I min egen stald der hjemme - der er jeg enehersker og bestemmer om porten og vinduer skal være åben.
Og hjemme der har jeg samme temperatur ude som inde - 2-3 heste i stalden kan ikke varme en stald op.
Min ridehest opstalder jeg ude - og her køber jeg en pakke hos opstalder.
Dvs jeg kigger på afstand til mit hjem, foldtid, foder/fodring, grovfoder tildeling, ridehusbunden, mulighed for kvalificeret undervisning, boksstørrelse osv.
Jeg begynder ikke at forholde mig en disse til hestelovens paragraffer, måling af lysindfald, støvpartikler m.m.
Synes jeg det virker til at være en stald, hvor hesten og jeg kan trives - så er det der hesten kommer til at stå - om så vinduet er ¨åbent eller ej !
Oplever jeg fugt på væggene, heste der hoster, folde der ikke bruges om vinteren eller kun minimalt, minimalt med grovfoder osv - ja så er det IKKE der min hest skal stå, om så lovens bestemmelser ellers var opfyldt til punkt og prikke !
Så hvor vil jeg hen med dette - jo er jeg utilfreds med den måde tingene køres på, så vil jeg da tale med de andre opstaldere og udlejer om det. Det er jo udlejers ord som er "lov" på stedet, så han/hun må bestemme om der skal stå åbent eller lukket.
Kunne det ikke ændres til min tilfredshed - så ville jeg flytte min hest.
Det sidste jeg ville gøre, var at komme viftende med hesteloven og ønske om fugt-/støvmåler. Hvis man er så utilfreds og/eller tvivler så meget på at hesten har det godt nok - så var jeg den der var smuttet.
MVH Charlotte