|
|
| Afløb fra stald |
|
|
Er der nogen der ved om der findes nogen regler/love vedr. afløb fra staldbygninger, når det ikke drejer sig om erhvervsmæssig hestehold, her tænker jeg ikke på afløb fra boksene men især afløb fra vaskeplads og lignende.
Reglerne vedr. erhvervmæssig hestehold er jo ganske klare, her skal alt opsamles i ajlebeholder eller ligende. Derudover synes jeg ikke jeg kan finde hverken regler eller retningslinier.
Det drejer sig om en stald med ca 5 hestebokse der strøes med halm og møddingen opbevares i container, så der er ikke afløb fra selve boksene.
Hvordan fungerer det hos andre med et mindre antal heste, er der bare afløb til den almindelige kloak eller sivebrønd???
Mvh AMJensen caccac Kan du ikke sige noget pænt om andre, skulle du hellere tie stille. Ukendt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afløb fra hestestalde |
|
|
De krav som stilles til afløb er meget afhængigt af hvor mange dyre enheder du har og da du skrive at du har 5 heste er du meget tæt på et problem for nu kan du godt risikere at kommunen vurdere at det er erhvervsmæssigt dyrehold (Hestebesætninger, der er større end fire heste med føl er omfattet af denne bekendtgørelse, miljøministeriets bekendtgørelse (nr. 877 af 10. december 1998) om erhvervsmæssigt dyrehold). For hestehold på maksimum fire heste med føl, er der ikke direkte krav om møddingsforhold, ajlebeholder m.v. Her vurderer kommunen i det enkelte tilfælde om der er fare for forurening af omgivelserne,
Der er til at købe mere materiale hos www.lr.dk og der er også til at komme til at snakke med en konsulent om sådanne ting. Landboforeningerne rundt om i landet har også bygningskontorer med konsulenter som ved meget om bygning af stalde også hestestalde.
Det er også Kommunen som bestemmer hvor det forskellige kloakvand skal afledes til, også fra vaskepladser og håndvaske. I vores Kommune ( Høng ) skal håndvaske i stalde tilsluttes til alm. kloak og vaskepladser i stalde skal tilsluttes ajlebeholder hvis ikke der er kommunal kloak med rensningsanlæg, men om det er sådan i jeres Kommune ved jeg ikke. Der er kun den mulighed at spørge tekniskforvaltning, da de alligevel skal godkende tilslutningen. Der skal jo søges om byggetilladelse til sådan ting skal du huske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet