Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Sort hestepas?
Forfatter: 
Dato:  22-12-2010 13:44

Hej

Jeg har en lille unghest på 18 mdr nu. Han er ren Frederiksborg efter ukårede forældre (Der dog begge er efter kårede forældre).

Jeg har hans forældres papirer liggende her, og vi jo mene at det er så nemt - eller hvad? Han er aldrig blevet registreret ved FHF, så jeg har ikke nogen stamtavle at bytte om.

Jeg kan heller ikke finde noget sted at kontakte FHF for evt. at registrere ham.

Skal jeg få lavet DNA tests på mor, far og "baby" for at kunne registrere ham så han kan få det sorte pas (=Kendt afstamning)?

Ville jeg kunne få afstamning med i det lysegrønne pas? Så længe hans pas viser hans race og afstamning er jeg tilfreds, men jeg vil jo gerne kunne bevise at han er det jeg siger han er, plus at hans salgsværdi i en eventuel salgssituation forhøjes hvis han er "race" fremfor "ukendt blanding".

Basse

198? - 15/09/08

Cargo B

10/03/96 - 04/11/10

Kentaur Medea, 17½", Fit 2, sort, sælges. Sdr. Jylland. Skriv for pris.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-12-2010 10:38

Det allerførste du skal se på er flg. Er Frederikforeningen EU godkendt, ellers er sort hestepas nemlig ikke en åben mulighed.

Sekundært, så skal afstamningen på din plag verificeres helt, dvs. det er muligt at både far og mor til din plag også skal afstamningsverificeres via DNA. Det er nok mere sandsynligt end muligt, at der vil være krav om det, specielt da far er ukåret.

Allerede nu taler vi om en omkostning i en kategori, hvor du måske skal overveje, om det kan betale sig contra det han måske kan stige i pris ved en fuldkommen verificeret afstamning med sort hestepas til følge.

Hvis du "kun" DNA tester far, mor og barn er det ikke sikkert, at du opnår, det du ønsker, med mindre der ligger DNA også på næste led, men samtidig kan skele til.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE OG AFKOM SÆLGES.

Cremello varmblodshingste af super afstamning til rådighed fra 2011.

0
0
Svar på denne tråd

DNA-test
Forfatter: 
Dato:  01-01-2011 08:52

Jeg mener det er far, mor, barn OG farmor der skal DNA-testes, hvis man ønsker sort pas.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider