Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Økonomi, samfund og love

Når man køber hest ...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 17:21

Hejsa (:
Jeg har hørt fra en veninde at der findes en lov om at når man køber en hest, så skal den leveres med grime .. Altså at grimen automatisk følger med i købet ..
Er der nogen af jer der ved om det er rigtigt? Og måske evt. har et link til en side hvor det står på?
Håber I kan hjælpe (:

.. Back in the old days .. <3

0
0
Svar på denne tråd

det står
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 18:23

absolut ingen steder at grimen følger med hesten .........

www.rawasport.dk

flere spændende ponyer sælges

3 års Hilkens Black Delight hoppe

1 års hingsteplag f: Brooklands Moonwalker

0
0
Svar på denne tråd

lalalallalala
Forfatter: 
Dato:  22-09-2010 22:26

Nej, synes også det lød lidt mærkeligt .. har ihvertfald aldrig hørt om det (:

0
0
Svar på denne tråd

tradition???
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 08:08

Det er muligvis en gammel tradition - jeg ved heller ikke hvor det skulle stå skrevet. Men da jeg for nylig købte min hoppe med føl ved siden, havde jeg været betænksom - syntes jeg selv - at indkøbe nye grimer, så sælgeren kunne tage grimerne med hjem, og bruge til hendes andre heste og føl. Men nej, man sælger ikke en hest uden grime, sagde hun. Og egentlig kan jeg godt se det praktiske i det. Man kan jo ikke transportere hesten uden grime, og sæt nu, den man som køber har medbragt ikke passer ordentligt? Mon ikke også det er derfor, de helt billige grimer ofte sælges under navnet markedsgrimer??

0
0
Svar på denne tråd

Har læst om det
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 09:29

En gang læste jeg et sted, men kan ikke huske hvor, at grime OG træktov skal følge med når man køber / sælger hest.

Hvorfor skulle det egentlig ikke også det?

Køber jeg en bil så får jeg uden diskussion også nøglen med..!

Nu til dags må det altså være grime, træktov og pas :-)

Et menneske på en hest er en rytter.

Et menneste uden hest, er kun et menneske...

0
0
Svar på denne tråd

Tak for svar :)
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 10:24

Det har I nok ret i .. Altså jeg kan selvfølgelig også godt se det praktisk i det, men alligevel .. har aldrig hørt om det før .. (:

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 14:37

Spørgsmålet er jo om en grime på en hest ved salg er så gammel en tradition blandt sælgere og købere af heste, at der er vundet en slags lovmæssig hævd på det.

Jeg ville i alt fald aldrig nogensinde lade en hest gå herfra uden en grime.

Mvh

Tina

www.stutteri-moelleaaen.dk - www.linnerup-skovgaard.dk

DANSK AVLEDE KVALITETS CREMBÆREREHESTE

Importeret Cremello varmblodshingst af super afstamning - venteliste på bedækning 2011 er opstartet.

0
0
Svar på denne tråd

salgsgrimer
Forfatter: 
Dato:  23-09-2010 20:56

Jeg kan huske, jeg som barn hjalp min onkel med at flette salgsgrimer. Han handlede lidt med heste på markeder og der kan man jo ikke sælge en hest uden køberen kan trække den med hjem. Grimerne var lavet af flettet bindgarn og kun tænkt som engangsgrime.

Jeg har ikke læst dyrværnsloven for nylig, men er ikke sikkert på andet end at det godt kunne stå noget der.

Suldudu

0
0
Svar på denne tråd

Høhøhø.......
Forfatter: 
Dato:  24-09-2010 18:02

Ja med de billige nylongrimer man kan få i dag, så har jeg aldrig oplevet ved de 6 heste jeg har købt gennem årene, at man skulle aflevere grimen

Men jeg har altid haft ekstra en grime og to trækketov med, fordi hvis jeg nu ikke vurderer den grime de har på til at være solid nok, så vil jeg hellere skifte den ud, før man begynder at læsse. Og et trækketov kan evt sprænge, hvis hesten ikke er vant til trailer e.l.

MVh charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  25-09-2010 09:20

Come on, hvor vigtig er en grime lige i det samlede budget? Helt ærligt man kan 4 eller 5 stk for 100 kr....

De fleste af de heste jeg har købt er alligevel ankommet med så medtaget en grime at den er blevet smidt ud i løbet af den første dag.

Så for mig ville det være meget nemmere at stoppe grime på dyret selv og så slippe for bøvlet med bortskaffelse af det l... dyrene kommer i.

Når jeg selv skal sælge et dyr plejer jeg så til gengæld at udstyre kræet med en helt ny grime.

R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  26-09-2010 08:25

Da jeg købte min islænder sidste år, havde jeg selv en grime med. Hun gik hos en pige, som skulle ride hende op igen, og der var kun en grime str XL. Passede ligesom ikke rigtigt :-)

Jeg må ærligt talt indrømme, at jeg er fuldstændigt ligeglad, om jeg selv skal have en grime med eller ej. Om det er et krav, at der skal følge grime med - nej det tror jeg ikke på. Hvis ikke det kan dokumenteres på skrift, så kan man jo ikke kræve det. De gange jeg har solgt hest, så har grimen fulgt med, men de gange jeg har købt hest, har jeg haft en ekstra grime med i bilen.

0
0
Svar på denne tråd

markedspladsen
Forfatter: 
Dato:  12-11-2010 13:26

Nu er det jo gammel "kræmmerskik" at når du har købt en hest på marked og står og vil trække af med den.

Så har du søreme ikke købt grime og tov. - så medmindre du selv har noget at trække den i. Så kan man godt risikere at komme til at betale en god bid ekstra.

Det var derfor at vi altid havde grime/tov med da vi købte på hestemarked for 15-20 år siden.

Stutteri Birkely

Avl af Trakehner og Anglo Arabere

v/ Heidi Andersen

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider