Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

 hestehandel uden pas
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 13:35

Ja jeg vil såmænd bare høre om det er mig der er en regelrytter eller.....

 

Jeg var i dag inde at kigge på børnepony til mine børn og fandt en til kun 1000 kr. Men den havde ikke pas stod der?

 

Så jeg skriver til bruger at en handel vil være mulig når der er lavet et pas osv så jeg kan stå som ny ejer af ponyen.

 

Svaret jeg får er:

 

"Det er ikke nødvendigt og det må blive den nye ejers problem man kan sagtens handle hesten uden om systemet"

 

Ja tak det skal jeg ikke nyde noget af.

 

Hvad siger i?

Synes faktisk brugeren er ret så flabet når alle andre har brugt tid og penge på at få chipmærket og lavet dna og pas og jeg skal komme efter dig med papirarbejde, tid og penge, så synes hun at hun kan slippe afsted med ikke at gøre det?

 

4
3
Svar på denne tråd
 
 jo måske
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 13:57

Men det er vel også lidt "flabet" eller i hvert fald naivt at tro, at man kan få en pony hvor alt papir-arbejdet er ok til 1000 kr?

 

Find lidt flere penge i budgettet - så kan du også holde at papirerne skal være i orden.

 


Mvh Tina

 


"When a loved one becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

12
2
Svar på denne tråd
 
 Helt enig
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 14:24

Det er meget naivt at tro at man kan købe ponyer til langt mindre end hestepas og mærkning (eller kastration) koster.

 

Kan ikke se noget flabet i sælgers svar overhovedet. Vedkommende melder ærligt ud at man selv må sørge for at gøre hesten "lovlig". Hurra for det, fremfor sælgere der siger de har papirer og så ikke liiiiige kan finde dem, når man er kørt ud til dem eller skal til at handle .

 

Var det min (eller mine børns) drømmehest, ville jeg da bare selv få lavet det manglende pas, selvfølgelig efter at jeg havde tjekket at hesten ikke allerede var chippet og måske havde et pas, der af en eller anden grund ikke kunne fremskaffes .


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

5
0
Svar på denne tråd
 
 lidt flabet jo da
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 15:37

Ja I må gerne kalde mig naiv for at skabe debat om dettte emne herinde, men jeg er udemærket godt klar over prisen på chip, dna pas osv da jeg for et par år siden købte en hest hvor sælger kom til at smide passet væk. Men sælger var helt reeel og betalte alle omkostninger til et nyt.

 

Så tilbage til hvad jeg kan læse i jeres svar så er det lidt mindre ulovligt at der ikke er pas på dyret når den bare er billig, selvom det ved lov blev erklæret at alle hestedyr i dk skulle mærkes og registreres på videncentret for dansk landbrug- heste, senest 31-12 2011????

 

Hvad angår mit budget, så har jeg ikke et umiddelbart loft men ved godt hvad jeg vil betale for en pony. Og det er mere end 1000 kr

 

Så hvis det er flabet at undersøge og spørge sælger om vilkår for en handel og man bliver overrasket over svaret, Så igen kald mig da lidt naiv : ) der foreligger nemlig en bøde på ca 3000 kr ved for sen eller mangel fuld indregistrering. altså oveni diverse omkostninger.

 

Rigtig god dag til jer alle

7
2
Svar på denne tråd
 
 Man får ingen bøde
Forfatter: 
Dato:  19-07-2013 17:06
...hvis man søger om hestepas til en hest, som er købt uden, så du kan roligt købe ponyen og selv få den chippet og lavet pas. Har selv gjort det for nylig og ingen bøder til mig. Det vil også være rimeligt svært at få alle heste registreret, hvis hvis man "belønnede" folks velvilje med en bøde. Politiet får næppe heller indsamlet mange ulovlige våben, hvis de stikker en bøde eller en tiltale ud når folk kommer for at aflevere dem.

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
0
Svar på denne tråd
 
 Ja du er uartig
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 00:47

og/eller regelrytter.

 

Janni

3
4
Svar på denne tråd
 
 jamen så er jeg også uartig
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 08:03

for jeg leder også efter en billlig selskabs pony.

 

Har fået tilbudt mange til en meget lav pris, men har også sagt nej, da flere af dem ikke har pas/chip.

 

Reglen er at ponyen skal ha pas og være chip mærket. Der står også at for at transportere ponyen, skal den være med pas og chip.

 

Jeg har ikke spor lyst til at blive stoppet af politiet og stå langt hjemme fra med en transport af en pony, som transporteres ulovligt.

 

Nu er det altså muligt at købe billigt også selv om der er både pas og chip på en pony. Nogen ejere er bare nød til at sælge her og nu, grundet særlige omstændigheder og så er prisen også derefter.

 




IMC


 

9
3
Svar på denne tråd
 
 omformulering
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 08:22

jeg kan godt se at ordlyden i mit første indlæg får det til at se ud som om det er de 1000 kr der er afgørende. Men hvis sælger havde sagt at med chip og igangsættelse af registrering så vil prisen blive,- skal vi sige 3-4000 kr,- ja så er det jo stadigt en rigtig billig pony, men man holder sig til den nuværende lovgivning, og som Inger skriver så er der mange sider at holde øje med, som bla. transport.

 

Så jeg må holde på mit regelrytteri, at jeg synes ikke det er ok at sætte en hest/pony uanset pris til salg udenfor registrerings systemet.

 

10
1
Svar på denne tråd
 
 Produktionspris
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 10:00

Jeg synes det er lidt sjovt at det er synd for den stakkels sælger af en "ukurrant" pony at den må sælges billigere end "produktionsprisen, altså billigere end det koster at få den lovliggjort.

 

Mens os der avler ponyer/ponyføl med rødt pas ofte må sælge til lavere priser, hingsteføl med rødt pas sælges oftest billigere end det der er nævnt her i tråden som urealistisk.

 

Hvis man til samme pris kan få en pony med et rødt hhv grønt pas, så burde valget være nemt.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

 

Let brugt Wintec Pro Jumping sælges

8
1
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 10:26

Den kommentar synes jeg rigtig godt om.

Det er rigtigt ærgeligt at det er blevet en dårligere forretning at avle heste og at der nærmest er et "sort " markede uden for de registrerede heste, der underminerer det i forvejen trængte markede.

 

6
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis den bliver chippet osv.
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 13:20

... i forbindelse med handelsundersøgelsen, må den transporteres på kvittering for ansøgning om pas .

 

Alternativt kan man jo lade sælger levere den .

 

Problemet for køber er derfor ikke større end man gør det til .

 


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

2
4
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  20-07-2013 20:20

Jeg har det såmænd bare sådan. Køb aldrig nogensinde en hest uden pas.

Det er noget bøvl som udgangspunkt og desuden kommer det til at gøre rigtig ondt i tegnedrengen, hvis hesten transporteres, og man altså bliver stoppet af politiet, og man ikke kan dokumentere, at der er pas eller pas på vej.

Her er vi lovgivningsmæssigt inde og tale og ret og pligt i forhold til hesteejer - hestepas og lovgivning.

Hesteejer har pligt til at sørge for at hetepas og mærkning er iorden. Såre simpelt.

 

Mvh

 


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Godkendt til dyrepasserelever med hest som speciale.

4
0
Svar på denne tråd
 
 ang køb
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 07:29

Jeg er da enig med jer , der mener, at man ikke skal købe en UDEN pas.

MEN når det er sagt , så er der altså ikke nogen , der forhindrer en køber i at få lavet pas på dyret , betale for det selv og så først hente dyret , når alt er i orden !!!!!

 

I min verden så er det da hat og briller at kunne forvente at kunne købe en pony MED pas for 1000 kr .

Ved ikke lige hvem der er mest naiv her ???

 

Jeg har da en sød lille 2 års hoppe , som ikke har fået lavet pas endnu og ja ja det er lovpligtigt . Skulle hun sælges sådan her lige nu , så ville evt købere også få af vide, at de selv kunne sørge for at få lavet det .


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

Løsdrift ledig . Plads til ca 4 heste/ponyer. Togvogn med tilhørende folde .

 

 

 

3
4
Svar på denne tråd
 
 Syg økonomi
Forfatter: 
Dato:  21-07-2013 20:14

Ifht trådstarters oprindelige spørgsmål hvor hun skriver "børnepony", så bliver jeg lidt i tvivl hvad hun mener, men tror da det er en fuldt udvokset ( men rå pony ) ?

 

Charlotte at I sælger under pas/chip pris for føl kan man vel næppe klandre ovenstående sælger for ?

 

Ret beset skal sådan nogle små størrelser vel ikke sælges for mindre end omkostning ved chip/pas og udgift for aflivning ved dyrlæge/Daka.

 

Mvh Janni

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Dagens grin
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 09:41

Kan altså ikke lade være med at spørge herind om nogen har fået en bøde for manglende pas? Enten i forbindelse med transport eller 'kontrol' ved stalden?

 

Der ER altså heste med pas og stamtavle dvs. alle papirer i orden som bliver handlet for meget små beløb, ja endda foræret væk! Der var sidste år to skønne varmblodsheste som blev slået ned og destrueret fordi ingen "gad" passe dem længere og ingen ville købe dem. De kunne være erhvervet billigt, men blev ikke solgt. De kostede ejer 6000.- i "bortskaffelsesomkostninger"!

Nu vil flere nok sige hellere aflive end sælge billigt. Jeg er uenig.

Det er en underlige indstilling, at der ikke findes GODE hjem til BILLIGE men ORDENTLIGE heste! Billige heste = kasteboldt, medmindre de ingen pas har... .. Så gemmer vi dem bag laden og håber ingen finder dem til kontrol...

 

HVORFOR er der fortsat folk som tror at DE lige er fritaget for at skulle have pas og papirer i orden for deres egen lille pruh eller hyp hest / pony???

 

Reelt så KAN overstående pony godt være stjålet, men det finder køber da kun og først ud af, hvis der laves handels undersøgelse på dyret.

Hvor sandsynligt er det mon så at der bliver lavet handelsundersøgelse på en pony til det omtalte beløb?

 

Hvem snyder i for at undlade pas? Bliver hesten syg og skal transporteres så skal passet med, surt hvis den intet har. .

 

FÅ nu pas på de dyr! DAKA vil også have pas når de henter en hest, men de afviser ikke at hente en uden pas heldigvis ('holder for næsen') sikke en hørm der kunne blive. .

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

 

 

Islænder 5 år, udlånes på ubestemt tid.

Welsh Cob, 155 cm +, sælges eller byttes.

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 pas pas pas nu på
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 11:09

Super formulering Anette. : )

 

Men det er tydeligt at der er hesteejere der ikke synes det er den store skam at undlade at få styr på papirene. så når man er køber skal man,- som andre herpå tråden også påpeger,- se pas inden man køber og skriver under på aftaler.

 

Hej Janni.

Jeg tænker at en børne pony er sådan en lille stabil og rolig pony der kan håndteres og rides af børn,- selvfølgelig under voksen opsyn,- så den må helst ikke være alt for rå.

 

mvh Vivian

3
0
Svar på denne tråd
 
 ork jo da
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 15:46

Selvfølgelig tænker jeg da på det , at man kan blive tjekket, den evt skulle slås ned eller bare transporteres . Klart nok .

Men mange ønsker jo bare IKKE at give prisen for en plag, børnepony MED pas .

så JO hvis det bliver nødvendigt for mig så får jeg det lavet ellers må en evt køber sgu selv sørge for det .

Og ønsker de ikke det, så er prisen altså bare ikke KUN 1000 kr .

mener de at det er for galt , så er de for naive eller så handler de et andet sted.


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

Løsdrift ledig . Plads til ca 4 heste/ponyer. Togvogn med tilhørende folde .

 

 

 

0
6
Svar på denne tråd
 
 Pas eller ej
Forfatter: 
Dato:  22-07-2013 21:43

Nogen vil gerne købe en hest billigt og så selv lave pas osv. - andre vil ikke. Længere er den ikke for mig.

 

MEN - med hensyn til Daka - så er de pænt ligeglade med pas og chipnr. mv. Jeg fik hentet en hest af DAKA lige inden jul og spurgte dem om de ville se pas eller have chipnummer og svaret var, at det var ikke nødvendigt. Jeg tror faktisk heller ikke de bad om navnet på hesten. Når de henter hesten, kommer og kører de bare uden at komme ind for at spørge om noget eller tjekke evt. papirer.

Jeg kan jo så ikke vide om de så efterfølgende kontrollerer chipnummer eller tjekker evt brændemærke på hesten.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor pas
Forfatter: 
Dato:  23-07-2013 09:30

Karina/ Det var da en usædvanlig, uforskammet tåbelig holdning at have! Tror du kun reglerne gælder for alle andre end dig!


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

 

 

Islænder 5 år, udlånes på ubestemt tid.

Welsh Cob, 155 cm +, sælges eller byttes.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 uforskammet
Forfatter: 
Dato:  24-07-2013 06:46

Beklager men kan nu ikke se det uforskammede i at have en holdning om ikke at binde penge i rumpen af hestene .Slet ikke

Og jo selvfølgelig gælder reglerne da også for mig og jeg skal da have lavet det hestepas på hende . Og får jeg evt en bøde inden , så må jeg jo bare tage den med .


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

Løsdrift ledig . Plads til ca 4 heste/ponyer. Togvogn med tilhørende folde .

 

 

 

2
3
Svar på denne tråd
 
 Det er faktisk meget let....
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 10:30

... hvis INGEN ville købe en hest uden pas, så skulle der såmænd nok blive lavet pas på langt de fleste heste ;)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Husk jeg helt forkert...
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 14:26

Husk jeg helt forkert, men er der ikke noget med at skal hesten dyrlæge behandles så skal der lige ledes være pas og chip.?

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 1234568789
Forfatter: 
Dato:  07-08-2013 23:43

En chip er ikke nødvendig for at få hesten behandlet af en dyrlæge.

 

Afhængig af, hvilken medicin den evt. skal behandles med, skal den chippes og undtages fra konsum. Det gælder f.eks. antibiotika og binyrebarkhormon.

 

Om der skal foreligge pas, ved jeg egentlig ikke... Jeg kan faktisk ikke huske om dyrlægen bad om at se pas første gang jeg havde dyrlæge til min nye hest


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-08-2013 20:39

Jeg kan ikke lade være med at blande mig her, for jeg tænker lidt det samme som flere af jer.

Der er en grund til der er lavet regler om der SKAL være pas og mærkning på ALLE heste!

og jeg synes det er så dårligt at folk ikke har fået lavet de pas på deres heste!Det tager ikke særlig lang tid, ja det koster penge, men så er det overstået og hesten er lovlig!


Skal hesten behandles skal der være pas, dog er det jo de færreste dyrlæger som vil nægte behandlinger til en syg hest.
Ved transport af heste skal der jo være pas med, og jeg er selv blevet stoppet i kontrol af hestetransporter og det var lige før hesten skulle ud for de kunne tjekke brændemærket selvom de kunne læse chippen.

 

Jeg stod for nylig og skulle bruge en selskabspony (shetlænder str.) og til at starte med var jeg egentlig ligeglad med om der var pas og chip, men som jeg sad og kiggede så kunne jeg få flere med (grønt pas) for 1000 kr. så ville ikke give 1500 for en UDEN nogen ting.

Jeg endte så med at give 0 kr. for en 2½ års hoppe med chip og pas og alle papire i orden.
Selvfølgelig skal sælgerne have deres udgifter til chip og pas dækket, men hvorfor ikke få styr på de ting? Det er altså noget rarer for en købe at der er styr på de ting og jeg tror på det sælger bedre at der står:

"pony -med chip og pas-1000 kr." end "pony - uden chip og pas-0 kr."

 

Jeg bliver ærlig talt lidt sur når der er folk som stadig ikke har styr på de ting, når jeg selv gjorde en helt masse for at få styr på papirene.

Da jeg købte min DV i 2010 kunne jeg have været ligeglad med ejerskifte da jeg ikke fik ejercertifikatet med fra sælger. Og det kostede mig en del penge og over ½ år før jeg var registreret ejer af min hest.

Der blev lavet nye vaccinationsregler og jeg gik igang med det samme, havde netop fået den sidste dyrlægeregning da de bestemte sig for det IKKE skulle være med tilbagevirkende kraft. FEDT siger jeg bare for det var penge ud af vinduet.
MEN en regel er en regel, og dem skal vi følge!

 

Folk har haft lang tid nok til at få lavet de pas og jeg synes egentlig kontrollen skulle skærpes. ønsketækningen ville jo være der troppede kontrol op på de heste der står til salg hvor der så står uden chip og pas.

 

Hvis alle heste var med chip og pas ville det heller ikke være så attraktivt at stjæle dem. og nu er jeg medlem af en klub som inden loven om pas kom fik stjålet 2 ponyer, de er kommet tilbage, men i bundog grund havde vi jo ingen beviser på det var dem.

 

TS: jeg forstår godt du ikke vil købe den uden pas, det mener jeg sælger må få styr på inden du henter pony, i hvertfald så der er en kvitering på passet er på vej.


Mvh Kathrine

 

Med 3 fantastiske heste!

Dinna (1983) - udlånt
Vestergårdens Madame(2001) - ride/konkurrence hest, nu skadesfri!

Sorte Sara (2010) - selskabshest, stilles til ...

 

Arents Design

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 intet problem
Forfatter: 
Dato:  11-08-2013 09:53

For MIT vedkommende kan der sagtens komme pas på de 2 hygge/prutponyer, som jeg har til salg FØR et salg . Det kræver bare ,at folk vil give prisen for det .


Stald Graven

 

Opstaldning tilbydes på privat gård .

 

Løsdrift ledig . Plads til ca 4 heste/ponyer. Togvogn med tilhørende folde .

 

 

 

2
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 13:32

Jeg kan godt forstå trådstarter. Jeg ville heller ikke købe en hest/pony uden pas. Jeg ville GERNE betale for at sælger fik den chippet og ordnet pas, men jeg vil have, at sælger gør det, for at minimere risikoen for, at jeg køber en stjålet hest. Og som jeg forstår trådstarter, så er det ikke prisen for at få papirerne i orden, der er stridspunktet, men hvem, der har ansvaret for at få det gjort, og det kan jeg godt sætte mig ind i.

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 15:36

Kom lige, i forlængelse af denne tråd, til at tænke på, hvordan man egentlig kommer af med (får aflivet) en hest uden pas og chip.

 

Vil dyrlægen godt aflive sådan en hest?

Kan den slagtes hos en slagter?

Kan den aflevers ved zoo?

 

Eller må man bare selv skyde dyret...

 

Hvis den kommer til skade og skal have medicin, kan den så få det eller må man først vente på at hesten få et nyt pas og og chip og skal den så lide indtil?

 

Eller skal den behandles af dyrlægen for at overholde dyreværnsloven....

 

Der er åbenbart stadig mange uchippide heste uden pas, men hvilken risiko løber man egentlig hvis man lader være og er der forskel på om den kun mangler pas eller chip eller begge dele ?

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  13-08-2013 20:05

Bossemor - alle heste SKAL have pas, hesten skal enten være chippet eller brændemærket. Den må gerne være chippet selvom den er brændemærket.

 

Begge vores har mærke men ingen chip. Den gamle dame/pensionisten købte vi bl.a. (fremfor at forlænge lånet) fordi ejeren ikke ville bruge penge på at lave pas og vaccinere og vi ville gerne ha orden i papirerne, også aht. opstaldningsstedet. Den anden havde alle papirer i orden da vi købte hende. De er begge udtaget af konsum aht. opstaldningen.


Mvh. Sanne

 

Søges: mellemstore produktionsvirksomheder. Procesforbedringer og bedre udnyttelse af virksomhedens IT-systemer. Læs mere : www.linkedin.com/in/sanneliebmann

0
0
Svar på denne tråd
 
 LP-mor
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 10:50

Jeg er helt klar over og med på at alle heste SKAL have ovennævnte iflt. lovgivningen, men i tråden får man indtryk af at der går en del heste rundt uden i det danske land.

 

Mine spm. går så egentlig på, hvad konsekvenserne er heraf. Der bliver i tråden nævnt at der er et bødeforlæg, som dog aldrig bliver brugt.....

 

Men hvad er konsekvenserne for hesten (og ejer) i tilfælde af sygdom og død ?

 

Et tillægsspm. kunne være om en evt. forsikring overhovedet dækker en hest, der ikke opfylder lovkravene.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Har gravet lidt
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 11:18

 

Det er fødevarestyrelsen som administrere kontrol i forhold til pas eller mangel på samme.

 

Det er også fødevarestyrelsen som deler bøder ud for manglende pas. Landscenteret har oplyst, at de har kendskab til en del som har fået kontrol og bøder. .

 

Hvor dog vente? Åbenbart er enten er straffen eller bøden ikke stor nok til at "folk" tager ejerskabet lige alvorligt.. .


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2013 13:11

Det er nu ikke helt korrekt, at bødeforlægget aldrig bruges. I Herning for eks. blev det brugt flittigt. Bøden for at transportere en hest uden at medbringe pas er kr. 7000 faktisk. Men det er måske stadig en tand for billigt...

Mht til fødevarerstyrelsens tilsyn er historien en lidt anden, da bødeforlægget i alt fald hvis man får EU tilskud, da de så i givet fald vil trække det derfra procentuelt.

Bossemor du skriver bla.

 

Vil dyrlægen godt aflive sådan en hest? Ja det vil han.

Kan den slagtes hos en slagter? Nej det kan den ikke.

Kan den aflevers ved zoo? Ja det kan du, hvis du tør tage chancen og transportere dyret med risiko for at blive stoppet og se et bødeforlæg for manglende pas på vejen. Jeg tror ikke at Zoo tjekker for pas endnu - det er ejers problem i princippet.

 

Eller må man bare selv skyde dyret... Har du jagttegn og tilladelse?

 

Mvh

Tina


Tina

 


Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

 

www.linnerup-skovgaard.dk

Godkendt til dyrepasserelever med hest som speciale.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Behandling
Forfatter: 
Dato:  21-08-2013 13:53

Jeg er ret sikker på at dyrlægen nok skal behandle en hest selvom den ikke har pas, muligvis chipper/udfylder han papirerne til ansøgning om pas i samme omgang, hvilket så oftest vil være til vagt-takst. Derudover så vil hesten automatisk blive udtaget fra konsum, da man ikke kan bevise om den har været behandlet tidligere.


Mvh. Charlotte

 

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

 

Dressurtalenter Sælges:

1
0
Svar på denne tråd
 
 godt med sådan en lov
Forfatter: 
Dato:  27-08-2013 14:35

jeg vil ikke selv købe en hest uden pas og chip, mange kender ikke den lov eller syntes det for dyrt eller bøvlet.En af mine rideveninder og hendes kæreste har købt en lille ejendom pr 1 okt, og der går 15 shetlandsponyer , en hingst og nogle hopper kan blive til mange over nogle år, ejerne(ældre mennesker ) prøvede og overdrage de fleste af shetlandsponyerne til de unge ejere, ponyerne kunne sælges hen over vinteren med lidt fortjeneste troede de gamle, og jeg rådede de unge mennesker til og kontakte Givskud Zoo, så ponyene kunne komme på venteliste som løvefoder, der er kun udgifter med og få chip og pas på de små og foræree dem væk eller få dem aflivet ved dyrlæge og afhentet af DAKA.

Heldigvis kom ejendomsmægleren indover, at det er de gl ejers pligt og få fjerner ponyerne inden d. 1 okt. Vi ved så ikke , hvor de er kommer hen , men væk er de.

Om nogle år er der sandsynligvis ikke så mange heste/ponyer i Dk uden chip og pas, men der vil altid være nogen.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider