Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Sælger udleverer ikke ejercertifikat
Forfatter: 
Dato:  13-03-2015 12:43

Kort fortalt, har jeg købt to hopper på afbetaling. Jeg har nu betalt summen ud, og aftalen lød på jeg skulle have ejercertifikaterne når de var betalt. Nu er der sidenhen sket det at de to sælgere er blevet skilt og der er uenighed om hvem der ejer hestene og derfor skal have mine penge for dem. I kontrakten står der jeg skal betale til manden i forholdet, så det gjorde jeg. Nu finder jeg ud af at konen har papirerne, og ikke vil udlevere dem ,før hun får pengene for hesten...

 

Hvad dælan gør jeg? Er begyndt at true med advokat og politi, men de er ligeglade. Har overvejet at ringe til landscentret for heste og få lavet nye, men kan jeg overhovedet det?

 

 

Bonus spørgsmål:

Hopperne er solgt som hhv. RDH og fløj DH hoppe. Det er kun DH hopper (ikke R eller fløj..) Har jeg mulighed for en erstatning? Begge er solgt som avlshopper, ikke rideheste, så for mig har R og fløj en vis værdi. De kostede 16000 samlet.

0
2
Svar på denne tråd
 
 Det billigste
Forfatter: 
Dato:  13-03-2015 19:09

...er nok en småsag, hvor du er dine egen "advokat". Se mere om dette på domstol.dk. Umiddelbart bør du kunne få papirerne ad denne vej, da sælgernes indbyrdes uenigheder er dig uvedkommende. Jeg ville prøve dette først og så Landscentret bagefter, hvis det ikke får dem til at komme til fornuft.

 

Glem politiet, de rykker normalt kun ud ved (større) overtrædelser af straffeloven, ikke civilretlige småuenigheder, som dette jo er.

 

Med hensyn til at sælger har pyntet på hoppernes kåringsstatus, bør du se efter om han også har gjort dette i købsaftalen. Er det tilfældet har han reelt oversolgt varen, men en evt. erstatning vil nok være meget lille med den pris du har givet, så det er næppe værd at forsøge. R har en vis værdi, men ikke fløj, da kun R siger noget om hoppens egenpræstation, mens fløj "kun" er bedst i forhold til de øvrige hopper der var fremstillet den dag. Har selv er fløjhoppe, men der var kun to i holdet og den anden var halt, så det har ingen stor værdi for mig .

 

Ved civile køb har man i øvrigt en udvidet undersøgelsespligt, hvilket også omfatter tjek af evt. kåringsstatus. Har man forsømt denne undersøgelsespligt inden køb står man dårligere. Jeg ved selvfølgelig ikke om der er tale om et civilkøb, men det lyder sådan .

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prisniveau
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 09:56

Jeg vil mene at med den pris så kan du ikke forlange at få dem billigere bare fordi der er pyntet lidt på kåringen, slet ikke når det er ting som man kunne have tjekket inden handlen blev indgået uden de store problemer.

 

Ellers vil jeg tilslutte mig DJensen, du er nødt til at køre den manglende udlevering af ejercertifkaterne som en sag. SEGES (Landscentrets nye navn) må IKKE lave nye ejercertifikater til dig uden indsendelse af de gamle i underskrevet stand ELLER en underskrift fra registreret ejer på at de er bortkommet.


Mvh. Charlotte

 

 

Dressurtalent Sælges:

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 17:46

Hvis ellers kontrakten er helt klar i forhold til betaling og overdragelse. Og du kan dokumentere, at du har opfyldt kontrakten.

Så ville jeg også forsøge at tvangsgemmenføre en udlevering af ejercertifikaterne via advokat.

Jeg tvivler på at det når frem til en retsal inden at det er afgjort og iorden til din fordel. Og det vil bestemt ikke være i sælgers interesse, hvis det skulle ende i en retsal.

 

Har du en indboforsikring - den kan muligvis hjælpe dig også, hvis i skal i retten. Så tjek vilkår på din indboforsikring, se hvordan du er dækket. Ellers forsøg at søge fri proces, hvis det skulle komme til det.

 

Jeg ville dog også forsøge med Landscentret først, når du er i besiddelse af en underskreven kontrakt, og kan dokumentere, at hestene er betalt. Men behold originalen. Den er dit juridiske fundament.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 17:52

Også skriver du.:

Bonus spørgsmål:

Hopperne er solgt som hhv. RDH og fløj DH hoppe. Det er kun DH hopper (ikke R eller fløj..) Har jeg mulighed for en erstatning? Begge er solgt som avlshopper, ikke rideheste, så for mig har R og fløj en vis værdi. De kostede 16000 samlet.

 

Det er noget, du selv bør have tjek på sort på hvidt inden et køb.

Det er i mine øjne også en meget stor fejl, at du ikke har gennemset ejercertifikaterne, inden kontrakt blev udfærdiget.

Har du ikke set hoppernes pas igennem? Deri vil det oftest fremgå, hvilken kåringsgrad de har. Men altså ikke altid. R kan jo komme senere end kåring ved nogen hopper.

 

Mvh


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

Kvolsbæk's Amazing Aqua DH kåret cremello varmblod

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider