Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Løst søm i sko ??
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 20:45
Jeg hjalp i dag en pige på rideskolen med at tage et "løsthængende" søm ud af hoven på hendes hest, sømmet var så løst at efter jeg havde drejet det lidt kunne det tages ud med "Fingerkræfter".
Hesten har haft smed for en uge siden så smeden skal nok lave det om.

Så var en klog person der fortalte mig at man ikke bare må tage et søm ud da det kan give betændelse i hoven ?? Vi mente jo at det var lidt farligt med et søm der stak ca 1,5 cm ud og kunne ramme det andet ben, og så længe man kunne tage det ud med fingrene så må det da hellere komme ud

Nogen erfaringer ??? og vi holder selvfølgelig øje med evt. betændelse.

Nogle ekvipager
formår at få det bedste frem i hinanden
Elsk din hest som den er
0
0
Svar på denne tråd

øøøhhh
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 20:49
Men jeg kan ikke se at det skulle være et problem..

Jeg har også prøvet at hive søm ud, et par dage efter smeden har været der (som regel i pladdervejr) og der har ingen problemer været!!

Man tager jo også nogle gange skoene af??

Julie
0
0
Svar på denne tråd

Det har jeg godt nok aldrig hørt om
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 20:55
Mon ikke det er en skrøne? Jeg bøjer mig naturligvis, hvis der er nogen, der kan mane min tvivl i jorden, men jeg har godt nok aldrig hørt nogen komme med sådan en påstand - hverken kloge eller mindre kloge.

Jeg har også pillet et søm ud af Hoffas sko for nylig - af nøjagtig samme grund som du, Fiesta, og det har jeg da tænkt mig at gøre igen, hvis jeg skulle komme i samme situation.

Uanset hvad, kan man ikke instruere en hest i at den skal undgå at ridse sig selv op ad benene sålænge den har et løst søm. Så skal man vist først sømme dens hove fast i gulvet! 8-)

VH Kirsten Ø
0
0
Svar på denne tråd

Undrer mig også
Forfatter: 
Dato:  24-10-2003 21:07
Sømmet sad på indvendige side - så må det da være bedre at tage det ud. Hvis der evt. skulle gå betændelse i så kunne det vel kureres med noget pennicillin eller sæbevand - men en oprevet kode ?? hvordan kurerer man den ?

Nogle ekvipager
formår at få det bedste frem i hinanden
Elsk din hest som den er
0
0
Svar på denne tråd

tror hun har misforstået
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 01:09
Man skal alltid slå sømmen lidt op (på udsiden) før man trækker den ud ellers kan man ødelegge hoven. Dette fordi smeden bøyer sømmen ned før han klipper den af, slik at dersom man ikke retter den opp kan man dra med og ødelegge hovvæggen.
;) Den perfekte ponny har ingen bestemt farge ;)
0
0
Svar på denne tråd

betændelse
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 08:42
efter søm er ikke dem smeden har slået i, det er hvis hesten har trædt et søm op i hoven. Så er det vigtigt at man får markeret hvor det har siddet hvis man piller det ud inden dr. dyr kommer, elelres er det svært foir ham aat se hvor behandlingesn skal sættes ind.

punktum- punktum-komma-streg.

der findes ingen dumme mennesker !!! De er bare untiligente.
0
0
Svar på denne tråd

Jytte...
Forfatter: 
Dato:  25-10-2003 08:57
Jytte skriver at det er vigtigt at markere hvor sømmet har siddet.
Man bør ikke tage sømmet ud inde dyrlægen kommer, hvis det er trådt op. Grunden til at man ikke må det, er at når dyrlægen trækker det ud, skal hvad der kommet ud lige når sømmet er fjernet - for at bedømme, hvad sømmet har ramt inden i hoven.

Med venlig hilsen
Daniela
Med venlig hilsen Daniela - Se min hjemmeside her

90% af alle fejl sker over sadlen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider