Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Handelstvist hest med kissing spine
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 07:00

Jeg vil høre om der er nogen her der sidder inde med erfaring omkring tvist i hestehandler, som omhandler kissing spine?

Jeg købte for knap 2 mdr siden en dejlig og temmelig dyr hest, som havde lidt tætsiddende torntappe, men det blev af dyrlægen i handelsundersøgelsen vurderet absolut uden betydning.- Det er der så mange heste der har, sagde han, uden det betyder noget som helst.

Så snart jeg får hesten hjem er det dog tydeligt at den ikke har det ok når vi rider på den. Den bliver ængstelig når man skal op, og vil helst løbe væk hvis den kan få lov - både i skridt trav og galop.

Jeg får nu hesten undersøgt igen - mere grundigt med fokus på ryggen. Det viser sig at den har meget store rygsmerter, manglende rygmuskulatur og at to af dens torntappe desuden defineres som kissing spine, da de sidder tættere end hvad jeg umiddelbart fik at vide ved handelsundersøgelsen.

Hesten beordres fuldstændigt pause fra ridningen 2-4 mdr med genoptræning i longe og vandtræning. Derefter kan den måske/måske ikke bruges som ridehest.

Jeg står nu og overvejer en retssag, da sælger mener at have retten på sin side i denne sag. (Sælger er prof. og jeg er civil)

Inden jeg kaster mig ud i dyre advokatomkostninger, ville det være godt at høre om der her på HG er nogen der har erfaring med lignende sager, og i så fald, hvordan de endte.

Tak for hjælpen!

0
0
Svar på denne tråd

Udfra din beskrivelse...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 09:57

...lyder som en sag mellem dig og dyrlægen, eller rettere hans ansvarforsikring.

Hvis dyrlægen har sagt at det var uden betydning, har både dig og sælger jo været i god tro, også selv om sælger er erhversdrivende.

Når det efterfølgende viser sig dyrlægens vurdering (sandsynligvis) er forkert, har han begået en ansvarspådragende fejl.

Jeg ville kontakte dyrlægen asap og forlægge ham dit problem. Er han afvisende er det ham advokaten skal i gang med og ikke sælger.

Jeg har (heldigvis) ikke erfaring med dyrlægeansvar, udover at jeg har set med fra sidelinien et par gange og det er heldigvis blevet meget lettere at stille dyrlæger til ansvar, når de begår fejl.

Held og lykke .

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 17:18

Det lyder som om, at du muligvis har en sag imod den dyrlgæe, der har foretaget din handelsundersøgelse.

Mvh

Tina

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os............

www.linnerup-skovgaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 19:13

Det er meget forskelligt hvordan dyrlæger vurderer Kissing Spine.

Købte selv en vallak som efter 5 mdr slet ik var til og ride..

Højgård havde foretaget handelsundersøgelsen uden nogle anmærkninger på ryggen..

Fik ham efterfølgende undersøgt med røngten og det hele af to andre dyrlæger og begge sagde at han havde Kissing Spine i den værste grad..

Sendte billeder til både Ansager og til Højgård som havde foretaget handelsundersøgelsen for sælger og fik afvide at det ik ville ha nogen betydning på en klinisk rask hest...

Så derfor tror jeg ik du kan gøre noget, da det blir vurderet meget forskelligt..

Men hvis det kun er tætsiddende torntappe ville jeg prøve og gå igang med et genoptrænings program i samarbejde med dyrlæge..

Det hjalp min gamle hoppe da hun fik konstateret tætsiddende torntappe og hun kom til og fungere fuldstændig normalt igen..

Så nogen gange kan det altså lykkes...

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 19:45

Da sælger er proffesionel og du er privat, burde du alene af den grund have en rigtig god sag - især da det er opdaget inden for det første ½ år :) jeg ville forhøre mig hos advokaten, men umiddelbart vil jeg bestemt mene at retten nok er på din side. Derfor vil min vurdering være at sælger skal tage hesten tilbage, og at sælger derefter muligvis har en sag mod dyrlægen.
Man kan også hvis sagen bliver til noget, argumentere for at sælger burde have kendt hestens reaktioner under rytter og knyttet dette sammen med de tætsiddende torntapper - derfor er sælger ikke i helt god tro.
kravene til argumentationen fra din side er som sagt noget mindre da sælger er erhvervsdrivende.

Life is about trusting your feelings and taking chances, losing and finding happiness, appreciating the memories, learning from the past, and realizing people change.

0
0
Svar på denne tråd

Købers dyrlæge?
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 20:14

Jeg går da udfra at det er købers dyrlæge der har foretaget handelsundersøgelsen, ergo er det køber der har en sag med dyrlægen. Det er netop en af årsagerne til at man som sælger IKKE må tilbyde at betale handelsundersøgerlsen hvis hesten skulle blive kasseret.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Handelstvist hest med kissing spine
Forfatter: 
Dato:  18-08-2012 23:42

Det er faktisk sælgers dyrlæge som har foretaget undersøgelsen.

Hesten stod på Fyn og sælger brugte bl.a. Højgård som dyrlæge. Da det er dem med det bedste renome på Fyn, og min egen dyrlæge er på Sjælland, valgte jeg Højgård.

Vi lavede faktisk den aftale at jeg betlate hvis hesten gik igennem, men at sælger betalte hvis den ikke gjorde.... Hvilken betydning har det for sagen?

0
0
Svar på denne tråd

Ikke meget at komme efter..
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 00:45

Du fik heste handelsundersøgt og du blev i den forbindelse gjort opmærksom på de tæt sidende torntappe... det er altså ikke en fejl/mangel der var skjult på handelstidspunktet, men derimod noget du kendte til. derfor kan du ikke reklamere over dette.

Hvis du kan dokumenterer at dyrlægen har givet dig forkerte eller vildledende oplysninger så har du mulighed for at få erstatning fra dyrlægen. Du kan kontakte dyrlæge ankenævnet

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 08:43

Ja jeg vidste at hesten havde tætsiddende torntappe. Men uden betydning for dens brug. At den tillige har så ondt i ryggen at den ikke må rides det næste lange stykke tid, fik jeg ingen info om. Jeg købte altså en syg hest og ikke en rask.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 08:57

Igen en hest som er gået igennem handelsundersøgelsen hvor dyrlægen på Højgård vurderer at dens Kissing Spine er uden betydning..

Ja min vallak gik også igennem uden det åbentbart havde nogen betydning..

Bare mærkligt han ik var til og ride og andre dyrlæger vurderede det til og være meget alvorligt..

Så de dyrlæger derovre er af en lidt anden mening..

Men vil bare sige til dig at hvis det kommer så langt til at du starter en handelssag så må du for guds skyld be din advokat om at når i skal i retten så skal det være en dommer som har med heste sager og gøre..

Den dommer jeg havde i min sag, ja hun vidste sgu ik engang hvad et par klokker var, tror faktisk kun hun var klar over at en hest havde 4 ben og det kan man ik bruge til noget....

Hilsen Karina

*Asterix*

8/4 1999 - 23/7 2009

Den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 15:22

Du har returret på din hest du har købt for to måneder siden.

Den hest har haft for lang tid siden.

Derfor skal man altid få taget billeder af den inden man køber en hest.

Alexandra

0
0
Svar på denne tråd

Der har aldrig været returret...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2012 19:25

...på heste. Mange tror fejlagtigt dette, men det er helt ved siden af - og heldigvis for det. Skal der være returret på en hest, skal det være aftalt særskilt i købsaftalen, omend der næppe findes en sælger der vil tilbyde dette.

Det er derimod muligt at få ophævet et køb, hvis nogle betingelser er opfyldte, men ophævelse af et køb og returret er bestemt ikke det samme .

Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

0
0
Svar på denne tråd

returret
Forfatter: 
Dato:  20-08-2012 19:12

eksisterer slet ikke ... så det var noget af en forkert udmelding at komme med.

Hestens fejl er blevet oplyst !

Højgaard har godkendt en hest - som nok ikke burde godkendes og køber har valgt at brugte sælgers dyrlæge .

Køber står ret dårligt - idet der er brugt sælgers dyrlæge frem for egen dyrlæge - noget mange advokater slår hårdt på i hestesager , da køber har undersøgelsespligt , og det skal være købers eller uvildig dyrlæge og ikke en dyrlæge som har kendskab til hesten eller ejeren i forvejen .

Jeg kan ikke se sælger skal tage hesten tilbage pga en dyrlægefejl ? Sælger ( proff eller ej ) har hverken skjult fejl eller handlet i ondt tro .

Dyrlægen er fejl på den ... med mindre de kan bevise at der ligger andet til grunde for hestens rygsmerter ( såsom ridning / dårlig tilpasset udstyr eller lignende )

Held og lykke ... det er træls for dig og din hest.

www.rawasport.dk

lækre sportsponyer sælges fra 0-6 år

udd. hestemassør

NU MED SPH 208 RAWA´S MOJITO

0
0
Svar på denne tråd

Nu kender vi jo ikke sagen
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 06:10

Men kissing spines og tætsiddende torntappe er noget man ser på ca 60% af ridehestene. Uden at det for så vidt betyder noget. Men ændret ridestil eller en ny sadel kan sagtens gøre at en kissing spine der ellers ikke har betydet det fjerneste pludselig giver store problemer.

Såfremt hesten var i fuld ridning da du købte den og dette uden problemer og den ikke var øm i ryggen på det tidspunkt. Så mener jeg jo at første dyrlæge har ret i at det på undersøgelsestidspunktet var uden betydning at de fandt noget i ryggen på den. Du er jo blevet oplyst om det.

Så har du taget hesten hjem og redet på en anden måde i en anden sadel og nu er der problemer.

Det er slet ikke utænkeligt at gamle ejer vil kunne få hesten til at fungere igen med ro og træning.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

hest med rygproblem
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 16:10

Som sagt har vi redet hesten 3 dage. 3 dages ridning giver IKKE massive rygproblemer, sådan som den har. Dyrlæge 2 har konkluderet svære rygsmerter og der er tale om en hest der ikke må rides på overhovedet i 3-4 mdr og måske aldrig kommer til at fungere.

Ja, jeg var vidende om de tætte torntappe, men med udsagnet om at det aldrig ville komme til at genere den. Jeg er helt sikker på den har haft problemerne længe.Det viser den manglende muskulatur i ryggen tydeligt, samt de voldsomme smerter som ikke bare kommer på 3 dages ridning.

0
0
Svar på denne tråd

blodprøve?
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 16:22

når jeg har handelet dyre heste, tog dyrlægen en blodprøve at hesten ved undersøgelsen og den blev gemt i 2 måneder, så man kunne teste om hesten evt har fået smertestillende på handelstidspunktet....

0
0
Svar på denne tråd

mmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  21-08-2012 18:53

Svær og træls sag - desværre.

Jeg ville starte med at kontakte dyrlæge 2, høre om hans vurdering af hesten er noget han vil skrive ned skriftligt og om de evt. vil støtte op om deres vurdering af hesten hvis det kommer til en retsag.

Sørg for du har modtaget det på skrift inden du sætter mere i værk.

Fordi, min veninde har stået i lidt det samme, dyrt indkøbt hest, handelsundesøgt med røntgen på hospital uden bemærkninger, halt efter 14 dage og i øvrigt frem til den blev aflivet 1½ år efter.

Hun kørte så hesten til et andet hospital end dem der havde handels godkendt den - de mente klart diagnosen fremgik af de oprindelige billeder og at dyrehospital 1 ´´måtte have overset fejlen´´ og at hesten ingen fremtid havde som ridehest - dog skulle langvarig boksro og genoptræning for hånd prøves inden man kunne få forsikringen ud på hesten.

Min veninde ville naturligvis returnere hesten til sælger i stedet, hun havde på det tidspunkt ingen gang haft den i 3 måneder

Og her kommer det ´´sjove´´ dyrehospital 2 viste sig at have det hele i munden når det kom til stykket, da først min veninde bad om det de havde sagt om hesten og at billederne taget af hospital 1 viste ´´fejlen´´ trods de havde godkendt hesten på skrift og nævnt ordet retsag - så bakkede de lige så stille og roligt ud af det hele og ville intet ned skrive.

man kunne godt få den tanke at det med at rakke ned på hinandens arbejde og diagnoser mundtlig, det er de gode til altså bag om ryggen på hinanden men når de skal udlevere beviser på ´´kollegaers fejl ´´ så beskytter de hinanden.

Dette er bare min holdning til den sag min veninde var igennem og jeg håber inderligt den holdning er forkert.

Uden skriftlige beviser havde min veninde ingen sag mod sælger, så det er super vigtigt du starter med at få det.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke sælger
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 08:51
jeg mener også det er dyrlægen.
Var hesten i fuld ridning, og prøvered du den inden køb?

Vh Louise

Føl termin april 2013 e. Johnson/Royal Blend/Don Schufro sælges

Lækker 4 års hannoveraner sælges
0
0
Svar på denne tråd

Hvis det er så grælt
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 10:13

hvordan har du så været i stand til at prøveride hesten før køb? og var der slet ikke nogen klinisk ømhed at spore ved dyrlæge undersøgelsen?

Muligheden for at den har været smertestillet er der naturligvis, derfor tager de fleste lidt større dyrlæger blodprøver der kan undersøges for smertestillende ved problemer efter handelsundersøgelsen.

Jeg har haft en enkelt lidt tilsvarende sag ret tæt på. Hest lånes ud, er i løbet af 7 dage uridelig. Bliver sendt i røntgen og får konstateret KS. Den havde inden udlån gået La2 dressur. Hest kommer hjem efter at have haft fri i 14 dage. Er ikke længere øm for tryk i ryggen. Vi sadler med dens almindelige sadel og hesten kan rides normalt allerede på dag 2.

Her tog det altså ikke længere tid end en uge i en dårlig sadel at smadre hesten. Dermed ikke sagt at det er det der er sket i Jeres sag. Det er bare svært for mig at forstå hvordan du har prøveredet den hvis den har så ondt som du skriver. Medmindre den har været på smertestillende og det er en ret grov beskyldning at komme med uden at have beviser herfor.

Med venstre hånd
Line

http://linebergmann.dk/

Islænder søger part i Helsinge. Sød og nem, redet i både dressur, spring og skoven. Har gået T1 med placering. Skriv for nærmere info

0
0
Svar på denne tråd

hest med rygproblem
Forfatter: 
Dato:  22-08-2012 23:18

Jeg beskylder ikke nogen for noget...!

Hesten har ondt i ryggen, det er der ingen tvivl om. Det har jeg en lang udredning fra dyrlægen som beviser. Desuden er hesten ikke rengående når den går venstre volte hvis man rider forkert diagonal. Den er ligeledes halt i longen på venstre volte, når den strækker sig frem og ned (hvilket den helst ikke gør).

Da jeg så den hos sælger var hesten også spændt. Men jeg fik forklaring om at det skyldes den var meget tændt og varm. Jeg har stor erfaring med varme heste og så det ikke som et problem. Jeg satte min lid til at hvis den fejlede noget, ville dyrlægen finde det selvfølgelig.

Da han intet fandt, købte jeg hesten og allerede første dag (vi bad ikke hesten om noget andet end at skridte for en løs tøjle) var det tydeligt den havde store smerter og ubehag ved at få rytter på ryggen.

Dyrlægen kunne desuden konstatere at de smerter hesten har, har den haft over en længere periode, hvilket bl.a. kan ses ved manglende muskulatur i rygregionen. Som sagt er smerten så stor at hesten bliver halt når den rides på forkert diagonal. (Hvilket jeg selvfølgelig ikke afprøvede da jeg så på den). Den må ikke rides de næste 3-4 mdr men skal genoptrænes langsomt og bliver som sagt måske aldrig ridehest

0
0
Svar på denne tråd

tror desværre
Forfatter: 
Dato:  24-08-2012 19:19

heller ikke du har så meget at komme efter da du er blever oplyst om torntappene, at dyrlægen har lavet et fejlskøn må blive en sag mellem dig og dyrlægen, Det er altid svært med sager mod dyrlæger da mange af dem dækker over hinanden og helst ikke vil sige noget om nogen. Står også i en sag pt. mod en dyrlæges forsikring det har taget snart to år og der er stadig ingen afklaring på sagen.

Problemet er at netop torntappes tæthed afhænger enormt meget af hvem der sidder på ryggen af hesten og har de tendes til KS kan få dages forkert arbejde give gevadige udslag.

Nu skriver du at den var muskelfattig over ryggen det må du have kunnet se ved afprøvningen?? og det har du vel vendt med din egen dyrlæge og bedt Højgård være særlig opmærksom på ved undersøgelsen. Muskelfattig ryg er jo desværre tit et symptom på at der er noget som ikke spiller helt godt især på en hest som er i fuld arbejde.

Det hjælper dig ikke meget, men sørg altid for at få din egen dyrlæge til at godkende billederne inden handlen går igennem så du har en second oppinion fra en dyrlæge som kender dig godt og ved hvad dine stærke og svage sider som rytter er, det er en kæmpe hjælp, og jeg gør det altid men også først efter jeg har betalt mine lærepenge for at være for autoritetstro og stole på div. dyrlæger. find en du stoler på og få altid gennemset billederne en ekstra gang.

Men vil du vide om du har en sag så ring til Pernille Skinnerup hun kan svare dig på det over telefonen og er kniv skarp. men det er ikke noget som lige bliver overstået på 3 mdr når det er mod en dyrlæge min sag har som sagt kørt i snart 2 år, tror aldrig jeg gør det igen, det er bare ikke sjovt at se på en halt hest så lang tid.

Gitte

GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.

0
0
Svar på denne tråd

advokat
Forfatter: 
Dato:  24-08-2012 21:12

Jeg har haft kontakt med Skinnerup, og min sag er god. Jeg ville bare gerne høre fra andre som har været igennem det samme.

0
0
Svar på denne tråd

og grise kan flyve...
Forfatter: 
Dato:  24-08-2012 23:28

Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning

0
0
Svar på denne tråd

Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 10:01

Tja, mht til Højgård og hvad de godkender, kan jeg bare sige, de kasserede en jeg havde med til Handelsundersøgelse, pga af bevægelsesmønsteret på hesten i den kliniske, mente dyrlægen vi skulle tage billeder af ryggen, og ganske rigtig hvor han havde peget, havde hesten Kissing spine.

Tilgengæld har de godkendt(samme Dyrlæge/r) en anden til mig, den var de ikke bekymret for, pga dens bevægelsesmønster, og den fungerer super fint.

Den var da også tynd og muskelfattig, men var ikke redet så meget, så ret logisk.

Jeg har fundet ud af den er ekstrem følsom med sadlen, den reagerer med det samme, hvis den enten trykker på skulderen eller ligger lidt i ryggen, så har din hest gået med en sadel i længere tid som generer den, kan det sagtens give øm ryg.

Og tror helt ærlig ikke på Højgård har sagt kissing spine ikke har nogen betydning for hestens brug, det står nok også i dine papirer, at det kan få betydning for hestens brug.

Håber du får hesten til at fungere.

MVH Helle

0
0
Svar på denne tråd

hest med rygproblem
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 15:12

Du tror ikke på at Højgård har sagt sådan?.... jamen det har de - ellers havde jeg jo aldrig købt den???? Og ja det står i mine papirer: Det får ingen betydning. Hesten er nu efterfølgende kassereret af flere dyrlæger og kiropraktor og fysioterapeut, som ikke vil behandle den, da den har for stærke smerter. Jeg har ikke kunnet ride den de sidste 3 mdr, kun longet ham lang og dyb og intet er blevet bedre.

0
0
Svar på denne tråd

Kissing spine
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 15:26

Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken af dyrlægerne du har brugt.

Men de to som tjekkede min, sagde de ikke var bekymret for den, og der er mange-også grand prix heste som ser værre ud på røntgen.

I papirerne står også det KAN have betydning, ham som skrev det, sagde nemlig, selvfølgelig ville de aldrig kunne garantere det, så her var egentlig stor forskel på en god dialog og hvad de skrev.

Igen blev den kliniske undersøgelse og røntgen sammenholdt.

Men kan godt forstå hvis du føler dig snydt, og det er rigtig surt.

Jeg har også fået godkendt en hest engang- ikke af Højgård, den skulle ikke engang have været godkendt som foldbums, så ja dyrlæger kan lave fejl og overse ting- desværre

Det er ikke for at hverken gøre Højgård eller andre dyrlæger værre eller bedre jeg skriver dette, det undrer mig bare, hvis en dyrlæge har skrevet i papirene at KS ikke har/vil få betydning.

Håber du får en ordentlig løsning på det.

0
0
Svar på denne tråd

1234567890
Forfatter: 
Dato:  17-09-2012 21:39

helle ?lupin?: Tætsiddende tårntappe og kissing spine er ikke det samme. Tætsiddende tårntappe KAN give kissing spine. Dyrlægen fra højgård har IKKE skrevet at hesten havde kissing spine, MEN tætsiddende tårntappe som IKKE ville få betydning for brugen af hesten. Det er en anden dyrlæge der har konstateret kissing spine.

Synes du skal læse tråden igen

*Skovbakkens Avalon, Dina & Kailey*

R.I.P Dear Tana C. <3

0
0
Svar på denne tråd

lidt nyt om kissing spine sager
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 09:37
Den seneste dom vedr kissing spine siger, at det ikke kan føres tilbage til sælger. Det vil formentlig danne præcedens for kommende sager, så alene af den grund bør du overveje sagen grundigt. Det, der ligger til grund herfor, er, at man nu er nået frem til, at det mere handler om, hvordan hesten bliver redet - i og med langt de fleste heste fungerer fint med kissing spine. Forsikringsselskaberne har taget dette nye syn på kissing spine til efterretning, således at hvis du vil forsikre en hest med dette, så tager de mellem seks og tolv måneders forbehold for kissing spine indtil det kan påvises, at hesten fungerer fint med kissing spine og den pågældende rytter. Forsikringen kan ikke overtages af en eventuel køber - en køber og dermed ny rytter vil få et nyt forbehold på seks-tolv måneder, til at det kan påvises at denne rytter også kan ride hesten uden problemer. Jeg tør ikke sige om det gælder alle forsikringsselskaber men dansk hesteforsiring og first horse gør sådan, så det er nok et spørgsmål om tid før det gælder generelt.

På sin vis er det godt nok, da der har været rigtig mange ærgelige sager hvor velfungerende heste med kissing spine er blevet kasseret eller sendt retur til sælger, men hvor køber måske ikke har kunnet få opfyldt sine ønsker og ambitioner med heaten. Der har man kunnet påberåbe sig kissing spine og så har sagen været ret ligetil at køre igennem som retursag. Men det er klart, at for de heste, hvor kissing spine faktisk har betydning, der skal der selvfølgelig stadig være en mulighed for at kunne ophæve købet. Men med den nuværende nye retspraksis, skal man nok forvente, at man skal være skarp på beviserne.

Husk altid at bruge din egen dyrlæge i handelssammenhæng...og husk, at uanset om du ar en sag eller ej, så tjener advokaterne penge, så få gerne mindst to advokaters mening.

Held og lykke med det hele.
0
0
Svar på denne tråd

forsikring
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 09:54

Det giver også god mening at det er sådan man forholder sig til det. Problemet i mit tilfælde er blot at jeg slet ikke har nået at ride hesten endnu - kun ganske få dage. Og at de smerter den har i ryggen med 100% sikkerhed kan tilbagedateres til før købet. ( nu efter 3 mdr uden rytter må den stadig ikke rides pga smerter). Jeg har netop forsøgt at forsikre hesten i Dansk Hesteforsikring men de ville kun tage den med forbehold for ryggen - og det var ikke et forbehold der kunne ophæves igen.

Jeg har redet og tilredet et hav af heste og lever delvist af det. Jeg har aldrig haft rideproblemer - selv ikke med de vanskelige af slagsen. Så hvis ikke han havde så forbandet ondt, var jeg ikke i tvivl om at ridningen ville fungere.

0
0
Svar på denne tråd

Æhhhhh
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 11:41

Nu er jeg bare nysgerrig, så undlad bare at svare hvis du synes jeg er for nysgerrig.

Men hvad vil du have ud af, at forsikre en uridelig hest ? Og det må da i den grad forventes at forsikringsselskabet vil tage forbehold for ryggen, da du jo har dyrlæger der siger, at den har KS og ikke kan rides.

Er forsikringen for at have den dækket mod alt muligt andet i den periode i kører retssag ?

Havde du fået taget blodprøver af den i forbindelse med handelsundersøgelsen ? Og hvordan var den da du prøvered den ?

Min veninde har nemlig en hest med KS, og det er SÅ tydeligt at den er småtgående, stiver sig, og når rytteren kommer på, ja så rejser den sig eller går total kadanceret for at undgå at gå frem og svinge over ryggen.

Held og lykke med retssagen.

Mvh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

forsikring
Forfatter: 
Dato:  18-09-2012 12:27

Da jeg sendte papirer ind for at oprette forsikring, var det jo efter den første handelsundersøgelse hvor jeg troede jeg havde købt en velfungerende hest. Da jeg sidenhen fik svar fra forsikringen at de ikke forsikrede ryggen, og jeg så selv opdagede at hesten havde store problemer, så jeg ingen grund til at forsikre den, når ryggen ikke kunne dækkes.

Ja, jeg prøvered hesten kort. Jeg var nemlig på tidspunktet temmelig gravid og kunne derfor kun ride meget lidt. Jeg kunne godt se hesten var spændt under fremvisningen også, men fremviseren fortalte mig at den var meget tændt og der var en del "blod" i den. Det tog jeg for gode varer, og da jeg som sagt har en stor erfaring at trække på så jeg det ikke som et problem. Den var dog ikke helt så nervøs og spændt til fremvisningen som den var da den kom hjem til mig og blev prøveredet efterfølgende.

Sidenhen - nu hvor jeg kender hesten ved jeg at den er ekstremt medgørlig og meget meget nem at arbejde med. Nervøsiteten eller det at den var "tændt" skyldtes alene smerter.

Under dyrlægetjekket blev taget blodprøve af hesten. Men sælger fortalte mig at den dagen før var blevet bedøvet med plegicil pga transport. Så dvs at den blodprøve ikke rigtigt kan bruges til noget...

0
0
Svar på denne tråd

seeger1
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 21:50

seeger1 vil du sende et link til den pågældende dom?

Håber trådstarter vil opdaterer løbende som sagen udvikler sig

Medlem af "SMUG-KIGGER KLUBBEN"
0
0
Svar på denne tråd

udvikling af sag
Forfatter: 
Dato:  19-09-2012 22:25

Opdatering:

Jeg har ikke anlagt sag (endnu) alene af den årsag at jeg er på barsel og ikke har øknomien til det - især ikke hvis sagen tabes.

Jeg har efterfølgende trænet hesten i longe i 3 mdr, dog uden synlig effekt. Den er derefter undersøgt af fysioterapeut, som ikke var positiv for hestens fremtidige udsigter som ridehest. I næste uge kører jeg den igen til dyrlægen for at finde ud af hvad jeg skal stille op.

0
0
Svar på denne tråd

overksirft
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 09:33

den blodprøve kan meget vel blive din redning: hvis sælger har haft hesten bedøvet i en grad så man har kunne forvente, at den kan have været påvirket under handelsundersøgelsen og afprøvningen, ja så har sælger handlet i ond tro.

Der burde være blevet gjort opmærksom på den bedøvelse, lige nu kan det tolkes som at hesten har været under medicinsk behandlig ved handelsundersøgelsen og så bør den handel ophæves øjeblikkeligt.

0
0
Svar på denne tråd

Tyskland
Forfatter: 
Dato:  20-09-2012 14:17

jeg har haft stor succes med at sende en hest til Dr jahn i Nordtyskland. den havde mild grad kissingspine bag saddlen, men jeg havde brugt mange penge på den på kiropraktor osv .

hesten blev genoptrænet , longeret dyb og senere redet dyb.

Gik hen og kunne bruges i dressur igen,, så der er håb !!!!

Helle

0
0
Svar på denne tråd

Din sag er god
Forfatter: 
Dato:  13-10-2012 20:15

Hej.

Jeg har erfaring med de her sager.

Du kan faktisk selv vælge om du går efter dyrlæge eller sælger, men det er din bevisbyrde. Dvs. overfor dyrlæge skal du bevise, at han har gjort en fejl (det kan være svært - en anden dyrlæge skal jo vurdere om det var ok at ramme lidt ved siden af der), og overfor sælger skal du bare bevise, at problemet var der ved overtagelsen, og indenfor det første halve år, er der en formodning for, at det var den.

Du behøver ikke den store økonomi i det. Hvis hesten har kostet under 50.000 kr kan du selv anlægge sagen, og retten skal vejlede dig igennem. Du kan finde stævning på domstol.dk under Sådan Gør Du.

Det er lidt værre hvis den er over 50.000. Men har du ikke en forsikring hvorunder du har en retshjælpsdækning ?

Du er velkommen til at kontakte mig for yderligere.

0
0
Svar på denne tråd

Ikke sælger
Forfatter: 
Dato:  14-10-2012 08:22

Jeg vil absolut mene at sælger har sin ryg fri, idet der er lavet handelsundersøgelse inklusiv røntgen og det der nu er problemet også er beskrevet i papirerne. Så enten er det købers eget problem og hvis køber ikke mener det så er det dyrlægens fejlskøn der skal gås efter.

Vi havde selv en salgshest i handelsundersøgelse/-røntgen sidste år, som havde KS i lænden. Der var dyrlægens kommentar at hvis han godkendte hesten, så var det ham køber kunne komme efter hvis ikke hesten holdt.

Mvh. Charlotte

Avl er som en bustur,
ingen ved hvem der står af ved næste stoppested.

Sælges:

Smuk 1-års hannoveranerhoppeplag

Lille allround-vallak

0
0
Svar på denne tråd

Forbrug.dk
Forfatter: 
Dato:  24-10-2012 15:11

Hvis du har handlet som privat person med en erhvervsdrivende går dit køb under købeloven og du skal kontakte forbrugerrådet, se mere på forbrug.dk.

Jeg har selv været i kontakt med dem i forbindelse med en handelstvist og de kan oplyse dig om, de kan køre sagen mod et minimalt gebyr.

Jeg kan desuden oplyse, om at en retshjælp forsikring (som mange har i deres husstandsforsikring) også kan søges til at dække advokatomkostninger i forbindelse med en handelstvist med heste.

Håber det lykkes for dig.

0
0
Svar på denne tråd

ikke privat person
Forfatter: 
Dato:  30-10-2012 10:15

Du skriver at du lever delvist af at ride . Dette gør at du ikke vil blive betegnet som privat person men professionel og så er sagen en ganske anden.

Mvh.

Bente

Stald Helios

3 års Romanov/Schufro/Fruling hoppe sælges samt helbror på 2.

4 års Dicardo vallak meget ridelig og fornuftig med super galop sælges

0
0
Svar på denne tråd

opdatering
Forfatter: 
Dato:  07-12-2012 06:33

er der noget nyt?

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider