Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

økonomi/køb af hus
Forfatter: 
Dato:  29-01-2013 21:31

Jeg vil meget gerne købe et hus, og har sparret 22o.oookr op. Jeg skylder ingenting, og har et helt alm forbrug bil osv. Jeg er billig i drift;) og har næsten ingen udgifter. løn på knap 30.000kr om mdr.

Af udgifter ud over de alm. som banken regner med, har jeg hesten, som koster mig 2000kr om mdr. derudover tlf og internet for 250kr.

Det der undre mig nu er, at jeg må købe for 700.000kr. Jeg kender så en anden, som må købe ejerlejlighed for 1.100.000kr (har ikke hest)med en udbetaling på 100.000kr og en løn på 26.000kr Vi har ca samme udgifter.

Er det overordnet ok, eller har nogle af I andre haft råd til hest/ hus som singler med en udbetaling af den kaliber?

0
0
Svar på denne tråd

når du skal
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 09:29

købe hus er det ikke godt at have en hest..

Jeg har også været i banken for at høre hvad jeg kunne låne til ejendom.. og hold da op alle de tal som banken kunne putte på hestene.. tsk tsk..

Men jeg fik af vide for hver 1000kr du kan finde i måneden kan du låne ca. 200.000 kr ekstra.. så det passer jo meget godt.. med de 2000kr du bruger på hesten.. så hvis du "sælger" den bør du også kunne låne 1.100.000 kr..

Nu med hjemmeside: www.farving.dk/lene den er stadig under opbygning og vil løbende blive udvidet og opdateret.

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmm.
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 19:06

Jeg synes det er lidt sært du ikke må købe for mere, specielt med sådan en opsparing. Nu kan jeg ikke huske hvor jeg har læst det, men er det ikke noget med at man som tommelfingerregel kan finde ud af hvad man bør kunne købe for hvis man tager årsindkomst x 2, eller også er det 2,5 og smider evt. opsparing oven i?

Du kan også prøve at lege lidt med de forskellige boligkøbsberegnere der findes på nettet.

www.rd.dk/da-dk/privat/Beregnere/ Pages/boligkoebsberegner.aspx

Har du i øvrigt børn? Når man har børn skal man have højere rådighedsbeløb. Og har du generelt et højt forbrug eller spare du. Hvordan er din økonomiske historik? Og har du prøvet andre banker?

0
0
Svar på denne tråd

Fdjenndn
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 21:42

Prøv en anden bank. Jeg var vildt frustreret med min bankrådgiver i Nordea, som dybest set ikke mente, at jeg overhovedet havde råd til at købe en lejlighed. Så gik jeg til BG Bank (ja, det er så nogen år siden) og bim bam busse, kunne det godt lade sig gøre.

Så ud og shoppe ny bank, med sådan en flot opsparing, nul gæld, en pæn løn og et boligmarked i bund, er det da selvfølgelig NU, du skal slå til. God fornøjelse:)

0
0
Svar på denne tråd

nsfnsækaf
Forfatter: 
Dato:  30-01-2013 23:47

Jeg tror, det måske er din bil og hest, der er problemet.

Jeg er også single, "billig i drift" og har heller ingen gæld. Min løn er så lidt mindre end din, men ikke meget, og jeg har ingen særlige udgifter og hverken bil eller hest. Jeg vil kunne lægge en udbetaling på hele 650.000 kr., og vil kunne købe for 1.200.000 kr.

En bil ville jeg rigtig gerne have, da drømmen er at bo på landet, men regner man en bil med, så mener banken, jeg slet ikke har råd til at købe hus! Faktisk vil jeg ikke engang have råd til et hus til de 650.000 kr., jeg har i udbetaling! Eller selvfølgelig vil jeg have råd til at købe huset, men jeg vil ikke kunne betale de månedlige udgifter, hvis man regner en bil med. Jeg ved ikke lige, hvorfor de mener, en bil er SÅ dyr i drift....???

Min erfaring er desuden, at bankerne ser MEGET på, at man er single. Der er jo kun én til at betale udgifterne og lånet, og bliver man pludselig arbejdsløs, så er man (og banken!) jo på den. Så på en måde kan jeg godt forstå, de er lidt forsigtige, og jeg synes egentlig også, det er fornuftigt nok, men det gør det ikke mindre irriterende! Og da især nu, hvor man jo ville kunne gøre en god handel, hvis man købte hus, OG hvor renten jo er helt i bund.

0
0
Svar på denne tråd

Bolighendel
Forfatter: 
Dato:  31-01-2013 11:29

Jeg tror også at banken ser på at huset er man jo "ene" om dvs. vedligholdelse af tag, div. rep. på bygning mv. som man selv skal vedligeholde og bruge penge på kontra en lejlighed hvor de fleste reperationer/vedligeholdelse ligger i ejerforeningen. Ejendomsskatter er jo også billigere på lejligheder end på huse

Held og lykke med boligjagten.

0
0
Svar på denne tråd

Robusthed
Forfatter: 
Dato:  03-02-2013 11:15

Det bankerne kigger på er hvor robust din økonomi er efter huskøbet.

Der er rigtig mange ting som kan være ekstra udgifter som husejer.

Tag, el, vand osv.

Du skal have råd til at få lavet de ting som går i stykker, også bil og hest.

Derfor kigges der meget på rådighedsbeløb.

Som single er man noget mere udsat ved sygdom eller arbejdsløshed.

Eks.: TS er alene og mister sit job af den ene eller anden grund.

Så står TS tilbage med måske 10.000,- om måneden.

Altså 30% af normal indkomsten.

Hvis TS havde en samlever der tjente det samme ville de til sammen stå tilbage med 40.000 altså 60% af normanl indkomsten.

Derfor er det svært for singler at købe alene.

Med venlig hilsen

Johan

Videre uddannelse og kommision

af dressurheste tilbydes

http://jsdressage.mono.net

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider