at lave en kontrakt, hvor i der stod at jeg havde forkøbsret på hesten.
Da jeg så et år senere opdagede at hesten var solgt videre, gik jeg selvfølgelig først til dem der havde købt den af mig, og de havde jo alverdens undskyldninger om hvorfor de ikke havde kontaktet mig. Så havde de ikke mit telefon nr, jeg var flyttet osv. Nu ligger landet bare sådan at jeg havde samme nr som da de købte den, ja jeg var flyttet eftersom jeg var ved at flytte fra min kæreste da de købte hesten (ellers var den ikke blevet solgt) jeg har et familie navn, så det er nemt at finde på oplysningen, avlerne havde jeg formidlet kontakt til, så dem kunne de ha kontaktet, eftersom det var mine venner, så der var muligheder nok.
Udover alle konens undskyldninger, så ringede manden og svinede mig til om aftenen, og spurgte hvad jeg havde gang i, sådan at kontakte hans kone osv.
Det korte af det lange blev, at jeg holdt et møde med min advokat, hvilket var gratis, men eftersom jeg ikke havde skrevet nogen konsekvens for hvad jeg skulle ha, såfremt de brød kontrakten, blev det svært at stævne dem.
Derfor råde han mig til at gøre det fremover, da det så var nemt at gå til sagen. Så da jeg solgte en 1. års hoppeplag sidste sommer, der føjede jeg det bare til den kontrakt der er her på Heste-nettet, og hvis dem der har købt hesten af mig, bryder denne kontrakt, skal de betale x antal kr, og der er ikke noget at være i tvivl om.
Jeg kan så til allersidst tilføje, at den hest jeg solgte, hvor køber brød kontrakten er sat til salg igen, og det var lige præcis det jeg ville undgå, og havde de kontaktet mig dengang, havde jeg købt hende tilbage til fornuftig pris, men de var nok også ret sikker på de ikke kunne "tage røven" på mig, og få solgt den til overpris, som de gjorde til dem der købte den.
Endvidere har de samme mennesker købt en hingst af nogen af mine venner, og det endte også i et stor palaver med trusler fra manden og advokat og hvad ved jeg. De har endvidere solgt endnu en hest videre, som de i sin tid også fortalte avlerne at de ville beholde.
Nu må man jo desværre ikke nævne nogen navne her på heste-nettet, selvom jeg synes det burde være "lovligt" da jeg mener andre folk der sælger deres heste, og som gerne vil sikre sig at det er reele mennesker de sælger til, burde vide hvem de er, så de kunne undgå at sælge til dem. Heldigvis har de fleste mennesker i det avlsforbund vi er i, gennenskuet dem..
Der blev lidt langt, og der kom noget galle med ud, men skriv en kontrakt og tilføj en konsekvens af et evt. kontraktbrud, så er du klart bedst stillet.
Annette