|
|
| Har du været på kursus i hestehold? |
| Forfatter:  |
Helle Sydendal |
| Dato:  |
03-03-2004 13:09 |
|
I Magasinet hest nr. 2 kunne du læse at der er en generel holdning om, at hestefolk ved for lidt om heste, og at der bør være flere tilbud om uddannelse af hestefolk.
Der findes faktisk mange kurser i hestehold, fodring mm. Både Dansk Rideforbund, Landboskolerne og flere avlsforeninger holder kurser.
Har du været på kursus i hestehold, fodring eller andet? Hvor? Fik du noget ud af det? Kan du anbefale det til andre?
Ordet er dit.
Helle Sydendal Redaktør, Magasinet hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har ikke |
|
|
været på et kursus i hestehold i Danmark, da de ofte ligger længere væk fra mig.
Jeg har tilgengæld været til nogle kurser i udlandet under min uddannelse til hømopat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Avleruddannelse |
|
|
Jeg har taget DV`s avleruddannelse i sundhed og sygdom,
fodring, avl 1 og avl 2. Endvidere har jeg været på kurser på Ladelund landbrugsskole, om opdræt af føl og ungheste,
omhandlende knogleudvikling, benstillinger, holdbarhed, hovpleje, udvikling, træning, fodring, grundlæggende lydighedstræning samt praktisk stutterimanagement i relation til hesten adfærd og velfærd:
Vi plejer at sende ansatte på grundkursus i hestehold på Malling landbrugsskole det tager en uge og derefter en afsluttende prøve.
I år er det min mand der står for tur om 14 dage, så han også kan få det sidste nye opdateret om træning.
Det er i øvrigt et krav fra DTC at alle licenshavere der træner andres heste skal have bestået det.
Jeg syntes at det er vigtig at hvis man vil have med dyr at gøre, så påtager man sig et ansvar som
indebærer, at man tilegner sig den nødvendige viden omkring dyrene`s røgt og pleje.
Har desuden også benyttet mig af foderprogrammet hest gennem mange år.
Jeg syntes at det har været meget givtigt og spændende, at være på de forskellige kurser og syntes at jeg har lært meget af det; Men vi følger selvfølgelig udviklingen/ forskningen og holder os opdateret så godt vi nu kan.
Hilsen
Yankee
Er du til fart og fest så er travere bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Desværre |
Céleste |
03-03-2004 22:48 |
|
ikke endnu.....vil muligvis på avler kursus...
C
If ever I need religion I'll worship Chocolate." © Céleste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tandpleje |
|
|
Jeg har været til foredrag af Mai Nicholaisen om hestens tænder og pleje deraf. Det var meget lærerigt og noget jeg kan bruge fremover. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| distanceforeningen |
|
|
jeg er medlem af distance rytter foreningen og de har holdt nogle rigtig gode kurser.Både i fodring , hovpleje ,massage o.s.v.Det har været hammer godt og lærerigt.Selvom at man har haft hest i mange år og deltaget i alverdens kurser , kan man altid lære noget nyt.
Samtidig vil jeg sige at der findes et hav af ukvalificeret der tilbyder kurser idag.Så man skal se sig godt om inden man betaler i dyre domme for et kursus i hestehold.
Jeg har selv taget dem landbrugsrådgivningen tilbyder i bla. fodring og avl.Og kan varmt anbefale at tage kurser der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| agronom |
|
|
ja jeg har jo læst en hel del år på KVl som agronom, hvor jeg har haft fag som anatomi, fysiologi,genetik, fodring, staldindretning etc, så jeg mener selvfølgelig selv at være dækket ind fagligt.
har deltaget på et enkelt kursus om hove/avl gennem Horseconsult, men fik intet ud af det.......
Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Deltager jævnligt i diverse kurser |
Jette Hartmann |
04-03-2004 20:40 |
|
Jeg deltager jævnligt i diverse forskellige kurser.
Som hesteejer mener jeg at man har en vis pligt til at holde sig orienteret fagligt - hvilket man naturligvis kan gøre på mange måder.
Personligt har jeg helt klart haft glæde af de kurser jeg har deltaget i. Udbyttet fra kurserne svinger naturligvis - men som hovedregel har jeg haft noget brugbart med hjem.
Udover at lære noget rent fagligt, møder man jo også nogle andre hestefolk - hvilket også kan være enormt givtigt.
Nordsjællands Landboforening arrangerer ofte kurser/foredrag af forskellig karakter. Det er meget kompetente undervisere og der er altid en stor spørgelyst hos deltagerne.
Ligesåvel som hesteejere gerne bruger tid og penge på at lære rideteknik bør vi også ofre lidt på at lære mere om de praktiske områder af hesteholdet f.eks. her igennem debatter, via tidskrifter, bøger, kurser og ikke mindst hinanden.
m.v.h.
Jette
Har din hest brug for tandpleje? Kom til foredrag med dyrlæge Henrik Walsøe Bruun - se mere her
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen deciderede kurser.... |
|
|
.... men jeg har ofte deltaget i foredrag om forskellige emner og med fagfolk som foredragsholdere.
Problemet med den slags er, at de stort set allesammen tager udgangspunkt i, at der ikke findes andet end DV i hesteverdenen - og derfor skal meget materiale "regnes om" før det har nogen værdi for os "ponyfolk".
Derfor har jeg heller ikke lyst til at brænde x tusinde kroner af på et kursus (som i øvrigt ofte afholdes på Sjælland). I stedet suger jeg til mig fra vores avlsforbund og vore lokalforeninger - det er nemlig relevant materiale for mig.
Jeg er desuden "begavet" med en hesteinteresseret landmandsfar, som har lært mig rigtig meget om fodring og fremstilling af foder.
Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foredrag |
Bjarne |
08-03-2004 10:45 |
|
Jeg har været til foredrag ved hestetandplejer Mai Nicholaisen. Et fantastisk inspirerende og lærerigt foredrag. Hvis hesteejere var mere opmærksomme på deres hestes tænder, ville vi have nogle meget mere problemFRIE heste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jo, det har jeg :) |
Matilde(Lyfting&Funi) |
10-03-2004 19:46 |
|
I min klub Skeifa, er jeg i gang med Junior-mærket, hvor hestehold fylder en stor del af teorien! Synes det har været rigtig godt, selvom man tror, man ved det vigtigste og sådan, er der mange ting man aldrig har fået uddybet og begrundet. Folk regner med at det er noget "man ved" men hvorfra? Især vores gennemgang af foder, var virkelig lærerig vil jeg sige!! Ser nu frem til ridedelen og DI'historie  - Gennem vores juniorudvalg, har vi haft et par(kan huske hvor mange) dyrelæge O.lign. kurser og hver gang lærer man noget nyt! Såå, man skal ikke føle sig for sikker  - Synes det er en god idé med flere kurser!
Kærligst Matilde (Lyfting&Funi)
"Start altid dagen med et smil - så er det overstået"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| godt og nødvendigt med kurser |
Stina |
13-03-2004 11:13 |
|
Tak for godt indlæg.
Jeg er tidligere travtrener og kommer fra Norge.
Jeg har sidst år taget kurser i
- horsemanship med Joy Blach og Christiane Larsen
- longe terapi hos Gitte Naldal
- dressur hos Lis Kristensen (Dalgaardhorses.dk),
- western kurser hos Paladini og Weissborn.
Min hest har også fået behandling af Naturlege Tove Nielsen og Tandlæge Maj Nicolaisen, under behandlingen af hesten svarer både Tove og Maj meget venligt på alle spørsmål. Efter behandling har min hest fået det meget bedre og jeg lært en masse nyt.
Jeg tager kurser i år i anatomisk rigtig ridning for at lære hvordan man grundtræner hesten sådan at den kommer til at arbejde rigtig med rygg, skuldre, nakke og at den ikke får skader eller stiver sig i framtiden.
Ved at tage på kurser og diskutere med trenere og behandlere kommer man innom mange områder - hovpleje - sko eller ikke sko, hvor mange timer på fold, masser af grovfoder, løsdrift, fordøjelses system, hvilken type foder for sommer eksemhest, heste venner, natur/kemisk medicin, sadel tilpasning, bid tilpasning......
Jeg opdager heletiden hvor lidt jeg kan (selv om jeg ved meget mere nu en sidst år).
Det går ud på for mig at forstå hvordan får hesten lyst til at arbejde, hvordan bliver den rigtig glad, hvordan undgår jeg at den bliver syg, hvordan kan hesten leve rigtig lenge, hvordan får jeg hesten til at ville være sammen med rytter / mig.
Nogle gange kan man bliver træt på sin hest fordi man måske ikke forstår hvorfor den gør sådan og sådan, hvorfor vil hesten ikke, ved kurser kan man øge sin forståelse og få det bedre med sin hest og allermest sig selv.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| taget første grad og et HMS kursus |
|
|
som skrevet har jeg taget første grad af ridemærkerne, det var rigtig godt og der lærte jeg min basisviden, som jeg så har forøget, dels ved praktisk erfaring og ved at læse fagbøger om hestehold/ridning.
det har været gavnligt og jeg ville gerne have taget flere mærker, men vi flyttede fra egnen og det har ikke været muligt at tage mærkerne de steder, hvor jeg har boet indtil videre og uddannelse og økonomi satte en stopper for den videre ridning.
ellers har jeg været på et kursus i HMS med steen merild, som var min hests smed og westernrytter gennem mange år. her fik jeg et andet syn på hesteopdragelse og har brugt meget af det i mit senere forløb med heste, plus at forholdet til min xhest blev væsenligt forbedret.
jeg har stadig min ridemærkebog, selvom den har nogle år på bagen. ridemærkerne er et godt fundament og de kurser, som bliver holdt, er med til at vi ryttere kan forbedre os og øge vores viden.
men det kræver at vi er villige til at gøre en indsats for at få denne viden. tilbudene er der, dem som vil uddanne sig og få forøget viden bruger disse tilbud. desværre kan penge have en afgørende indflydelse. mange hesteejere bruger i forvejen overskuddet på bare at holde hesten også er der ikke penge til et kursus. at få flere til at deltage og tage ridemærkerne, kan gøres ved at oplyse om kurser herinde og på andre hestesider, samt fortælle hvor ridemærkerne kan tages.
dem som vil udvikle sig, gør det. dem som ikke vil, får man ikke med på vognen ved at lave regler. men gennem oplysning og ved at vi andre ryttere prøver at give råd og vejledning, uden at overfuse vedkommende.
men kurser er en god ting, jeg har fået meget ud af min første grad, fagbøger, og kurset hos steen merild.
mvh xanadue
"kun når jeg er alene, kan jeg samle de tanker, som jeg får ved at være sammen med andre". LDL
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er ved.. |
|
|
..at tage uddannelsen, dyrepasser med heste som speciale... oger lige blevet færdig med grundforløbet på teknisk skole.... så nu mangler jeg "bare" 3½ år!!
selvom jeg har haft hest i mange år efter hånden, lærer jeg stadig noget hver gang jeg kommer i stalden..
jeg syntes dog at det er meget fint med alle disse kurser og udd. man kan tage, MEN hvorfor skal jobbet være så dårligt betalt.. ikke at jeg klager på nogen måde for jeg kunne have valgt et andet område at arbejde på, men mamn råber op om at man vil have flere uddannede hestefolk, og alligevel er lønnen næsten værer end at være på SU.. det er lidt synd, men det gør måske også at det kun er dm som virkelig går op i det som tager den linie.. hvem ved?
twister..
 Every horse has a day, comes ones but never to waist 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lærerigt |
|
|
Ja jeg har været på kursus i hestehold.
DVS jeg ved ikke om man kan kalde det et desideret kursus. Jeg har gået på modul 1B på Malling Landbrugsskole med heste som liniefag.
Jeg mener helt klart at det var lærerigt. Man lærer lidt om alle heste. Jeg har for eksempel tre heste. En hafling, en angloaraber og en DV. Det er tre heste der skal fodres meget forskelligt og jeg lærte en masse om hvordan man fik forsynet haflingen med alle de nødvendige næringsstoffer, vitaminer og minerale, så den fik hvad den havde brug for men samtidig ikke fik for meget foder.
Vi havde også sadelmageri, hvor vi lærte at aflæse hesten og om seletøjet passede vores heste.
Det var helt utroligt alle de "dygtige" konkurrenceryttere jeg gik i klasse med hvis sadler lå forskrækkeligt på hestene. En bred hest der gik med en smal bom eller en smal hest der gik med bred bom.
De emner der generelt blev gennemgået var :
- Sygdom og sundhed
- Fodring
- Hestens opbygning (eksteriør)
- Rideundervisning
- Banebygning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Juniormærket! |
|
|
Jeg har været på DI´s Junior Ridemærke, med Theresa Schumann (Fra Cirkus Schumann) til at undervise! Super-godt! Kan kun anbefales!
Rid Islandskhest, gør livet til en fest! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har også... |
|
|
...været på en del kurser.
De seneste jeg har været på har omhandlet
* Fodring
* Hestens eksterieur
* Saddeltilpasning
* Hove og ben
* Idrætspsykologi
* Rideskader
...og har alle været afholdt af HorseConsult. Super gode kurser iøvrigt.
Jeg var med til for nogle år siden at oprette en forening hvis formål var at afholde kurser med div. professionelle hestefolk, fx. smede, dyrlæger, adfærdsterapeuter m.m. Det var en stor succes, vi var hurtigt 70 medlemmer. Vi havde fx. sæsonrelaterede emner som ormebehandling, muk og avl. Vi var ude og se stutterier, forsøgsstationer m.m.
En idé der kan anbefales til andre...
Jeg griber enhver chance for at komme på kurser. En veninde jeg har "lider" lidt af det samme, så vi gør det nogle gange at vi ikke tager til de samme kurser for så at fortælle hinanden om hvad vi lærte, for det ikke skal blive for dyrt.
Det giver også nogle super gode diskussioner...
Jeg har også deltaget i større og mindre ridekurser, både indenfor min favoritdiciplin springning, men har da også deltaget i både dressur og klassisk dressur kurser.
Jeg elsker at få ny viden, på alle områder. Selvfølgelig skal man ikke altid bare æde alt råt man får afvide til et kursus. Jeg gør det, at jeg tager de ting ud jeg syntes passer ind i min hverdag med hetene og bruger dette. Selvfølgelig er der en masse fakta man får afvide (fx. at en skæv benstilling er dårligere end en lige!), det ER jo bare sådan. Men mange ting kan man vende og dreje og bruge som man bedst syntes.
Ikke nok med man skylder et dyr man har besluttet sig at tage vare på, at man har den bedst mulig viden for den skal trives, men det giver også én selv noget at få en vis viden på forskellige områder.
Rikke Lhesteterapeuten.dk"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid" Søren KierkegaardSe de nye billeder i min præs fra mit seneste fotojob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|