Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Har du givet en hest væk på kontrakt?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2006 10:42

Lad os nu sige, at man ikke havde plads/overskud til at have sin hest mere. Man finder et godt sted den kan være, de får den gratis, hvor der bliver skrevet på et stykke papir, at man ikke må avle på denne hest pga. alder. Den har papirer og er kåret.

Hesten må kun bruges til selvskab og hygge ikke videre sælges.

Siden hen finder man ud af, at der er avlet føl på hesten.

Hvor står man rent juridisk?

Mvh. Springer

0
0
Svar på denne tråd

Bopbopbop...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2006 12:55

Mon ikke det er lidt af det samme, som når folk har solgt deres heste med tilbagekøbsret - og så køber alligevel har solgt hesten videre til fremmed person ?

For i såfald mener jeg, at hvis der ikke er skrevet en sanktionsmulighed ind i kontrakten, såsom at hvis hesten bliver sat i fol skal sælger have 20.000 kr i bod bla bla..., ja så kan man ikke gøre så meget ellers.

Men hvorfor er det så slemt at hesten har fået føl ?

Jeg kan forstå, at folk der har givet deres vallak væk til nogle, fordi de ikke længere kan bruges til andet end selskabshest bliver kede af at høre, at den er vidresolgt som ridehest til en hestehandler.

Men her har de jo beholdt hoppen - og man må jo formode at de behandler den godt, og så kan et føl vel ikke gøre noget ?

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Hej Charlotte.
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 09:23

Tak for dit svar.

Grunden til at jeg syntes det etisk er forkert, var sådan set hoppens alder, hun var i tyverne, da hun blev ifolet. Hun havde kun haft 1 føl forgående, som 6 årig.

I kontrakten blev da skrevet, at der ikke måtte trækkes føl på hende og i så fald skulle det tilkomme mine forældre, da de stadig har de orginale papirer på hende. Hun skulle bare bruges som hygge/selvskabshest for deres vallak, hun kunne desværre ikke med min egen hoppe, da de nærmest slagtede hinanden. Derfor blev vi nød til at komme af med hende.

Vedkommende havde ringet og spurgt min mor igen og hun havde sagt nej.

Vi er ikke blevet informeret omkring det, jeg har bare selv fundet ud af det på heste-data.

Derfor syntes jeg det er forkert og meget skuffende, når de fik hende gratis.

Mvh. Springer

0
0
Svar på denne tråd

HVIS der står
Forfatter: 
Dato:  10-04-2006 11:40

i kontrakten at føllet skal tilfalde dine forældre i så fald at de bryder kontrakten, så har i jo lavet en bod.

Dvs. at i med kontrakten i hånden kan hente føllet.

Forhør jer evt. hos en advokat først.

Hvis føllet er solgt så er det solgt af en som ikke ejer det, og der kan derfor blive en masse ballade!

Jeg forstår godt du er skuffet man kan jo næsten tænke sig til at modtageren af hoppen kun tog imod den for at lave penge på den = trække et føl.

Hvis jeg var dig ville jeg se at få sat noget i stand og få føllet hjem!

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 13:54

En kontrakt er en kontrakt uanset om der er penge involveret eller ej. Så føllet er dine forældres, det er jo bare ærgerligt for dem du gav hesten til...

Jeg tog ud og hentede det.

AnneMette

:-)
En hest er altid en hest, men en rytter uden en hest er bare et menneske! Og en rytter uden hjelm er et KÆMPE fjols, der ikke tænker på at være et godt eksempel for andre ryttere!
0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  18-04-2006 20:49

også mene at føllet er dine forældres.

Findes der iøvrigt nogle "standard" kontrakter man kan bruge ved bortgivning af hest? Og hvor man evt. selv kan tilføje nogle kriterier?

Med venlig hilsen
Anne-Mette
:-)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider