Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Er jeg dækket? (lidt langt)
Forfatter: 
Dato:  14-01-2004 21:23
Inspireret af en forskrækkelse i går kom jeg til at spekulere på, hvordan jeg er dækket ind - forsikringsmæssigt - hvis min hest skader en anden hest. Dels når de går på fold, men også, når begge heste er under rytter.

I går var jeg ude og ride tur med en veninde. Min hoppe kan have lidt "løse bagben" hvis hun føler sig lidt presset, men det ved begge ryttere, og vi tager vores forbehold.

Af forskellige årsager kommer vi på turen alligevel i en situation, hvor min hoppe sparker bagud og rammer min venindes hest på bagknæet, så den får en mindre flænge og bløder. Hesten kan i starten slet ikke støtte på benet, men meget hurtigt begynder den at træde igennem og går til sidst rent. I dag gik hesten også rent, så vi var VIRKELIG heldige!!

Hvordan havde jeg hhv. min veninde stået, hvis der var sket noget alvorligt? Dels i tilfælde af død eller uanvendelighed (hvor jeg forventer at min venindes forsikring dækker, da hesten er forsikret i begge tilfælde).

Jeg tænker dog i særdeleshed på, hvis der var opstået en skade, der evt krævede en større (dyr) operation?

Er det min ansvarsforsikring?

Eller kan evt erstatning affejes med, at vi, som ryttere, burde kunne forudse faren? Vi ved jo, at hesten har "løse bagben".

Vil en evt dækning bedømmes på samme måde som hvis skaden var sket på fold?

- Og er der forskel på dækning, hvis der er to heste på folden i forhold til flere? (her tænker jeg på, at det så vil kunne "bevises" hvilken hest, der havde sparket den anden).

Håber, der er nogle, der har styr på disse spørgsmål.. Ellers må jeg jo kontakte mit forsikringsselskab :-)

.

Mange hilsner
Katarina og Hera :-D
0
0
Svar på denne tråd

Ansvar
Forfatter: 
Dato:  15-01-2004 08:55
Din ansvarsforsikring burde dække i tilfælde af at hesten ikke på anden vis bliver erstattet af en anden type forsikring.

Dvs. hvis din venindes hest IKKE havde været forsikret og skulle slås ned, burde din ansvarsforsikring dække.

Jeg skriver burde, fordi forsikringsselskabet IKKE dækker ved hændelige uheld. Og hvis i VED at din hest sparker, og hun IKKE har holdt den nødvendige afstand, så dækker din ansvarsforsikring højest sandsynligt ikke.

Jeg har fået min ansvarsforsikring til at dække et tilfælde hvor min hest var sluppet ud af boksen og havde gennemgnavet en rundsyet OS trense til 3000 kr. Det er nemlig IKKE et hændeligt uheld, da hesten var forsvarligt lukket inde og selv havde lukket sig ud.

Så om forsikringen dækker er et spørgsmål om den rette formulering i skadesanmeldelsen. ;-)

Hilsen
Lotte

Vil du lære at dykke. Se her: www.nolimitsdiving.dk
0
0
Svar på denne tråd

Takker
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 14:55
For svaret, Lotte..

Jeg var på arbejde i går og havde ikke mulighed for at gå på nettet. I stedet ringede jeg til mit forsikringsselskab og stillede dem spørgsmålet.

Jeg fik samme svar.. Nemlig at ansvarsforsikringen dækkede. De nævnte (selvfølgelig) ikke noget om hændeligt uheld.
Da jeg spurgte, hvordan jeg stod, hvis jeg VIDSTE at min hest havde løse bagben og eksempelvis signalerede det til stævner, var svaret, at det ville han undersøge og ringe tilbage i dag (fredag).. - Hvilket han endnu ikke har gjort :-P

Jeg følger lige op på samtalen til ham på mandag. Og vil straks forhøre mig om deres definition af "hændelige uheld".

Det er altid rart at vide, hvordan man skal forholde sig INDEN en eventuel skade sker.
.

Mange hilsner
0
0
Svar på denne tråd

Nyttig oplysning!!
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 15:58
Det vidste jeg ikke, at man kunne få ansvarsforsikringen til at dække det. Men gælder det også ved et ganske almindeligt dyrelægebesøg, som følge deraf, eller er det kun de store.

Hvordan beviser man så, at det var et hændeligt uheld?

Alle hestepensions-ejere skal have en ansvarsforsikring, ved jeg, ellers skal de oplyse, hvis de ikke har. Så er mit spørgsmål om deres forsikring dækker, at ens hest har været i hegnet, mens man ikke var der, eller for den sags skyld, når man var?
0
0
Svar på denne tråd

Nyttig oplysning!!
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 15:58
Det vidste jeg ikke, at man kunne få ansvarsforsikringen til at dække det. Men gælder det også ved et ganske almindeligt dyrelægebesøg, som følge deraf, eller er det kun de store.

Hvordan beviser man så, at det var et hændeligt uheld?

Alle hestepensions-ejere skal have en ansvarsforsikring, ved jeg, ellers skal de oplyse, hvis de ikke har. Så er mit spørgsmål om deres forsikring dækker, at ens hest har været i hegnet, mens man ikke var der, eller for den sags skyld, når man var?
0
0
Svar på denne tråd

Så ringede
Forfatter: 
Dato:  16-01-2004 17:55
han fra forsikringen :-)

Han sagde, at i alle tilfælde, hvor min hest udretter skade på materiale, andre heste eller mennesker, dækker min ansvarsforsikring.

Med mindre den skadede hest selv er forsikret, så dækker dennes egen forsikring. Spurgte ikke så meget ind til dette, da både min og de fleste, jeg rider med's heste er forsikrede.

Han mente ikke at kunne komme i tanke om nogle situationer, der kunne tilskrives "hændeligt uheld". Jo.. Hvis begge ryttere ved, at den ene hest sparker, og den anden hest så rider lige op i rumpen på den første.

Med hensyn til uheld på fold, så er det som hovedregel den skadede hests egen forsikring, der dækker.

Men jeg ville nu alligevel være varsom med formuleringen, hvis jeg nogensinde skulle være så uheldig at skulle udfylde en skadeserklæring i forbindelse med hesteskader..

.

Mange hilsner
0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider