Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hjemmelavede bolsjer??
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 13:56
Nu har jeg læst i nogle af de tidligere tråde, at der er nogle herinde, der selv laver bolsjer. Jeg har besluttet mig for, at min kæreste skal have ramedierne til at lave bolsjer med i julegave. Han har tidligere været bolsjekoger i BonBon-land :-D og har flere gange snakket om, at han godt kunne tænke sig at lave bolsjer.

Jeg vil høre, hvordan I laver Jeres bolsjer, og hvilke redskaber I bruger? Jeg har netop været ude og investere i en siliconemåtte, et termometer, arbejdshansker og sådan nogle skrabefiduser.

Og så vil jeg gerne høre, hvor I køber Jeres smags- og farvestoffer?

Sidst men ikke mindst...vil jeg høre, om ikke I kan komme med nogle gode opskrifter...gerne på lakridsbolsjer, da jeg tror at han vil være helt vild med dem.

Håber, at I kan hjælpe mig.

Hilsen Christel
0
0
Svar på denne tråd

urtegaarden....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 14:02
Her er et link...

http://www.urtegaarden.dk/

Jeg har lavet utallige former for bolcher i min tid som pædagogmedhjælper og det billigste er altså at købe sådan et "start-kit" fra urtegaarden af. Så hvis det ikke er for sent, så byt de ting du har købt og køb en startpakke herfra.
Der er også se første små farver og smagsstoffer med i pakken så du fra dag 1 af kan lave både lakridsbolcher og andre frugtbolcher!

God fornøjelse!

...og du er velkommen til at skrive, ringe, maile eller andet hvis du skal have noget hjælp *g* De første par gange jeg lavede det, lignede det nemlig alt andet end bolcher *g*
-miki-

Læs mere om hestene og mig her hvor der står alt om stævner, reaultater, billeder og hvad vi ellers laver af spændende udflugter.
0
0
Svar på denne tråd

matas ell panduro hobby
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 14:05
hej
Det største udvalg har Panduro hobby, men matas er nok lidt billigere.
Du kan også bestille pr postordre hos:
www.det-sode-liv.dk
de har også meget andet guf...

God fornøjelse
marlen
0
0
Svar på denne tråd

Fyyyyyyh
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 14:46

.... ikke friste svage sjæle :-P - jeg sidder her og får helt vildt lyst til at prøve at lave bolsjer - har fluks skrevet sådan et sæt på min ønskeseddel. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg kan vente til jul. Jeg trænger til noget at pille i - som modvægt til al den læsning. Mmmmmm ..... hjemmelavede bolsjer. :-)

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Panduro= dobbelt op!
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 15:36
Panduro er bare sindsyg dyr med deres smagsstoffer og farvestoffer. Jeg ville gå uden om dem.

-miki-

Læs mere om hestene og mig her Alt om stævner, resultater, billeder osv
ALT OM KRYBBEBIDNING
0
0
Svar på denne tråd

Panduro
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 15:48

..... er de ikke bare sindsygt dyre med ALTING? Eller er jeg gal på den? De få ting, jeg har kigget efter der, er altid mellem 25 og 100% dyrere der end andre steder.

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Heksekosten
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 15:57

Hos Heksekosten i Silkeborg kan man få et sæt med alt udstyr og materialer til 7 kg. bolsjer for 480 kr - det synes jeg da lyder meget rimeligt. Uha - det kribler i fingrene! :-) :-) :-)

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

ikke flødeboller
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 17:20
så længe i ikke begynder at prøve de der FLØDEBOLLER man kan lave med ting fra det søde liv.

min veninde prøvede... og det var virkelig svært at sige at de smagte godt for de var elendige, og det var skide dyrt... 400kr for 60 flødeboller.
YAK

mvh. Tina

Ponyer..... fordi alting er sjovere i de små højder :-P

Begge mine ponyer udlånes til godt hjem!!!
0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh det er
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 17:43
jo sådan set nævnt HVOR vi har vores rå varer fra :-) Der er også masser af opskrifter at hente hos Urtegaarden. Held og lykke.

C
If ever I need religion I'll worship Chocolate."   © Céleste 
0
0
Svar på denne tråd

Opskrifter...
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 18:17
Bolchemasse:

250 g sukker
60 g druesukker
½ dl vand.

Sukkero g druesukker røres med vandet - der må IKKE sidde sukkerkorn på siden af gryden.

Sukkermassen opvarmes til mellem 162 og 165 grader.

Teflonmåtten og redskaberne smøres med olie - raps, solsikke eller lign. (ikke for meget)

Sukkermassen hældes ud på måtten og plastspartlerne bruges til at holde sukkeret inde på måtten og samlet i en portion. Smagsstofferne blandes i efterhånden.

Til frugtbolcher:
1.tsk citronsyre - skal i straks når massen hældes på måtten
20-25 dråber smag (citronolie, appelsinolie eller hvad man nu måtte ønske) - massen foldes STRAKS hen over olien, så der ikke fordamper for meget af den.
og farve - efter hvad man nu ønsker. Husk rødbedefarve må ikke komme i mens massen er meget varm - så bliver den brun i stedet for rød.

Lakridsbolcher:
2 spk lakridspulver
2 tsk. salmikpulver
1 tsk salt
røres sammen FØR det drysses i massen gennem en lille sigte. Bruger man ikke en sigte kommer der let klumper af lakridspulver i (så kalder man det fyldte bolcher, og lader som om det var med vilje)
20 dråber anisolie tilsættes
HUSK!!! Salmiakpulver er af sundhedsstyrelsen bevist at være skadeligt for børn - laver du lakridsbolcher til børn, så undlad salmiakken!!
Vil du have stærkere bolcher, så tilsæt cayennepeber/eller cayenneolie!

"Chokoranger"
2 spk kakaopulver sigtes i sukkermassen
blande blande
20 dråber appelsinolie tilsættes

Og så kan man jo prøve sig frem med allemulige andre smagsvarianter - kan man lide kaffesmag kan man jo prøve med Kakao og Nescafe

Når bolchemassen er til at håndtere, trækkes den i stænger og klippes (husk olie på saksen) Drej stangen en kvart omgang mellem hvert klip - så bliver bolcherne pæne. Klippes ned på bagepapir og skal have lov at køle HELT af før de drysses med flormelis og kommer i en TÆT dåse.

Kommer der luft til, klæber de sammen.

Hvis man ønsker klare bolcher, skal massen foldes ret forsigtigt - hvis man trækker luft i bolcherne bliver farven lysere.

Vil man lave flerfarvede bolcher, kan man gemme massen i ovnen ved 70 grader, mens man laver en klump til i en anden farve eller smagsvariant - så kan man stadig arbejde med den bagefter.

Kommer der vand til bolchemassen "dør" den - blot en dråbe er nok, og den kan IKKE reddes. Så husk at tænde emhætten! Det er også grunden til at man IKKE kan bruge frugtfarver fra supermarkedet - de er lavet med vand.

162 grader er VARMT!! Hav altid mulighed for at komme til den kolde vandhane hvis der kommer sukkermasse på hænderne. Med lidt øvelse kan man se når massen er "håndtam" - personligt bryder jeg mig ikke om at have handsker på når jeg laver bolcher - så jeg smører hænderne godt i olie, og prøver mig frem med hvornår den er kold nok.

God fornøjelse :-)

Og i øvrigt... er der nogen der har opskrifter på "blå ugler" og "dragespyt"?? (Dem med vaniljesukker, salmiak og salt) - jeg kan ikke finde min opskriftsamling - og de to slags SKAL bare laves
£isbeth & Baloo
It takes 43 Muscles to Frown and 17 to Smile
But it Doesn’t take Any to Just Sit There with a Dumb Look on Your Face

Passier sadel m.m. sælges
0
0
Svar på denne tråd

salmiaksalt.....
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 18:29
du skrev:
HUSK!!! Salmiakpulver er af sundhedsstyrelsen bevist at være skadeligt for børn - laver du lakridsbolcher til børn, så undlad salmiakken!!

Virkelig?? Jeg fik intet at vide da jeg lavede bolcher til ungerne i august måned....?? Og det er ellers en inst. hvor man lever meget efter reglerne!

-miki-

ALT OM KRYBBEBIDNING
0
0
Svar på denne tråd

Salmiak..
Forfatter: 
Dato:  04-12-2003 18:42
jeps - Det er skadeligt. Det er nogle år siden det kom frem.

Det er derfor det er lovpligtigt at der på lakrids med salmiak i, er skrevet at det ikke er til børn. Som regel står der (med mikroskopiske bogstaver) "Voksenlakrids - ikke børnelakrids"

£isbeth & Baloo

0
0
Svar på denne tråd

Dragespyt eller savl?
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 17:50
Dragespyt:
1½tsk vanilje
1 spsk salmiaksalt
1 tsk. fint salt
15 dr. bladgrønt
25 dr. anisolie
(uden anisolien bliver det til babydragesavl)

Baby ugler = ganske lidt blå farve ;o)
2 tsk salmiak
½ tsk salt
12 dr. anisolie
18 dr. eucalyptusolie

Dette er jo opskrifter jeg har fra dig, så du kender resultatet £isbeth. Og du kan bare anvednde det almindelige antal dråber blå farve.....som jeg ikke husker.......men din blå er mere gennemtrængende end min!

C
0
0
Svar på denne tråd

Gennemtrængende blå
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 18:15
Næe - det er vist den samme blå - der er bare ikke dråbetæller på min, så jeg hælder ALTID for meget i (med grumme resultater)

Tak for opskrifterne :-)
£isbeth & Baloo

0
0
Svar på denne tråd

Så har jeg muligvis taget skade...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 18:19
Men DET kan heldigvis ikke bevises!! :-P ;-D :-@ 8-)

VH Kirsten Ø
0
0
Svar på denne tråd

Hvad har du
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 20:48
taget skade af Ø? :-P

£isbeth: det var så lidt. :-)

C

0
0
Svar på denne tråd

Salmiak...
Forfatter: 
Dato:  05-12-2003 21:49
... har jeg IKKE taget skade af - for sytten da! ;-D

Og VOV ikke at sige mig imod!!! :-*

VH Kirsten Ø
0
0
Svar på denne tråd

gennemtrængende blå...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2003 01:17
...Hvis man skal have en mere gennemtrængende blå som man ikke kan "se igennem" så skal man bare putte lidt hvid dækfarve i også. Så er den hjemme!
-miki-

ALT OM KRYBBEBIDNING
0
0
Svar på denne tråd

Mange tak...
Forfatter: 
Dato:  06-12-2003 18:18
for tips'ne. Jeg er spændt på, om det falder i god jord. Meen mon ikke, når han er vild med stort set alt der indeholder sukker :-D

Hilsen Christel
0
0
Svar på denne tråd

Kirsten
Forfatter: 
Dato:  08-12-2003 00:40
Det kunne da ALDRIG falde mig ind!

Jeg kan jo ikke gøre for at jeg ikke kan læse inden ad, vel? :-P Jeg havde ikke læst HELE indlægget inden jeg for i tastaturet! 8-) Beklager!

C
0
0
Svar på denne tråd

SLURP!!
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 11:04
Så fik jeg begyndt bolcheproduktionen i går!!

Det er vist alligevel rigtigt at min blå farve er lidt hysterisk - de blå "ugler" blev i hvert tilfælde ekstremt blå - og jeg kom kun GANSKE lidt farve i dem!!

Mit "dragespyt" blev orange, da jeg ikke havde grøn farve, men jeg skal på indkøb i dag hos Specialkøbmanden, så jeg får købt lidt flere farver :-)

Og i morgen fortsætter jeg så med produktionen - bananbolcher, kirsebær, appelsin og hindbær... mmmmmmm

Jeg er ved at genvinde julestemningen den var ellers væk et par dage… men nu er den her igen.

I aften står den på marmeladekogning – og så har og OVERVEJET om jeg kan hitte ud af nogle simple trylledejsfigurer.
£isbeth & Baloo
I'm not young enough to know everything
~Oscar Wilde~
0
0
Svar på denne tråd

Hovsa...
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 12:35
... før jeg får lokekt nogen på afveje til at købe farver og smagsstoffer hos Specielkøbmanden - lad være!!

Det de har er vandbasseret, så det ødelæger sukker massen!!

Det er FINT til konfekt og meget andet - men er altså ikke egnet til bolcher!
£isbeth & Baloo
I'm not young enough to know everything
~Oscar Wilde~
0
0
Svar på denne tråd

Fyyyyy skamme sig
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 18:02

Ja, se nu bare hvad I har fået mig til - nu HAR jeg købt et sæt bolcheredskaber. :-) Og skal lige om snart ud og sætte over til første omgang - lakridsbolsjer - UHM!! :-P Senere står den på bailey-bolsjer til mine søstre i julegave - de er helt tossede med Bailey, så det er jo oplagt. Og store slikkepinde til ungerne - det skal nok blive populært. :-)

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

Færdig!!
Forfatter: 
Dato:  09-12-2003 19:20

Må jeg præsentere - mine første lakridsbolcher - ta-ta!! De smager faktisk rigtig godt. :-)

Er der nogen, der ved, hvad forskellen er på lakridsrodspulver og spraytørret lakridsrodsekstrakt? Altså i brug - jeg ved godt de er lavet på forskellig måde! Smager det ene af mere end det andet? Eller hvornår bruger man dem?

I morgen står den på appelsinbolcher - og indkøb hos Heksekosten, så vi kan lave flere fsk. slags. Jeg tror der går sport i det her. :-)

Venlig hilsen
Marianne S

0
0
Svar på denne tråd

MarianneS
Forfatter: 
Dato:  10-12-2003 12:29
Det smager ikke helt ens. Du kan også komme cayennepeber i lakridsbolcherne hvis der er nogle du vil tage af dage ;-) Ej, men det bliver RIGTIG RIGTIG stærke bolcher.

C

Ps. Orm Helsekosten i Cityarkaden har vist også eterske olier og muligvis også farvestoffer. Ellers har udvalgte Matas'er det.

0
0
Svar på denne tråd

Åhhhh - hindbærbolcher..
Forfatter: 
Dato:  10-12-2003 12:58
jeg æælsker hindbærbolcher..
0
0
Svar på denne tråd

Kirsten Ø
Forfatter: 
Dato:  10-12-2003 13:11
Ha-ha ;-D ;-D ;-D

Jeg sad lige og læste tråden og var meget benovet over de fine vejledninger og opskrifter og sad og tænkte på, at jeg også lagde mærke til advarslen, da vi i sidste uge købte en dåse bolscher. Frem kom dit lille lystige indslag og det fik mig sådan til at grine. Tak! Det er jo ikke noget bedre end et godt grin.

Det lyder ellers hyggeligt med sådan nogle bolscher, men det vil sidebenene nok (heller) ikke have godt af.

:-D
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider