|
|
| Brudt aftale - KRISE |
| Forfatter:  |
Marianne S |
| Dato:  |
07-11-2003 10:33 |
|
Jeg havde en helt klar aftale med Mikkel Ræv om at jeg lagde foder ud til ham hver nat, mens han til gengæld lod mine høns være i fred. Men TYPISK - han har altså ikke overholdt aftalen og åd i går nat min kælehøne og den grimme hane. På forunderlig vis overlevede den ene høne - og det er jo både godt og skidt - for hvad skal jeg dog gøre ved hende - hun kan da ikke leve her helt alene - og Mikkel kommer jo nok og napper hende ved først givne lejlighed, nu hvor han har fået smag for hønsesteg - SUK.
Derfor søger jeg et behjertet menneske, der vil adoptere hende til et liv i sus og dus - og med andre høns. Hun får selvfølgelig madpakke med til - laaaaang tid (der kan evt. suppleres senere). Det vigtigste er at hun får et godt hønseliv, ligesom hun er vant til.
Hun er midt i at skifte fjer og jeg har Mikkel mistænkt for at have revet en stor del fjer af også - så lige nu ligner hun noget, der er løgn - men hun er ellers en robust og trivelig høne - og faktisk ret smuk når hun ellers har fjer på. Hun er af en kødhønserace (kommer fra økologisk hønseri) og har fået en meget alsidig kost - fra hele området.
Jeg håber meget, der er en behjertet sjæl derude, der kan skaffe plads til hende i sit hønsehold. Hun kan leveres frit - eneste betingelse er at hun ikke bliver slagtet - det har jeg lovet hende da jeg fik hende.
Marianne S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åh nej marianne |
|
|
var det den høne som lå i arm med dig og lagde æggene så fint i din seng.....
ja jeg bor nok for langt væk til at du kan levere fru høne 2 her,men det nytter nok heller ikke for mikkel lusker også rundt her.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg bor også |
Tralle-trold |
07-11-2003 10:53 |
|
altfor langt væk. ellers så ville den da vært velkommen her sammen med Kakkle (hvid krøllet kochin) Klukk (sort kochin), Tattle (blå orpington) og de 2 sorte (sort orpington) Her går de fritt i haven og har både hønsehus og et 12 kvadratmeter stort rom mellom kælder og garage som de ofte benytter.
Vi har ingen rev i nærheden.
Den perfekte ponny har ingen bestemt farge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumme ræv ... |
NinaL |
07-11-2003 11:05 |
|
Mikkel kunne da ikke være det bekendt - men måske er det trods alt en dårlig ide at lægge mad til ham, så han kommer hver dag - men dét er noget helt andet.
Jeg ville gerne have din høne - men jeg bor også for langt væk til lige at smutte forbi ...
Forøvrigt ...
Har du mulighed for at sætte nogle strømførende tråde rundt om hønsegården?
Vi har 3 tråde (elefanthegn) uden på hønsetråden - for ellers kunne vi slet ikke have fjerkræ, det vrimler nemlig med ræve i området.
Venlig hilsen
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ræveangreb |
|
|
jeg har også haft strøm på min hønsegård efter et ræveangreb, og det virker, jeg har ikke haft strøm på det sidste år, men det må have gjort indtryk på Mikkel for der er ingen der har gjort forsøget, Her går alle ude, ikke i dísse dage da de er kommet i vinterhi i stalden, de skal vende sig til at de ikke mere bor i hønsehuset, der kan de nemlig ikke finde hjem til når der er sne, hvis de overhovedet går ud, så nu er de utilfredse over at være inde i en kort periode til de har glemt hønsehuset.
Men at fodre Mikkel hver dag er da også at bede ham om at lave ulykker, din stakkels høne er da velkommen på Stevns, men der er nok et nærmere alternativ.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke flere tilbage |
Tina (Stormy) |
07-11-2003 11:28 |
|
Mikkel åd også mine.
Ved højlys dag.
En eller et par stykker ad gangen.
Du bliver nok nødt til at holde hønen indespærret så godt at ræven ikekkan komme til hende.
Vi er i hvert fald færdige med løsgående høns selv om vi ellers var glade for dem.
Vi havde også en meget dygtig hane der styrede dem fri af rævene i lang tid, men det gik ikke i længden.
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kloge Høns-Dumme haner |
Kirsten (haflinger) |
07-11-2003 11:42 |
|
ej du kan da ikke mene at haner er kloge, ikke dem jeg har haft.
Har haft 4 forskellige haner, nr. 1 blev kørt over af en kommune lastbil  ,nr 2-3-4 blev taget af Mikkel.
Havde en gammel høne (Silke hed hun) hun blev næsten 10 år, endte sine dage med at være staldhøne (hun troede hun var en Kat), spiste og sov sammen med misserne.
Vi måtte desværre aflive hende sidste år, da vi mente at hun havde fået en hjerneblødning, hun kunne ikke styre sin venstre side.
Næ nej, det er atter "HØNSENE" der vinder intelligens kapløbet med flere meter (vinge).
En skam at der er så langt til Skanderborg.....
Kunne godt have brugt en ny kælehøne.
God weekend til alle
Kærligst Kirsten Lykkelig haflingerejer og avler !!!Lad være med at læse mellem linierne, der står alligevel ikke noget !!!Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dumme haner??? |
NinaL |
07-11-2003 12:10 |
|
Hej Kirsten.
Jeg mener nu, at der er "en naturlig forklaring" (som Poul Thomsen ville have sagt) på at hanerne bliver spist af ræven.
Det er jo een af hanens fornemste pligter at gå forrest og forsvare sin flok - og derfor kommer han jo også i "kampzonen", mens hønsene klumper sig sammen bag ham.
Men når nu høner er så kloge .... Hvorfor husker de så aldrig, at de faktisk godt kan flyve op på nogle grene, når/hvis der kommer en ræv??
Jeg kender endda et tilfælde, hvor et par høns sad i et træ - men da ræven kom - så hoppede de ned på jorden!
Forøvrigt havde jeg engang en hane, som var lidt speciel.
Om vinteren får hønsene noget kattemad på dåse, for at supplere deres proteinration.
Denne hane stillede sig op ved skålen og hønsene stimlede sammen om ham - dernæst gav han en bolle til den ene høne - og så den næste og så fremdeles.
Der var så forøvrigt en høne, der var snu nok til at rende rundt om ham - og så fik den en ekstra. *LOL*
Hej fra
Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Nina |
Kirsten (haflinger) |
07-11-2003 12:18 |
|
*******LOOOOOOL*************
Nej hvor mit tastatur ser ud nu, og skærmen ser heller ikke for køn ud.
Denne hane stillede sig op ved skålen og hønsene stimlede sammen om ham - dernæst gav han en bolle til den ene høne - og så den næste og så fremdeles.
Der var så forøvrigt en høne, der var snu nok til at rende rundt om ham - og så fik den en ekstra. *LOL*
Der kan du bare se !!! Hønen var den klogeste !!!!
*LOOL*
GokGok kykeliky.
Kærligst Kirsten Lykkelig haflingerejer og avler !!!Lad være med at læse mellem linierne, der står alligevel ikke noget !!!Jo mere jeg lærer mennesket at kende, jo mere holder jeg af dyrene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm Vores høns |
|
|
har da vist fået tildelt hjerner det forkerte sted, for der er klart ikke nogen af dem, der er særlig intelligente...
Vores nabos "kæle-høne" OG "HØNE" er også lige blevet spist af Mikkel. Men vi har heldigvis ikke haft besøg af Mikkel...
Igen en skam, du bor så langt væk. Vi har altid plads til en høne mere...
Held og lykke med at finde et godt hjem...
MVH Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hov hov Kirsten :-) |
Tina (Stormy) |
07-11-2003 13:55 |
|
Vihar skam også haft et par intelligente høns, men de tre klogeste har været
Cornelius, vores gamle hane der fandt ud af at hvis man hoppede op i vinduerne udenfor var det sværere for rævene at nå. Da det ikke var nok lærte han hønerne at gå indendøre at sove.
Cornelius' søn Cornelius jr. der var som snydt ud af næbbet på sin far og goså dirigerede sine høns værdigt som ubestridt leder
og endelig "Lille-Høns" vores høne der blev så forfærdeligt skambidt af ræven. Vi ville have aflivet hende men hun havde små kyllinger (hun reddede de fleste) og de kravlede ind under hendes vinge der enten var brækket eller revet af led.
Hun var bidt i halsen og i kroppen. Næsten hele den ene side af hende manglede alle fjer.
Hendes sår voksede sammen med tiden. Vingen blev aldrig god igen, men hun var denhøne der levede klart længst tid (hende og de to Corneliusser).
Mvh Tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| også enlig høne |
M-B |
07-11-2003 14:09 |
|
vi har også en enlig høne, efter Mikkel har været på besøg. Det er vel en måneds tid siden nu. Hønen går og hygger sig, så lad du bare din høne hygge sig, vi kunne ellers godt bruge en mere, men vi bor i Esbjerg, sååhh. Jeg blev forøvrigt MEGET ked af det da Mikkel havde taget to høns og vores meget smukke hane, men nå, det er ikke altid så idyllisk at bo på landet, vi har før haft ræv og mink i hønsegården, og det bliver nok ikke sidste gang 
Hilsen M-B
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hej Marianne |
Helle - Mimi |
07-11-2003 15:22 |
|
jeg tror desværre ikke kælehønen tør flytte ud til os, for prøv at se hvem der styrer vores ejendom.
Mikkel (eller Mikkeline) har iøvrigt været et dyrt bekendtskab. To gange er vores ene hund blevet behandlet for ræveskab, og den anden har også fået en kur, bare for en sikkerhedsskyld.
Håber du finder en mere rævesikker løsning.
Hilsen Helle - Mimi
De som er kloge og som har hjerne begriber aldrig nogenting.
Peter plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En rigtigt hønseliv |
|
|
Jeg har kun en hane (Herman Ostemand) og en lille høne (Amalie) tilbage. Resten af hønsene har jeg givet væk p.g.a indavl.
Jeg kunne godt have din høne boende, men jeg bor helt over på sjælland.
Mine høns nyder rigtigt livet. De sover oppe på bjælkerne i hestestalden. Om dagen går de rundt ude i haven, hvor de graver huller til sandbade eller tager solbad.
Sjovt nok, så kommer Mikkel Ræv aldrig hos os.
Husk altid at smile. Det får folk til at undre sig over, hvad du har gang i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svarene |
Marianne S |
07-11-2003 18:42 |
|
Jo, det var desværre min sove-i-seng-ved-enhver-given-lejlighed-høne, der måtte lade livet. Det er meget sørgeligt  men hun har da haft et godt liv.
Kirsten - jeg kører da gerne til Skanderborg, hvis du vil have min høne  - jeg kan ikke bære at hun går her og ser så trist ud. Så hvis du mener det, skal du bare sige til og sende din adresse, så kommer jeg fluks med hende. Jeg kan dog først komme mandag (eller der omkring), da datteren har fødselsdag i denne weekend.
Det er sødt af at så mange gerne vil give hende et hjem, men det er rigtigt, der er LANGT til Sjælland (for ikke at tale om Norge - det ku' ellers være hyggeligt)- min mand så helt forkert ud i hovedet, da jeg foreslog en tur over broen  .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til Marianne (igen) |
Helle - Mimi |
07-11-2003 18:44 |
|
Hvis du ikke er blevet afskrækket af Mikkel, har jeg snakket med Jesper, og vi kan sagtens huse puttehønen, hvis det har interesse. Vi kan jo desværre ikke have høns som fritgående (vi har prøvet, og Mikkel blev dejlig mæt). Men hvis du er interesseret i, at din høne skal gå i hønsegård/hønsehus sammen med vores tre, som også er af tung race, så sig bare til. Jeg sender dig lige en besked, med vores telefonnummer.
Hilsen Helle - Mimi
De som er kloge og som har hjerne begriber aldrig nogenting.
Peter plys
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helle - Mimi |
Marianne S |
07-11-2003 18:49 |
|
Det lyder da dejligt - I bor jo dejligt tæt på - så jeg ringer lige, når jeg har jeres telefonnummer. Tusind tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Krisen løst |
Marianne S |
07-11-2003 23:45 |
|
Rævens rester (LÆS : den sidste høne) har nu tegnet kontrakt på et nyt hjem hos Helle - Mimi - og det er jo dejligt. Så hun flytter i morgen aften. Tak for jeres interesse og hjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ihh Marianne... |
|
|
...hvor er det godt at problemet er løst. Jeg ville ellers gerne afhjælpe (igen  ) men en høne kan jeg ikke klare.
Lille My har det ellers godt...han er sikker på at han kan skræmme alle de store misser væk fra hans terretorie men selvom han virkelig gør en stor indsats er det lidt somom han bliver ignoreret *tsk*.
Håber at pulle-hønen får et godt hjem.
Knus Mie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|