for kørelærerne, Arne Skovsgaard. Han svarer mig sådan her (spurgte, om der var en fejl i programmet i forhold til mine tal):
NEJ, beregningsprogrammet er korrekt.
Den regel du refererer er HOVEDREGLEN, men der findes et antal undtagelser og
særlige bestemmelser og det dem som er skyld i, at de fleste ikke kan finde ud af
hvornår man skal have B/E kørekort.
Derfor har jeg lavet beregningsprogrammet (hvilket også er temmelig kompliceret),
idet det er næsten umuligt at forklare alle reglerne så "almindelige mennesker" kan gennemskue dem.
Når du ikke skal have B/E kørekort er det fordi der findes en bestemmelse, som siger, at man med hensyn til trailerens "tilladte totalvægt" må vælge den laveste mellem den på trailerens papirer anførte totalvægt og bilens koblingsvægt (på din bil = 1300 kg). Denne vægt overstiger IKKE bilens egenvægt med mere en 50 kg, - derfor ikke B/E kørekort.
(Forsøgsvis kunne du prøve at ændre tallet 1300 til en vægt på 1301, hvorefter programmet vil sige, at du skal have B/E kørekort)
Som anført i beregningsprogrammet må du ikke belæsse traileren til mere end 1300 kg (faktisk totalvægt)
Med venlig hilsen
A1 Web
Arne Skovsgaard
(kørelærer kat. a,b,c,d,e)
Det er også det, både færdsels-styrelsen og fdm skriver på deres sider, så mon ikke det er korrekt?