Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Store steder kontra små...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 15:34
Jeg flyttede i august min hest hen på et stort ridecenter efter at den eller altid har stået et lille sted med ca. 30 heste. Grunden til flytningen var egentlig at gøre det hele nemmere for mig, for så havde jeg ikke så langt fra hjem - hest og fra hjem -skole... Og det hele lød så godt. Da vi skulle se stedet an fortalte de om foldmuligheder, undervisning, de gode stalde osv. der blev snakket for sagen af stedets ejer. Så jeg flyttede fra de trygge omgivelser hvor min hest tidliger havde stået, og ud på det store sted, hvor jeg selvfølgelig regnede med tingene ville være meget proff.
Det gik bare ikke som jeg regnede med. Da vi ankom første dag fik vi anvist en boks i en meget urolig og stor stald, fold kunne hun ikke rigtig komme på, men jeg "måtte da sætte hende ½ time på en jordfold" (hun gik før ude døgnet rundt). Sadlen skulle være i et sadelrum langt fra hesten, og mit staldskab endnu længere væk i et meget støvet og beskidt rum.
Dog måtte ville jeg da lige give det en chance og finde ud af om hun ikke godt kunne komme lidt mere på fold end en ½ time, for de havde da snakket om hun kunne gå ude hele dagen...hmm.... Så næste dag fik vi anvist en stor græsfold, hvor de måtte gå hele dagen, fedt nok tænkte jeg, men bare underligt andre ikke brugte denne fold....jeg fandt dog hurtigt ud af hvorfor de ikke brugte folden...hegnet lå de fleste steder nede på jorden, og det havde det gjort i 1 år fik jeg afvide!! "for ingen brugte folden alligevel"...så min hest måtte nøjes med ½ time på en jordfold....
Efter kort tid begyndte min hest at ændre adfærd. Den normalt glade heste turde pludselig ikke sætte hovedet ud af boksdøren, trak sig helt ind til væggen og var i det hele taget mere sky og sur end normalt. Jeg opdagede så at hvis hun stak hovedet ud smækkede folk hende en over mulen! Jamen hvorfor så lave hul i døren???
Hun tabte sig også og havde tydligvis stress...
Men jeg fortsatte, for min underviser blev ved med at rose både mig og hesten, og han var i det hele taget også ufattelig flink. Dog syntes jeg hans undervisnings metoder tiltider var lige lovlig hårde, men jeg tænkte ikke meget over det, for han roste os jo hele tiden...hmmm....
De andre på stedet var også flinke og ejeren af stedet roste hesten til skyerne, så jeg ind imellem svævede rundt..også alligevel ikke, for jeg kunne da godt se hesten ikke var specielt glad!
Efter 2 mdr. kom hesten en tur hjem til det gamle sted på ferie. Allerede første dage virkede hun meget mere glad. Jeg kunne lukke hende ud med andre, hvilket jeg ikke kunne på det store sted, fordi hun var blevet så forvirret hun bed andre heste :( Og hun virkede meget mere glad!
Pludselig blev jeg opmærksom på at min hest HANG på biddet!! noget den ALDRIG har gjort før....folk der viste noget om heste syntes hun så meget mere stiv ud, og kunne slet ikke kende min normalt velgående bløde hest.
Også kom den dårlig samvittighed ellers, hvad pokker havde jeg gjort ved min hest!!!

Jeg står nu med det store problem... hvad skal jeg vælge?? at lade hesten blive på det gamle sted (så skal jeg også selv flytte igen), eller skal jeg være "ligeglad" med den og sætte den tilbage til det store sted???
De er rigtig flinke på det store sted, og vil gøre nærmest alt for at jeg kommer igen (en anden stald osv), for de mener hesten er en super hest, og at vi nok skal komme langt, men hvad pokker hjælper det hvis den ikke er glad??? Jeg har aldrig fået så meget ros, som på det sted, men hvad kan jeg egentlig bruge det til....mon de ikke bare fedter for os, så de får en ekstra hest opstaldet...det giver jo penge i kassen....

Håber nogen kan give mig gode råd i denne sag, er virkelig i vildrede fortiden!
0
0
Svar på denne tråd

svært .....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 15:49
normalt ville jeg bare sige at selvfølgelig skal hesten bare tilbage det gamle sted, hvis den er gladest der, men det er jo en stor (og dyr) ting hvis det betyder at du også skal flytte.
Er det ikke muligt at få dem på det store sted til at reperere hegnet på den græs fold du måtte bruge ? eller selv lave hegnet (det er jo billigere end at flytte) så din hest kan komme ud der ?
Håber du finder en god løsning
Hilsen Signe
0
0
Svar på denne tråd

Tag sagen
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 16:00
i egen hånd.

Find en anden hesteejer som også har en "fold-glad" hest. Gå sammen ud og reparere hegnet og få de 2 heste ud sammen. Så bliver din hoppe sikkert mere glad.

Din underviser på du kraftigt overvejer hvad du vil gøre ved. Det hjælper jo ikke at hesten er en superhest hvis den er stiv og hænger på biddet. Hvem fik du tidligere undervisning af? Kan din gamle underviserne ikke følge med hen på det nye sted eller anbefale en anden underviser til dig?

Held og lykke med det.

Hilsen Bettina & Pirello ;-D

Se billeder af det udstyr jeg har til salg på min præsenstation.
0
0
Svar på denne tråd

Fix hegnet..
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 16:03
Og vær så lidt mere opmærksom på hvordan du rider din hest.. Husk på at alle undervisere ikke er perfekte - heller ikke selvom de roser dig til skyerne. Forsøg at beholde følingen med din hest. Det er jo dig der ved hvordan den har det. Bare fordi stedet er stort og fint kan man godt være sig selv :-)

At smække hesten over næsen er dog en afskyelig ting. Men laver du hegnet så den kan være en del ude overlever den nok at have lugen lukket.

Og der er vel også fordele ved det store sted?

/Mia.
Reality is a crutch for those who can't handle drugs..
0
0
Svar på denne tråd

Er der ikke et...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 16:19
... lille privat sted i nærheden?

sådan at du ikke behøves flytte selv, og så hesten kan få det bedre?

Du kan jo evt. få en freelance underviser til at undervise dig... Hvis de ikke har en underviser tilknyttet stedet...

Jeg ville helt klart flytte hesten, for det lyder ikke som om en stor fold vil være nok, med de andre minusser der er...

Men det behøver jo ikke være helt så langt som tilbage til det gamle sted?

MVH Sussie :-D
0
0
Svar på denne tråd

KR....
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 18:38
er du vandt til et lille sted med 30 heste? For mig lyder det nemlig af mange! Eller har jeg misforstået?

Jeg ville nok forsøge at repererer hegnet og så håbe på min hest fik humøret igen. Hvis ikke.... tja... så var det måske værd at overveje at flytte hesten igen, hvis der er mulighed for det. Så måske få en god ridelærer ud til et evt. nyt sted.

Kan godt se den er lidt svær, håber du finder den bedste løsning for jer begge!!!

De bedste ønsker om en god fremtid for jer begge fra mig!!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg syntes
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 22:21
Hej.

Min mening er at du må tænke på hesten før dig selv, hvis hesten ikke trives det store sted så må den væk.

Selv har jeg 2 hopper som overhoved ikke kan stå opstaldet på steder med meget trafik og mange heste.

Selvom det er voksne mennesker der står i stalden og der ikke er synderligt med larm, bliver de begge stresset af at stå i store stalde.

Nu har jeg taget konsekvensen og flyttet dem begge hjem og ingen af dem skal stå opstaldet ude mere.

Hilsen Britt
Selv den længste rejse på tusinde mil, starter med et lille skridt
0
0
Svar på denne tråd

Håber du finder ud af det!
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 20:30
Hej

Jeg vil til enhver tid sige at det må være bedre at være et sted hvor hest og rytter har det godt med sig selv og hinanden, end et sted hvor der er "fin" undervisning.

Der er jo ikke meget ved at starte høje klasser, hvis hjertet ikke er med hos både hest og rytter 8-)
Det ville da være træls at miste en glad og harmonisk hest pga. ambitioner.

Held og lykke med at finde ud af det hele!

Hilsner fra Mette ;-D
0
0
Svar på denne tråd

Flyt, flyt, flyt
Forfatter: 
Dato:  18-10-2003 21:03
Om så det er tilbage til det gamle steed, eller et nyt er underordnet.

Hvordan kan du overhovedet tvivle, du ved at hesten har det dårligt, og du ved med dig selv at din hest ikke er så godt gående som tidligere.

Er det virkelig så vigtigt med andres tilkendegivelse?

Ha' en hypper dag ;-)
Diane

Fremgang bygger ikke på de kundskaber du har, men på hvad du kan bruge dem til.

----------------------
Jeg leder efter min gamle hest, Coco's Løvstjern, se efterlysning og billeder her

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider