Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Kørsel med trailer
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 08:22
Hej. Kan godt være det er et dumt spørgsmål, men man skal da have trailerkørekort for at måtte køre med hestetrailer ikke? Uanset om det er med en eller to heste?
Grunden til at jeg spørger er at min hest skal ned på Gundsø Dyreklinik og scannes. Min far har træk på sin bil og ville i princippet godt kunne køre os, men det må han vel ikke når han ikke har trailerkørekort?
Tina & Anastasia
{>

0
0
Svar på denne tråd

Man må
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 09:28
godt kører trailer uden trailerkort......der gælder dog visse regler og hvis du søger på Trailerkort, så får du en hel del tråde der omhandler dette....

Kort fortalt, så må bilen trække en trailer der vejer 50 kg. mere end bilens egenvægt og bilens egenvægt og trailerens totalvægt må ikke overstige 3500 kg...

Håber du kan bruge dette, ellers så skriv igen ;-)
lillefis
0
0
Svar på denne tråd

Tak for svaret
Forfatter: 
Dato:  29-08-2005 12:12
Vi fik desværre regnet os frem til at min fars bil ikke må trække så meget som vægten af hest og trailer kommer op på. Men har fundet transport, så det lykkes alligevel :-)
Tina & Anastasia
{>

0
0
Svar på denne tråd

Kørsel med trailer
Forfatter: 
Dato:  07-09-2005 21:53
hej lille fis

jeg ville lige høre om jeg har forstå det rigtig

du skriver at bilen egenvægt + trailerens total vægt ikke må overstige 3500 kg

men mener du ikke total vægt på bilen også

så det bliver totalvægt på bilen + totalvægt på trailer ikke må overstige 3500 kg

for jeg er nemlig lige i dag blevet stoppet og har få en bøde for de siger at det er total vægt på begge der skal bruges ?:-)

og jeg hved godt det med de 50 kg og der kørte vi lovligt .

men hvis det er som du skriver så har jeg nemlig ikke kørt ulovligt lene
0
0
Svar på denne tråd

Total+total
Forfatter: 
Dato:  08-09-2005 01:39
Det er begge køretøjers totalvægt der gælder, hvis man ikke har trailer kort.

0
0
Svar på denne tråd

Et lille men
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 22:43
Hejsa

Jeg fik lige lyst til at præsisere reglerne lidt, hvis nogen er i tvivl.

Det er ganske rigtigt, at på lille kørekort må den samlede totalvægt, af både trailer og bil, ikke overstige 3500 kg.

Dog må du altid køre med en traler på 750 kg., eller derunder, også selv om totalvægten kommer over 3500 kg. Nu vejer stort set alle hestetrailere over 750 kg., men alligevel.

I øvrigt må man jo aldrig køre med størrer trailer, end der fremgår af bilens registrerings attest. Så man kan altså ikke være sikker på at måtte køre med samlet 3500 kg, hvadenten man har trailerkort eller ej.

Hilsen Jan
0
0
Svar på denne tråd

Bilens totalvægt + 50 kg
Forfatter: 
Dato:  18-09-2005 19:27
er IKKE altid rigtigt. Min Nissan Primera stationcar vejer 1200 kg, men må kun trække 1000 kg. Og nej den er ikke vejet ned, jeg har checket hos importøren.

Det er altid vægten, som står i bilens registreringsattest, der gælder for hvor meget BILEN må trække. Det hænger ikke altid sammen med 50 kg reglen, som jo dækker et evt. trailerkort.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider