Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Seniornettet

Hundehvalp - opdragelse!
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 22:39
Jeg søger råd på min venindes vegne...

Hun har en Border Terrier (han) på lige godt et ½ år. Han er ellers meget sød og nem, men der er et lille problem; han tisser (’sjat-pisser’/’strinter’ *unskylder mit sprog*) af begejstring, når man kommer hjem, efter han har været alene nogen tid. Det starter sommetider (formentlig) allerede, når han hører bilen i indkørslen. Han er ellers forholdsvis renlig.
Dog bør jeg måske lige nævne, at han, når han er alene hjemme, ’bor’ i køkken + bryggers, da han har præsteret at tisse i sofaen (hvor han ellers slet ikke må komme) og desuden indimellem stadig finder på at tygge i/spise ’interessante’ ting…

Anyway, min første indskydelse var at forsøge at ignorere hunden, således at man ville få dysset stemningen ned. Men det har desværre ikke den store effekt, eftersom hunden jo er glad for at man omsider er hjemme igen - uanset om man gør et nummer ud af det eller ej. Hvis det er bevidst, hunden gør det (altså som en form for markering), vil det vel være korrekt at skælde ham ud for det. Men er han dét eller smutter det bare for ham, og er det bare en periode eller er det hanhundemanérer, der skal sættes ind imod med det samme?

Jeg har selv et par lidt alternative/kreative idéer i ærmet, men da jeg ikke umiddelbart har erfaring med netop denne problematik, vil jeg gerne høre, hvis nogen skulle ligge inde med nogle simple løsningsmodeller/svar...
0
0
Svar på denne tråd

måske...
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 22:50
han er en af de såkaldte glædespissere,dem er der vist ikke ret meget at stille op med,nogen vokser sig fra det andre gør det ikke,har altid hørt at man skal ignoere dem,hvis man skal gøre sig en forhåbning om at det stopper.

hilsen berit
0
0
Svar på denne tråd

Mine har
Forfatter: 
Dato:  14-10-2003 23:05
Mine hunde har næsten altid haft en periode mens de er hvalpe hvor de gør det. Ham jeg har nu, på knapt 4 mdr. er også lige begyndt. Det nytter ihvertfald ikke noget at skælde ud, det gør det kun værre.
Jeg tror det er en periode som mere eller mindre alle hvalpe kommer igennem. Mine er gerne stoppet inden 1 år's alderen.

Hilsen Britta

Hvorfor bruge magt, når det er med kærlighed man når længst.
0
0
Svar på denne tråd

Hundeglæde
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 08:24
Mine hanhunde har gjort det samme - jeg kan ikke huske om tæverne har gjort det. Men det vi gør, er lige så snart døren er lås op, at kalde hunden ud i gården. Så tager vi velkomstseancen udenfor, hvor tisseriet ikke gør noget. Når hunden når en vis alder holder det op.
hilsen Tine
0
0
Svar på denne tråd

Takker...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 10:21

Jeg takker for de foreløbige svar!

- Det var rart lige at få bekræftet at man ikke gør uret i at lade være med at 'kommentere' det.
0
0
Svar på denne tråd

Ikke noget godt råd
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 10:58

Jeg har desværre ikke noget godt råd, og jeg kan også godt se, det må være drøn irreterende, at hunden tisser på gulvet. (Ville selv blive meget træt af det!) Men samtidig synes jeg altså også, at det er synd at ignorere en glad hund, når man kommer ind af døren.

Jannie
0
0
Svar på denne tråd

helt naturligt.
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 11:28
man skal da ikke ignorere den glade hund, når man endelig kommer tilbage, det er jo en naturlig reaktion for et flokdyr at vise glæde når flokken endelig er samlet, når det kommer til glædestisseriet, er det ligeså naturligt for en meget ung hund at den ikke både kan være glad og så også holde på vandet, det går over af sig selv, er generende mens det står på, men bør ikke få en til at blive vred på den lykkelige hund, det ville være dybt uretfærdigt, alle mine hunde, og det er en del som opdrætter af ca 90 hvalpe, har tisset en tår af glæde.
Tiden arbejder for jer.'

....INA
0
0
Svar på denne tråd

Jannie K/Ina...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 19:30

Det er ikke, fordi det generer min veninde specielt meget (endnu), hun har foreløbig blot trukket på skuldrene af det. Men hendes kæreste er til gengæld træt af det - han mener, hunden er 'klar over det', og at den burde have skæld ud. Det er heldigvis (hovedsageligt) hendes hund - de bor dog sammen.

Mht at 'ignorere' hunden, skal det fra min side bare forstås som at man ikke gejler hunden yderligere op. Altså kan man sagtens hilse pænt på hunden, men man behøver jo ikke selv at springe rundt og gøre et stort nummer ud af det... hvis man selv optræder roligt, fattet og afslappet er der jo nok en større sandsynlighed for at hunden med tiden også kommer til det.
0
0
Svar på denne tråd

For guds skyld...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 22:15
...lad være med at skælde ud!

Unge hundes lukkemuskulatur i "blæreafdelingen" er ikke færdigudviklet før i ca. 1-års alderen, og helt unge hvalpe kan slet ikke lukke af for strømmen før de er 3-4 mdr.

Så hunden kan altså ikke gøre for det - den tror bare den bliver skældt ud fordi den er glad - og så får man lige langt grunden til en problemhund.

Løsningen har du selv fundet: Ignorer problemet, neddæmp velkomstscenerne, evt. med at aflede opmærksomheden med en Frolic el. lgn.
- og tør op i stilhed

PJ
0
0
Svar på denne tråd

Bee gør det også
Forfatter: 
Dato:  15-10-2003 23:45

og så er hun en bisse til at tisse lige inden for døren...

Men det går over lige så stille, efterhånden som de bliver ældre...

Hvis ikke, så er det til dyrlægen...

M.K.H.
Else.

"Man lugter ikke af hest, man dufter!!"

"Kjærlighed er uden vilje.
Den falder lige så godt på en lort,
som på en lilje!!"

Medlem af pylreklubben. Klubben for pylrede hesteejere. :-)
0
0
Svar på denne tråd

Tisseri..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 13:41
.. jeg har fået at vide at når hun hund "små-tisser" når man kommer hjem, er det ikke pga. glæde, men for at vise kraftig underdanighed.
Desuden er det utrolig vigtigt at man ignorerer hvalpen de første 5-10 min efter hjemkomst, da den ellers (eksempelvis med ros) kan få den opfattelse at det er et stort nummer den har været alene hjemme = altså farligt, og man vil nemt kunne ende op i problemer senere.
Og selvfølgelig skal den absolut ikke have skældud for tisseriet eller andet i den situation.
Man kan også bare bede den om at hente et stykke legetøj, så har hunden "glemt" at man lige er kommet hjem, og man kan rose den for handlingen.

Dette er ikke noget jeg sidder og brygger sammen selv - er fortalt af min hundetræner :-)

:-) Malu og tøserne :-)

0
0
Svar på denne tråd

Tisseri..
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 13:45
.. jeg har fået at vide at når hun hund "små-tisser" når man kommer hjem, er det ikke pga. glæde, men for at vise kraftig underdanighed.
Desuden er det utrolig vigtigt at man ignorerer hvalpen de første 5-10 min efter hjemkomst, da den ellers (eksempelvis med ros) kan få den opfattelse at det er et stort nummer den har været alene hjemme = altså farligt, og man vil nemt kunne ende op i problemer senere.
Og selvfølgelig skal den absolut ikke have skældud for tisseriet eller andet i den situation.
Man kan også bare bede den om at hente et stykke legetøj, så har hunden "glemt" at man lige er kommet hjem, og man kan rose den for handlingen.

Dette er ikke noget jeg sidder og brygger sammen selv - er fortalt af min hundetræner :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hov...
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 13:46
beklager meget for min fejl med 2 x indlæg 8-)

0
0
Svar på denne tråd

Tisseri
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 15:23
Hej...

Min 'hvalp' (hun er omkring 10 mdr) gør det også, både når hun er meget glad, eller hvis hun har gjort noget hun ikke må, og får skæld ud, er det så ikke et tegn på underdanighed at hun tisser når hun får skældud?! Eller er det simpelthen bare fordi hun bliver lettere stresset eller nevøs, hvilket jeg overhovedet ikke har noget indtryk af. Da hun er MEGET selvsikker, i hendes øjne er der ingenting i verden hun ikke må, og kan for den sags skyld :-D

Og nu når dette er en 'hundetråd' vil jeg lige spørge om to ting:

Hvornår er det tæver begynder at komme i løbetid, jeg kan simpelthen ikke huske det, for vi har kun haft hanhunde, for jeg tror at hun bløder lidt, men er ikke sikker.
Og man kan ikke rigtig se noget på min den anden (hanhund).

Nogen af jer der har nogle gode ide'er til at få en hund (min tæve) til at blive hjemme?! For jeg syntes simpelthen vi har prøvet alt, og man kan ikke rigtig lave et "overraskelses" angreb på hende, for hun opdager en i laaang afstand. Det er lykkedes EN gang for min mor, for der var hun igang med at fortære en af naboens høns, endnu et problem 8-)
Indtil videre er der, 1 høne, 1 kokkemand, og adskillige af vores moskusænder der har måtte lade livet pga. hendes "morderiske" :-P lyster.

Hilsen Sandra...

Hvis der er andre der har haflingere må i MEGET gerne skrive til mig, da jeg selv har en af slagsen...
0
0
Svar på denne tråd

Sandra
Forfatter: 
Dato:  16-10-2003 17:15
Mht. løbetid, så er det forskelligt afhængig af hvor stor din hund er - små hunde kommer tidligere i løbetid end større. Jeg mener det er omkring 6-7 mdr's alderen de små/mellemstore starter - og så opefter :-)

Jo - hvis hun tisser når hun får skæld ud, så er det tegn på underdanighed.

Ang. at blive hjemme .. jeg har præcis det samme problem med min hvalp *G* Noget der er godt er at købe en vandpistol (skal kunne skyde pænt langt) og så må man iscenesætte nogle episoder hvor hun vil rende f.eks. over til naboen. Lige så snart hun overtræder den "usynlige grænse", skal hun ha en stråle med vand. Det skal helst ikke se ud som om det kommer fra dig .. så du må stå og se nok så uskyldig ud *GG*
En anden god ting er .. f.eks. har vi en god stor hæk, hvor der er et passende "jeg-smutter-lige-over-på-den-anden-side - hul"! Min hund kan ikke se om der står nogle på den anden side .. så at gemme sig derover og gøre hunden forskrækket - skulle også virke.

Igen skal man så huske at det er hvalpe vi har med at gøre - man kan ikke forlange for meget af dem, før de har overstået deres "teenage-alder" ;-)

Held og lykke, håber du kunne bruge svaret :-)

0
0
Svar på denne tråd

Malu...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 13:57
Okay...

Hun er en blanding, bla. ander sanojede spids, og husky, så der tror jeg også nogle af problemerne ligger i at hun bare løber...

Det er svært for os, at stå på lur, for det er en gård, så hun kan faktisk løbe til alle sider, hvilket hun også benytter sig ivrigt af.

Men sommetider når man er ude med hende, løber hun pludselig bare, og så er hun altså ikke til at få kontakt med endnu, jeg har endnu ikke oplevet det, men hun har gjort det ved mine forældre, hvor hun også trækker hanhunden med. Og de kan heller ikke kalde ham til sig så.

Hun har prøvet en gang hvor jeg var ude med dem om aftenen, at stikke af, og hanhunden løb da også med, men da han fandt ud af jeg altså ikke kun råbte efter ham, men også bandede og svovlede :-P fik han hurtigt vendt rundt, og kom meget skyldbevidst tilbage...
Hvor hun så bare kommer logrende tilbage (når det engang passer damen) og siger "så mor nu kommer jeg, er jeg ikke dygtig, men hvor blev du egentlig af?!"

Det skal lige siges at vi kun har haft hende i ca. 2 måneder, for ellers ville hun være blevet aflivet, og vores gamle hund (en Rottweiler) var lige kommet væk så Jacko (hanhunden) følte sig meget ensom, man kunne helt bestemt se på ham, når han vidste at hele familien skulle afsted og han ikke skulle med, det var temmelig synd for ham.

Hilsen Sandra...

Hvis der er andre der har haflingere må i MEGET gerne skrive til mig, da jeg selv har en af slagsen...
0
0
Svar på denne tråd

Slædehunde
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 14:13
er altså ikke lige så nemme at holde styr på..! Din tæve kan meget vel være ved at blive løbsk, og i denne periode kan de være ekstra trælse og stride, især lige efter den første løbetid. Huskier kan være katteagtigt renlige, så man skal se godt efter om, de er i løbetid.

Jeg har også haft en tæve, som blæste højt og flot på indkald, det tog rimelig lang tid at få det banket på plads, og det var også en lidt strid skilsmisse hund, der lige skulle lære det med et nyt hjem, lømmelalder, og så hvem, der bestemte. Jeg brugte meget tid på at løbe væk fra hunden... (Og at stå fuldstændig blårød i hovedet af raseri og sige: GOOD HUND!- når den endelig kom... 8-) )

Du kan med fordel træne alt det grundlæggende: sit, dæk, stå, lineføring og indkald. Husk den skal sidde- ellers får den ikke snor på. (En frygtelig trussel for mine hunde, der elskede gåture! ;-) ). Skal hunden løbe fri, så må den ikke rende før, du har sagt FRI!. Alle disse ting kan man lære på hundetræningskurser (fx DCH), man skal blot huske at træne det flittigt HJEMME.

En hundegård kan også være en hjælp, hvis hunden stikker af, stjæler høns osv.

MVH
xtiny

Så ER den nye Harry Potter læst! :-D

0
0
Svar på denne tråd

xtiny...
Forfatter: 
Dato:  17-10-2003 14:50
Ja, det var nemlig noget af det samme jeg tænkte om specielt huskyen.

Jeg trænede lidt med hende sidste dag, og hun er besmt ikke DUM, hun forstår næsten alle de grundlæggende kommandoer, og hun vil gerne, men mister dog hurtigt koncentrationen.

Jeg ved selv en del om træning, da jeg også selv træner med Jacko, og går også til konkurrencer, det er dog ikke blevet til så meget det sidste år.
Jeg skulle også have haft træner uddannelsen, i DCH, men kunne ikke pga. efterskole, men jeg tager den så når jeg kommer hjem.

Og jeg ville have haft hende med til træning imorgen, men hun er jo i løbetid, så det går ikke, så det bliver kun Jacko og jeg.

Ja, der er faktisk ikke særlig meget blod, jeg fandt en lille blodplet på køkkengulvet sidste dag, og ellers er der sådan set ikke meget, aner ikke hvad jeg havde forestillet mig, et blodbad e.l. :-P men hvertfald ikke så lidt.

Har du nogen ide' til aktivering, når de er alene hjemme?! Noget der tager VIRKELIG lang tid at komme igennem, for alt i hendes nærvær bliver simpelthen splittet til atomer.

Hilsen Sandra...

0
0
Svar på denne tråd

Sandra
Forfatter: 
Dato:  19-10-2003 08:04
Det med bare at løbe .. det gør min hvalp også af og til - men igår fik jeg virkelig bevis på hvor godt det er med træning..Der stak hun også bare af hen af en grusvej, op mod en trafikeret vej (hun var uden snor), jeg råbte "Bea - kig" (som vi har øvet til træning, dog kun når hun har siddet på plads), og gudhjælpemig om hunden ikke klodsede alle bremser, vendte rundt og kiggede på mig. Derefter kunne jeg få hende i dæk, og hun blev der sq til jeg kom op til hende ;-) Var virkelig imponeret :-D
Denne lille "kig" øvelse er virkelig god, hvis man kan få indprentet den, idet man så hurtigt kan få hundens opmærksomhed.
Desuden træner jeg altid med godbidder, ved jeg ikke om du gør? Er der stadig mange der nægter, underligt nok .. jeg mener det gør hunden meget mere interesseret i at gøre det man beder den om :-)

Aktivering. Nu har jeg så den her pænt aktiv lille cocker hvalp, som synes det er vildt skægt at "ordne" gulvtæppet både når hun er alene og når jeg er hjemme .. det har jeg løst ved at sprøjte lidt eddike på, den lugt kan hun bare ikke lide. Nu kan jeg godt se at man ikke kan sprøjte eddike på det hele (en dyne... adr *GG*) - men jeg bruger 1½ time på hende om morgenen inden jeg tager i skole .. hun kommer på en lille gåtur og ellers leger/træner vi hjemme. et kvarters tid inden jeg smutter gemmer jeg godbidder i hele hytten (man er vel jagthund ;-) ), det tager hende god lang tid at sikre hun har fundet alle sammen. Specielt nede i hendes "legetøjs-kasse" - hvor hun jo bliver nødt til at slæbe det hele op, før hun kan være sikker :-D

Men man kan også sige, at når I kun har haft hende i 2 mdr, er der jo stadig en del arbejde (og måske unoder?) der skal gøres (op med..)

Min er 6 mdr nu, og trods træning fra "helt lille", synes jeg først at jeg er ved at få styr på hende nu :-)

Held og lykke med det.

0
0
Svar på denne tråd

Kig øvelsen...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2003 17:05
Hej...

Det kunne godt være man skulle træne en 'kig øvelse' med hende.
Det er lidt forskelligt om jeg bruger godbidder, f.eks. til Jacko (hanhunden) bruger jeg det ikke ved spring og apport, han er simpelthen så fokuseret på godbidden at han ikke kan udføre øvelsen ordentligt, for tænk nu hvis det pludselig faldt mig ind at spise godbidden når han ikke så det :-P

Men Saga (tæven) plejer jeg at bruge godbidder til, ellers går der 2 sek. så har hun fundet noget der er mere intressant.

Men istedet for kig øvelsen bruger jeg meget at tage godbidden i munden :-P lyder lidt ulækkert men hvis det er en 'frisk' pølse er det ikke så galt 8-) For så har man altså næsten hele tiden kontakten med dem, og de lærer også at holde øjenkontakten (eller kigge på en, er måske bedre skrevet) med en. Men det er dog kun ved dressur.

Kan lige forestille mig rende rundt til træning med Saga og råbe kigkigkigkigkigkig he he 8-) , men jeg vil da prøve at træne det.

Hvordan har du indlært det hos din hund?! Jeg har selv nogle ide'er men hvis du har nogle der er bedre er det jo bedre endnu :-D

Hilsen Sandra...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider