Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

At stejle — en handelselsfejl?
Forfatter: 
Dato:  14-08-2005 21:12
Hvis man ser på og prøver hesten og den virker ok, og derefter køber den, og den så stejler 1. 2. og 3. osv. dag, man har den, er det så en handelsfejl, hvis sælger intet har nævnt om det, men tværtom fortalt alt om, hvor velopdragen hesten er?

Er meget i tvivl, hører meget gerne mere...
0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 10:31
det er en skjult fejl og der skal oplyses om det ved salget. Men det kan muligvis være et problem at bevise at hesten har gjort det før og fejlen var til stede, da hesten blev handlet?

Jeg tror dog ikke at der er nogle problemer i at returnere en sådan hest (eller få et passende afslag i prisen hvis man ønsker det) for hvis hesten er solgt som reel og nemt ridelig, så er det bestemt en fejl at den stejler.

1 års hoppeplag ½ PRE ½ knabstrupper sælges. Hvid med pletter på kryds.

Rødbr. vallak, 125 cm, 4 år sælges. Pris 6000 kr.
0
0
Svar på denne tråd

Hmm.....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 14:00
Jeg tvivler på at du kan returnere hesten på det grundlag, sælger vil nok henholde sig til at der er tale om fejlbehandling af hesten. Hvordan var den at ride da du prøvede den hos sælger?
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Det er min venindes datters pony, og...
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 18:39
... datteren er kun 11 og nu skrækslagen for den samme pony, som hun var helt i svime over, da hun prøvede den — i øvrigt en rigtig lækker dressurpony. Ponyen var enten doped eller krudtet gevaldigt af, da den blev prøvet, for da var den sød, omend energisk, men det var en regulær vildhest, køber modtog og ikke den søde pony, de havde prøvet. Ponyen kan ikke stå bundet til strigling (ødelagde en grime første dag, de havde den), den stejler og "spunser" af sted. Køber har også nu ad omveje fået oplyst, at den før stævner blev krudtet af i galop en times tid, før den blev læsset i trailer, noget, der heller ikke blev oplyst — tværtimod fik køber at vide, at ponyen var "fin" til stævner og altid fik ros for, hvor velopdragen den var. Det er et problem at bevise, at den stejlede hos sælger. Den har stejlet i undervisningstimer, så fejlbehandling er temmelig udelukket.

Endnu en rigtig øv-historie.
0
0
Svar på denne tråd

Hej....
Forfatter: 
Dato:  15-08-2005 23:09
Det lyder som om at der er noget i vejen, kontakt en Advokat hurtigt mulig.

Kan anbefale Pernille skinnerup fra Gilleleje tlf 48303100 ring og få en snak med hende hun er kanon hård og meget dygtig.

Held og lykke.

Venlig hilsen Dorte Andersen kredsformand for Dyrenes Beskyttelse i Frederiksværk.

Heller såres af sandheden, end glædes af løgnen!

0
0
Svar på denne tråd

Noget er helt galt
Forfatter: 
Dato:  24-08-2005 00:38
Tal lige med sælger først, måske er der en god forklaring. I har måske givet ponyen en anden sadel edn den plejede at gå med, og den passer den måske ikke.
Hvis det ikke virker, må i omkring dyrlægen, fordi heste stejler ikke uden grund, og hvis ponyen har et fysisk problem, så kan sælger ikke komme uden om at skulle tage den tilbage.
Så, så hurtigt i kører afsted til en dygtig dr.dyr jo bedre er det.
0
0
Svar på denne tråd

Hmm.......
Forfatter: 
Dato:  02-09-2005 13:02
Der er jo ingen tvivl om at der er tale om at I har lavet et fejlkøb af dimensioner. Igen tror jeg at det bliver svært at bevise, hvis ponyen ikke fejler noget, men jeg er dog noget forundret over at sælger onsker at sælge en pony til et mindre barn, hvis hun har kendskab til dens måde at opføre sig på - det er direkte umoralsk.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Hvordan er det endt ?
Forfatter: 
Dato:  14-09-2005 21:40
Jeg er bare nysgerrig med hvordan der er gået med jeres hest i denne sag ??
0
0
Svar på denne tråd

Den hænger endnu
Forfatter: 
Dato:  17-09-2005 21:53
... sidste nye er:

— køber kontaktede sælger og sagde, at den var helt gal, det gik ikke, det var en anden pony, end den de havde set og prøvet.

— sælger sagde: giv den lige lidt tid til at justere sig til de nye omgivelser, så taler vi om det. Køber indvilligede og satte en stævnedag som lakmus-testen, der svarede til ca. den tid.

— ponyen vandt den ene klasse, den startede, og stejlede hele vejen op ad midterlinjen i den næste klasse, men gennemførte til trods for at moren stod og råbte at hun skulle stige af og trække ud.

— moren kontaktede igen sælger og sagde, at nu turde hun ikke længere lægge datter til den pony og sendte ham video af ponyens "performance"

— sælger svarerede, at datteren jo kun var 11 år, tydeligvis ikke kunne "samarbejde med hesten" og i øvrigt burde læse lidt "Hempfling" (staves?) mht samarbejde ml. hest og rytter (datteren rutineret C-stævne rytter) og at han ikke så nogen grund til at tage ponyen tilbage.

Er der ikke nogle huller i de handelsbetingelser? Det virker lidt urimeligt på mig, specielt når det er børn, der er tale om, og når hesten trodser på en så farlig måde.

Juridisk er der kun en vej frem: man skal kunne bevise, at hesten også stejlede med tidl. rytter og det kan være lidt svært med pony der købes over store afstande.

Da jeg så ponyen, tænkte jeg "kors, hvor er den varm." Og moren nikkede. "Men det var den bare ikke, da vi prøvede den." Hvad gør man så?

0
0
Svar på denne tråd

jaaa...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 18:45
Heej . ja så er det en skjult handelsfejl vil jeg sige , da sælger jo ikke har sagt noget . men har du haft den på prøve da ?
B-) Elsker min Spunk for evigt <33! B-)

>o< Hun R min Engel <33 . >o<
0
0
Svar på denne tråd

jaaa...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2005 18:46
Heej . ja så er det en skjult handelsfejl vil jeg sige , da sælger jo ikke har sagt noget . men har du haft den på prøve da ?
B-) Elsker min Spunk for evigt <33! B-)

>o< Hun R min Engel <33 . >o<
0
0
Svar på denne tråd

Få den undersøgt
Forfatter: 
Dato:  03-10-2005 02:59
Ved en dyrlæge. Fik I den ikke handelsundersøgt? En hest stejler af en grund, denne pony kan have ondt- eller have lært, at den kan bestemme ved at stejle. Har ponyen ondt er det muligvis en skjult fejl, så skal sælger betale alle regninger. Det er klart uforsvarligt at lade en 11 årig ride ponyen. Hvis ponyen er købt som "let ridelig" og ikke er det, så er det en sag for en advokat. Find en god hesteadvokat, men bered Jer på en dyr og lang sag. Det kan tage tid- og blive dyrt. Hvis "Hempfling" er en nødvendighed, så skulle sælger have oplyst dette. Det tror jeg ikke, det er. Eller anden hestehviskeri. Men ponyen har givet brug for en erfaren voksen rytter, der kan tage hånd om den- og evt hjælpe pigen med hesten, hvis hun tør mere. I tør mere? Det lyder som om I har fået en distancehest fremfor en dressurpony. En hest med megen energi, der skal brændes fornuftigt af. Sådan er der nogen, der er.

MVH xtiny

<--!whitay> i just wanna kill mysql
<--!whitay> myself*
<--!heaika> that's an odd warning..
<--!whitay> mmm stupid reflex typing
bash.org

0
0
Svar på denne tråd

Haaj !
Forfatter: 
Dato:  11-11-2005 22:20

en anden god ting er også at få den tjekket..

Fik i den tjekket ved dyrlæge da i købte ?

det er en rigtig god ting..

Det kan lige så godt være dårlig ryg, tænderne eller ?..

En god rytter, er den der kan elske !

0
0
Svar på denne tråd

adfærdsproblem
Forfatter: 
Dato:  14-11-2005 05:53

ingår så vidt jeg husker ikke under handelsfejl. med mindre derer noget fysisk galt med hesten.

Man skal passe UTROLIGT meget på med "hear-say" - altså udsagn af omveje - det er jo ikke sikkert at det er sandt.

Man skal holde sig til de helt klare facts - hesten stejlede ikke da i var ude at prøve den - var hesten sadlet op da i kom? var den redet forud da i kom?

Jeg og mine veninder gør det (og råder til) at komme ca en halv time før aftalt tid - så kan man se hesten fra den kommer ud af boksen - bliver varmet op osv - så er man (næsten) sikker på at der ikke er gjort noget ved hesten inden (med mindre den har fået noget beroligende en time eller to før - mend et kan man se på dens væremåde!)

Og så vil jeg holde fast i at man skal have en kyndig med ud og kigge på hesten.

Vi har nogle hos os der lige har købt en pony - nok mest fordi den var køn..

og gu er ponyen køn - men pigen kan ikke ride - og slet ikek den - det er en ung og varm pony, og hun faldt allerede af da hun var ude og prøve den!! - så køber man ikke hesten med hjem hvsi der allerede er pilot problemer når man prøver den!

Men altså - tilbage til sagen - i står meget dårligt hvis i bruger "vi har HØRT" og hvis der er vidner p¨å at ponyen ikke var sådan før - så er i ligevidt. og i og med sådan en "hear-say" udtalelse kommer frem og kommer "fra jer" kan i være så uheldige at ende med en injurie sag (ikek fordi man får noget økonomisk ud af en injurie sag som sagsøger - men altså).

så få de konkrete ting på bordet - fra begge sider.

Karina82

Den, som ikke laver fejl, laver som regel slet ingen ting

min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider