Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Ny regl ang. kørsel med hest til januar?
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 13:02

Vil lige høre om nogen af jer HN tøser og gutter ved noget om denne "nye" regl???

- en veninde var så rar at informerer mig om at hun havde hørt at til Januar 2012 skulle det vidst være slut med at køre med et stk. mule og trailer på lille kørekort (3500 kg. reglen), og at det nu skal være lovkrav at alle der der køre med en trailer med vægt på over 750 kg. SKAL have trailerkort!!!!...

nogen der ved noget om dette har noget hold i sig????...

- I så fald syntes jeg godt nok at det er en smule øv....

"Et godt hestemenneske hør når hans hest Taler til ham...

Et stor hestemenneske høre når hans hest hvisker til ham....

- men et dårligt hestemenneske hør ikke engang når hans hest skriger til ham!"

0
0
Svar på denne tråd

Den er vidst..
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 14:50

god nok.. Desværre for jer der ikke har trailer kort..

Krone og Bølge - En selvfølge

Hesteklipning tilbydes i midtjylland - se mere på præsentation

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 17:25

b) kategori B:

biler med en tilladt totalmasse på ikke over 3500 kg, som er konstrueret og fremstillet til befordring af højst otte personer foruden føreren; til biler i denne kategori kan der kobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på ikke over 750 kg.

Med forbehold af typegodkendelsesbestemmelserne for de pågældende køretøjer kan der til biler af denne kategori kobles et påhængskøretøj med en tilladt totalmasse på over 750 kg, dog således at de sammenkoblede køretøjers tilladte totalmasse ikke overstiger 4250 kg. Vejer en sådan enhed mere end 3500 kg, skal medlemsstaterne i overensstemmelse med bestemmelserne i bilag V fastsætte, at enheden kun må føres efter

- en afsluttet uddannelse heri, eller

- en bestået prøve i færdigheder og adfærd.

Medlemsstaterne kan også kræve både uddannelse og bestået prøve i færdigheder og adfærd.

Medlemsstaterne angiver retten til at føre sådanne enheder på kørekortet ved hjælp af den relevante EF-kode.

Aldersgrænsen for kategori B fastsættes til 18 år

c) kategori BE:

- med forbehold af typegodkendelsesbestemmelserne for de pågældende køretøjer enheder af sammenkoblede køretøjer, som består af et trækkende køretøj af kategori B og en påhængs- eller sættevogn, hvor påhængs- eller sættevognens tilladte totalmasse ikke overstiger 3500 kg

- aldersgrænsen for kategori BE fastsættes til 18 år

Læs link

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=133568

Pr. 19. januar 2013 træder der nye regler i kraft om kørsel med anhænger.

I forbindelse med implementeringen af EUs 3. kørekort direktiv, vil der pr. 19. januar 2013, komme nye regler for kørsel med anhænger.

Læs Link

www.sikkertrafik.dk/I%20bil/ Anhaenger/Nye%20regler.aspx

MVH Poul

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-11-2011 17:43

OBS.

Grønt lys til nye kørekort fra 2013

Transport - 14-12-2006 - 12:18

Parlamentet vedtog torsdag nye regler for kørekort

Trailere, campingvogne og campingbiler
Kommissionens forslag var i forbindelse med påhængskøretøjer meget restriktivt: for alle påhængskøretøjer fra 750 kg ville det være påkrævet med et særligt 'anhænger-prøve' (kategori E-kørekort). Da det ikke kunne begrundes i ulykkesstatistikker eller lignende fik Parlamentet sikret, at man med et almindeligt kørekort ville kunne koble et påhængskøretøj over 750 kg på, hvis bil + påhæng sammenlagt ikke kom over 4 250 kg.

Læs Link

MVH Poul
0
0
Svar på denne tråd

dumdidum...
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 07:58

Er udmærket klar over at det samled "vogntog" ikke må overstige 3500 kg. så skal jeg have trailerkort, men det var derfor jeg benyttet mig af den regl med under 3500 kg. (har kun en hest og køre meget begrænset), så syntes det var dejligt med det lille "frirum".

- blev derfor lidt muggen over at høre at de nu havde vedtaget den her nye regl med at alle skal have trailer kort. Hvad gør landmanden så der skal ha´flyttet 10 stk. 360 kg. tyre små 10 km?... det forgår via. traktor og en hæve/sænke kreaturvogn (eller hvad man nu har).

- skal de så også have "trailerkort" ha, ha... latterligt.

Men efter hvad jeg læser på det overstående Paul har skrevet, jammen så er det ikke blevet vedtaget alligvel, og folk mig kan fortsætte med at køre som vi plejer.

- dog kan jeg se at vægten er steget til 4250 i stedet for 3500 kg, hvilke slet ikke giver mening?????....

(eller er det bare mig der ikke er helt skarp?..)

Tak for hjælpen alle sammen!

0
0
Svar på denne tråd

bumbum
Forfatter: 
Dato:  16-11-2011 13:03

^^ Nej vægten er ikke steget. Du må til en hver tid køre med 750 kg.

hvis din bil så vejer 3500 kg, så må du stadig laste den 750 kg. dvs 4250 kg totalt.

Vejer din bil under 2650 kg, så må det samlet veje 3500 kg.

håber det var forståeligt

Glem fortiden, Lev nutiden & Red fremtiden

0
0
Svar på denne tråd

:) :) :)
Forfatter: 
Dato:  21-11-2011 12:35

Jeg takker for hjælpen!

0
0
Svar på denne tråd

Tilladt totalvægt
Forfatter: 
Dato:  10-12-2011 07:30

Jeg synes der står tilladt totalvægt. Altså ikke hvad bil og trailer aktuelt vejer, men hvad de må veje med fuld last.

Venlig hilsen

Anna

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider