Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

ejendom overdrages -hvordan?
Forfatter: 
Dato:  26-09-2011 21:42

Jeg har arvet en mindre hesteejendom, min afdøde mands barndomshjem. Jeg ønsker, at vores fællesbarn skal arve ejendommen og at resten af mine midler deles mellem fællesbarnet og mine to særbørn.

Min mand og jeg lavede i sin tid et testamente, hvor alle tre børn skulle arve os. men det vil betyde, at den yngste ikke vil kunne overtage ejendommen, da hun i givet fald skal udrede sine søskende.

Mine særbørn er veletableret og vores fællesbarn er under uddannelse og modtager SU.

Hvilke muligheder har jeg for at sikre, at fællesbarnet arver sin fars barndomshjem? Kan jeg eventuel begynde med at overdrage ejendommen til hende - og hvis ja, hvordan? - eller vil det få betydning ift. hendes SU?

0
0
Svar på denne tråd

Succession...
Forfatter: 
Dato:  27-09-2011 09:20

...er mulig, men skal planlægges i god tid for at spare mest muligt på skat og arveafgift.

Jeg synes du skal kontakte en advokat og gerne én der sidder på en landbrugsrådgivning, idet der er ofte er flere specielle forhold omkring en landejendom end blot et alm. hus, bl.a. betalingsrettigheder, opdelingen af privat og erhvervsdel, afskrivningninger, m.m.

Held og lykke.

Helle

0
0
Svar på denne tråd

SU og arv
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 15:04

For det første vil jeg lige sige at jeg håber aldrig at jeg selv kommer til at dele vandene på den måde mellem "dine og mine" børn, hvis min mand gik bort. Men det er jo din sag

Mht SU så er jeg ret sikker på at selvom du giver din datter, en bid af huset hvert år, så vil det anses som indtjening og dermed begrænse hendes mulighed for at tjene ved siden af sin SU.

Men når det så er sagt så er det jo kun hende der arver dig, så hvis du ene og alene ejer huset nu(altså du sidder ikke i uskiftet bo), så er det hende der arver dig og ikke særbørnene. Uanset hvem du arvede ejendommen fra. Det er kun din datter der arver dig.

Dog ville jeg lige undersøge hvordan og hvorledes i forhold til testamentet sammen med en advokat

tillykke med ejendommen

mvh

Katja

En hest er altid en hest- Men en rytter uden en hest, er bare et menneske!!

0
0
Svar på denne tråd

Katjo....
Forfatter: 
Dato:  28-09-2011 17:05

prøv lige at læse indlægget igen; der er tale om trådstarters egne særbørn, så det er "mine og mine" - ikke "dine og mine"...

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Dorte...
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 11:16

Altså uanset hvor mange gange jeg så læser indlægget så læser jeg det som trådstarters særbørn altså ikke trådstarters egne børn

Mit særbarn (hvis man kan lide det ord, jeg fortrækker bonus barn) er min kærestes søn, han er mit særbarn og dermed ikke mit af kød og blod.

mvh

katja

0
0
Svar på denne tråd

Få råd fra en advokat
Forfatter: 
Dato:  29-09-2011 14:44

I din situation bør du tage fat i en advokat, og gerne som en anden skriver, en fra en landboforening el. lign.

Der er flere muligheder, men uden at kende de specifikke forhold omkring familien, kan jeg ikke give dig løsningen.

Jeg ved det er muligt at overdrage huset til 15% under seneste offentlige vurdering. Dette kan gøres ved hjælp af et anfordringslån. Altså barnet "låner" pengene ved dig (der sker ingen kontant udveksling, det er rent papirarbejde). Dette anfordringslån kan så afdrages årligt med et skattefrit gavebeløb fra dig. Max beløb er pt. 58.700 kr/år til egne børn. Dette beløb påvirker ikke SU'en.

Om der så skal være nogen form for godtgørelse for de andre søskende ved jeg ikke, da jeg som sagt ikke kender den specifikke situation. Den advokat der har hjulpet med testamentet, må jo være den nærmeste til at vide hvad der kan gøres.

Mvh Stine

Stald Bjergager, heste til avl og sport!

0
0
Svar på denne tråd

påvirker ikke SU
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 09:52

Men jeg mener bestemt at det påvirker hvor meget hun må tjene ved siden af, da beløbet anses som indtjening?? Nogen der ved det nøjagtigt??

Det ville jo bare være så surt hvis hun så måtte tjene det mindre ved siden af sin SU, det jo svært nok og leve for som det er i forvejen

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  30-09-2011 10:39

Jeg vil kontakte juristen i landboforeningen, der må kunne hjælpe mig videre.

For lige at få alt på det rene, så dækker udtrykket særbørn altid egne børn, i dette tilfalde mine børn fra første ægteskab. Begge børn har familie og er veletableret. Når deres far dør er de enearvinger efter ham + at de arver hver 1/3 af de midler jeg efterlader mig.

Da jeg opfatter det som værende uretfærdigt ift. fællesbarnet, vil jeg gerne overdrage ejendommen til hende. Min eneste bekymring er dog om det vil få indflydelse på hendes SU.

0
0
Svar på denne tråd

Særbørn er da...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 12:31

mig bekendt egne børn, ikke partnerens børn..??

Nå, whatever, det var jo dybest set ikke det indlægget handlede om!

Dorte

0
0
Svar på denne tråd

Særbørn...
Forfatter: 
Dato:  01-10-2011 23:35

Katjo, din kærestes søn er HANS særbarn. Han kan aldrig blive dit særbarn. Hvis du derimod havde en søn fra et andet forhold, så er han DIT særbarn.

Hilsen Inge

- med smukke Milo og skønne Sully!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider