Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Indeklima - hestelovens § 13
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 12:41

Der hvor jeg har min hest opstaldet er der delte meninger om indklimaet - nogel vil gerne have alle døre og lukkede om natten og andre deriblandt undertegnede ønsker at de får så meget frisk luft som muligt og at der er så lille en temperatursvingning ude og inde som muligt.

Jeg har før haft min hest i løsdrift og udeboks - og han har aldrig været syg pga. træk eller andet. I udeboksen stod vinduet stort set åbent hele vinteren.

Hvordan forholder i jeg til hestelovens § 13.

Der står staldtemperatur ikke må over stige 10-15 grader C. Men 15 gader om vinteren hvor der er f.eks. minus 10 grader udenfor er efter min mening alt for varmt.

Så er der noget med fugt på max 80 %.

Støv partikler max 4 mg/m3 luft - men hvis man sørger for at muge og strå og så lufte ud inden hestene kommer på stald så burde det være en mindre problem.

Kan man få en måler hvor luftfugtighed og temperatur og støv måles uden at man bliver ruineret?

I stalden er der ca. 20 heste og meget højt til loftet (vel som i en ridehal)

0
0
Svar på denne tråd

Nemt nok.....
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 15:49

I min egen stald der hjemme - der er jeg enehersker og bestemmer om porten og vinduer skal være åben.

Og hjemme der har jeg samme temperatur ude som inde - 2-3 heste i stalden kan ikke varme en stald op.

Min ridehest opstalder jeg ude - og her køber jeg en pakke hos opstalder.

Dvs jeg kigger på afstand til mit hjem, foldtid, foder/fodring, grovfoder tildeling, ridehusbunden, mulighed for kvalificeret undervisning, boksstørrelse osv.

Jeg begynder ikke at forholde mig en disse til hestelovens paragraffer, måling af lysindfald, støvpartikler m.m.

Synes jeg det virker til at være en stald, hvor hesten og jeg kan trives - så er det der hesten kommer til at stå - om så vinduet er ¨åbent eller ej !

Oplever jeg fugt på væggene, heste der hoster, folde der ikke bruges om vinteren eller kun minimalt, minimalt med grovfoder osv - ja så er det IKKE der min hest skal stå, om så lovens bestemmelser ellers var opfyldt til punkt og prikke !

Så hvor vil jeg hen med dette - jo er jeg utilfreds med den måde tingene køres på, så vil jeg da tale med de andre opstaldere og udlejer om det. Det er jo udlejers ord som er "lov" på stedet, så han/hun må bestemme om der skal stå åbent eller lukket.

Kunne det ikke ændres til min tilfredshed - så ville jeg flytte min hest.

Det sidste jeg ville gøre, var at komme viftende med hesteloven og ønske om fugt-/støvmåler. Hvis man er så utilfreds og/eller tvivler så meget på at hesten har det godt nok - så var jeg den der var smuttet.

MVH Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ja.....
Forfatter: 
Dato:  14-10-2011 20:36

Må nok erklære mig enig med ovenstående. Smut, hvis forholdene ikke er i orden.

Da samtlige heste i en stald begyndte dels at hoste, dels at have diarre (samme konsistens som tis...), da smuttede jeg. Jeg lagde også mærke til, der var sorte plamager (svamp...) på væggene, og fik at vide, der ofte var vandskader på loftet.. Som i øvrigt var halm-og hø loft.

Som min dyrlæge siger - aldrig have hest samme sted, som der er lagret stråfoder, da der altid sker lager-skader..! Det er så ret svært at efterleve, men prøv.

Min er i dag kronisk syg, pga. lungerne. :(

Stald-ejere er som flest IKKE gode til at bygge en ny stald, fordi en enkelt brokker sig. :) Nogle prøver at imødekomme vores kritik (jeg kommer selv med meget), men det er sjældent.

0
0
Svar på denne tråd

Indeklima
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 13:37

Jeg er helt enig med jer - ville heller ikke udsætte min hest for disse betingelser.

Jeg synes bare, det kunne være interessant at finde ud af hvad de optimale forhold er - og hvordan i fortolker dyreloven § 13. En dør åben i den ene ende vil måske kunne gøre tricket - der er ikke direkte åben for døren er i et tilstødende rum så vinden kommer ikke direkte ind.

Det eneste konkrete "problem/uenighed" vi har er vel, hvor varmt der bør være i stalden og hvornår der er gennemtræk/frisk luft i standen. Men hvis vi ser bort fra den konkrete situation og bare forholder os til en fortolkning af loven eller jeres bud på de optimale forhold til god udluftning - hvad er de så?

(Alle andre forhold er super gode)

0
0
Svar på denne tråd

Temperatur- og fugtighedsmåler...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 14:13

...ingen problem og kan købes til få penge.

Støvmåler: Ikke så let. De er meget dyre og kræver fagfolk til drift og vedligehold.

MEN som andre siger: Kan man ikke lide lugten (=luften, halmen, foderet, folde, m.m.) så find dog et andet sted, i stedet for at fremture med lovgivning og diverse måleudstyr! - det vil nok ikke gøre ret mange udlejere venligere stemt!

Når man er gæst må man acceptere vilkårene og det faktum at udlejer næppe vil ændre noget, ellers skal man købe sit eget sted, hvor man selv kan bestemme.

Jeg bor selv på landet og kunne sagtens have alle mine heste derhjemme, da der er både løsdrift, bokse og en fin ridebane, men har alligevel valgt at have mine rideheste opstaldet ude i byen, da det giver meget bedre muligheder for at ride hver dag. På mit opstaldningstid er der også nogle ting jeg kunne ønske var anderledes, men jeg har selv valgt stedet (og elsker det!) og kunne derfor ikke drømme om at brokke mig eller prøve at lave "revolution". Den dag hvor fordelene ikke længere kan opveje ulemperne finder jeg et andet sted.

0
0
Svar på denne tråd

Definition af træk.
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 14:20

Ved indblæsning med isoterm luft (samme temperatur som den omkringliggende luft) regner man normalt med at grænsen for træk går ved 0.15-0.20 m/s.

0
0
Svar på denne tråd

Helle - Træk
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 14:34

Det lyder rigtig fint - men hvad vil det sige på dansk ?

Er det som en let brise eller mindre end det?

0
0
Svar på denne tråd

meget let brise...
Forfatter: 
Dato:  15-10-2011 21:19
0
0
Svar på denne tråd

Takker....
Forfatter: 
Dato:  16-10-2011 12:45

For linket ;-)

0
0
Svar på denne tråd

indeklima
Forfatter: 
Dato:  19-10-2011 09:21

For et par mdr siden havde Ridehesten et tema om dette, og der var nævnt et firma der for få penge (et par tusinde) kan komme og måle det i ens stald.... og selvfølgelig give tilbud på evt. tiltag hvis det ikke viser sig ikke at være ok.

Jeg kan huske der i artiklen stod at det ikke var nok med vinduer der kunne åbnes/lukkes/kippes, døre etc ventilations kanaler er et musthave..... og det har jeg feks ikke selv i min stald så har da overvejet at få lavet målingerne.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider