Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

jeg skal i retten i dag
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 09:21

Ja så er det i dag jeg skal i retten, vedr. en hestehandel, hvor jeg er sælger. Der er nu gået et halvt år siden jeg blev stævnet, og jeg glæder mig til at det bliver overstået, det at der bliver en afgørelse.

Jeanette
www.sitecenter.appaloosa.dk
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 09:25

Held og lykke!

0
0
Svar på denne tråd

Skriv endelig
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 11:18

hvordan det er gået.

Er spændt på udfaldet...

***Pejtersen***
Flere gode heste og ponyer til salg.
Se mere på min
hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Må man have
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 15:29

lov at spørge hvorfor du blev stævnet?

Hvordan gik det?

0
0
Svar på denne tråd

ja hvordan gik det?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 18:42

ud over at skulle møde køberne igen, og prøve at sidde der i den 'varme stol' fik det en lidt uventet drejning. Vi gik i retten med at hesten som jeg solgte, gik under bagbommen i traileren, og sad fast og fik nogle hudafskrabninger på ryggen. Hesten blev ikke handelsundersøgt, og de købte hende alligevel. Køberen red hesten dagen efter, ankomst og faldt af hesten. Nu vil de have at jeg skulle tage hende retur, hvilket jeg ikke ville da det ikke var min trailer hun sad fast i.

Dommeren mente at det er en fejl at man ikke kan læsse en hest alene i en trailer, og synes at jeg skal tage hende retur. Jeg har haft hende i trailer 6 gange uden problemer, både med og uden en anden hest. Så nu venter jeg på at få afsagt dommen i slutningen af Maj, og så vil jeg tage stilling til om jeg vil anke den.

Kan desværre ikke sige mere i sagen før domsafsigelsen.

Jeanette
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

skal i retten idag
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 19:56

Ja ret skal være ret, da jeg selv var tilstede da i prøvede at læsse hesten, vil jeg sige "hvis du nogensinde har fået den hest i en trailer må det have godt bedøvet, for den var bange meget bange, i øvrigt var det vist lidt mere end hudafskrabinger den hest havde på draget sig, efter hvad jeg har hørt.

du må jo forstå hvis man køber en hest, som skal kunne læsses uden problemer går det jo ikke at hesten er bange bare den ser en trailer.

Julle
0
0
Svar på denne tråd

hanne pas på hvad
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 22:19
du udtaler dig om. Det kan blive brugt i mod dig. Jeg har flere kort på hånden.

Jeanette
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

skal en hest kunne læsses?!?!?
Forfatter: 
Dato:  19-04-2006 22:37

Uha man skal da godt nok passe på som heste sælges Ingen af mine indkøbte heste har velvilligt gået ind i traileren da jeg købte dem. Mon jeg også kan stævne mine sælgere?

Har ikke mere at sige andet end at det er en trist situation for alle - hesten, sælger og køber.

0
0
Svar på denne tråd

heste og
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 07:04

Hej Jeanette

GISP - kan man virkelig blive stævnet fordi hesten ikke vil gå ind i traileren, eller fordi den laver noget forudsigeligt i traileren! For det første var det købers trailer korrekt? for det andet "godtager" de det der er sket, men først da køberen falder af hesten, så vil de have, at du skal tage den tilbage.. Hmmm

Nu er det jo en hest vi snakker om - selv den mest robuste og trailervandte hest, kan finde på at gøre det i en ny situation hvilket hestetraileren jo er (heste er flugtdyr og ser fra naturens side jo alt nyt som farligt, det er jo deres overlevelse det handler om)! Jeg tror ikke at dommeren ved noget om heste - desværre.. hvor er det langt ude!

Sidder og tænker på at jeg burde have stævnet den hingste holder, hvor min hest kom til skade hos, hvis sager som disse kan komme for retten, så havde jeg da vis en god chance for at vinde!

!!

0
0
Svar på denne tråd

pas på derude
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 10:14
tænk jer om. Hvis I går hen og køber fx. en hundehvalp, og den brækker sig i bilen på vej hjem, kan I åbenbart stævne hundeavleren, for at den ikke er bilvant, det er sådan jeg ser det. Det er sådan dommeren ser det, åbenbart.

Jeanette
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

Der er jo altid
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 21:18

3 sider af samme sag, sælgers, købers og sandheden. Men spændende er det da.

Hvis man har købt en hest som trailervant, så er det da en fejl, men det er da ikke generelt en fejl at sådan noget sker. Snarere bad luck.

Hvis hesten var så umulig at læsse, hvorfor valgte køber så ikke at få den kørt med vognmand (normalt mere sikkert) eller få en dyrlæge til at berolige hesten inden?

Hvorfor blev der redet på den dagen efter hvis den var kommet så meget til skade? Eller i det hele taget lige var ankommet og nok var stresset pga. skaden?

Hvem læssede hesten og havde ansvaret for den under transporten?

Hmm, "spændende" sag, dog på den ufede måde for de involverede.

Welsh sec. C hingst, sølvtonet palomino, kåret står til rådighed. Se HN-lodge.

Ingen er både ærlig og fjendeløs.

(Carl Erik Soya)

0
0
Svar på denne tråd

ja det er en kedelig sag
Forfatter: 
Dato:  20-04-2006 22:50

Håber det løses uden de helt store problemer.

Hesten er jo en sød en (kender den da den var hos sælger) og har jo kørt i trailer mange gange uden problemer, så mon ikke det er fordig den har kunne mærke, den spænding som mange gange opstår , når folk skal af med en hest og sælger er spændt på det nye køb.

jeg har selv solgt en del heste og ponyer igennem årene. Nogen gange er selv den mest rolige og trailervante hest, pludselig ændret til en rystende og bange hest som kan mærke der skal ske noget nyt.

Men jeg vil nok mene, at hesten bare skal ha nogle gode oplevelser med trailer, så skal den nok blive lige så nem at læsse som den før har været.

IMC
vi kan ikke alle sammen ligne en halv million, men vi kan vel forsøge
0
0
Svar på denne tråd

han16-noget.
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 00:52

hear-say er sjældent brugbart...

og hvis hesten havde pådraget sig skader - hvorfor ind i helvede har køber så redet på dyret inden det var i orden igen???

det er da for tåbeligt.

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Handelsundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 09:36

Måtte da lige checke datoen - det er IKKE den 1. april

Hvorfor valgte de dog ikke at få lavet en handelsundersøgelse? Specielt når den nu havde siddet fast. Og jeg kan da slet ikke forstå at hvis "det var mere end hudafskrabninger", hvorfor pokker rider man så på hesten allerede dagen efter? Det kan da have været årsagen til at rytteren røg af. Jeg mener, hvor fedt er det at komme til et nyt sted med nye mennesker, nye heste og nye lugte, og så skal rides på med lidt ondt i ryggen. Ville I ikke også protestere hvis det var jer?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  21-04-2006 12:17

Stod der ikke i kontrakten, hvornår køber overtog ansvaret for hesten? Det gjorde der da jeg købte min den sidste hest. Det er en god ide at få skrevet ned hvam der har ansvaret når hesten skal fragtes hjem. Og sig nu ikke at i ikke lavede en købskontrakt...

Det er utroligt at man bliver nødt til at sikre sig i hoved og r*v, når man sælger eller køber hest.

Anne Mette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er et KÆMPE fjols, der ikke tænker på at være et godt eksempel for andre ryttere!
0
0
Svar på denne tråd

Både og..
Forfatter: 
Dato:  22-04-2006 01:55

Nu har jeg selv solgt en rigtig fin hoppe - der var kun een ting der ikke var så godt. Trailer! Den skulle "listes" ind i traileren, og man skulle køre forsigtigt.

Hoppen blev solgt, men det blev skrevet i kontrakten mellem sælger og køber, at den kumne være vanskelig at læsse og køre med.

Så er køber bekendt med det, og vi har sikret os selv med at oplyse det. Vi kunne ha leveret hesten, og ikke sagt noget. men når så de ikke kan læsse den, eller den blir ked af at køre, så kan de reelt kræve handelen tilbage, og så står man der.

Istedet er det bedre at oplyse problemet, og forklare hvordan vi gjorde når hoppen skulle køres med.

Det er vigtigt man er ærlig...

0
0
Svar på denne tråd

hvor lang
Forfatter: 
Dato:  23-04-2006 20:24

tid går der så med at vente på denne domsafsigelse... vente tiden må være lang. håber det bedste for dig.

held og lykke

Tina

0
0
Svar på denne tråd

Det hele bunder
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 09:20

jo i, at dommere ikke har en SKID forstand på heste.

Jeg har en veninde som solgte en hest der var klinisk i orden, både med bøjeprøve og røntgen.

Sælger mener så at hesten er halt en uge efter handlen og vil levere den tilbage, pga. indfodethed!

Dommeren syns det er synd for køber, fordi de ikke har en hest at ride på, og min veninde må tage hesten tilbage... Det kostede hende over 200.000 i alt og så skal det lige tilføjes at hesten INTET fejler i dag og render rundt til stævner...

Syns det er latterligt, hvordan mange sager falder ud.

***Pejtersen***
Flere gode heste og ponyer til salg.
Se mere på min
hjemmeside

Nedlagt landbrug med plads til 5-10 heste søges til leje. Max. 25 km. fra Aalborg.

0
0
Svar på denne tråd

TÅBELIGT
Forfatter: 
Dato:  24-04-2006 20:06

Hej,

Jeg er målløs - vil det her sige at jeg ikke mere kan skrive i mine salgsann. at min hest er trailervant? Selv dem mest rutinerede og garvede hest kan sku da blive bange i en trailer. Og helt ærligt, lige nu har jeg en FIN BEGYNDERPONY til salg. Får jeg så den smidt retur fordi en eller anden uden heste-forstand falder af...

Det er da håbløst at sælge heste!

Håber den dommer begynder at læse Wendy heste tegneserier, de ved da mere om heste end han åbentbart gør ;o)

0
0
Svar på denne tråd

Hrmmn ...
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 11:11

man kan da næsten ikke sælge hest i dag, jeg tør da ikke sælge nogen af mine nu, dem får jeg da tilbage lige i hovedet, med mindre jeg tager forbehold for alt

Han kan finde på at svine med foder, vand og gulerødder, han sparker på boksdøren når der fodres, han er trailer vant men kan være dum at læsse -- m.m. er det sådan man i dag skriver en kontrakt?? alt skal udpensles eller `?

Kunne desudden ikke drømme om at ride på en hest der havde hudafskrabninger på ryggen, kan da godt forstå at hesten smed af, det har da været ømt

Jannie

BLA BLA BLA BLA BLADR :-)

0
0
Svar på denne tråd

Dommere
Forfatter: 
Dato:  02-05-2006 12:47

Nogle venner solgte et føl, som først skulle leveres når den nye stald var klar ca. 2 måneder efter fravænning.

I denne ventetid havde køber betalt købssummen og kom hver dag og trænede plagen. Desværre blev plagen halt og det skyldtes for hård træning. Det endte med at staklen skulle aflives.

Køber trak vores venner (sælger) i retten, og køber vandt. Fordi ejendomsretten var ikke overgået, da plagen ikke var leveret (flyttet) endnu

Siden da har jeg været ultraopmærksom på hvornår risiko overgår, hvilket jo også netop er humlen i Jeanettes sag.

Skriv tydeligt i jeres kontrakter f.eks. "Hesten læsses af sælger og risikoen overgår, når trailerenden lukkes." Så har I selv sørget for at hesten er læsset forsvarligt og der står tydeligt hvornår risiko overgår.

Min hest blev solgt med 2 fejl (krybbebider og balleforskydning, som dog var i behandling). I kontrakten blev begge dele nævnt og bilag fra dyrlæge og smed blev vedlagt, ligesom der blev skrevet at helbredelse for balleforskydning krævede fortsat behandling.

Så ja, man er desværre nødt til at sikre sig i alle ender og kanter. Køber kan være nok så søde, men når det gør ondt i pengepungen, så ændrer de fleste karakter.

*** Små gule, der kan og vil ***

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels hest...
Forfatter: 
Dato:  03-05-2006 14:36

Uanset hvad der måtte være sket i traileren, kunne jeg da aldrig drømme om at ride hesten allerede dagen efter. Den er fjernet fra de kendte omgivelser, har været læsset/kørt i trailer hvor turen tilsyneladende endte i ged og den skal vænne sig til nye omgivelser og nye mennesker. Burde den ikke have haft lov til at bruge nogle dage i total fred og ro til at vænne sig til alt det nye??? Det var bare min mening - og hvad jeg selv gjorde da Tøzen min kom i stald her...

Mvh Pia

- Et liv med en traver er et liv med fest og farver -

0
0
Svar på denne tråd

Kan man da lettere købe hest?
Forfatter: 
Dato:  08-05-2006 16:36

I snakker om hvor uvidende dommere er og hvor synd det er for de stakkels hestekøbere.

Der er nu en grund til at man siger en bilsælger kan være slem, men at hestesælgere slår dem hver gang.

Der findes brådne kar alle steder - og selv blandt de mest kyndige dressur folk er der nogle sjove forventninger om hvad der er "godt" for en hest.

Jeg har selv stået i situationen af få min Danny Sammich aflivet pga. en latter åndsamøbe af en "sød heste pige" have solgt min ex en hest som stort set var ubrugelig.

Hvad der er vigtigt er at lave en god kontrakt. Tag forbehold for hvad du finder nødvendigt - og ikke mindst gør op med dig selv hvad og hvor langt du vil gå i tilfælde af problemer.

Jeg kan kun sige jeg selv var på vej i retten - men besluttede efter flere års arbejde med hesten (i samarbejde med bla. Lerbæk i Frederikshavn) at få hesten aflivet i en alder af 9 år...

Jeg er ked af det "sælgere"... I får altså ikke megen sympati fra mig ved at at kalde dommere uduelige og hvad ellers der siges.

Mvh

Jesper K. Pedersen

PS. Nå ja - her kan i se hvad det var jeg måtte vælge at sige farvel til.

0
0
Svar på denne tråd

Yes..Jesper
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 19:41

lige mine ord . . men blot en tilføjelse i forbindelse med kontrakten . . . TAG EN GOD ADVOKAT MED!!! Han/hun finder hurtigt ud af, hvor "kyndig" sælger egentlig er. Og prisen på en advokat er faktisk ikke særlig høj.

Mange hilsner fra SOlveig

Ps: Det må have været ufatteligt hårdt at tage afsked med en så smuk og ung hest.

Én gang travhest - altid travhest

0
0
Svar på denne tråd

Få alt ned
Forfatter: 
Dato:  10-05-2006 21:17
i kontrakten. Og jeg mener alt! Ikke mindst HVAD der skal ske ved overtrædelse af kontrakten. Altså sanktionerne. Overholdes denne kontrakt ikke sker xxx. -For nu lige at skrive det ganske let og ukompliceret.

Det er da godt at nogle af os er ved at uddanne os således at vi forhåbentlig kan hjælpe jer andre genenm denne jungel, for det er hvad det er.

Alt bliver lovgivet nu om dage, og en eller anden dag sidder der såmænd også en dommer som har kendskab til heste. Ikke at jeg skal være det. Selv om man aldrig skal sige aldrig

C

If you always do what interests you, then at least one person is pleased.
-Katherine Hepburn
0
0
Svar på denne tråd

har fået hende hjem
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 14:14
og hun blev læsset på under 12 minutter, og stod stille hele vejen hjem. Det var sørme godt at jeg havde hyret proffesionelt hjælp, for sikken en ballade 'køberne' lavede. Tør I stå frem nu købere?

Jeanette
www.sitecenter.dk/appaloosa
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

Céleste
Forfatter: 
Dato:  19-05-2006 21:42

Ja det er et godt råd... fortryder selv at jeg ikke fik alt ned i kontrakten mht. sanktioner. for SÆLGER overholder ikke aftalerne. Så JA tør godt stå frem som køber... sælgere kan også være nogle *** ja undskyld mig!

Vangeledgård, det bedste sted for din hest og dig ^^ Kammeratskabet er i top !

0
0
Svar på denne tråd

Jeanette
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 02:02
Skal de forståes at købere fik medhold og du har rettens dom for at du skal tage hesten tilbage?

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet a

0
0
Svar på denne tråd

jackpot ja det gjorde jeg
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 07:52
men det gør ikke noget, for kors hvor er hun dog dejlig at få hjem igen.

Jeanette
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

Godt..
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 16:22

Jammen så er det jo ok at du "tabte".

Men noget underligt lyder det.

Held og lykke med hende.

Mvh
Linda
Jack, Pascall, og Thor
:-) :-) :-)

Medlem af: Discount Heste og Pony Vanrøgternes klub: DHPV

Hvad man har forspildt af minuttet, kan ingen evighed erstatte.

Schiller

Rapport afgivet af Justitsministeriet a

0
0
Svar på denne tråd

jackpot
Forfatter: 
Dato:  20-05-2006 21:52
sendt dig en privat besked.

Jeanette
Opdateret Marts 06

0
0
Svar på denne tråd

er hesten i trailer?
Forfatter: 
Dato:  27-05-2006 13:15

jeg ved ikke om hesten er i traileren alene, men hun synes nu det er dejligt

Jo sørme om hesten ikke står i traileren alene.

Jeanette
Nu også med en alpequarter

0
0
Svar på denne tråd

jamen..
Forfatter: 
Dato:  01-06-2006 22:50
jeanette det kan den jo ikke.. eller ??? nææ det har nok noget at gøre med om man kan læsse eller ej..
0
0
Svar på denne tråd

vild hest...
Forfatter: 
Dato:  07-06-2006 20:18

sindsyge krikke...sådn at stå pænt!!

hun villa da bare ikke være ved sådan nogle idioter...så lavede hun et trix...men...den havde skrammer på ryggen,hvorfor rider de så på den? så kan jeg da godt forstå fjolset er røget af...

jeg syntes det lyder langt ude...de skulle skamme sig...

ped har været der...ped har prøvet det
0
0
Svar på denne tråd

det er tydeligt at de købere
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 20:32

ja det er tydeligt at de købere ikke har en fis forstand på heste, først får de ikke hesten handelsundersøgt efter at have købt den, og da især når den har slået sig er det vigtigt, så rider de den gudhjælpemer dagen efter på en MEGET skadet hest, hold kæft nogle KLAPHATTE

og hun ryger af (FNIS)ja hvad havde man forventet, de er formentlig røget af i skridt...

godt du fik den hjem igen, så sælg den til nogle søde, erfarne ryttere som ved hvad det vil sige at have hest.

og så må de købere hellere få sig en anden hobby, jeg foreslår perlesyning...

her er et godt eksempel på en sælgers mareridt, som bruger den nye strikse lov til at sende en hest tilbage som en anden genstand fordi de er totalt uvidende, en skam at dommeren er uden hesteviden i denne sag for sælgeren, men godt for hesten og det er jo trods alt den det drejer sig om i sidste ende.

0
0
Svar på denne tråd

Kedeligt
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 22:40
på et eller andet punkt at du skulle tage hesten tilbage. Det viser jo, at retsystemet temmelig forskruet (men ja, hvis dommeren ikke ved noget om heste, så kan det vel også være svært).

Men igen, du skal da vidst være glad for, at du fik hesten hjem igen. De lød temmelig uvidende, som Piaj l også så fint skriver, og hvad kunne der så ikke være sket på længere sigt..?!

Penny- og Wendyblade købes/sælges. Se mere på præsentationen.

Prøv: www.pludre.dk

0
0
Svar på denne tråd

skal i retten idag
Forfatter: 
Dato:  15-07-2006 22:53
Vi venter stadig på sandheden jeanette.

Julle
0
0
Svar på denne tråd

hm...
Forfatter: 
Dato:  17-07-2006 00:16

han160370 - Må vi høre din version af sagen???

På forhånd TAK!!!

Alle vil til himmelen, men ingen vil dø!?

En masse udstyr sælges....

0
0
Svar på denne tråd

hvad venter du på?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 13:00
Mærkeligt at du kommenterer på dette Hanne, og ikke 'køberne'?

Jeanette
Nu også med en alpequarter
Køb en hest og få bekymringer
sælg en hest og få flere bekymringer

0
0
Svar på denne tråd

skal i retten idag
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 14:14
det er nu ikke så mærkeligt, men jeg syndtes tilgengæld at der er mærkeligt, at du hænger køberen ud oven i købet men noget som ikke helt svare til sandheden.vh Hanne

Julle
0
0
Svar på denne tråd

Hænger ud?
Forfatter: 
Dato:  18-07-2006 16:04
Jeg synes nu ikke der bliver hængt så meget ud. Men der er da en masse spørgsmål, som ikke er blevet besvaret.

Penny- og Wendyblade købes/sælges. Se mere på præsentationen.

Prøv: www.pludre.dk

0
0
Svar på denne tråd

hesteverdenen
Forfatter: 
Dato:  24-07-2006 11:05

er ikke altid så fantastisk at være i.. Dette er da et godt bevis..

Jeg er bestemt ikke tilhænger af at man hænger (i dette tilfælde køber) folk ud på nettet, der er jo altid flere sider af en sag, og denne er nu ikke anderledes. Jeg kan kun opfordre til at folk får lavet en ORDENLIG kontrakt når de handler hest.(som mange af jer andre også siger, er alt andet for dumt af en selv. Specielt hvis det kommer så langt ud som til en retsag. Den er ufed for begge parter, og der er altid "uretfærdighed", selvfølgelig alt efter om man er "vinder" el. "taber" i sagen..

Så jeg syntes i bund og grund ikke det er ok at udbasunere en konkret sag på internettet. Men det er da interessant læsning..

Nå håber ihvertfald at hesten er i centrum, og at begge parter kommer videre..

Held og lykke med det hele

Hilsner fa Margit

Livet er til låns-lev det fuldt ud!

0
0
Svar på denne tråd

Fra Moderationen
Forfatter: 
Dato:  25-07-2006 07:27

Tråden er låst for yderligere indlæg

mvh

Mie, Moderator

Heste-nettet.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider