUK* Det eneste vi ved igennem tests og div. blod prøver ER at han reagere moderart overfor både hund og kat, han kan i perioder få hø feber symtomer på begge dyr, men som Anja skriver så skal der noget til før dette udløses, kan give et eks. Nusser han en kat og bagefter tager hænderne op til ansigtet er det sikkert han nyser og fnyser, MEN han ved at han SKAL lade være og VASKE hænder bagefter og han ved også godt det ikke er fordi katten er beskidt *GG* men fordi han ik kan tåle det.. Vasker han hænderne bagefter er der 0,1 % risiko for han fnyser og nyser.. Underligt Jeps men ganske vist.... Takker endnu engang alle derude gav mig og gemalen en smule at tænke over... ElseG går det galt så får du da bare kræet *S*
ElseG jeg er fuldstændig enig med dig på det punkt kunne ikke finde på at anskaffe mig et dyr og så smide det ud til højre bare fordi.... Såen er jeg ikke, netop derfor jeg står i det her hulens dilemma skal, skal ikke.. Fandme svært.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jillow |
LdR |
22-12-2003 12:32 |
|
Prøv at se på www.allergisten.dk. De kan være at de kan hjælpe din søn, selvom astmaen/allergien er arvelig.
Jeg har ikke selv prøvet produktet, men som jeg husker det, er der en herinde fra, som har givet det til sin datter med godt resultat.
Jeg vil selv give min datter en kur, når hun bliver stor nok.
Det koster ca. 2.000 kr. for en kur på 4-5 måneder. Det er jo værd at overveje.
Hilsen
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En anden god ting |
|
|
ville være, hvis I vælger at få dyr, at vaske dyret. Vores hund fik bad ca 1 gang om mdr. Det tager skældene, som også er med til at give allergi. din søn har nok allergi overfor skæld, man kan også have allergi overfor spyt.
Jeg har iøvrigt de samme allergier som din søn. Det er surt. Men heldigvis er min allergi blevet bedre i de senere år. Men jeg døjer stadig med min astma. Så der er altså lidt håb for ude. Også selvom at den er avlelig. I vores famile springer den til hver anden på min mors side, så mine børnebørn vil have stor risiko for at få astma og allergi.
Held og lykke med beslutningen.
Anja Brandt Nielsen Oldenborgheste er de bedste, så prøv dem ! Pas på kattene i trafikken.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LdR - allergitesten.dk |
|
|
Jeg skal selv igang med SENSI STOP pr. 1/3.2004 grunden vldsom allergi og moderat astma. Jeg husker heller ikke hvem det var der gav sin datter kuren herinde men jeg kun hørt godt om produktet fra hende.
SENSI STOP kuren varer 3 måneder og koster 1975,- det er i hvertfald et forsøg værd, jeg er meget spændt på det samt desperat da jeg har prøvet ALT samt pumpet med medicin altid..
Rigtig glædelig jul og godt nytår Ønskes du af Lise KARTOFFEL TRÅDEN findes HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lise... |
LdR |
23-12-2003 09:43 |
|
Så må du endelig fortælle, hvordan det går. Jeg er nemlig meget spændt på det.
Det lyder for godt til at være sandt, men på den anden side....
Jeg kendte engang en pige, hvis bror var multi-allergisk og konstant på piller, og han kunne ikke tåle noget som helst, og var så oppustet af alt det medicin.
Pludselig en dag så jeg ham, og han var blevet en flot slank fyr uden de sædvanlige hudproblemer osv. Han havde været på en 'udrenselseskur', hvor alle affaldsstoffer var kommet ud, og siden havde han ikke haft nogen problemer overhovedet. Jeg kan desværre bare ikke huske hvad kuren hedder og da jeg ikke har kontakt til pigen mere, finder jeg jo desværre heller aldrig ud af det.
Men jeg har set med egne øjne, at det KAN lade sig gøre at helbrede mange former for allergi, så jeg er da fortrøstningsfuld, hvad min egen datter angår. Og jeg venter da også kun på at hun bliver stor nok til at kunne skylle munden uden at sluge væsken.
Hilsen
Lotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|