Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Nye regler for trailerkørsel
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 11:21

Hej alle.

Mange snakker om hvor meget og hvordan og hvorledes med kørsel af trailer bag alm. personbil og hvor meget må den trække osv... Men ingen har vist vidst det helt præcis. Men loven er der faktisk og er gældende fra den 1. JULI 2012!!!

Hele loven er her og hedder Bekendtgørelse om kørekort.

www.retsinformation.dk/forms/ R0710.aspx?id=141880
(se under § 9, hvis du som jeg bare har alm. kørekort til bil)

Kort fortalt: Kig på din registreringsattest af bilen og se hvor meget den må trække på krogen (tommelfingerregel: bilens vægt + 50 kg).

Så meget må du smide på krogen, men det skal stadig holde sig under de 3500 kg. i tilladt totalvægt for både bil og trailer

Eksempel: Min bil må ta 1225 (af hvad jeg lige husker) på krogen. Derfor lejer jeg en lille trailer med en tilladt totalvægt på 1100 kg og en lasteevne på 520 kg. Andet må jeg ikke køre med og min bil må ikke trække mere.

Hvis I andre har læst andet, ku jeg godt tænke mig, om I ku finde loven BAG ved det I læser rundt omkring og ikke bare siger, at det står i en artikel eller lign...

LOVSTOF er det eneste RIGTIGE! - for det er dét I vil blive dømt efter, hvis politiet stopper jer :)

Jeg har selv læst et sted at man godt må ta en tung trailer og så bare læsse den med en lille pony (eksempelvis), men kan ikke finde loven, hvor det bunder i. Kan I???

Med venlig hilsen

Sonja Strib

Mangler du opstaldning, undervisning eller andet i Herning området?

Tjek da www.egelyridecenter.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-06-2012 12:05

Tina

www.linnerup-skovgaard.dk

Moelleaaens Golden Spirit, årets hingst i PSA 2012.

Moelleaaens Golden Bahama, kåret med 8 i helhed + 8 for gang

Lionell DVH 571 rådighed fersk, transport eller frostsæd 2012 ...

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  23-08-2012 15:01

Da jeg tog trailerkort her i vinters sagde min kørelærer, som du henviser til i dit første indlæg at:

UDEN trailerkørekort må jeg trække det som står i bilens registreringsattest (ca. bilens vægt +50 kg). Desuden går man her efter den oplyste totalvægt, dvs. at hvis du må køre med lad os bare sige 1200 kg så må du IKKE uden trailerkort køre med en trailer med en totalvægt på mere end 1200 kg.

Hvis du derimod HAR trailerkort skal du selvfølgelig stadig rette dig efter hvad der i reg. attesten står at bilen må trække, men har du fx en bil der må trække 2000 kg, så må du gerne spænde en trailer med Totalvægt på 3000 kg bagefter såfrenmt at du sørger for kun at laste den så den FAKTISKE totalvægt max er 2000 kg.

Lovstof har jeg ikke kigget efter til det sidste eksempel, men det er min kørelærers ord, og det var sådan et vogntog jeg tog trailerkort med, så den er god nok.

Mvh. Maria

0
0
Svar på denne tråd

Nye regler...
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 21:29

Jeg er pt i gang med at tage trailerkort... Fra medio januar 2013 kommer der helt nye regler for trailer kørsel...

De må kunne findes et sted... Men noget med at uanset bilen, må man maks køre med tilladt totalvægt op til 750 kg uden trailerkort...

Alle heste er heste, men ikke alle ryttere er ryttere!

Er den glade låner af Fanfare <3 en bl. af araber, holstener, dv og fuldblod.

0
0
Svar på denne tråd

Trailerkørsel
Forfatter: 
Dato:  26-09-2012 22:01

Jeps, der kommer nye regler pr januer 2013, og de er netop offentliggjort 31. august 2012.

De kan ses i deres helhed her: www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=143073#Not1

Nedenfor uddrag, der berører kørsel med anhænger med en totalvægt på over 750kg (stk 4).

Så farvel og tak til den tåbelige 50kgs regel - og så skal jeg da have en større trailer

§ 12. Kørekort til kategori B (almindelig bil) giver ret til at føre:

1) Personbil indrettet til befordring af højst otte personer foruden føreren og en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

2) Varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, jf. dog § 24, stk. 2.

3) Vogntog bestående af person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på ikke over 750 kg.

4) Vogntog bestående af en person- eller varebil og et påhængskøretøj med en tilladt totalvægt på over 750 kg. Vogntogets samlede tilladte totalvægt må ikke overstige 4.250 kg. Overstiger vogntogets samlede tilladte totalvægt 3.500 kg, må vogntoget kun føres, når en særlig køreuddannelse og praktisk prøve er gennemført i overensstemmelse med § 38, stk. 1 og 5 (B+).

Great minds think alike. Fools seldom differ.

0
0
Svar på denne tråd

trailerkort
Forfatter: 
Dato:  28-09-2012 14:20

Jeg har lige snakket med min kørelærer i dag (Ja jeg er ved at tage trailerkort...)

Spurgte hende fordi jeg virkelig er forvirret over de nye regler.. Det giver INGEN mening i mit hovede at du pludselig må køre med meget mere vægt end før UDEN kørekort :/

Men hun sagde: Under 3500 kg, men OVER 750 kg så SKAL man have trailerkort. Det nye trailerkort gælder så blot op til de der ca 4200 kg.

I mit hovede giver det mere mening.. For synes virkelig ikke det er logisk at du må køre med så meget vægt uden trailerkort.. :/

Alle heste er heste, men ikke alle ryttere er ryttere!

Er den glade låner af Fanfare <3 en bl. af araber, holstener, dv og fuldblod.

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  29-09-2012 21:39

Hejsa

Jeg er helt tabt en vogn undskyld.. Kan ikke lige forstå det..

Kan en af jer værer meget sød at skære det HELT og ALDELES ud i pap for mig ???

Jeg har en personbil med egenvægt på 1375kg

Den må kører med 1500kg totalt på krogen.

Min trailer har en totalvægt på 1400kg

egenvægt 575kg.

Må jeg køre med den UDEN trailerkørekort ????

Håber en af jer kan svare mig..

Hov min hest vejer ca 550kg..

Så vægt på trailer + hest = 1125kg.

Hilsen Bitten

Ejer af Møltrup Odin & Luna

R:I:P Egelund Kaifas

ALT i Hestevogns kørsel udføres

se mere på www.hestevognene.dk

0
0
Svar på denne tråd

Bitten
Forfatter: 
Dato:  30-09-2012 09:38

Som jeg har forstået det skal du bruge den tilladte TOTALvægt på BÅDE bil og trailer.

din bil må trække 1500 kg, trailer total 1400 kg = ok

Men du skal lægge din bils TOTALvægt ( ikke egenvægt ) til de 1400 kg der er trailerens Totalvægt, og de to tal må ikke overstige 3500 kg.

mit eks :

bil = egenvægt 1450 kg ( ligemeget )

tilladte totalvægt = 2050 kg

tilladt træk = 1450 kg

Trailer = egenvægt 650 kg ( ligemeget, må dog kun laste 700 kg )

tilladte totalvægt = 1350 kg

Facit 2050 kg + 1350 kg = 3400 Kg = må køres uden trailerkort

vil tro du når et lignende resultat når du bruger bilens totalvægt

Mvh Gunvor

se mod lyset, så falder skyggerne bag dig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider