Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Tilladelse til hestepension
Forfatter: 
Dato:  04-04-2005 19:40
Vi har været ude at kigge på en gård, hvor der drives hestepension. Vi var overbevist om, at ejendommen var registreret som landbrug.

Men ved henvendelse til kommunen fik min kæreste oplyst at den havde status som beboelsesejendom med jord, dvs der er ikke registreret dyrehold eller erhverv på den.

Er der nogen der ved, hvilke tilladelser der skal foreligge for at drive en sådan pension, når mødding bortskaffes via afhentning? Og kan det godt lade sig gøre selvom ejendommen kun er registreret som beboelsesejendom?

/mette

- nu uden hest
:{-(
0
0
Svar på denne tråd

Ah kom nu
Forfatter: 
Dato:  05-04-2005 09:28
Jeg har ellers pralet til kæresten om, at der sikkert var nogle herinde der kunne svare, men det ser ud til, at det ender med, at han får fat på kommunen inden jeg får svar herinde :-)

/mette

- nu uden hest
0
0
Svar på denne tråd

Årsag...
Forfatter: 
Dato:  05-04-2005 21:21
Registreringen som beboelsesejendom med jord skyldes måske, at der ikke er over 5HA jord til ejendommen ?
Det er i al fald grænsen for registrering som landbrug i flere kommuner. Og der behøver ikke, at være registreret dyrehold på ejendommen, men det kommer jeg til.....

Hvis nuværende ejer ikke er momsregistreret er der naturligvis IKKE registreret et CVR-nummer på/til ejendommen.

Er ejendommen beliggende i landzone ? I så fald burde der ikke være problemer med at drive hestepension.
Prøv evt at kontakte Teknisk Forvirring/forvaltning- også for at se om der er lokalplaner for området, der i nærmeste fremtid kan hindre dine planer.

Men det er jo også op til dig (og omsætningen) om du skal momsregistreres, men i fald du registreres med et firma som stutteri el.lign. vil Miljøxxxxx nok kigge forbi for at checke, at mødding mv er i orden (afhænger af antallet af dyreenheder)
Hvis du registreres som virksomhed og har en omsætning over 20.000 kr indenfor husdyravl og har en samlet husdyrsbesætning på mere end 10 dyreenheder eller mere end 1 dyreenhed pr HA så skal virksomheden så også registreret ved Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri - det kræver, at du fører gødningsregnskab på henholdsvis "naturgødningen" og kunstgødningen, tilgengæld fritages du så for afgiften på kvælstof i gødningen.

Tager jeg helt pusten fra dig ?
Start som sagt med Teknisk Forvirring og tag så en snak med den lokale Landbo-forening.
0
0
Svar på denne tråd

Opdatering
Forfatter: 
Dato:  06-04-2005 17:36
Vi har nu igen snakket med kommunen.

Der er tilladelse til hestepension med 20 heste, ridebane og springbane.

Mødding køres væk i containere, og derfor er de fritaget for gødningsregnskab osv.

Der er 6 HA, så den burde være registreret som landbrug, men det er den altså ikke.

Vi er lidt i tvivl om vi skal registreres som erhverv/moms, da udlejning af hestebokse jo er en momsfri omsætning. Og forplejning indkøbes i fællesskab mellem opstaldere, så der skal der heller ikke afregnes moms.

Men det skal vi lige have undersøgt nærmere.

/mette

- nu uden hest
0
0
Svar på denne tråd

moms eller ikke moms
Forfatter: 
Dato:  07-04-2005 09:02
Hvis du vælger den momsfri omsætning skal du blot huske at du heller ikke kan trække moms af feks. nyt inventar og andre investeringer.

Få evt. fat i en god revisor og en landboforening - de penge de koster er ofte givet godt ud.

m.v.h

Jette
0
0
Svar på denne tråd

Vælge momsfri?
Forfatter: 
Dato:  11-04-2005 19:48
Du kan ikke vælge at pålægge moms på boksudlejning, da denne ydelse i momsloven er undtaget.

Men det er rigtigt at hvis du ikke er momsregistreret kan du ikke trække momsen fra på vedligehold osv. Men det har intet med den momsfrie boksudlejning at gøre.

Er selv revisor og min svigerfar agronom i en landboforening, så den side af sagen er på plads - vi overvejer bare om det kan betale sig.

/mette

- nu uden hest
0
0
Svar på denne tråd

boksleje
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 12:14
Hmm - vi fik et papir fra vores revisor, der er revisor for flere hestesteder omkring moms/ikke moms

- mon det så har noget at gøre med om man kalder det boksleje eller pension, hvor der i sidstnævnte indgår flere ydelser!?!

vi tilbyder fuldpension - og betaler moms af den fulde ydelse pensionærene betaler (kunne jeg slippe gjorde jeg det da gerne :-) )

m.v.h

Jette

0
0
Svar på denne tråd

Det korrekte
Forfatter: 
Dato:  13-04-2005 13:28
Er ifølge loven kun at pålægge moms på foder, strøelse, forplejning osv. Men hvordan det gøres i praksis ved jeg ikke.

Jeg ved bare at der har været nogle sager hos told og skat omkring rideklubber.

/mette

- nu uden hest
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider