Bolchemasse:
250 g sukker
60 g druesukker
½ dl vand.
Sukkero g druesukker røres med vandet - der må IKKE sidde sukkerkorn på siden af gryden.
Sukkermassen opvarmes til mellem 162 og 165 grader.
Teflonmåtten og redskaberne smøres med olie - raps, solsikke eller lign. (ikke for meget)
Sukkermassen hældes ud på måtten og plastspartlerne bruges til at holde sukkeret inde på måtten og samlet i en portion. Smagsstofferne blandes i efterhånden.
Til frugtbolcher:
1.tsk citronsyre - skal i straks når massen hældes på måtten
20-25 dråber smag (citronolie, appelsinolie eller hvad man nu måtte ønske) - massen foldes STRAKS hen over olien, så der ikke fordamper for meget af den.
og farve - efter hvad man nu ønsker. Husk rødbedefarve må ikke komme i mens massen er meget varm - så bliver den brun i stedet for rød.
Lakridsbolcher:
2 spk lakridspulver
2 tsk. salmikpulver
1 tsk salt
røres sammen FØR det drysses i massen gennem en lille sigte. Bruger man ikke en sigte kommer der let klumper af lakridspulver i (så kalder man det fyldte bolcher, og lader som om det var med vilje)
20 dråber anisolie tilsættes
HUSK!!! Salmiakpulver er af sundhedsstyrelsen bevist at være skadeligt for børn - laver du lakridsbolcher til børn, så undlad salmiakken!!
Vil du have stærkere bolcher, så tilsæt cayennepeber/eller cayenneolie!
"Chokoranger"
2 spk kakaopulver sigtes i sukkermassen
blande blande
20 dråber appelsinolie tilsættes
Og så kan man jo prøve sig frem med allemulige andre smagsvarianter - kan man lide kaffesmag kan man jo prøve med Kakao og Nescafe
Når bolchemassen er til at håndtere, trækkes den i stænger og klippes (husk olie på saksen) Drej stangen en kvart omgang mellem hvert klip - så bliver bolcherne pæne. Klippes ned på bagepapir og skal have lov at køle HELT af før de drysses med flormelis og kommer i en TÆT dåse.
Kommer der luft til, klæber de sammen.
Hvis man ønsker klare bolcher, skal massen foldes ret forsigtigt - hvis man trækker luft i bolcherne bliver farven lysere.
Vil man lave flerfarvede bolcher, kan man gemme massen i ovnen ved 70 grader, mens man laver en klump til i en anden farve eller smagsvariant - så kan man stadig arbejde med den bagefter.
Kommer der vand til bolchemassen "dør" den - blot en dråbe er nok, og den kan IKKE reddes. Så husk at tænde emhætten! Det er også grunden til at man IKKE kan bruge frugtfarver fra supermarkedet - de er lavet med vand.
162 grader er VARMT!! Hav altid mulighed for at komme til den kolde vandhane hvis der kommer sukkermasse på hænderne. Med lidt øvelse kan man se når massen er "håndtam" - personligt bryder jeg mig ikke om at have handsker på når jeg laver bolcher - så jeg smører hænderne godt i olie, og prøver mig frem med hvornår den er kold nok.
God fornøjelse
Og i øvrigt... er der nogen der har opskrifter på "blå ugler" og "dragespyt"?? (Dem med vaniljesukker, salmiak og salt) - jeg kan ikke finde min opskriftsamling - og de to slags SKAL bare laves