Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

klaphingst - handelsfejl??
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 12:45

Er det en handelsfejl hvis man har købt et 6 måneders gammel føl hvor det viser sig at den er klaphingst??

Eller hvordan er reglerne og kan man forlange at sælger er med til at betale noget af regningen for kastrationen i det tilfælde?? Eller skal handlen gå tilbage??

bemærk - det er ikke min egen hest, jeg spørger for en veninde som har spurgt mig og jeg er i tvivl..

0
0
Svar på denne tråd

kontrakt
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 12:46
Der er ikke skrevet kontrakt med sælger!! hesten var ikke særlig dyr - iøvrigt
0
0
Svar på denne tråd

kgfnjbvj
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 13:11

Jeg tror ikke at hun kan gøre noget når den kun er 6 måndere, for det er vist ikke alle hvor stenene er faldet ned når de ikke er ældre. Jeg har ikke den store erfaring med hingste og deres sten. men det jeg ved må du gerne få afvide. Jeg var på et tidspunkt ved at købe en stor hest på 11 måndere hvor stenene ikke var faldet ned, jeg snakkede med dyrlægen og fik afvide at de godt kunne falde ned endnu, men jeg købte den ikke. Så har jeg haft en fjordhest der var de faldet ned da han var 6 måndere. Min lille shetlænder var ca 10 måndere før de faldt ned. Jeg syntes at jeg har hørt at der kan gå op til 2,5 år før de er faldet ned, men jeg tror nok at det kun var de små.

Men hvis du spøger inde på avl vil jeg tro at der er nogle der ved meget mere om det end mig.

Men hvis jeg var din vennide ville jeg ringe til sælger og få lavet en kontrakt, hvor der var indført noget med de sten, fk.s. hvis de ikke er faldet ned når han er 1,5 år at så betaler de 1/2 kastretion.

Men som sagt så tror jeg ikke der er noget at gøre, for hun kunne jo bare have mærket efter før hun købte ham.

Hilsen Anni

Anni og Hannibal!!
Som altid er i vankeligheder, men har meget sjov ud af det

Åengensponygård

Hestetrailer sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Avlshingst
Forfatter: 
Dato:  18-06-2006 14:24

Jeg tror kun hun kan reklamere, hvis det drejer sig om et hingsteføl, som er købt til avl. Dvs. der er lavet kontrakt mm. hvoraf det fremgår at dyret er købt med det formål at blive fremstillet til kåring.

Det er ihvertfald de regler der gælder for hundehvalpe.

0
0
Svar på denne tråd

enig...
Forfatter: 
Dato:  21-06-2006 14:20

Jeg vil også tro at der kun kan reklameres hvis det drejer sig om en avlshingst eller at hesten er solgt som vallak...

Dog tror jeg nu heller ikke at alle hingste føl er så modne når de ikke er ældre.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Nej ikke hvis
Forfatter: 
Dato:  28-06-2006 10:54

føllet er solgt helt ungt/nyfødt. Da er det ikke ualmindeligt at stenene ikke er faldet ned.

Men det checker en dyrlæge iøvrigt ved en handelsundersøgelse.

Man bør selvfølgelig oplyse det til kunden.

Når den er nogen mdr gammel vil jeg mene man skal oplyse om den har begge sten nede.

Om det er en handelsfejl ved jeg ikke for det er jo ikke just skjult. Man kan jo bare kigge/mærke efter.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

Hvis...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2006 18:02

Hvis du har købt den som hingst, så er det en fejl.

Da jeg købte min viste det sig også til, at han var en klaphingst.

Jeg ville sende ham retur, da jeg jo havde købt ham som hingst. Men fandt så frem til at avler ville betale for hans operation.

Mvh. Karina med Pelle-hesten

0
0
Svar på denne tråd

Klaphingst...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 06:26

Et 6mdr gammelt føl er ikke en klaphingst, fordi stenene ikke er nede. Normalt forventer man begge sten nede som otte måneders. Men jeg har en hingst, hvor stenene kom som 2 års.

Behandel dine dyr med respekt!
Husk: de har ikke valgt
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider