|
|
| Køb af hest - pris på pas/chip |
|
|
Står og overvejer at købe en 1-års plag... Sælger skriver at den ikke er chippet (og derfor heller ikke har pas) Jeg har prøvet at læse mig frem til prisen på pas og chipning, men synes den pris folk har givet svinger meget. Er der et sted man kan læse hvad det helt præcist koster at få lavet disse ting. Altså at få dyrlægen ud, putte chippen i hesten og lave papirhalløjsaet??? Jeg skal i forvejen have dyrlægen ud til vaccinationer, så min tanke var om jeg skulle byde sælger prisen minus det pas og chipning og hidkaldelse af dyrlægen koster og så få det gjort når hesten er kommet hjem. For det kan jeg vel godt - eller hvad??? Nogle erfaringer???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja da. |
|
|
Landscenteret holder mærkedage diverse steder i landet hvor det er samme pris, her skal du så bare selv møde op med dyret der så chippes og bliver tegnet for at kunne få pas. Priserne står på deres HP. Dyrlægerne kan selv bestemme hvad det tager for de enkelte ting, det er kun passets pris de ikke har indflydelse på. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pas før transport |
|
|
Principielt skal passet laves før hesten transporteres dvs hos sælger. Den må kun transporteres de første 6 mdr ved moders side uden pas, hvor hoppen selvfølgelig har pas. LCH's priser: Hestepas inkl.forsendelse (uregistrerede heste) 365 kroner Besigtigelse og chipning på central plads 220 kroner Besigtigelse og chipning hjemme 580 kroner Hvis du skal have dyrlægen ud, så regn med små 1000 kroner, selvfølgelig mindre når du får det gjort sammen med andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du regner med.... |
|
|
... en pris på 1500 for "the whole chabang" (besigtigelse, chip, pas) går du ikke helt galt i byen. Hilsen Sif
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 11111111 |
|
|
Tak for gode svar. Skal ud og besigte pruhtten imorgen, så har jeg lidt at tage med 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Seriøst? |
|
|
Jeg er lidt bagud hvad angår viden om alt det pas, - men må man ikke transportere en hest som IKKE har chip/pas? Virkelig? Ikke engang bare, f.eks. hjem, og så få det gjort efterfølgende, hvis man køber en hest uden chip/pas?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de sidste |
|
|
Ja man må ikke sælge en hest uden chip, ja det vil sige, at hvis min hest ikke var chippet og skulle sælges, så måtte jeg godt det. Den er nemlig, så gammel at det først er et krav inden d. 31 dec. i år. Den er 14 år. Der har været forskellige datoer efter alderen på hesten. D. 31 dec 2011 skal alle uanset alder være chippet. Det er den sidste frist for at overholde reglerne. Lad ejeren ordne det, det er det mest rigtige. Du kan komme til at hænge på en ulovlighed. Hilsen Lene
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ikke korrekt Lene |
|
|
Pr 31/12/11 skal alle heste være mærket af en eller anden art, dvs hvis de har et brændemærke skal de ikke chippes. Dvs brændemærkede heste skal kun chippes hvis de af en eller anden grund feks skal have medicin der kræver det , eller hvis ejeren blot har denne lyst  Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Og ja den her plag skulle faktisk både have være mærket før 1. januar 2011 samt have været mærket, for føl gælder det nemlig siden 2009 at de senest skal være mærket den 31-12-2010, resten fremtidigt senest ved 6. mdr. alderen. Dvs. den her skulle senest den 31-12-2010 have været chippet og have udfærdiget hestepas. Det er ulovligt at transportere en hest uden at medbringe hestepasset - har hørt at bøden, hvis man er uheldig at blive stoppet, og politiet er effektivt, kan beløbe sig i størrelsen på kr. 5.000 - 7.000 for et manglende hestpas medbragt. Mvh
Tina www.linnerup-skovgaard.dk DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2012. Alle vores avlshingste er røntgenfotograferet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Prøv at gå ind på fynsdyrlægehus.dk han kører ud og er ikke dyr du kan se alle priser der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forvirret |
|
|
Okay jeg er lidt forvirret nu :S Jeg skal nok ha' transporteret en 16 årig hoppe, som ikke er chippet, - men må jeg dybest set ikke det? Skal jeg ha' dyrlæge ud til ejer for at få chippet og vente på at jeg får passet, før jeg må hente hesten? Eller må jeg godt hente hesten, og så ellers sørge for at den er chippet inden årets udgang?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Rollo- |
|
|
ja du må hente hesten og ja den skal blot være mærket inden udgangen af i år.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tinave. Hvad vil du med hestepasset under transport der står jo ikke hvem der ejer den kun cip. Jeg vil mene at det er ejercatefkaten der er vigtig for hvem der ejer under transport. Politiet kalder ikke en dyrlæge ud for at se om en hest der står i en trealer er cippet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Transport |
|
|
Heste født før 2001 må transporteres uden pas indtil udgangen af året, alle andre heste skal have pas på nuværende tidspunkt og må selvfølgelig ikke transporteres uden. @tarsan: Det er passet som politiet beder om at se hvis man bliver stoppet. Ihvertfald hvis du har autorisation. Hvis ikke du er registreret så er det en god ide at have begge dele med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tarzan jeg ville medbringe originalt pas samt kopi af ejercertifikatet under enhver transport. Bøden for ikke at have pas med er bestemt ikke ubetydelig mere nemlig... Mvh
Tina www.linnerup-skovgaard.dk DVH 571 Lionell på Linnerup Skovgaard Staldhjælp søges på deltid. Primært ridning og klargøring samt let staldhjælp.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg er også lidt forvirret af alle de nye regler. Vi har en pony som skal chippes og have lavet pas, samt en hest som bare skal have lavet pas da han er chippet. Hvordan gør vi det? Har hørt der er nogen mærkere man kan få ud til pas i stedet for en dyrlæge.
opstaldning i vester skerninge tilbydes. En ledig plads i løsdriften og en ledig boks haves. vi har mindre ridehus og ridebane, gode turmuligheder, og springbane+militarybane kommer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ikke kun transport |
| Forfatter:  |
Matilde Horn |
| Dato:  |
26-10-2011 12:32 |
|
Det er ikke kun transport man ikke kan hvis hesten ikke har chip/pas, man kan heller ikke få den aflivet. Altså der er ikke nogen der må hente hesten efter udgangen af året hvis den ikke er chippet og har pas. Så står man altså der med en aflivet hest som der ikke er nogen der efter reglerne må afhente.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg er forvirret.... |
|
|
Faldt lige over denne tråd... Og jeg er i forvejen en smule forvirret over alle de nye regler, både med pas, chipning og vaccinationer... Jeg står med en hoppe, født i 2004. Hun er brændemærket på låret i oldenborg forbundet, samt har rødt pas. Har jeg forstået det korrekt, at hun ikke behøver en chipning, fordi hun er brændemærket? Jeg skal så, have indsat medicin sider i hendes pas, og det skal gøres inden 31.12.2011? Idet hun er fra 2004, er hun basis vaccineret, og behøver ikke indgå i de nye basis vacciner, hvor de skal have 3 i stedet for 2? Synes godt nok, der er meget nyt, som man skal holde styr på 
MONICA & Sussi Solskin Rosso vil altid være i vore tanker {> R.I.P. Rosso 05.05.1990 - 31.08.2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|