|
|
| Har i styr på konsum? |
|
|
Jeg kom lige ved en tilfældighed til at læse dette: hilleroedhestedyrlaeger.dk/ ?page_id=432 Jeg blev lidt overrasket over det, for det er ikke noget jeg nogensinde har tænkt over at skulle tage stilling til. Er der ret mange som er klar over det med hensyn til det med foderet? Kan bestemt godt se fordelen ved med hensyn til selv at må genbehandle hest ved sygdom uden at skulle have kursus i medicinhåndtering. Har i styr på det?
V.H. Tanja D. Nu med drømmehesten "Højbo's Veranzo/Hubert"
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet nyt under solen |
|
|
Der stod så intet på den side som var nyt for mig. Langt de fleste af mine heste må slagtes, og jeg har som konsekvens deraf taget et medicinhåndteringskursus. Faktisk anbefaler dyrlægerne at man tager kurset selvom ens hest er udtaget fra konsum, for man lærer en masse som man kan have gavn af selvom hesten ikke skal bruges til menneskeføde senere.
Mvh. Charlotte Avl er som en bustur, ingen ved hvem der står af ved næste stoppested. Sælges: Lille allround-vallak
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er ulovlig |
| Forfatter:  |
JLH ♥Wannamus♥ |
| Dato:  |
17-06-2012 18:40 |
|
tror jeg nok  Ingen af mine er undtaget - den yngste bliver det nok i nærmeste fremtid. Mvh Janni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Konsum |
|
|
Jeg valgte for en del år tilbage at udelukke alle mine fra konsum, netop så der ikke er alt det bølv med foderregistrering, medicin m.m.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Min pony er udelukket fra konsum. Jeg vidste at han alligevel ikke skulle slagtes, når den tid kommer - og skulle han blive syg, så skal han altså have det medicin, som han har brug for. At jeg så ikke behøver at tænke på foderregistrering mm., det gør det bare lettere for mig. Men jeg kunne stadig godt finde på at tage et medicinhåndteringskursus. Selvom hesten er udelukket fra konsum, kan man sikkert lære en masse alligevel  Mvh Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet nyt.. |
|
|
Intet nyt på den side jeg ikke vidste. Min er så udelukkende alligevel pga sygdom der krævet medicin der udelukkede hende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps.... |
|
|
To af mine er udelukket fordi de er blevet behandlet med medicin slagtedyr ikke må få. Den tredje er blevet udelukket, fordi han om vinteren er opstaldet ude, og der gider jeg ikke bøvl med opstalder. Samtidig har jeg to stående hjemme, og gider ikke holde styr på evt tilbageholdelsessedler, foder m.m. Har aldrig fået en hest slagtet, så savner ikke muligheden. Mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har |
|
|
også valgt at udelukke alle heste på matriklen både mine egne og opstalders netop for at undgå bøvl med foder, medicinering, logbog etc. har været på kursus men det er efterhånden det mindste af det. Vh Gitte
GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lang tid siden. |
|
|
Alle mine er udelukket for netop at undgå bøvl med foder, medicinering, logbog etc.. -Det er faktisk 5 år siden jeg fik styr på den del (langt før pas var indført). Jeg har hestene opstaldet ude og dette er en af grundende. Mener staldejer hæfter for bøden hvis de har heste stående som ikke er lovligt opført. Syntes dog det er lidt en skam at de går til spilde. Var jeg sej nok, endte de nok som hundefoder, men nu må vi se. Det ender nok med letteste løsning =daka og forhåbentligt først om mange, mange år!
Kilden Mor til Lea 02.05.06 og Maya Isabel 08.12.08
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min er osse |
|
|
taget ud. Mest fordi den kan give en masse bøvl for min bedre halvdel i landbruget hvis ikke der er helt styr på tilbageholdelsessedler. Men osse fordi jeg har hende opstaldet ude, nogen gange. Så er der ikke noget med noget. Det er gjort og det er dejligt at være fri for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jep jep |
|
|
intet nyt der men har også en nørdet dyrlæge der har sat sig 200 % ind i alle regler og rent faktisk også følger dem så hvis man ikke har styr på sagerne så er det noget rod 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxx |
|
|
Mine heste er altid blevet udelukket fra konsum-gider ikke det bøvl med foderindberetning en årligt, og jeg ved de ikke skal slagtes. Lisbet
Boks udlejes- se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dovenskab |
|
|
Ærgerligt at det er dovenskab der skal afgøre om en hest kan slagtes eller ej. Mange skriver "jeg gider ikke alt det bøvl med at holde regnskab med medicin o.lign" Det er synd når man tænker på hvor mange "selvskabsheste " der er i dette land som i princippet kunne slagtes og være bedre tjent med det !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke dovenskab |
|
|
At mine er udelukket fra konsum har intet med dovenskab at gøre, men jeg får HA-støtte og laver jeg en fejl, går det direkte ud over den støtte. Det kan blive en pæn stor bøde for meget lidt. Selv min nabo, som er mælkeprodukcent og har 100 % styr på det, har fravalgt konsum netop pga. den årsag. Det er simpelhin ikke det værd, selvom jeg helt klar går ind for slagtning. Men de må stadig gerne ryge i egen fryser 
- Hilsen Micro - For things to get better, you have to get better. Luksus løsdrift tilbydes til heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| alle vores |
|
|
heste på matriklen er som følge af ovenstående udelukket fra konsum, både egne og opstalderes. Netop for ikke at komme i klemme med foder og medicin logbog, samt at skulle holde øje med hvad en evt. vagtdyrlæge sprøjter med en sen aften ved et akut sygdoms tilfælde. Da dyrlægerne desværre ikke selv har styr på hvad hesten skal udelukkes på eller ej og de risiko vil jeg ikke løbe. Gitte
GB-Dressage APS tilbyder: tilridning, undervisning, komission, opstaldning og salg af dressurheste på alle niveauer. I lækre nye faciliteter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foderindberetning |
|
|
Skal private dvs folk der ikke er reg. landbrug eller får Ha støtte også indberette foderforbrug ? Ejendomme med 2-4 heste er jo ikke blandt dem der får besøg af hverken den nye besætningskontrol (som dyrlægen kigger forbi og udfører på stutterier/hestepensioner ) eller FVST. Jeg fik at vide da jeg tog medicin håndteringskurset at dette kun var gældende for erhversdrivende. (for ca 4 år siden om det er lavet om er mig uvist ) Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeps.... |
|
|
Selv om du kun fx har to heste hjemme, og ikke er registreret som landbrug, så SKAL du registreres og lave medicin- og foderregnskab, hvis du ikke udtager hestene af konsum. heste der ikke er udtaget af konsum betrages primært som slagtedyr, og derfor skal kravene om sporbarhed af hensyn til fx kogalskab, salmonella o.l. Følges. Du kan se det på Fødevarestyrelsen, eller hvis du googler Lov om hestehold. Mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| morgan |
|
|
Medicinregnskab er jeg inforstået med, pas til alle osv- det er foderdelen der blev sagt på det kursus jeg deltog i ikke var nødvendigt for folk der ikke var erhversdrivende dvs stutterier/hestepensioner etc.eller man havde over 4 DE Ingen har styr på de steder der har 1-3 heste gående- det er jo heller ikke disse steder der får besøg for tjek som andre mht hestepas, medicinopbevaring boks str osv. Jeg har nu ikke noget at skjule så de skal være velkomne- for hos mig er reglerne ganske overholdt. Jeg undrede mig bare over kommentaren længere oppe i denne tråd at alle skal indberette foderforbrug for som sagt blev det oplyst på det kursus jeg deltog i at denne regel kun var gældende reg. steder med over 4 DE- men den kan være lavet om. De fleste hestepensioner/rideklubber har jo netop krav om undtagelse fra konsum på alle heste de opstalder netop for at undgå dette bøvl. Jeg har prøvet at google- men google er åbenbart ikke min ven for jeg kan ikke finde det specifikt på skrift hos FVST- link gerne hvis du kan Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Google.... |
|
|
Jeg bruger IPad, så kan ikke linke. Men google fødevarestyrelsen vejledning om foder og fodervirksomheder så dukker en meget lang vejledning op - og jeg kan anbefale side 9 og især side 126, hvor der specifikt nævnes " I denne sammenhæng er "landbrug" et ord som dækker bredt. Et landbrug kan foreksempel udelukkende have 2 heste, og ikke nødvendigvis i andre sammenhænge blive betragtet som et landbrug." Om der så kommer kontrol er en helt anden snak  men det det er jo en del af fødevaresikkerheden, så de skal jo kunne trace evt smittede slagtedyr = Lotte som ikke er udtaget fra konsum. mvh charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Der hvor jeg står skal de være udlukket af konsum da ham vi står hos får EU støtte til hans landbrug.
Nogle mennesker er taktfulde, andre siger sandheden 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| oprindeligt til konsum |
|
|
Jeg synes jo at en hestebøf smager herligt så oprindeligt var alle mine heste konsumheste. Jeg tog medicinhåndteringskursus Jeg registrede mig hos fødevarestyrelsen (man skulle registrer hvilken type landbrug det var når man har dyr til konsum) Jeg sørgede for chip og pas og alt det andet var på plads Jeg har mapper til tilbageholdelses sedler Jeg ryddede op i alle medicinrester på hele ejendommen og lavede særskilt medicinskab til hestene Jeg registrede foder ved at gemme den del af alle sække der oplyser om lot nr og analyser Tråden knækkede for mig af to grunde 1) da det gik op for mig at det er MIT ansvar at tjekke hvorvidt de forhandlere af foder jeg benytter mig af er rigtigt registreret!!! 2) da det viste sig at INGEN hverken producent, forhandler eller fødevarestyrelsen kunne fortælle mig hvilken foderkategori et magnesium eller zink tilskud havde og dermed om udfodringen af dette ville udelukke hesten fra konsum. Så sidste forår blev hele min bande udelukket..... Dette betyder dog ikke at de ikke må ende i min egen fryser 
Mvh Charlotte
Spild ikke tiden paa at ærgre dig over ting du alligevel ikke har magt til at ændre!! La Rochefoucauld
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|