Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 chip på ny hest??
Forfatter: 
Dato:  26-02-2014 23:01
Hej alle.
Jeg er lidt i tvivl så jeg håber der er nogle herinde der kan hjælpe :)
Jeg får min nye hest hjem fredag, han er 7 år, har grønt pas men er ikke chippet.
SKAL hesten chippes? I så fald, hvad ligger prisen på?
Jeg har læst lidt rundt omkring, nogle steder står der at de skal have pas, men ikke behøver at være chippet (det samme siger ejer), men andre steder står der at hesten skal have pas +være chippet.
Jeg håber i forstår min besked, så jeg kan få lidt hjælp :)

Vh. Tanya
0
0
Svar på denne tråd
 
 jo da...
Forfatter: 
Dato:  27-02-2014 07:08

alle heste skal være identificer-bare det står i loven. så enten skal den være brændt eller også skal den være chippet.

 

pris for chipning er forskellig dvs du kan enten bruge en dyrlæge eller en besigtiger fra Landskontoeret til jobbet.

pris mellem 300-100 kr

 

 

Karina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Heste - id
Forfatter: 
Dato:  27-02-2014 08:43

Jeg har en hest som, hverken er chippet eller brændemærket, men hun er tungetatoveret (det er / har været helt almindeligt for Frieser heste).

Dyrlægen ville vældig gerne give hesten en chip, men når tatoveringen kunne læses, så var det ikke nødvendigt. Jeg ville ikke udsætte min gamle hest for chip, når det ikke var påkrævet!

Min unge Frieser er chippet og jeg mener ikke hun er tungetatoveret.

 

Min datters pony har grønt pas og er chippet. Hun er vist 5 år i år.

 

Hvis den nye hest har pas, så må det være ok men prøv at spørge dyrlægen. (det KAN jo også være den har chip og måske forkert pas?) Er det en Welsh? for de har jo grønt pas..


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 blanding
Forfatter: 
Dato:  27-02-2014 12:09
Nej det er en blanding af engelsk fuldblod og holstener. Jeg tror jeg må ringe til dyrlægen, tak for svar begge :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Chip....
Forfatter: 
Dato:  27-02-2014 20:18

Kan man få lavet pas på en hest uden den er chippet?? Tror jeg ville få dyrlægen til at køre scanneren en tur for at tjekke om der ikke sidder en et sted? :-)

Når hesten ikke er ældre end 7 vil jeg mene chancen er stor for der sidder en chip :-)

Står der heller ingen chipnr på dit ejercertifikat?

 

Nogle mennesker tror kun det er heste som er taget ud af konsum som skal chippes? Men ALLE heste i dag skal chippes for registring ( som intet har med konsum at gøre), dog undtaget de "gamle" som har brændmærke.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mærkning
Forfatter: 
Dato:  27-02-2014 21:44

Alle heste skal være identitetsmærkede, dvs. enten med brænde-/frysemærke, tatovering eller chip.

 

Så er den ikke mærket på anden vis, skal den chippes, ellers er det ikke nødvendigt.

 

Skal den undtages fra konsum i forbindelse med behandling med visse former for medicin, skal den dog chippes.

 

Husk også lige at tjekke om der er medicinsider i passet...


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  28-02-2014 08:49

Prøv lige at se ind i passet på side 3.

Din hest er 7 år siger du - afhængigt af hvornår passet er udstedt, så kan den rent faktisk være brændemærket med for eks. LU brand, det brugte man for 7 år siden, før chip blev obligatorisk.

Er den brændemærket, så behøver den ikke at chippes, da den jo så er identitetsmærket.

 

Og ja det er korrekt - at sikre sig, at passet indeholder 56 sider ca.

 

Mvh

 


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino og varmblodsføl samt plage sælges

0
0
Svar på denne tråd
 
 heste uden chip
Forfatter: 
Dato:  28-02-2014 18:40

Så vidt jeg ved findes der hesteracer (heste født før 30. juni 2009) som fik en dispensation, bl.a. shetlændere og jydske heste, når deres heste allerede havde et pas, hvori der var tegnet et signalement af hesten. Se Fødevarestyrelsens hjemmeside her:

 

www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/ Sider/Hestepas-med- medicinsider.aspx

 

Krav om mærkning af heste

 

"Heste, der behandles med lægemidler, der udelukker dem fra konsum, skal identificeres. Det indebærer at hesten mærkes, registreres, og forsynes med hestepas med medicinsider. Mærkningen skal ske senest i forbindelse med behandlingen.

 

Heste, der føres til slagtning, skal være identificeret med mærkning, registrering og hestepas

Heste, der der eksporteres eller importeres være identificeret med mærkning, registrering og hestepas.

 

Heste, som er født efter 30. juni 2009 skal chipmærkes.

 

Heste, som er født før 1. juli 2009 skal ikke chipmærkes når:

? Hesten er allerede mærket med en chip

? Hesten har et brændemærke eller frysemærke med nummer (tal)

? Hesten har et pas, udstedt af en officielt anerkendt avlsorganisation eller en organisation, der administrerer konkurrence- og væddeløbsheste, forudsat at der i passet er angivet et signalement af hesten med udfyldt tegning.

 

Når hestens pas bliver udstedt af en dansk pasudstedende organisation, foretages chipmærkningen af hesten af dyrlæger eller personer, som har gennemgået et kursus, der er godkendt af Fødevarestyrelsen.

 

Hvis hesten ønskes registreres af en udenlandsk officielt anerkendt hesteavlsorganisation kan chipmærkningen foretages af foreningens egne mærkere. "

 


Magne Gad - Krydsningshest med pondus!

0
0
Svar på denne tråd
 
 tak for svar
Forfatter: 
Dato:  28-02-2014 20:52
Jeg har fundet hoved og hale i det hele nu :) jeg snakkede med en dyrlæge og kiggede i passet, tak for jeres svar!
1
0
Svar på denne tråd
 
 Hestepas
Forfatter: 
Dato:  01-03-2014 07:25

Super TS, men hvad var så forklaringen?

(måske vi kunne lære noget.)

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

 

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

 

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

1
0
Svar på denne tråd
 
 forklaring
Forfatter: 
Dato:  01-03-2014 17:17
Jeg fik kigget i passet og der stod hans chip nr. (Misforståelse med tidligere ejer) så det er der styr på nu :)
Dyrlægen sagde at det i Danmark ifølge loven er ulovligt at brænde mærke en hest, så hesten skal altid være chipmærket, og dette har ikke nødvendigvis noget med konsum at gøre. Jeg skulle i passet skrive under, og næste gang han får dyrlæge på skal vedkommende også skrive under, og så er han fuldstændig undtaget fra konsum :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  01-03-2014 21:02

Tanya

 

Ja det er ulovligt nu, men det har det jo ikke hele tiden været, så der er mange heste der render rundt med brændmærke, min trak der er solgt nu, er fra 08 og han har brændmærke.

 

Kan ikke lige huske hvornår loven blev inført *:)

men godt der er styr på det, med din hest


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Like og del, så vi kan få gang i nogle giveaways

facebook.com/xtnd

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  04-03-2014 09:31

Forbud imod brændemærkning trådte i kraft den 1. marts 2010 i Danmark. Før den tid har det været fuldt ud lovligt at få brændemærket sine dyr.

 

Der har også nyligt stået på Videncentrets hjemmeside, at det er nok at man selv skriver på side 42 i passet ved udelukkelse fra konsum. Det vil udelukke en hest for bestandigt fra konsum - så man blot skal betale de penge det koster engang, når den skal aflives og køres på Daka i stedet for at få en evt. slagtepris i stedet, som nogen vælger.

 

Mvh

 


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Gode palomino og varmblodsføl samt plage sælges

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider