Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Spåner i boksen
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 13:02

Da jeg rigtig gerne vil begynde at bruge spåner i mine bokse om vinteren, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvad i giver for spåner, hvor meget i bruger og hvad i gør med mødding osv..

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt :)

-Kristina:)

& Fanni♥ nu også med Thy Tarzan♥

R.I.P Lucas. sov godt min skat♥ Den smutteste stjerne på himlen♥

0
0
Svar på denne tråd

hejsa...
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 15:45

Min har stået på næsten alt - bortset fra tørv. Hvis man køber enkeltsække spåner , koster de ca. 60-80 kr. Hvis du køber en palle over grænsen, kan du få prisen næsten ned i det halve, men så kommer der transport oveni, hvis du ikke selv har trailer. Mener jeg startede ud med 4 sække i boksen, derefter 1 sæk/ugen ca. Men det skal skiftes rimelig tit, det hele.

Det er selvf. dyrere end halm. Jeg brugte ikke engang en bigballe halm på en måned (udmug hver dag) - den kostede 100 kr.

I alle staldene er spånemødding bare kommet ud med det andet. Møddingen er dog så lettere at afsætte som "plante-gødning", end halm.

Der er også træpiller, vi har købt paller, mener det er ca. 30 kr/pose.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-08-2011 17:14

Tak for dit svar :)

Ja jeg ved godt at det bliver dyrere end halm. Jeg bruger halm lige nu, og det kan vidst ikke gøres billigere, men synes bare at der er rigtig meget arbejde ved halm og man får en kæmpe mødding.

Min pony har også rigtig sure hove, derfor ville spåner også være bedre for hende.

Jeg har også tænkt på træpiller. Er det samme slags som man kan fyre med? Er træpiller ikke mere hårde end spåner, eller bliver de bløde/ smulre de, når de strøes ud?
Hvad gør man med de brugte træpiller, kan de godt komme på møddingen??

0
0
Svar på denne tråd

træpiller og spåner
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 11:17

Ja det er de samme træpiller man fyrer med man også kanbruge som strøelse. jeg prøvede dette produkt for et par år siden,men hold da op det støvede så jeg gik tilbage til spåner.

prisen ved køb af enkeltpakker her på sjælland er 80-100 dkk

Ved køb af hele paller kommer prisen lidt ned, selv giver jeg 50+moms ved køb af 10 paller

en palle goldspan er 15baller og dette bruger jeg pr mdr til 3 bokse.

5 baller bruges i en tom boks som opstart. hver dag fjerner jeg klatter, et par gange pr uge urinpletter.

Let for mig, godt for dyrene og ja giver mindre mødding.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  04-08-2011 12:07

Tak for dit svar også:)

Jeg vil helt klart prøve at finde ud af hvor jeg kan købe spånerne billigst i mit område og så tror jeg simpelthen at det bliver løsningen fremover.
:)

0
0
Svar på denne tråd

Træpiller
Forfatter: 
Dato:  07-08-2011 09:17

af god kvalitet støver ikke! Men så koster en palle så til gengæld også lige over 2000,- Til gengæld går der kun ca en palle til om året efter min erfaring.

DET er nemt at muge i - lugter ikke medmindre tissepletterne kommer til toppen og giver en skøn lys bund. Jeg elsker træpiller til hestestrøelse - de får lidt vand når de lige kommer ind - så popper de op og bliver nemme at træde ud. (y)

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

Trine T
Forfatter: 
Dato:  08-08-2011 09:08

tro mig de piller vi fyrer med er af god kvalitet, helt præcist hårdttræs piller. Min mand kan udtale sig om kvaliteten for den viser sig jo i mængden der bruges foruden restproduktet(asken) han fjerne i fyret.

men støvede gjor de de altså, hele boksen var fyldt af støv op af væggene.

Og læser du tråde her på HN har andre haft samme oplevelse som mig, og mange skriver de vander bunden let får at binde støvet (efter pillerne er trådt ud/poppet op).

Så dejligt du er glad for at bruge dem ,men vi er altså andre der ikke er.

Fordi jeg er glad for spåner, forventer jeg heller ikke at alle andre er det.

Karina

0
0
Svar på denne tråd

At vande
Forfatter: 
Dato:  08-08-2011 19:57

gør man jo fx. også ved tørv (Som jeg til gengæld synes støver en hel del når der ikke er andet i boksene) - der er så vidt jeg ved ikke tale om uanede mængder vand. Jeg synes jo stadig ikke det støver - og slet ikke i nærheden af så meget som fx. halm.

Nåh skidt pyt - du elsker dine spåner - jeg hader dem af et godt hjerte De er trælse at muge i, stinker næsten lige så slemt som halm og er besværlige at håndtere

/Trine T =)
What We Do in Life Echoes in Eternity.

If opportunity doesn't knock, then build a door.

2-års palominoplag udlån eller salg.

4-års kat II pintovallak udlån eller salg.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider