Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Uærlig sælger!!
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 12:20
Den 17 april købte jeg en hest.
Den går gennem dyrlægetjek, og alt ser ud til og tegne godt.

Efter 2 uger finder jeg ud af at hesten har sommereksem jeg melder tilbage til køber som nægter at det har fundet sted før. Jeg beslutter mig for at undersøge lidt omkring sommereksem, om det er en skjult handelsfejl osv..Efter flere dyrlægebesøg siger min dyrlæge at jeg skal leverer ham tilbage da det er en skjult fejl. Dette går sælger ikke med til. Da jeg har haft hesten i en måned er han meget halt på det ene bagben, jeg beslutter mig for en røntgenundersøgelse. Det viser sig at hesten har spat i begge bagben. Min dyrlæge dokumentere spatten minium 4 måneder tilbage før jeg købte hesten. Jeg kontakter en advokat som sender sælgeren et brev med hesten fejl og mangler. Derefter vil sælgeren have deres dyrlæge til og se på røntgenbillederne, det er selvfølgelig iorden. Jeg ringer til deres dyrlæge og han dokumentere nøjagtigt det samme som min dyrlæge. Jeg ringer til sælger som efter en sætning smækker røret på. Min advokat er på ferie t 1 aug, men når han vender tilbage kontakter han dem. Hesten gav jeg 25000 for den står mig nu i 40000 på 3 måneder.

Desuden står hesten på en mark for sig selv for den ikke kan stå med de andre heste, den er direkte ondskabsfuld overfor de andre, og det er der selvfølgelig ingen der vil ligge hest til.
Hvorfor skal det være så farligt, og købe en hest:(
0
0
Svar på denne tråd

Det skal det
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 13:06
forhåbentligt heller ikke; jeg tror du har været rigtig,rigtig uheldig, for det er da ikke almindeligt at sælger ignorerer to dyrlægers udsagn.

I den situation du står i skal du absolut gå rettens vej, for foruden hestens pris skal sælger også afholde alle udgifter til dyrlæge, opstaldning osv, der er løbet på i den periode, du har haft hesten, hvis sælger bliver kendt "skyldig" i retten.

Men absolut en sørgelig oplevelse for dig :-(
1 års hoppeplag ½ PRE ½ knabstrupper sælges. Hvid med pletter på kryds.
0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 13:20
for opbakningen. Det er synd for hesten, at han bare skal gå, for havde han ikke haft alle de skavanker havde han været en alletiders hest!!

Men jeg kan bare håbe at de kommer til og betale hele gildet, men nu er det over 2 måneder siden jeg første gang kontaktede dem. Det er uretfærdigt at det skal gå sådan!! :-(
0
0
Svar på denne tråd

puah sikke en omgang
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 14:05
Jeg må sige at der er mange krammer og masser af opbakning heroppe fra Aalborg.
Jeg ved at advokaten nok skal gøre sit arbejde og at der er en super hest til dig derude et sted.

Knuser Annette og Altima
!!!!!! HESTENS ØJNE SIGER ALT !!!!!!
0
0
Svar på denne tråd

Tak....
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 14:55
for de søde ord:)

Jeg ægrer mig over at man ikke må oplyse sælgers navn, da de køber heste op fra udlandet og sælger, og efter jeg har købt hest deroppe hører jeg flere og flere der ikke er tilfreds. De sælger heste som bare ikke er iorden. De skulle ikke have lov, stakkels dyr!!

Jeg håber også at hvis det kommer så vidt at min hest kan blive aflivet hos mig, for jeg nænner ikke og leverer ham tilbage hvorefter de kan finde på og sælge ham videre. Man ved aldrig!!!
0
0
Svar på denne tråd

Pha.... uheldige dig )-;
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 20:57
Jeg oplevede det samme som dig....købte en hest med spat i bagbenene....sælger oplyste intet, og solgt den til mig for 25.000,- trods hun havde fået det konstateret 1 månede før mit køb af hesten!!!!(blev ikke opdaget ved dyrlæge tjækket)Tarveligt for både hest & jeg....fik dog et stort nedslag i pris, da jeg oplyste om at jeg havde hendes røgentbilleder liggende, og en Advokat på sidelinien....Hende her er en MEGET brugt/kendt salgsstald, med den yderst pæne fasade, så jeg havde ikke i min vildeste fantasi troet HUN kunne finde på sådan noget...pga. hendes fremtidige omdømme mm....men man kender kun folk til smilet.

Vil lige oplyse dig at sommereksem kan opstå fra den ene dag til den anden pga. af flytning af hesten, nye omgivelser....måske mange Mitter i dit område osv osv. så det er ikke nødvendigvis en handelsfejl, da den kan ha været eksemfri hos dem.
Men efter den anden svinestreg, tror man jo gerne det værste om dem.
Held & Lykke, håber i får en god afslutning på det hele, ikke mindst hesten.

0
0
Svar på denne tråd

Hej Milse
Forfatter: 
Dato:  23-07-2005 23:32
Ja det er så tarveligt, netop som man tror man har gjort et godt køb så opdager man at det er katten i sækken man har købt:(

Jeg har hørt fra så mange EFTER jeg har købt hesten selvfølgelig at deres heste ikke er iorden...

Jeg ved at sommereksem kan opstå fra den ene dag til den anden men jeg lagde mærke til at der var udgroninger på halen som om han havde haft det sidste år....Og jeg stoler ikke på dem, så jeg er meget sikker på at det ikke er første gang han har sommereksem, og så i en så slem grad.

Men bagklog kan man altid være, og jeg håber også der kommer en løsning på sagen snarest:)

Og tak for I alle bakker mig op det er rart og høre:0
0
0
Svar på denne tråd

jeg ved
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 00:10
ikke hvem du har købt hesten af, men der er ingen tvivl om at der huserer en uærlig sælger af især importerede heste på dine kanter. De annoncerer med af heste er af en given race, men når man spørger nærmere til papirerne, så er de enten ikke-eksisterende eller også viser de at hesten er registreret af et helt andet forbund end det de har påstået.
Hvis vi snakker om de samme. så er de på papirplanet, som er det nærmeste jeg kender dem, fulde af fup!

Ullan
0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 11:10
Er en handelsfejl, det oplyste min dyrelæge mig om, da hun var ude ved min nye plag(har heft hende en mdr). Hun stod lige pludselig uden hår i hovdet. Og deroplyste dyrelæge mig om at vis det var sommerksem skullle jeg retunere den, med det samme.. Så lige meget hvad er sommereksem en handelsfejl.

Det skal lige siges at altima havde ikke havde sommereksem, men havde fået en infiktion som gjorde at hårdet forsvandt....

Mere held og lykke søde Marlene.
Knuser Annette og Altima
0
0
Svar på denne tråd

Der er
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 12:19
ikke andet og gøre end og vente, og lade advokaten tage sig af det hele. Jeg orker ikke og ringe til dem mere, hvis det ikke engang kan løses på tomandshånd. Jeg forstår bare ikke de gider bruge tid og penge på det. Man behøver ikke skulle ligge 2 og 2 sammen for og se at det er dem der skal tage hesten tilbage..

Men jeg trykker fingre og håber på det bedste. Og det hjælper i hvertfald med jeres opbakning, og søde ord:)
0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 20:19
Du - Annette Frihauge - har ikke ret i, at sommereksem er en handelsfejl - "lige meget hvad"!
Selvfølgelig er det en handelsfejl, hvis sælger er klar over det og skjuler det. Men, som det også bliver skrevet, sommereksem kan opstå fra den ene dag til den anden, og man ved desværre stadig ikke helt, hvorfor det opstår.

I Dansk Islandshesteforening har man lavet en købekontrakt, hvori der bl.a. står:

§ 5
Sælger erklærer, at der sælger bekendt ikke er skjulte fejl eller mangler ved hesten, men giver ingen garanti herfor.
Køber er blevet gjort opmærksom på, at nogle eslandske heste, afhængig af miljøet, kan udvikle sommereksem. Køber overtager risikoen herfor i enhver henseende.
Der henvises i øvrigt til den vedlagte sundhedserklæring, udfyldt og underskrevet af sælger.

I sundhedserklæringen, som der henvises til, skriver sælger under på, at hesten ikke tidligere har vist tegn på sommereksem.

Jeg kender dog en del eksempler, hvor man i kontrakten har indføjet at, hvis hesten udvikler sommereksem den første sommer, køber ejer den, skal handelen gå tilbage. Fair nok efter min mening.
0
0
Svar på denne tråd

Sommereksem
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 20:53
DU- Vips
Kan da læse hvad jeg skriver, jeg skriver..... Jeg skriver MIN DYRELÆGE OPLYSTE MIG OM DET. Derved er det ikke noget jeg påstår, men en udtagelse fra min dyrelæge... Så æd mig lige.
Men jeg vil personligt mene at det er en handelsfejl...(bare en personlig holdning).
Knuser Annette og Altima
0
0
Svar på denne tråd

står selv i samme situation
Forfatter: 
Dato:  24-07-2005 22:22
puha ha jeg føler med dig.. købte selv en pony til 85.000 i efteråret til min datter, som sælger havde købt i holland. hunsagde den var målt til 149 m sko, men da jeg fik ham målt kunne han ikke måles til under 150,5 og efter meget tov trækkeri, ca 2 mdr efter købet får jeg hans hollandske pas hvor jeg kan se han er målt til 151.5 som 6-7-8 års i holland. dvs sælger køber ham i holland, og sælger ham til mig som pony selvom hun vidste hvor høj han var. heldigvis står der i købekontrakten at det er en kat 1 pony jeg har købt. ud over det står hun med nogen papir fra hendes dyrlæge om at hesten er ren i røngten og handelsundersøgelse, derfor vælger jeg ikke at få fortaget en ny.. desværre.. men kvunden havde sine tale gaver i orden, og jeg var naiv, for da jeg trækker ham ud af boxen næste dag er han halt. jeg får straks min dyrlæge til at tjekke ham , og han er halt på 3 ben ved bøjeprøve. jeg finder frem til nogen hun havde solgt ham til 3 uger før mig , som sendte ham retur pga. haltheden.. jeg teor hunhar haft ham bedøvet da jeg prøvede ham. men hun har bevidst handlet i ond tro og vi ligger nu i retsag
email rakits@ofir.dk
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan godt læse
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 06:35
og ja, du skriver, at din dyrlæge har oplyst dig om det, og senere skriver du: "Så lige meget hvad er sommereksem en handelsfejl". Derfor skrev jeg, som jeg gjorde. Der var intet personligt i det. :-)

Du må gerne have en personlig mening, men i tilfælde af en retssag, hvor man vil have sælger til at tage hesten tilbage, er det desværre ikke nok, at køber har en mening om tingene. Her er det juraen, som tæller.

0
0
Svar på denne tråd

det er jeg godt klar over
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 19:21
men nåe ens dyrelæge siger det, så det jo også tælle...
men hvad ved jeg!!!!! Pyt også med det. Det vigtigste er at marlene får hesten sendt retur.

knuser Annette

0
0
Svar på denne tråd

Hej Annette
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 20:14
Det tæller rigtig meget når man har en udtalelse fra ens dyrlæge hvor der står at det er en skjult fejl....

Det er hvad min advokat siger... Det er selvfølgelig ikke dyrlægen der er juristen, men han skal vurderer hvad hesten fejler og om det er en pludselig opstået fejl eller en længervarende fejl/sygdom.
0
0
Svar på denne tråd

Uheldig med køb af hest
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 22:10
Til jer der står foran en retssag: HUSK at gemme kvitteringer på alle udgifter I har på hesten. Hvis I vinder retssagen, skal sælger dække alle de udgifter I har haft.

Jeg ved man ikke må nævne navne på disse "uærlige" salgsstalde, men kunne man komme med en beskrivelse der gør det muligt at "gætte" hvem man skal holde sog fra?

Venlig hilsen

Karina Josefsen
Stutteri Lajgården

Spændende salgsheste (med priser og billeder) på hjemmesiden...
0
0
Svar på denne tråd

man kunne jo for eks sende en besked via beked
Forfatter: 
Dato:  25-07-2005 23:00
centralen det er jo et privat omgåde...
knuser Annette og Altima

0
0
Svar på denne tråd

Karina
Forfatter: 
Dato:  26-07-2005 08:08
jeg har sendt dig en besked via beskedcentralen:)

Men ja jeg har gemt kvitteringer på alt der er muligt...

Så håber jeg bare at jeg får dækket det meste:D
0
0
Svar på denne tråd

Hej ....
Forfatter: 
Dato:  27-07-2005 23:58
Man få ikke penge tilbage på dyrlægeregninger, jeg var selv igemmen en sag med advokat og hun sagde at jeg ikke kunne få penge tilbage på dyrlægen men alt andet.

Dvs opstaldning, smed og foder.

Jeg vandt og fik mine penge tilbage, han havde spat i begge bagben desværre. :-(

Venlig hilsen Dorte Andersen kredsformand for Dyrenes Beskyttelse i Frederiksværk.
0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også fået at vide
Forfatter: 
Dato:  28-07-2005 16:06
af min dyrlæge at med sommereksem kan hesten handles direkte tilbage.
Vi siger det, vi mener... og mener det, vi siger!!!
Louise
* "Dansk oldenborg kan og vil:o)
Medlem af DOA" *
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  29-07-2005 10:42
Advokaten har sagt til mig at dyrlægeregningerne skal de dække, og det håber jeg de gør for den er sneget sig op på 10.000... Og dyrlægebesøgene er pga hans sommereksem samt spat.

Men nu hører jeg mere i sagen på mandag:)
0
0
Svar på denne tråd

Hej igen....
Forfatter: 
Dato:  31-07-2005 14:52
Det håber jeg for dig, men min Advokat sagde at det ikke dækkede så det måtte jeg selv betale desværre. 8-)

Venlig hilsen Dorte Andersen kredsformand for Dyrenes Beskyttelse i Frederiksværk.
0
0
Svar på denne tråd

nyt i sagen?????
Forfatter: 
Dato:  03-08-2005 21:58
jeg er så spændt på hvad der sker i sagen..

knuser og tanker fra mig
0
0
Svar på denne tråd

mwolter
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 06:24
har der været nogen udvikling i sagen?
Mvh Camilla

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 10:59
Hej Camilla!!

Sagen står stille.. Lige nu bliver der søgt om fri proces og det kan tage op til 4 uger, der er nu gået lidt over en uge siden der blev søgt.

Så har de fået brev om at de bliver stævnet men ingen reaktion fra dem overhovedet. Fatter ikke de gider. De skulle have taget hesten tilbage fra starten. Håber bare der kommer lidt gled i sagen snart.

Malene
0
0
Svar på denne tråd

JEG KENDER DET
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 21:43
ALT FOR GODT.. SÅDAN EN SAG TAGER LAAANG TID. VI HAR VÆRET IGANG I ET ÅR NU, OG VENTER NU PÅ DER SKAL VÆRE SYN OG SKØN
email rakits@ofir.dk
0
0
Svar på denne tråd

jeg vil gerne
Forfatter: 
Dato:  16-08-2005 22:01
have lidt informationer i privat besked om hvem disse sælgere er, da jeg er på jagt efter hest
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 08:23
Ja jeg kan ikke se hvorfor de ikke bare kan tage hesten tilbage... Jeg håber da at det er dem der kommer til og betale hvad den har kostet i udgifter. Det har godt nok været dyrt. Hvis der ikke er det ene i vejen med hesten så er der det andet i vejen.

Madsen jeg har skrevet en besked:)
0
0
Svar på denne tråd

mwolter
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 11:31
Det første billed af Tyson i din præsentation, er det taget hos sælger?

Knus fra Vinnie_M
( * Nu med hjemmeside * )
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift!!
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 11:32
Ja det er det hvorfor???
0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan genkende stedet
Forfatter: 
Dato:  17-08-2005 11:36
Jeg kan genkende stedet og jeg skal ØJEBLIKKELIGT have ringet til to bekendte, som netop har købt hest.

Jeg sender lige en privat besked til dig, mwolter..

Knus fra Vinnie_M
( * Nu med hjemmeside * )
0
0
Svar på denne tråd

Jeg spørger lige
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 16:53
For en som har været blandt heste et halvt liv( 20 år ). Så lyder det måske dumt, men jeg aner ikke hvad spat er! nu skal det siges, at jeg aldrig har handlet hest, men jeg har da overværet en del, og her har jeg aldrig hørt ordet, derimod sommereksem, dårlige tænder, sure hove osv.
Er der nogle steder, som en totalt ukyndig hestekøber kan hente råd og vejledning før et køb, kan man tage en dyrlæge eller en berider med til et køb?
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 16:58
Der er mange forskellige meninger.

Men prøv og læse i denne tråd: http://www.heste-nettet.dk/forum/1/843592/843306/

Det kan normalt ses ved bøjeprøven samt røntgen. Du kan tage både en dyrlæge eller berider med:)
0
0
Svar på denne tråd

Jeg spørger lige
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 17:04
For en som har været blandt heste et halvt liv( 20 år ). Så lyder det måske dumt, men jeg aner ikke hvad spat er! nu skal det siges, at jeg aldrig har handlet hest, men jeg har da overværet en del, og her har jeg aldrig hørt ordet, derimod sommereksem, dårlige tænder, sure hove osv.
Er der nogle steder, som en totalt ukyndig hestekøber kan hente råd og vejledning før et køb, kan man tage en dyrlæge eller en berider med til et køb?
0
0
Svar på denne tråd

Ups, en tyrkfejl
Forfatter: 
Dato:  18-08-2005 17:22
Undskyld gentrykket, jeg ved ikke hvad der skete.
Ellers pøj, pøj til MWolter
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider