Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Købt som beset eller...
Forfatter: 
Dato:  02-11-2004 21:56
Handelsundersøgt?

her kommer lige et spørgsmål til jer kloge hoveder.
Hvis man sælger en hest med kontrakt, hvori der står købt som beset og køber bagefter beslutter derhjemme at få hesten handelsundersøgt. Hvad Så??
Hvis så dyrlægen finder fejl på hesten, der ville have været opdaget ved en handelsundersøgelse, altså ikke skjulte fejl, kan køber så reklamere? Jeg mener, når nu de skrev under på købt som beset?

Så vidt jeg ved, gælder det nemlig, at hesten skal undersøges og eventuelle synlige fejl, skal man gøre opmærksom på. Men det sker jo normalt ved en handelsundersøgelse, så hvis man vælger den fra, kan man så godt bare vælge at lave den alligevel? Når man har skrevet under på noget andet?

Nu giver vi altid en periode med fuld returret ligegyldigt hvad, men jeg kom bare til at tænke på, hvad gør man i denne situation??
Heste og ponyer sælges, kun private henvendelser.
Berner sennen/ Rottweilerkryds sælges. Begge køn.
0
0
Svar på denne tråd

Beset.
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 13:01
Handler hvor heste købes som beset, skyldes vel i de fleste tilfælden at der er tale om en hest med en eller flere skavanker. Sælger har så gjort køber opmærksom på at hesten har disse fejl, og prisen er sat tilsvarende lavere - lidt ligesom at købe 2 sortering. At en dyrlæge så efterfølgende finder disse fejl eller nogle der kan være følgevirkninger af disse, giver ikke retur ret.
Dritholmgård - Hannoveraneravl i DV regi - Lejlighedsvis salg af redne DV heste - Opstaldning - Undervisning
0
0
Svar på denne tråd

Ja måske..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 13:55
men nogle gange er det vel også fordi uvidende mennesker ikke vil ofre pengene, og når de så kommer hjem, får at vide, at det bør de.
Men tak for svaret.
Heste og ponyer sælges, kun private henvendelser.
Berner sennen/ Rottweilerkryds sælges. Begge køn.
0
0
Svar på denne tråd

der kansiges meget...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2004 21:32
og der er i forvejen skrevet endnu mere her på hn.. men sælger kan ikke hæve pga. en fejl der burde være opdaget ved en almendelig gennemgang af hesten.. (købers undersøgelsespligt)..
Hvis købelovens reklamationsbestemmelser iøvrigt skal tilsidesættes så skal der foreligge en klar og utvetydig aftale..

;-D
0
0
Svar på denne tråd

Beset..
Forfatter: 
Dato:  24-11-2004 19:08
Jeg købte KaraMello som beset i sin tid. AT der var fejl på hesten var tydeligt for enhver, men alligevel blev jeg da overrasket over et par ting dyrlægen fandt - bla de manglende fortænder.

I kontrakten står at hesten ikke kan leveres tilbage pga fysiske skavanker eller temperament. Så er det på plads.

Jeg har ikke forsøgt, men jeg formoder ikke at jeg havde kunnet levere ham tilbage hvis jeg havde villet.

Årsagen til at sælger i den grad ville sikre sig var såre enkel i dette tilfælde: Hun havde ikke råd til at tage ham tilbage.

Prisen - ja, den var jo grinagtigt lav - som det må forventes af en sådan handel.

/Mia.
0
0
Svar på denne tråd

KaraMello
Forfatter: 
Dato:  25-11-2004 11:25
der skal stå hvad det er for skavanker, eks. jeg købte en 2 års hingst, i kontrakten stod "da hesten er flasket op kan den ha afvigende adfærd".
ja tak den var krybbebider så det stod efter, den røj tilbage efter en snak med en advokat,
sælger sagde det kunne du vel regne ud når jeg havde en krybbebiderrem hængende i stalden( ja klart jeg ku der var 20 andre heste i stalden) der skal stå hvilke skavanker, lidelser, unoder hesten har, det har sælger pligt til at oplyse, ellers kan sælger ha handlet i ond tro.
Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Pas på
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 00:53
Hej

Jeg syntes lige jeg vil give mit besyv med her.

Der er IKKE noget der hedder "købt som beset". Sælger har ALTID oplysningspligt. Hvis sælger vil sælge en hest med en eller anden form for fejl eller skavank, SKAL det skriftligt oplyses. Køber har pligt til at undersøge hesten for synlige fejl, men sælger kan altså ikke sige, "købt som beset" hvis der efterfølgende dukker noget op som sælger BURDE have fortalt og nedskrevet til køber. Og det er altså ikke prisen der afgør om det "kunne sige sig selv", at der var en fejl hvis hesten er billig.
Køb aldrig en hest uden en handelsundersøgelse og en skriftlig kontrakt med sælger.

Tro mig, jeg har været hele møllen igennem. Jeg var køber.

Mange hilsner
Lilian

Besøg min hjemmeside med
Mine heste!
0
0
Svar på denne tråd

Okay...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 20:11
Blev vist misforstået. Jeg mente ikke, at sælger på den måde skjulte noget, jeg mente, at hvis man vælger handelsundersøgelsen fra, så er det ofte, det der bliver skrevet, og hvordan er reglerne så, hvis folk alligevel får den undersøgt?
Behandel dine dyr med respekt!
Husk: de har ikke valgt det liv, du giver dem.
Heste og ponyer sælges til private hjem!
0
0
Svar på denne tråd

Nå ok,jeg prøver igen
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 21:06
Hej igen

Ok. Hvis man vælger handelsundersøgelsen fra og senere opdager noget der kan tilbageføres til før man købte hesten, er der stadig ingen vej udenom. Sælger har oplysningspligt uanset om du væler en handelsundersøgelse eller ej. Der er ingen lov der kræver hesten bliver handelsundersøgt. Den vælger man selvfølgelig for ikke at købe en evt. syg hest eller en med skavanker en dyrlæge ville kunne opdage. Hestehandler hører under den alm. købelov.
Du kan faktisk sammenligne det lidt med køb af en bil. Du kan vælge at få den set efter hos en mekaniker inden du siger ja til at købe den, men det er ikke lov. På samme måde må sælger jo ikke undlade at fortælle dig hvis bilen ingen motor har.
Du skal bare huske, at man som køber jo også har pligter. F.eks. er man selv forpligtet til at gøre sælger opmærksom, hvis man f.eks. opdager hesten er krybbebider eller sådan noget inden man køber den. Hvis hesten f.eks. har en synlig skade eller skavank, kan man ikke bare sige, "det så jeg ikke". Det er jo så også en af grundene til at man vælger en handelsundersøgelse.
Det er en rigtig god ide, altid at vælge en handelsundersøgelse og lige læse købeloven inden man køber en hest. Der er nemlig også forskel på om man køber af en privat eller af en momsregistreret.
Jeg vil også foreslå at man kræver at se hesten på fold, i stald, ved opsadling (sadl selv hesten op) og alle mulige andre dagligdags situationer. Sådan kan man hjælpe sig selv til at fastslå om hesten virker sund og rask og opfører sig normalt i alle situationer. Først derefter ville jeg snakke handel. Og lad dig ALDRIG stresse af en sælger der fortæller dig, hvor mange der er interesseret, hvis du ikke bestemmer dig hurtigt.

Mange hilsner
Lilian

Besøg min hjemmeside med
Mine heste!
0
0
Svar på denne tråd

Tak skal du have...
Forfatter: 
Dato:  13-12-2004 23:02
jeg tænkte nok også mest på evt. synlige "fejl". foreksempel hvis en hest har piphas, det vil blive opdaget, hvis man kigger den igennem, som man har pligt til, men derfor er det jo ikke sikkert sælger ved det, da det jo ikke behøver at have fysisk betydning.
tak for dine råd, jeg står normalt selv som sælgeren, men jeg vil bare gerne have varetaget mine køberes interesser på bedst vis, da tilfredse folk jo kommer igen.
Den der med at stresse folk ved at sige, at der er flere, der er intereseret, er forresten efter min menig en rigtig svinestreg.
0
0
Svar på denne tråd

Du har ret
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 01:49
Hej igen

Jamen, så kan jeg jo kun glæde mig over dine spørgsmål. Du lyder bestemt som en seriøs sælger.

Og ja, det er en svinestreg at presse folk sådan, men det sker jo desværre alt for tit. Jeg har for nyligt selv ledt efter en ny hest, og det er nok den sætning man hører mest. Men så smiler jeg bare og siger at så må de jo sælge til en af alle dem der åbenbart står i kø. Den ene af de heste jeg faldt for, havde en meget lang liste af købere der var interesseret..... sagde de, men hesten havde været til salg på nettet siden maj måned. (Det er kun en måned siden!) Jeg endte dog med ikke at købe ham, fordi han ikke klarede handelsundersøgelsen. Ærgerligt, for han var en dejlig hest på kun 5 år.

Mange hilsner
Lilian

Besøg min hjemmeside med
Mine heste!
0
0
Svar på denne tråd

Tak...
Forfatter: 
Dato:  15-12-2004 11:19
Jeg prøver da ihvertfald på at være seriøs, jeg ville da være ked af, hvis folk mente, de havde købt noget skidt af mig, så hellere få hesten retur, så er alle jo tilfredse.
Jeg har faktisk kun en gang haft en hest, hvor jeg måtte sige til køber, at jeg havde en anden køber også. Der var jeg så så heldig, at da de ringede igen og hesten jo var solgt, kunne jeg tilbyde dem en anden, så det gik alligevel.
Ellers plejer jeg kun at sige, der har været andre, hvis folk selv spørger, det er jo ikke væsentligt, det handler jo om, om man vil have den eller ej, og jeg mener kun man skal købe hesten, hvis man ikke er i tvivl.
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider