Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

er man som lejer uden rettigheder?
Forfatter: 
Dato:  17-11-2010 15:57

jeg står pt opstaldet i en "ny åbnet" løsdrift. Da stedet blev åbnet fik jeg at vide at flere ting ville blive ordnet hen ad vejen og ja, dum som jeg er troede jeg på dem.

der var bla kun en vandkop til 8 heste. det er der stadi, efter et år, med den begrundelse at hvis der bliver sat flere op, fryser de... det gør den der er der nu alligevel og så er der ingen steder at hente vand.

længen ved siden af løsdriften er under total renovation. hele sidste år holdt jeg mund på trods af at mine heste var meget stressede over larm og støj- ja de er sarte, men havde jeg vidst at de skulle finde sig i at høre på skærebrændere og diverse i alle dagtimerne var jeg aldrig flyttet ind. så blev det sommer og arbejdet gik i stå??? nu er det så taget op igen og jeg står med et føl på 4 måneder hvis mor er så stresset at hun er begyndt at bide ham. han tør dårligt drikke mere.

da jeg flyttede ind fik jeg at vide at sommer græs ville være på en mark på den anden side af vejen. midt på vinteren blev det lavet om så hestene nu skulle flyttes et godt stykke op af vejen og lukkes direkte på sommer græs uden tilvænding. jeg var måløs. da de kom ind her i efteråret bad jeg gentagende gange om om der ikke kunne blive sået græs på et lille stykke jord ved siden af den fold de går på så der var mulighed for en smule tilvænding til næste år. der er intet sket.

det var også en del af aftalen at de skulle have fri adgang til frøgræs, men der fik jeg en sms i sommers om at frøgræsset var brændt sammen, så de måtte nøjes med halm.

det meste af ovenstående er mundlige aftaler, kontrakten er meget vagt formuleret, men er man som lejer virkelig helt uden rettigheder? jeg vil jo gerne sikre mine heste en god stabil hverdag, men jeg synes det er trist at jeg ikke kan gøre andet end at sige op og flytte dem.

jeg har jo ingen garentier for at et andet sted vil være bedere.

kort fortalt, er man rets-løs på dette område?

hvor mange gange kan udlejer ændre på betingelserne for opstalding uden varsel og uden at jeg kan gøre noget?

nu har jeg så sagt op, et par dage over den første og kommer til at betale for hele december måned på trods af at jeg ser mig nødsaget til at flytte mine heste hurtigst muligt.

er den eneste del af kontrakten som virkelig er gældende den om at man skal sige op til den første? intet ansvar fra udlejers side overhovedet?

føler mig virkelig hjælpeløs og har mest lyst til at pakke dem i en trailer i morgen men mit føl er blevet syg og skulle gerne blive rask inden ham skal køres med.

det er en frygtelig situation at stå i da han har voldsom diarre og skal have væske men ikke tør drikke hos sin mor.

bliver de stående, vender hun ham fra da hun er for stresset pga bygge støj, til at lade ham die. (ja hun er sær).

dyrlægen fraråder mig at køre med ham som han er nu.

hvad f**** kan jeg gøre??

dette indlæg er ikke med henblik på at hænge nogen ud og jeg ønsker ikke at oplyse navnet på det omtalte sted.

håber nogen ved noget om leje loven og kan hjælpe mig?

0
0
Svar på denne tråd

Hej - det er
Forfatter: 
Dato:  17-11-2010 16:18

en rigtig træls situation du står i med dine heste.

Desværre tror og mener jeg du er retsløs; ja der er en kontrakt, men hvis du mener den er brudt skal du jo ud og hyre advokat og føre bevis; sådan noget tror jeg tager lang tid og kan blive en bekostelig affære.

Derfor har jeg oftest også et skævt smil til overs for dem der tror den hellige grav er forvaret pga en kontrakt - vil hellere satse på tillid begge veje mellem parterne.

Håber du finder et godt sted snarest til din hoppe og føl.

Bedste ønsker herfra

Mvh Janni

0
0
Svar på denne tråd

det tænkte
Forfatter: 
Dato:  17-11-2010 20:25

jeg nok... pænt træls at man intet kan stille op... men altså ja at hyre en advokat ville være tåbeligt, det var heller ikke fordi jeg var ude på at trække nogen i retten...

jeg troede egentlig at der var tillid i mellem udlejer og mig og jeg har nok bare været for langsom til at opdage at den kun gik en vej...

super ægerligt at man ikke kan stole på folk...

tak for dit svar :)

0
0
Svar på denne tråd

opstaldning
Forfatter: 
Dato:  18-11-2010 00:24

Sikke en uheldig situation at stå i - selvom man har mundtlige aftaler, skal de da holdes såvidt muligt..

Men ja, det er vel i sidste ende folks egen samvittighed, der kan "straffe" for at bryde aftaler.

Jeg kan dog ikke forstå at du skal betale december ud - det kan da ikke være rimeligt, når nu din hoppe og føllet lider under det. Er ejerne af stedet ikke til at snakke med i den retning overhovedet?

Nogle mennesker har dog desværre ikke denne samvittighed - Jeg har selv siddet på den anden side som ejer af stald med opstaldere, der ikke overholdt mundtlige aftaler..

De kom ikke og kiggede til deres heste i ugevis, trods det at det var min helt klare udmelding, at hestene skal tilses af ejere HVER dag - men nej, jeg måtte ringe hvis deres heste blev syge eller skulle have smed eller andet...

De anede stort set ikke om deres heste var levende eller døde eller i det hele taget kunne stå på deres ben.

Selvfølgelig var jeg i stalden hver morgen og fodre og lukkede ud og igen aften og lukke ind... men blev bare til sidst så TRÆT, og havde virkelig ondt af deres heste, da disse jo bare blev overset hele tiden...

En enkelt uge, der blev DEN ENESTE uge hvor de skulle passe hestene, da jeg skulle på skiferie, løb de tør for foder - men blev der købt nyt foder? nej.. kom hestene overhovedet ud? nej..

det skal lige tilføjes, at de ikke betalte noget for opstaldningen, men ryddede sne, når vi var i knibe med at komme ud af vores indkørsel.

Så nu har vi helt droppet at åbne vores stald for andre - det er ikke besværet værd!

Jeg håber, du finder et dejligt sted til din hoppe og følbasse, og at føllet snarest får det bedre..

0
0
Svar på denne tråd

hejsa..
Forfatter: 
Dato:  19-11-2010 07:16

ja det står nemli i konrtakten at man skal sige op til den første og jeg gik lige et par dage over tid da jeg ikke ville sige op før jeg var sikker på at have et andet sted at gøre af dem... og den del skal tydeligvis holdes... så det må jeg finde mig i.... de er slet ikke til at snakke med på det punkt, som så mange andre, har jeg fundet ud af...

super træls at de kan bryde alle de regler de vil uden man rigtig kan gøre noget ved det andet end at flytte... vi er egentlig, som heste ejere, meget dårligt stillet :(

det er seføli træls begge veje også hvis lejer bryder aftalerne og jeg kan sagtens forstå du blev træt af det. det ville jeg heller ikke kunne holde ud at se på.

0
0
Svar på denne tråd

Så vidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  19-11-2010 21:06

Så behøver du ikke overholde kontrakten (fraflytning) hvis de har brudt den.. altså deres brud annulere kontrakten hvis man kan sige sådan.. men selvfølgelig har du depositum ude så får du det jo nok ikke hvis du bare flytter og ikke betaler til den første..

Hilsen Signe Og guld klumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider