|
|
| Privat fællesvej |
| Forfatter:  |
Frejamus |
| Dato:  |
06-06-2005 17:27 |
|
Nu ser jeg om der er nogen kloge hoveder som kan hjælpe mig lidt...
Vi har lige en købt en ejendom, som ligger for enden af en privat fællesvej. Og på den anden side af vores hus, går en markvej, hvor der i skødet er et dokument om, hvori der står, at der er 2 landmænd ca. 5 km borte, som har vej-ret på denne markvej.
Vejen ned til selve huset skal vi selv holde og selvfølgelig også markvejen.
Nu er det så, at der er mange folk, som åbenbart godt kan li at gå med deres hunde og diverse på den private vej og derefter videre på markvejen. Det er ikke lige det fedeste, da vi ikke har valgt at bo for enden af blind vej for, at vi skal belures af folk, når de kommer gående.
Til mit spørgsmål:
Kan vi evt tillade os, at sætte et led op eller skilt ved marvejens begyndelse?
Hedder det en privat fællesvej fordi der er det dokument om landmændene, som har vej-ret?
Der er i skødet ingenting på vejen andet end den er privat fællesvej.
Vejen som vores vej går udfra er også en blind vej, men den er asfalteret- vores er af grus og vi vedligeholder den som sagt selv..
Håber der er nogen som kan hjælpe med mine spørgsmål...
Evt skriv for mere info/uddybelse.
Mvh Heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja....... |
stutteriMørk |
08-06-2005 14:23 |
|
i kan godt tillade jer at sætte et skilt op. evt hvor der står al unødvendig færdsel forbudt, så ved de landmænd, at de stadig har ret til vejen. Vi har samme problem på vores gård, og har gjort det samme. dog med en del protester fra andre, da vores vej fører ned til stranden, og er en genvej for andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men for en sikkerheds skyld... |
Bettina |
08-06-2005 16:59 |
|
bør du checke at der ikke er tinglyst noget om at offentligheden må benytte vejen. Jeg hørte for nogen tid siden om en baron/greve på Gavnø tror jeg, der tabte en sag fordi han havde nægtet offentligheden adgang på sin grund. Men ellers er jeg enig med StutteriMørk i at når vejen er privat bestemmer I hvem der må færdes der.
Misund aldrig nogen hans tilsyneladende lykke Du kender ikke hans hemmelige sorger. (indisk ordsprog) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| spørg kommunen |
Aribeth |
16-06-2005 07:39 |
|
Spørg kommunen, de burde vide det, også hvis der eventuelt kan være nogen der mener de har vundet hævd på at færdes på vejen.
Men samtidig syntes jeg i stærkt skal overveje hvor stort et irritationsmoment det er kontra hvor meget jeres nabofred betyder, for det er godt nok træls at være uvenner med naboen...
Hilsen
Katrine
-Nothing is original everyone imitates someone- Rigtige ryttere rider uden hjelm
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen hjælp |
|
|
Mine forældre havde et stykke af en privat fællesvej og min far satte et skilt op med "Adgang forbudt". Det må man ikke!!!!!
Først skal ALLE der har ejendomsret i vejen være enige, og indgive ansøgning sammen. Man skal søge politiet, og så kommer der opslag i avisen, hvor alle med vej-ret har lov til at gøre indsigelse. Dog skal de vide at med vej-ret følger også vedligeholdelsespligt.
Så kan man få lov til at sætte skilt op, det gælder dog kun kørende færdsel, og vil aldrig komme til at gælde gående.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vedr. markvejen.. |
Sussie |
20-06-2005 11:57 |
|
... som landmændene har vej-ret på, er det rigeligt at DE kan komme ind på vejen. Dvs. du kan f.eks sætte et led op, eller lignende. Det er jo kun de to landmænd der har vej-ret - ikke resten af danmarks befolkning.
Du kunne evt tage en snak med dem, og fortælle dem om dit problem. Så kunne de få en "nøgle" så de kan komme ind - og resten kan blive ude. Det kunne jo også være, at de ikke mere har brug for vej-retten! Man har vel lov at være heldig!?!
Held og lykke med det.
MVH Sussie 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| privat?? |
B8 |
20-06-2005 15:00 |
|
Jeg bor på landet. Jeg elsker naturen og jeg elsker at færdes i den. Allerhelst på hesteryg
Jeg er derfor meget glad for at landmændene på min egn er så flinke, at de ikke har noget imod at vi færdes på deres markveje til fods, til cykel eller på hest. Skønt! Og sådan bør det egentlig være, synes jeg.
Det er da træls at flytte på landet og være henvist til at færdes på de offentlige/asfalterede veje - det er der da ikke meget landligt over
Jeg kan godt se at det er træls, at folk kan følge med i sit privatliv, når de går forbi, når man netop har valgt ikke at bo til offentligt skue i et parcelhuskvarter. Men husk proportionerne. Jeg synes bestemt ikke I skal lukke den vej for hundeluftere.
B8
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Privatvejsloven |
Mette Moesby |
21-06-2005 16:56 |
|
Gå ned i din boghandel og køb Schultz Lovbibliotek nr. 67 (vent lige et par uger, for der er et nyt på vej!). I den finder du den seneste udgave af privatvejsloven med alle ændringer indarbejdet. Den koster 90-100 kr.
Ellers gå på www.retsinfo.dk og find loven. Du skal dog finde den seneste lovbekendtgørelse (nr. 670 af 19/8 1999 og de efterfølgende 3 ændringer. Desuden har Folketinget i sidste uge vedtaget lovforslag 84, som også ændrer Privatvejsloven. Denne lov er endnu ikke offentliggjort. Alle disse ændringer er/bliver indarbejdet i 19. udgave.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gældende regler |
chewbacca |
21-06-2005 23:40 |
|
Ifølge Naturbeskyttelsesloven som er gældende på dette område, må alle færdes til fods på markveje, uanset om de er private eller ej. De må sågar færdes på uopdyrkede marker.
Mvh Sarah
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
Frejamus |
23-06-2005 20:36 |
|
Tak for svarene..jeg vil snakke med kommunen, da det kun er os som vedligeholder vejen- dermed er det vel kun os som må færdes på den alle andre, som mener de må, skal vel så hjælpe med at vedligeholde den?
For at komme fra grusvejen, som går fra offentlig vej ned til vores hus og hen til markvejen, skal man faktisk gå/køre igennem vores matrikel- derfor er det et irratationsmoment, men selvfølgelig ikke mere end, at vi kan holde det ud pt....
Det vi er mest bange for er, hvis kommunen finder ud af, at det er en fed fidus, at folk kan køre den vej- hvilket vi har været udsat for 2 gange nu og vælger at asfaltere den eller lignende- det vil vi jo ikke ha og måske også derfor vi gerne vil ha afklring på om det er vores vej eller ej....
Men tak for svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mere vej |
chewbacca |
27-06-2005 22:19 |
|
Citat
dermed er det vel kun os som må færdes på den alle andre, som mener de må, skal vel så hjælpe med at vedligeholde den?
Nope, se stadig naturbeskyttelseslovens paragraf om færdsel om uhindret adgang.Dette gælder dog for de der er til fods. Er det vedr. uvedkommende kørsel med bil, så er det noget helt andet Så må I gerne sætte et uvedkommende kørsel forbudt-skilt op.
De der er til fods kan I ikke stoppe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du vil få svar |
Jillow |
08-07-2005 09:51 |
|
på det her link vil jeg tro..
vejret
Jeg har selv vejretten til en udkørsel på en privat vej som er tinglyst til grunden jeg bor på, selv om min adresse er en anden... Jeg havde lidt bøvl med 2 naober som troede de kunne gå igennem min indkørsel (fra vejret siden) og igennem hvor jeg bor.. 3 gang jeg "fangede" dem spurgte jeg om hvad de syntes om jeg gik igennem deres have (jeg sad på min terasse) når jeg skulle besøge min nabo..  4 gang blev jeg så  at jeg resulut tog min vandslange og vandende "gæsten" ud derefter fik alle sammen et brev fra kommunen hvori der stod at de betrådte privat område og der havde de aldels intet at gøre.. Men det er da nemmere at smutte igennem hos naboen end at gå uden om.. Har så siden fået 60 m hegn sat op i flet.. SLUT med at komme som"nabo turist" hos mig..
"Hygge Gumpernes Klub en FED klub""Gumpetræf d. 10 Sep-2005""GUMPE" træf
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|