Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 Skære hestens hove af????
Forfatter: 
Dato:  19-09-2013 08:10

Hej!

 

Jeg står i den uheldige situation, at have købt en hest med hovsenebenssyndrom.

 

Sælger og jeg er ikke enige i hvorvidt hun skal tage hesten tilbage. Der er en god tone imellem os, dog drøfter vi hvorvidt vi bliver nødt til at køre en sag for at se hvem der har ret.

 

Hesten står så midt imellem. Han bliver ikke ridehest, og hverken jeg eller sælger ville være interesseret i at beholde ham. Vi er enige om, at han med de omstændigheder der er skal have fred !

 

Jeg har hørt, at jeg skal holde hesten gående, indtil sagen er afgjort. Det kan jo tage laaaaang tid. Det er en dyr bekostning at have en hest gående, og det er heller ikke helt værdigt for ham. Han har ikke meget ondt, men for ikke den omsorg han gerne vil have når han ikke bliver redet.

 

Hvis sælger og jer er ENIGE om at han ligemeget hvem af os der vinder sagen skal aflives, kan vi så lave en skriftlig aftale herom? Og er det så noget med at man skal skøre benene af om gemme dem i fryseren ? Det lyder lidt drabeligt, men kunne måske blive nødvendigt

 

Det er en virkelig beklagelig sag hvor der ingen vindere er ligemeget hvad. Ingen af os er interesseret i at udgifterne skal løbe op i mere end højst nødvendigt.

 

Samtidig er der nogen der har erfaringer med småsagssager?

 

 

På forhånd tak!

 

Kristina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Småsag
Forfatter: 
Dato:  19-09-2013 11:33

Jeg går ud fra at hesten er købt af en privat. Hesten er bevismateriale og det er derfor en rigtig dårlig idé at aflive den, så evt. udredning/bevisførelse besværliggøres under sagen. Som køber vil man tilmed få et problem med at tilbageføre handelen og returnere hesten, da den jo skal returneres i samme stand, som man fik den, og man har som køber pligt til at passe godt på hesten, mens en sag verserer.En sælger vil normalt kun kunne blive dømt til at tilbagebetale hestens pris, selv om hesten er død, hvis den er død ved en hændelig hændelse og ejer (køber) ikke er skyld i hestens død.

 

I en handelstvist kan sælger blive dømt til også at betale købers omkostninger ved at have hesten.

 

Nu giver du ikke mange oplysninger, men du har som køber undersøgelsespligt, og mangler, som kunne have været opdaget,eller burde have været opdaget af køber under en handelsundersøgelse, kan ikke påberåbes overfor sælger, med mindre denne har handlet svigagtigt.

 

Nu kender jeg ikke til hovsenebensyndrom og ved ikke, om det er noget, som burde have været opdaget under en handelsundersøgelse? Eller om sælger evt. har undladt at oplyse inden handelen at hesten har været halt? Sælger har oplysningspligt og skal inden handelen give alle oplysninger,som kan have betydning for købers vurdering af hesten.

 

I en småsag er der normalt ikke advokat på i starten, men dommeren kan vælge at løfte sagen op i retten, så parterne kan få advokater på, hvis den fx. viser sig kompliceret. Jeg har selv stået i en småsag, der dog blev lukket efter første retsmøde pga. modpartens mangel på bevis.

 

Du kan til en start kontakte den gratis retshjælp som findes over hele landet, for at få opklaret om du har en god sag, og hvordan du evt. kommer videre herfra. Det er en ulempe at du her står med en advokat, som måske ikke ved noget om heste, men en evt. sag vil høre under købeloven, som ikke i første omgang kræver hestekendskab.

 


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hovsenebenssyndrom
Forfatter: 
Dato:  19-09-2013 15:39

Hejsa

 

Du kan ikke aflive hesten, da den jo er bevismateriale i en evt. retssag, desværre, har selv stået i præcis den situation for mange år siden og det var en dyr omgang og fik ikke nær mine udgifter dækket, selvom jeg som sådan fik medhold i retten.

Og med det retssystem vi har, er det ingen garanti for at få dine penge, selvom du får medhold. I mit tilfælde handlede jeg også privat og påtrods af at hesten stod med mus, løse knæskaller og spat i begge bagben og sælger åbenlyst havde snydt, den dyrlæge der handelsgodkendte hesten, viste sig at være en af hendes forældres gode venner, ja så dømte retten halv skade, da de syntes det var synd for begge os piger og jeg fik kun halvdelen af hvad jeg havde givet for hesten og halvdelen af mine udgifter dækket og stod med en hest som jeg skulle passe, klappe og betale til i over et halvt år:-(

 

Nu skriver du hovsenebenssyndrom, det er jo en betegnelse dyrlægerne bruger, når de har lokaliseret problemet til hovledet, men ikke kan stille en endelig diagnose uden MRI?

 

Må jeg spørge om hesten er handelsundersøgt? Er den købt med hovsenebenssyndrom, altså en "chance-hest", er den forsikret og hvornår fik den stillet diagnosen hovsenebenssyndrom? Har hesten været ridehest hos tidligere ejer?

 

Jeg spørger fordi jeg har en smule erfaring på området- desværre...

 

Mvh. Søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forløb
Forfatter: 
Dato:  19-09-2013 20:49

Hej!

 

Jeg har købt hesten ultimo april. Den var ikke redet regelmæssigt og gik igennem en handelsundersøgelse uden andre anmærkninger end sur stråle.

 

Jeg starter stille og roligt op med at ride og allerede efter 3 uger begyndte haltheden at komme listende (han blev utaktet). Så stod den lidt og så prøvede vi igen osv. Følte der var noget galt og meget frustreret. Jeg orienterer sælger efter 1½ mdr. om problemet. Først 4 mdr. efter står jeg med røntgenbilleder der viser store røntgenforandringer på hele fladen ved begge hovseneben.

 

Jeg er ikke i tvivl om at hesten har haft det hele tiden. Der er så siden kommet nogle ting frem som gjorde at jeg ikke ville have købt den. Dels dens sygehistorie. Jeg var blevet oplyst, at den aldrig havde fejlet noget. Det viser sig så at den hos tidligere ejer (før hende jeg købte den af), at den har haft problemer med skæv ryg og så. Ligekedes kommer det siden frem, at sælger har oplevet at han gik bedre (han har tendens til utaktethed på forben) når hun red ham for løs tøjle. Havde hun overhovedet fortalt at han havde været utaktet havde jeg aldrig købt den.

 

Det er bare så ærgerligt. Vi snakker heldigvis pænt til hinanden, men jeg er så ked af, hvorfor sælger ikke vil gå med til et forlig. Det kan ikke være rigtigt at jeg skal stå med hele aben, hvadenten sælger vidste det eller ej.

 

Jeg har fat i en advokat, som ikke er i tvivl at jeg har en god sag. Problemet er at det er en småsag, og så synes jeg også bare det er hårdt imens det står på, og koster mig mange udgifter samtidig. Derfor håbede jeg at det var nok bare at gemme hovene som bevismateriale, hvis både sælger og jeg var enige om at han skulle aflives.

 

 

 

På forhånd tak!

 

/ Kristina

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-09-2013 21:16

Du er nok desværre nødt til at holde hesten indtil sagen er afsluttet og afgjort. Ellers kan det rent faktisk være, at du taber din sag.

Du kan ikke uden videre enes med sælger om noget som helst i en sådan situation hvor der en sag under opsejling. Udgifterne kan du i og for sig være bedøvende ligeglad med, hvis ellers du har en god sag, fordi dem kommer sælger til at afholde oveni det øvrige.

Men uden hest - ingen sag.

 

Mvh

'


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Godkendt til dyrepasserelever med hest som speciale.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min holdning
Forfatter: 
Dato:  21-09-2013 01:54

For din egen skyld synes jeg

- du skal holde hesten i live til sagen er afgjort.

- Droppe flinkeskolen overfor sælger når de hverken vil tage retur eller indgå forlig.

Med god tone kommer man som oftest længst, men gælder desværre ved alle typer mennesker, min veninde købte en hest der viste sig at samme problemer som din og de ting sælger oplyste inden køb er også lig det du havde fået afvide, samme forløb med den begyndte at takte uren, dyrlæge ude, sagde skæv ryg men at der helt sikkert også var noget med benene, dette blev ikke udredt da dyrlægen vurderede bare rygproblemet kun gjore heste egnet til lettere skovtur et par gange om ugen, sælger var sød og rar og havde oplyst der var flere købere til hesten så i starten følte køber sig nærmest taknemmelig over at ´´blive udvalgt´´ som ejer/køber af hesten.

Da køber ville returnere hesten var sælger flink at tale med, men nægtede at tage hesten retur, da køber insisterede på det over flere samtaler og hvor køberes dyrlæge støttede op om sagen, blev sælger meget vred og tosset at tale med efterfølgende, hesten gik retur til sidst bla. via brev fra advokat, men den sælger køber i starten beskrev så rosenrød endte med at være en drage der spyede ild og havde min veninde ikke sat tommelskruerne på havde sælger aldrig taget den retur.

 

Nu ved jeg ikke hvad du har givet for hesten,der kan jo godt gå et år inden en sag er afgjort, så med 12xopstaldning, smed osv. skal du selvfølgelig regne på om det kan betale sig for dig økonomisk, personlig ville jeg dog være så muggen at sagen skulle køres til ende uanset et vist økonomisk tab, men måske ikke altid den klogeste løsning rent pengemæssigt.

 

Har du forsøgt at opsnuse folk der har kendskab til hestens fortid?, måske finder du noget der kan bakke din sag op ved at snuse/opsøge andre folk der har været i kontakt med hesten gennem tide

0
0
Svar på denne tråd
 
 som jeg ser
Forfatter: 
Dato:  21-09-2013 08:45

det..

 

Du fravalgte evt. røngten ved køb.. derved forsvandt noget af undersøgelsespligten..

 

Men sælger har tilbageholdt væsentlige oplysninger..

 

Den sidste er for dig MEGET væsentlig. Så kan du bevise hun har tilbageholdt disse oplysninger, så vil jeg mene du har en god sag.. ellers tror jeg netop ikke du har en god sag..

og hvis hun har opdaget hesten har gået bedre med løs tøjle har det jo også været noget galt.. for en hest er ikke tøjlehalt uden grund..

 

især den med skæv ryg anser jeg som værende væsentlig..

 

men jeg er ikke jurist..


Nu med dartmoorføl med nuttethedsfaktor i topklasse

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tænk dig godt om..
Forfatter: 
Dato:  21-09-2013 12:09

Hmmnn ikke for at være en lyseslukker, overhovedet ikke, men at der har været ridemæsssige problemer med hesten er desværre ikke noget bevis på at der har været noget galt med hesten, heller ikke at den hellere vil gå med løs tøjle, det kan lige så vel være rytteren der er problemet.

 

Mht. skæv ryg, så er det også noget en tidligere rytter kan have foresaget, den kan også ha lagt sig i boksen eller lavet noget forkert på fold, men hvis det er helt galt, så burde det nu være opdaget i handelsundersøgelsen.

 

Sorry, jeg ikke har en masse mere opløftende, men man kan mene man har nok så god en sag, det er altså ikke altid nok og mht. advokaten, så husk han er jo ikke uvildig, han vil jo gerne bare tjene nogle penge. Så tænk meget grundigt over det, inden du kaster dig ud i en retssag og vær sikker på din advokats kompetence og hensigter:-)

 

Håber det bedste for dig og din hyps;-)

 

Kh. søs

0
0
Svar på denne tråd
 
 handelssag
Forfatter: 
Dato:  21-09-2013 18:21

 

 

afhængig af pris

 

du kan starte en småsag for 500 kr

 

MEN brug en hesteadvokat

 

hold hesten i live

 

sørg for at printe ALT og jeg mener ALT

 

tag kopi af alt

 

tro mig jeg er pt i en sag med en hest der få dage

 

før jeg købte den var kaseret som ridehest

 

det har taget næsten et år og vi er ikke færdig endnu

 

der er desværre folk i hesteverden der ikke skulle være her

 

vi har her efter 9 måneder hyret en hesteadvokat nu skal

 

sagen have en ende brug nu en hesteadvokat fra starten

 

og det skal være en af de gode få evt en vurdering

 

mvh


nadja

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider