Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

trailer regler
Forfatter: 
Dato:  04-03-2007 10:44

ja hvordan er det lige med hensyn til reglerne om hvor langt man må køre osv??? altså der skulle være nye regler om hvor langt man må køre i radius fra bopæl uden særlig tilladelse og hvorvidt man må køre med andres heste osv..

nogen der kan hjælpe???

Er konverteret til western

men mangler en hest

så derfor søges min nye ven!!!

0
0
Svar på denne tråd

du kan læse mere her
Forfatter: 
Dato:  09-03-2007 14:29

www.lr.dk/heste/diverse/ krav_transport07.htm

og så er der dels nogle links og noget info (samlet af undertegnede) her: www.asrk.dk/Trailer-regler.htm

0
0
Svar på denne tråd

Gsims, jeg tillader mig
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 02:05

lige at kopiere lidt af din tekst fra klubbens hjemmeside:

Hvis du har et kørekort til kategori B (alm. kørekort), må du efter en almindelig personbil altid køre med trailer, når...:

• den tilladte totalvægt (iflg. trailerens registreringsattest) for traileren ikke er over 750 kg.

Den tekst undrer mig meget. Ikke at den er forkert, for det er jo egentlig det samme, der står på mit kørekort. Men som jeg læser det, så må man ikke køre med trailer, hvis totalvægten for traileren overstiger 750 kg..!! Og det kan jo aldrig passe, fordi ingen hestetrailere har sådan en totalvægt.

At der så er de andre regler om max 3500 kg burde jo egentlig være lige meget, hvis man overstiger de 750 kg for trailerens totalvægt.

Det har undret mig et stykke tid - nogen der kan komme med en forklaring på det?

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Line...
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 21:48

Det er fordi du skal huske at læse begge punkterne. Måske skal jeg lige få det præciseret lidt bedre ved lejlighed...

Men hvis man er i tvivl, så er dette link godt: www.sikkertrafik.dk/164b3e80

Eksempel:

På min trailers registeringsattest står:

egenvægt: 625 kg

totalvægt: 1500 kg

På bilens registreringsattest står:

egenvægt: 1250

totalvægt: 1825

påhængskøretøjs højeste totalvægt: 1300

Dvs. at trailerens totalvægt godt nok overstiger de 700 kg, men da den samlede totalvægt (altså de 1825+1500) ikke overstiger 3500 kg, skal jeg ikke bruge trailerkort for at køre med den.

Dog må jeg ikke laste traileren mere end op til de 1300 kg - og i mit tilfælde vil det så sige, at jeg må køre med 675 kg.

Mange kører med trailer uden trailerkort - og er sikre på, at de gerne må - fordi de glemmer den linje, der hedder "totalvægt" på bilens registreringsattest - der er rigtig mange varebiler, der har en så stor totalvægt, at det er en meget lille trailer med en meget lille hest, de må spænde bagefter.

0
0
Svar på denne tråd

Gsims..
Forfatter: 
Dato:  10-03-2007 22:45

De regler er jeg godt klar over.

Det jeg ikke forstår og som jeg synes er meget modsigende er, at der jo står det med trailerens totalvægt IKKE overstiger 750 kg.

Jeg må godt køre med min trailer, der har en totalvægt på 1300 kg - men hvor harmonerer det med den anden sætning?

Mvh

Line

DV hoppe, 3 år, efter Churchill,kan købes. Forventet stang ca. 162. Longe- og sadelvant, men selvfølgelig ikke tilredet. Skriv for mere info.....

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Det harmonerer sådan,
Forfatter: 
Dato:  12-03-2007 21:46

at hvis din trailer vejer under de 750 kilo, så skal du ikke bruge trailerkort. slut prut...

Hvis den vejer over 750 kilo, skal du se på punkt nummer 2, og det er først dér det bliver kompliceret.

(og så har jeg faktisk lavet en fejl - det er nemlig kun bilens registreringsattest, der afgør, om man må køre med en trailer, hvis det er 3500 kilos-reglen man ser på...

Det er bilens totalvægt og påhængskøretøjets højeste tilladte totalvægt, der skal lægges sammen (begge tal fra BILENS registreringsattest). Hvis summen giver et større tal end 3500, SKAL man bruge trailerkort (hvis traileren vejer over 750 kilo))

0
0
Svar på denne tråd

Gsims.
Forfatter: 
Dato:  15-03-2007 08:52

Du må ikke spænde en trailer efter, som har en højere totalvægt (1500 kg), end bilens registreringsattest tillader.

Heller ikke hvis du kun "fylder" den, til den tilladte grænse (1300 kg.). Hvis du skal gøre det, skal du have B/E kørekort.

Mvh. Lotte, som lige har fået undervisning i disse regler .

Stald Topaze - Avl af brogede

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

FORHANDLER AF PAVO.

0
0
Svar på denne tråd

Så synes jeg det er dybt underligt
Forfatter: 
Dato:  16-03-2007 22:41

at den hjemmeside jeg har linket til:

www.sikkertrafik.dk/164b3e80, er fuldstændig enig med mig.

Man skulle vel mene at færdselsstyrelsen har styr på egne regler???

Jeg har været inde og teste med en del forskellige kombinationer, og alt viser netop det, jeg har skrevet længere oppe.

Vi står nemlig og overvejer køb af ny bil, og det vil iflg. linket være dumt af os at købe en bil med en meget højere tilladt totalvægt, end vi har nu, da jeg så ikke længere må køre med traileren, fordi den samlede tilladte totalvægt så ryger over de 3500.

0
0
Svar på denne tråd

Til gsims
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 07:00
Til gsims

Seat Altea van 1.9 TDI PD, den må trække 1400 kg med bræmse, den har en egen vægt 1375 kg og total vægt 2025.
Se på SEATs hjemmeside seat.dk

MVH Poul
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 20:20

Jeg har lige snakket med min tidligere kørelærer. Du må ikke spænde en trailer med en højere totalvægt, end bilens registringeattest tillader.

Han har flere gange fundet fejl inde på den hjemmeside. Det var hans direkte ord.

Prøv at ringe og hør en kørelærer. De har 100 % styr på det.

Jeg var oppe i det til køreprøven, og det var den 07/03-07 jeg var det.

Mvh. Lotte.

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

FORHANDLER AF PAVO.

0
0
Svar på denne tråd

For sulen da
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 22:03

det er ved at blive fuldtidsarbejde med den trailer-regel-side, så den tager jeg lige ned ved lejlighed...

Men jeg kunne rigtig godt tænke mig, om der er en, der kan henvise mig til LOVTEKST i stedet for hvad den ene eller anden mener at vide...

Når folk ikke er enige, er det sq ikke til at vide, hvem der har ret, og så stoler jeg ikke mere på den ene end jeg gør på den anden. Kørelærer, bilfirma eller andre.

0
0
Svar på denne tråd

køreskolerne
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 22:05

har i øvrigt også en beregningsmodel. Iflg. den må jeg også gerne køre med min trailer spændt efter min bil (jf. eksemplet længere oppe)... Synes det er lidt mystisk dette her...

www.koereskoler.dk/Kørekortt beregn.htmm

0
0
Svar på denne tråd

Til Lotte
Forfatter: 
Dato:  17-03-2007 22:16
Til Lotte

Hvem er din kørelærer? Har han sine egne regler? Eller har du misforstået noget?

De gældene regler står her på Sikkertrafik som er = læs HER.

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

Gsims.
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 10:18

Jeg har prøvet at sidde og regne på det, og i følge kan jeg gdt se at du må køre med den.

Jeg forstår så bare ikke, at både motorsagkyndig og kørelærer, så informere mig om noget andet.

Faktisk skulle jeg have "haft" en fejl, for jeg svarede som min kørelærer har lært mig.

Poul, Jeg er hverken dum eller noget andet, der er ikke nogen grund til at skrive på den måde. Jeg informerer blot om det jeg har fået af vide. Det ville være lidt dumt at få en bøde, hvis man kan undgå det.

Men ja, det er en jungle at finde rundt i.

Mvh. Lotte.

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

FORHANDLER AF PAVO.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skrev til ham, der har lavet siden
Forfatter: 
Dato:  18-03-2007 22:26

for kørelærerne, Arne Skovsgaard. Han svarer mig sådan her (spurgte, om der var en fejl i programmet i forhold til mine tal):

NEJ, beregningsprogrammet er korrekt.

Den regel du refererer er HOVEDREGLEN, men der findes et antal undtagelser og
særlige bestemmelser og det dem som er skyld i, at de fleste ikke kan finde ud af
hvornår man skal have B/E kørekort.

Derfor har jeg lavet beregningsprogrammet (hvilket også er temmelig kompliceret),
idet det er næsten umuligt at forklare alle reglerne så "almindelige mennesker" kan gennemskue dem.

Når du ikke skal have B/E kørekort er det fordi der findes en bestemmelse, som siger, at man med hensyn til trailerens "tilladte totalvægt" må vælge den laveste mellem den på trailerens papirer anførte totalvægt og bilens koblingsvægt (på din bil = 1300 kg). Denne vægt overstiger IKKE bilens egenvægt med mere en 50 kg, - derfor ikke B/E kørekort.

(Forsøgsvis kunne du prøve at ændre tallet 1300 til en vægt på 1301, hvorefter programmet vil sige, at du skal have B/E kørekort)

Som anført i beregningsprogrammet må du ikke belæsse traileren til mere end 1300 kg (faktisk totalvægt)

Med venlig hilsen

A1 Web

Arne Skovsgaard
(kørelærer kat. a,b,c,d,e)
Det er også det, både færdsels-styrelsen og fdm skriver på deres sider, så mon ikke det er korrekt?
0
0
Svar på denne tråd

Det må vi formode.
Forfatter: 
Dato:  19-03-2007 12:49

Det er da bare utroligt, at det skal være så svært, at finde rundt i de forbandede trailerregler.

Men det vigtigste er jo, at i kan køre lovligt med jeres trailer. Og det kan du jo.

Så held og lykke med køreturene, hvor i nu skal hen.

Mvh. Lotte.

kat. 1 ponyer og heste.

FORZA BRØNDBY.

FORHANDLER AF PAVO.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider