Inspireret af en forskrækkelse i går kom jeg til at spekulere på, hvordan jeg er dækket ind - forsikringsmæssigt - hvis min hest skader en anden hest. Dels når de går på fold, men også, når begge heste er under rytter.
I går var jeg ude og ride tur med en veninde. Min hoppe kan have lidt "løse bagben" hvis hun føler sig lidt presset, men det ved begge ryttere, og vi tager vores forbehold.
Af forskellige årsager kommer vi på turen alligevel i en situation, hvor min hoppe sparker bagud og rammer min venindes hest på bagknæet, så den får en mindre flænge og bløder. Hesten kan i starten slet ikke støtte på benet, men meget hurtigt begynder den at træde igennem og går til sidst rent. I dag gik hesten også rent, så vi var VIRKELIG heldige!!
Hvordan havde jeg hhv. min veninde stået, hvis der var sket noget alvorligt? Dels i tilfælde af død eller uanvendelighed (hvor jeg forventer at min venindes forsikring dækker, da hesten er forsikret i begge tilfælde).
Jeg tænker dog i særdeleshed på, hvis der var opstået en skade, der evt krævede en større (dyr) operation?
Er det min ansvarsforsikring?
Eller kan evt erstatning affejes med, at vi, som ryttere, burde kunne forudse faren? Vi ved jo, at hesten har "løse bagben".
Vil en evt dækning bedømmes på samme måde som hvis skaden var sket på fold?
- Og er der forskel på dækning, hvis der er to heste på folden i forhold til flere? (her tænker jeg på, at det så vil kunne "bevises" hvilken hest, der havde sparket den anden).
Håber, der er nogle, der har styr på disse spørgsmål.. Ellers må jeg jo kontakte mit forsikringsselskab