|
|
| Regler for hestehold |
| Forfatter:  |
Helle Sydendal |
| Dato:  |
23-06-2003 13:09 |
|
Der kommer regler for hestehold. Reglerne udarbejdes af en arbejdsgruppe, der er nedsat under Justitsministeriet.
HVILKE RÅD VIL DU GIVE ARBEJDSGRUPPEN?
Bland dig i debatten her på Heste-nettet. Alle svar bliver sendt videre til arbejdsgruppen.
Hestefolk har udtrykt skepsis, når det gælder sammensætingen af arbejdsgruppen, der er nedsat under Justitsministeriet for at udarbejde retningslinjer for hold af heste. Mange mener, at den er ensidigt sammensat, idet størstedelen af medlemmerne er dyrlæger eller forskere.
Den primære årsag til den skeptiske holdning skyldes den rapport, som Dansk Dyrlægeforening kom med i juli 2000. Det var et forslag til, hvad en ny lov eventuelt kunne indeholde. Den indeholdt en række anbefalinger, som mange avlere og andre hestefolk ikke var enige i, blandt andet at heste ikke må stå i spiltov og nogle helt konkrete krav til bredde og højde på staldgange, døre og bokse.
Selvom dette forslag ikke skal danne grundlag for den videre behandling, er avlerne bekymrede, da der er en overvægt i arbejdsgruppen af dyrlæger og forskere.
Bekymringen går på, om dyrlægerne stadig har de samme holdninger til, hvad der skal gøres gældende over for hesteholderne, selvom rapporten blev forkastet. Der er også bekymring for, om medlemmerne i arbejdsgruppen er for teoretiske og måske ikke har så meget praktisk erfaring.
Månedsmagasinet HEST har bedt et par erfarne hestefolk, Søren Juellund og Betty Rasmussen, give gode råd til arbejdsgruppen, der skal udarbejde en rapport om Hold af Heste.
Læs deres forslag til arbejdsgruppen, her på Hestenettets debat.Helle Sydendal Redaktør, Månedsmagasinet Hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Råd fra avler og gårdejer Søren Juellund |
Helle Sydendal |
23-06-2003 13:15 |
|
Der sker alt for mange ulykker. Heste får skader under transport, og mennesker kommer til skade med heste, der ikke kan stå bundet.- Det kan i mange tilfælde undgås, siger gårdejer og avler Søren Juellund. Men så skal heste opdrages og blandt andet lære at stå bundet.
- Derfor kan vi ikke undvære spiltove. Det har en opdragende effekt, siger Søren Juellund. Han er bange for, at rapporten om Hold af Heste kan ende med at blive et stykke skrivebordsarbejde, der ikke matcher virkeligheden.
Det oplevede han tidligere, da der blev udarbejdet et regelsæt for kreaturer i løsdrift. - Dyr er meget hårde ved hinanden, og de svageste dyr i løsdriften bliver jaget af de andre. Så er løsdrift ikke lutter dyrevelfærd, siger Søren Juellund.
- Det kunne være undgået, hvis der havde været et krav om, at kreaturerne skal bindes op ved fodring mindst to gange om dagen, siger Søren Juellund, og han fortæller, at problemet er blevet mindre, efter arealkravet pr. kreatur er sat op.
Men han frygter tilsvarende, at reglerne, der skal udarbejdes om hold af heste, ikke kommer til at gavne velfærden for heste i sidste ende, men derimod vanskeliggør hestehold i landbruget, hvor hestene hører til.
Råd til arbejdsgruppen fra gårdejer og avler Søren Juellund, Kongerslev:
Heste i løsdrift skal bindes op to gange dagligt.
- Løsdrift bliver mere og mere moderne – og det er også godt nogle gange. Men kun hvis hestene bindes op mindst to gange om dagen, når de skal fodres. Ellers går det ud over de svageste individer, der jages af de andre – og det er ikke dyrevelfærd.
Heste skal på fold hver dag – i længere tid.
Heste tager ikke skade af at stå i spiltove. Jeg er enig i, at de ikke skal stå der lang tid ad gangen – men det skal de heller ikke i en boks. Hvis de lukkes ud om morgenen og kommer ind om aftenen, kan heste have det godt i et spiltov.
Unge heste skal stå i spiltov – det opdrager
- Det har en opdragende effekt på heste at stå i spiltov. Unge heste skal lære at stå bundet. På den måde kan man undgå mange ulykker, hvor hestene kommer galt af sted under transport etc. Unge heste skal ikke lære at stå bundet i traileren – det skal de lære i et spiltov.
Regler for hvornår heste må gå med dækken
- For mange heste går med dækken om sommeren. Det burde der være regler imod – medmindre det er på grund af sygdom – ligesom der er regler for, at heste ikke må gå ude hele døgnet om vinteren.
De fleste er bevidste om, at høns har har behov for at sandbade. Heste har lige så stort behov for at rulle sig og rengøre pelsen med sand eller jord, hvilket de ikke kan, hvis de har dækken på.
Regler for ibrugtagning af ungheste og avlshopper
- For at sikre at heste tages i brug rigtigt, kan man udarbejde for regler om, hvornår og hvordan heste må tages i brug - både for ungheste, men også for hopper ved drægtighed og efter foling
Helle Sydendal Redaktør, Månedsmagasinet Hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Råd fra avler og gårdejer Betty Rasmussen |
Helle Sydendal |
23-06-2003 13:26 |
|
Heste på rideskoler har det værst
- De heste, der har det værst, er dem, der bliver passet bedst på. Jeg så for nylig en hest, der stod med tre dækkener, den havde halen bundet ind, den havde bandager op over alle fire knæ. Jeg så også en hest gå med dækken i 18 graders varme. Det er synd, siger Betty Rasmussen.
Hun mener, at heste på rideskoler har det værst. - Mange står inde i et lille bur det meste af dagen. De er for fine til at blive lukket ud, synes ejerne. Der kunne nok laves nogle få regler, der gælder rideskoler, som kunne gøre livet rarere for hestene der. Så længe de går hos avleren og er i flok, har de det godt, siger Betty Rasmussen
- Mange hopper, der kommer til hoppekåring, kan ikke bindes. Det er forkasteligt. Alle heste skal lære at stå bundet i en tidlig alder. Der er spiltov et godt redskab, og derfor må spiltove ikke gøres ulovlige. Heste har det også godt i et spiltov, hvis de kun står der natten over, siger Betty Rasmussen..
- Hvis heste ikke kan stå bundet, kommer de let til skade, og det kan være farligt at omgås dem.
Betty Rasmussen mener dog, at heste generelt bliver behandlet godt i Danmark. - Derfor vil jeg hellere have, at der blev brugt ressourcer på sikre, at heste ikke fortsat bliver sendt ud af landet til slagtning. For det gør de.
- Men ofte er det de samme mennesker, der pakker hestene ind i dækkener på rideskolerne, der til sidst gerne vil have 1.000 kr. mere, når hesten skal slagtes. Og de, der taler så meget om hestevelfærd, burde i stedet gå til slagtere og købe hestekød. Så ville færre heste blive sendt ud af landet til slagtning, siger Betty Rasmussen.
- Det værste, der kan overgå en hest, er at blive forsikret for et stort beløb. Så kræver forsikringen et halvt år eller helt år med dyrlægebehandling, selvom hesten ikke har det godt. Når hesten så endelig skal slagtes, overtager forsikringsselskaberne den, og så er der stor risiko for, at den bliver sendt ud af landet til slagtning. Det er synd.
Gode råd til arbejdsgruppen fra avler og gårdejer Betty Rasmussen, Varde:
Krav til størrelse på spiltove på rideskoler
Mange rideskoler har stadig spiltove - ofte op ad en mørk væg, og der kan være meget mørkt. Spiltove er i orden, men kun hvis hestene kommer på fold om dagen, og spiltovene er stå store, at hestene kan ligge ned.
Krav til forsikringsselskaber om at heste ikke må sendes ud af landet til salgtning
Der er ikke så meget snak om slagtetransporter længere. Men der transporteres stadig heste ud af landet til slagtning, og mange af dem kommer fra forsikringsselskaberne. Det bør stoppes.
Retningslinier for rideskoler, der sikrer, at hestene kommer ud hver dag
Alt for mange heste på rideskoler kommer ikke nok ud. De står i boksen eller spiltovet stort set hele døgnet, bliver redet en times tid og er måske på luftefold en times tid. Det er ikke nok. heste bør bevæge sig frit på fold mange timer om dagen sammen med artsfæller.
Hvis ikke ejeren vil tillade det, kan det som et minimum kræves, at hesten kommer i skridtmaskine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Artikel fra Dansk Landbrug 28. maj 2003 |
Helle Sydendal |
23-06-2003 13:48 |
|
Regler for hestehold
En ny bekendtgørelse om hestehold, kan få stor betydning for såvel private hesteejere som avlere og rideskoler.
Af Helle Sydendal
I over fem år har der været taget tilløb til at udarbejde regler for hold af heste, og her i maj lød startskuddet for alvor.
Der er nedsat en arbejdsgruppe under Justitsministeriet, der skal udarbejde en rapport, som skal danne grundlag for en bekendtgørelse med “tidssvarende mindstekrav til beskyttelse af heste” - som skal ligge klar ved udgangen af 2003 - og “Vejledende retningslinier for hold af heste” skal være færdige ved udgangen af 2004.
Siden 1998 er der taget flere initiativer til at udarbejde rapporter, der kan danne grundlag for en sådan bekendtgørelse, blandt andet kom Dansk Dyrlæge Forening i juli 2000 med et meget omdiskuteret udkast til Bekendtgørelse om hold af heste.
Langt fra alle var enige i de anbefalinger, som dyrlægerne lagde op til. Blandt de mest omdiskuterede emner var brug af spiltove, som ifølge dyrlægerne skulle forbydes. Mange seriøse avlere var imod dette, idet de regner opstaldning i spiltov for et led i hestes opdragelse. Udkastet, der også indeholdt forslag til størrelser på bokse, staldgange og døre, blev forkastet, og skal ikke danne grundlag for det videre arbejde.
Skepsis over gruppen
Men mange hestefolk er skeptiske, da der er en overvægt af dyrlæger og videnskabeligt personale i den nedsatte arbejdsgruppe.
- Jeg mener, at arbejdsgruppen er ensidigt sammensat, og jeg kan godt frygte, at de nye regler bliver en gang teoretisk skrivebordsarbejde, siger gårdejer og avler Søren Juellund, Kongerslev.
- Blandt andet er jeg slet ikke enig i dyrlægernes holdning til, at heste ikke må stå i spiltove. Jeg er enig i, at heste ikke skal stå der i lang tid ad gangen - men det skal de heller ikke i en boks.
- Hvis heste bliver lukket ud om morgenen og ind om aftenen - så har de det godt. Jeg mener desuden, at der er megen opdragelse i at lade en hest stå i spiltov - og at mange ulykker kan undgås, hvis heste lærer at stå bundet.
En anden af Danmarks dygtigste avlere, Betty Rasmussen, Varde, mener også, at heste godt må stå i spiltove.
- Heste kan sagtens stå i spiltove. De skal bare lukkes ud hver dag, siger hun. Hun kan slet ikke se formålet med at lave helt detaljerede regler om for eksempel boksstørrelser, bredde på staldgang og højde på døre, og hun frygter, at arbejdsgruppen ikke har nok praktisk erfaring til at udarbejde reglerne.
- Hos mig går hestene glade gennem en dør, der kun er 170-180 cm høj - for det er de vant til. Der er så mange forskellige måder at holde hest på, som kan være i orden, siger hun.
- De heste, der har det værst i Danmark, er dem der bliver passet bedst på. Jeg ser heste, der går med dækken i 18 graders varme, og heste der står pakket ind i dækkener og bandager i en boks på rideskolerne. Dét er synd for hestene, men det bliver der aldrig lavet regler om, beklager Betty Rasmussen.
Stor betydning
Regler for hold af heste kan komme til at betyde meget for folk, der har hest. Ikke bare for avlere og private, der har hest derhjemme, men også for rideskoler. Derfor undrer det berider Per Skærbæk, Nykøbing Mors, der er formand for Dansk Rideinstruktør Forening, at beriderne ikke er blevet spurgt, om de vil deltage i arbejdsgruppen.
- Vi har ikke selv været opsøgende for at komme med i arbejdsgruppen, men det er pga. manglende ressourcer. Hvis vi vidste, at arbejdsgruppen var blevet nedsat, og var vi blevet spurgt, ville vi gerne være med.
Formanden for arbejdsgruppen, Birgitte Grønborg Juul, Justitsministeriet, siger:
- Vi har ikke aktuelle planer om at ændre sammensætningen af arbejdsgruppen. Vi har forsøgt at sammensætte den, så mange forskellige interesser blev repræsenteret på en afbalanceret måde, men vi ved godt, at mange andre også gerne har villet deltage i arbejdet. Det er de forskellige organisationer, der selv har udpeget deres repræsentant, men i øvrigt mener jeg ikke, at en faglig relevant uddannelse i sig selv diskvalificerer folk. Det har hele tiden været meningen, at de kommende regler for hestehold skal udarbejdes på et videnskabeligt grundlag, det fremgår også af arbejdsgruppens kommissorium. En række organisationer har tidligere på eget initiativ udarbejdet udkast til regler om hestehold, men der har ikke været enighed om alle forslag. Det er ikke et arbejde, som ministeriet har deltaget i, og derfor er vi i gruppens arbejde selvfølgelig heller ikke bundet af det.
Medlemmer af arbejdsgrupen
Dansk Ride Forbund og Dansk Køre Forbund - et medlem tilsammen
Dansk Galop og Dansk Travsports Centralforbund - et medlem tilsammen
Den Danske Dyrlægeforening - et medlem
Dyrenes Beskyttelse - et medlem
Landsudvalget for Heste - et medlem
Fødevareministeriet med - et medlem
Desuden er tre medlemmer udpeget af Justitsministeriet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo.................... |
|
|
jeg er mere tilhænger af de folk der har hesteopstaldet, det være sig både deres egen + andres, at de lærer en hel del om sygdomstegn, fodring,foldpleje, gødningsbekæmpelse, øvrige management og staldforhold.
Mange tror bare at hesten kan "passe sig selv" få lidt kerne og så er det det.
Så måske man skal ud i en form for "kørekort" for folk der ikke har landbrugsmæssig uddanelse, hvis de skal stå for den daglige pasning af dyr.
(i mindre husdyrhold)
Jeg synes at det er fint at der kommer fokus på dyreveæfærd, også i hestestalde, da mange gamle stalde næsten er uegnet til dyrehold, pga lave lofter, små spiltove/bokse etc.
men mange ting kan der leves med, bare dyrene kommer på fold, så mange timer så muligt, dvs gerne 6-10 timer om vinteren og døgnfold her om sommeren.
Jeg har personligt et ok forhold til spiltove (af en vis bredde)men har dog kun bokse herhjemme.
Dækner, ja for mange er de gode, specielt os med stævneheste, men ja ikke hele året, med mindre der er tale om dyr der feks har mitteallergi eller lig.
Vi bruger idag dyrene til andet end man gjorde for 50 år siden/stiller andre krav til dem, dyret er avlsmæssigt også ændret, så selvfølgelig ændre staldforholdene sig også.
Man skal huske at dyr der ikke trives, ikke præsterer. optimalt.
Ridesporten er jo blevet en hel industri på udstyrs/foder siden, af firmaer der tilbyder alt muligt der både kan gavne dyret samt dræne pengenpungen.........og ikke alle er lige gode til at begå sig i den jungle.
(heraf grunden til at flere bruger dækner, bandager osv døgnet rundt, året rundt)
Karina
.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestehold og diverse regeler |
Ane w |
23-06-2003 15:59 |
|
Jeg er enig i at regeler på hestevelfærds området ikke bør koncentere sig om hvorvidt en dør har en given højde eller brede. Udvalget bør i stedet se på, som det allerede er nævnt, om alle heste kommer tilstrækkeligt ud hver dag året rundt. Det er også min opfattelse, at der på alt for mange ridskoler står heste, godt pakket ind i dækkener, der ikke kommer ud.
Når de er på luftefold er det måske ikke mere end 1 time og med et stort dækken på, så de ikke får renset pelsen naturligt.
Mange børn og især unge piger, der har hest, ved ikke nok om hestes naturlige adfærd og psykologi. Jeg tror tit det er derfor heste pakkes sådan ind. De vil kun det bedste for hesten. Desuden er der jo meget mode indenfor sport i dag. En langhåret hest er ikke in på rideskolen. Den vil i så fald også svede når den bliver trænet, og man skal efterfølgende (i vinterperioden) være meget påpasselig med at hesten ikke bliver kold mens den tørre. Det tager lang tid at tørre en gennemsvedt hest. Der er ikke tid hestefolket har mest af, derfor er det tit nemmere at klippe hesten, også er dækkenet pludseligt uundværligt.
Jeg tror også man skal huske at der er forskel på en rideskolepony og en topkonkurrencehest. De har forskellige behov og lever forskelligt. Men, de små ryttere ser op til deres idoler, og deres heste er tit meget indpakkede.
Udvalget bør også være opmærksomme på hestes foder. Mit intryk er at der i nogle steder slet ikke fodres med hø, da det er besværligt. I dag kan man få foder der indeholder alt hvad en hest har brug for, men selv mirakel foder kan ikke give hesten noget at tygge på hele dagen. Det er en hests natur at spise i små potioner over hele dagen. Ligesom på stepperne, hvor en hest hele dagen går rundt og græsser. Vi kan ikke give vores heste stepperne tilbage, men vi kan give dem et godt grovfoder.
Det var lige de par ting som jeg synes et hesteholds udvalg burde have i mente.
Skrevet af Ane Wingreen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er barnet erfaring og tid nok til at have hest |
|
|
jeg er enig at der må nogle regler til. men jeg syntes at der skal sættes fokus på de mange børn som får hest af deres forældre uden at hverken barn eller forældrene har erfaringen til at have hest. og man kan købes den sødeste lille pony men hvis den kan tage magten så gør den det. hvis børnene skal have hest skal de stå et heste kyndigt sted og hvis barnet ikke kan magte/finde tid til ponyen må hesten have en ny ejer. med venlig hilsen heidi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste på de mindre rideskoler |
|
|
det er et problem, at heste på mindre rideskoler (ikke medlemmer af DRF)ikke altid bliver holdt under ordentlige forhold. jeg har set mange af disse, bla. et sted jeg selv har gået, hvor spiltovene aller max. var 120 cm bredde, hvor der 23 timer stod heste på omk. 170 i stg. Uden vand!!!!!!!! vandingssystemer i alle stalde, er ikke noget urealistisk krav!!!!!!!!
jeg mener at det er meget vigtigt, at man begynder at holde skarpere øje med de mindre rideklubber, da det både er dem der er med til at lære børn at omgåes heste, men også pga. at de tit har mange heste stående.
mvh. EVA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Om hestehold |
Lotte Krogkær |
23-06-2003 17:33 |
|
Jeg har redet i mange år på rideskole og har set mange rideskoler, i det hele taget, og det er egentligt meget generelt at ridskoleheste og andre heste der står opstaldet steder hvor der er mange heste, så som på hestepensioner, ikke får opfyldt de krav de har behov for.
Mange steder kommer hestene ikke på fold andet end om sommeren og hvis de endelig kommer på fold om vinteren er det i store mudderpøler, hvor de står i, til op over knæene.
Det handler ikke bare om at komme på fold, men også om der er en tilstræklig kvalitet i dem, for al for mange heste ejere og - intresserede, kender til mug og andre problemer fugt kan medfører.
Derfor burde der være regler om netop dette.
Helt personlit hader jeg spiltove, de er mange steder langt fra brede nok, og tit er det sådan at når man bare skubber til dem vælter de nærmest, sådan er det også mange steder med bokse.
I snakker om at spiltove hjælper mod ulykker, mod hvem? Os? Hvad med mod hestene?
Mange steder står de bundet med halm snore og hvis hesten bliver syg eller bare vil lægge sig ned, er snorene al for korte og det ender med at hesten bliver kvalt.
Jeg fortrækker helt klart bokse, de er ikke på den måde farlige, hvis de blive velligeholdt og hestene har mere frihed til at lægge sig ned at vende sig og gøre al det en hest er født til at gøre.
Bokse burde vedtages ved lov!
Men med visse krav, et mindste kvadratmeter antal.
Og helt ærligt, spiltove, et opdragelses middel! Hvad med at tage jeres heste ud og TRÆN med dem, er det ikke det man får dem for, eller er det bare mig der har misforstået noget?
Spiltov er helt okay når man sadler op, og nusser, men ligeså snart man er færdig skal hestene enten på fold eller i boks, hesten har ikke godt af at stå sådan på et sted, de får ondt i benene.
Mange heste i dag har det al for godt, vi pakker dem ind i dækkner, men også de kan give problemer.
Man anbefaler i dag at man MINDST tager dækkenet af én gang om dagen, for ellers kan hesten få hudsygdomme og gnavesår, som vi så igen behandler imod med undretrøjer og creme. Ville det ikke bare være smartere at tage dækkenerne af igen?
Selvfølgelig er der folk der holder koncurrance hest og det er en selvfølge at man ikke møder op med en langhåret hest, men helt ærligt, der må være en bedre måde at gøre det på.
I dag stiger kvaliteten af dækkner, hesten kan nu ånde igennem dem, men disse dækkner er ofte så dyre at de ikke er til at købe for os "almindelige" folk.
Men sådan er det jo, og her vil jeg så give en lille ros til Hööks, som hvert år har tilbud på gode dækkner til en billig pris.
Hvad stalden angår, ser jeg ikke problemet med døre og lofter der er for lave, selom det nogen gange kan være ubehaligt at stå med en hest på 180 i en stald hvor loftet ikke er meget højere, men det er et spørgsmål om at vende sig til det, for det kan hesten godt! Det er jo ikke dumme dyr.
Men man kunne godt lave sådanne regler om disse ting på offenlige steder, men ikke privat, ikke hvor der bare står et par heste.
Og så én ting til, heste bør IKKE gå alene! Heste er flok dyr, og de skal behandles sådan!
Dét burdes der laves en lov om!
Det er hvad jeg har at sige til den sag!
Men måske skulle man rette sin opmarksomhed mod rideskoler, hvor der helt sikkert kan strammes meget op, for de rideskoleheste der er der, har ikke altid et værdigt liv og ender tit op ved slagteren, fordi der ikke er nogen der vil købe dem når de ikke kan bruges mere.
Det er synd og skam, for de har lige så meget rettighed til værdighed som alle andres heste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indlæg til debat |
|
|
Synes alt I alt at det lyder fornuftigt at man stiller krav til hvordan heste opstaldes/holdes.
Men det er vel heller ikke meningen at alle de små steder er de eneste der rammes, da det jo for det meste er der os "normale" mennesker har råd til at holde hest.
Det er da klart at man skal ha en form for standard, men ville ønske man ikke generaliserede så meget, da mange af de små steder er helt ok.
Synes måske at der burde indføres et system som ligner det de har i resturationsbranchen (det med de små runde ), hvor man giver de forskellige stalde et gennemsyn + karakter, og en chance for at forbedrer sig hvis ting ikke er helt optimalt.
Det ville måske os være en ide at man havde et decideret sted at henvende sig hvis man oplever misrøgt (ala RSPCA i england).
Med mulighed for at få bugt med den megen misrøgt der har været/og forekommer. Så det rent faktisk får en koncekvens med det samme for folk der ikke lever op til deres ansvar!
Jeg synes ihvertfald det er synd hvis man skal forhindre folk i at have hest på det grundlag at folden måske er 10cm for lille, eller et eller andet andet latterligt!
M.v.h Nelson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udlejnings heste / spiltove |
Karina |
23-06-2003 17:42 |
|
Hvad med om udvalget så lidt på, hvordan heste og ponyer bliver holdt på div. steder, hvor de bliver lejet ud til feriegæster.
Kan det ikke være ligegyldigt, om spiltovet på en mindre rideskole, er 5 cm for smalt, når der er heste der ligger i 30 graders varme, fuldt opsadlet og med vandkoppen fuld af sand ?
Mine heste står i boks, er ude fra morgen til aften, får korrekt sammensat foder, samt hø.
Jeg går ikke på kompromis, men jeg synes trods alt det er vigtigere, at heste på rideskoler kommer ud, end at spiltovene har de helt nøjagtige mål.
Mvh Karina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste, Spiltove og bokse. |
KiaZaa |
23-06-2003 22:45 |
|
Jeg rider selv på rideskole, men også hos min nabo.
Der er helt klart foreskel på nabo'ens bokse/spiltov og rideskolens.
Men alligevel.. - Hvis nu spiltovet på rideskolen er 5cm. for kort, og hesten er på fold hver dag, og også bliver redet! lad os nu sige, at den kun er inde om natten.. Så er det vel ok?
I skriver, at spiltove er mest sikre? Hvordan? Og for hvem? Hesten eller mennesket?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiltove - sikkerhed... |
99E |
24-06-2003 00:58 |
|
...Min hest har stået i spiltov. Det er jeg GLAD for.
Hun havde sådan set heller ikke noget imode det da hun alligevel kun stod (lå) der om natten.
Idet min hest har stået i spiltov VED jeg, at hun kan stå bundet. Det er vigtigt til mange lejligheder:
-Transport
-Stævner (stævnespiltove)
-Langture (ikke alle steder har man mulighed for at opsætte fold)
-Kortere ture (det er rart at kunne tøjre hesten til et træ, mens man spiser frokost og hesten græsser)
-Dyreskuer, kåringer o.lign.
Især under transport er det uhyre vigtigt, at hesten er fortrolig med at være bundet - og det skal man IKKE lære den i traileren, førsta gang den skal ud at køre. Så er det DØMT til at gå galt.
Jo - spiltove er godt. Foldtid er langt, langt vigtigere end en boks. Og hvad er det for noget PJAT med at hestene får ondt i benene af at stå i spiltov?
Et korrekt "tilpasset" spiltov er både bredt og langt nok til at hesten kan lægge sig ned. Og det er langt bedre end nogle af de bokse, jeg har set, der er så små at hstene ikke kan ligge ned. Hvad godt gør det så, at hesten ikke er bundet?
If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture... -99EMon du har hentet/downloadet/gemt noget materiale fra min tidligere udgave af http://99e.dk? I så fald er jeg meget interesseret i at høre fra dig, da det meste af den tidligere udgave af siden er gået tabt. På Forhånd Tak!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestevelfærd |
jeanetteE |
24-06-2003 07:05 |
|
Det bør gøres til lov at heste komer ud hver eneste dag. Naturligvis med forbehold for doku,emteret sygdom mm. Alt for mange heste står dag efter dag i boks eller spiltov. Mit forslag vil lyde på min. 4 timer dagligt.
Har en tro på at det ville hjælpe mange, især rideskoleheste, konkurrenceheste, samt afhjælpe de små familier fra at holde ponyer på alt for små steder (dvs. den må opstaldes såfremt der ikke er jord nok til hesten).
-At sørge for ingen hest/pony går uden selskab. Det er flokdyr og det skal respekteres.
-Mere fokus på forsikringsselskaberne. Såfremt en hest bliver alvorligt syg, bør den ikke gennemgå urimelige efterundersøgelser måned efter måned. Alt for ofte holdes hesten i live længe efter dyrlægens udsagn om aflivning, simpelthen fordi ejeren skal kunne dokumentere at alt er afprøvet. Det kan naturligvis være godt i nogle tilfælde, desværre bliver det ofte en kamp om forsikringspenge frem for velfærd!!
-Krav om størrelser på luftningsfolde.
Tilsidst vil jeg lige påpege, at overholdes disse retningslinier for hestehold, ser jeg intet sørgeligt i at benytte spiltove. Dette betyder dog også at der bør være krav på både boks- samt spiltovsstørrelser.
Venligst  JEANETTE -E & HENDES WELSH´!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ville i selv bryde jer om det??!! |
Christina Dahl Olesen |
24-06-2003 10:18 |
|
Der er alt for mange der tænker, det er bare dyr.
Men hvad ville i selv sige til at skulle stå i et spiltov hvor der ikke var plads nok til at ligge ordenligt, hvis man overhovedet kunne ligge sig. Jeg ved godt at man siger at heste kan stå op og sove, men på et tidspunkt vil de gerne ligge sig ned.
Jeg foretrækker bestemt ikke spiltovet da nogle heste er blevet kvalt ved at stå der. Jeg siger ikke at heste aldrig må stå i et spiltov, det kan være meget lærerit for en hest. De må bare aldrig stå der uden opsyn!
Boksene skal være så tilpas store at hesten kan ligge udstakt med benene. Der skal være nok strølese. Det er jo ikke særlig hyggeligt at ligge på beton eller i sit eget.... ja i ved sikkert hvad jeg mener.
Der er rigtig mange børn der bare for en hest, uden de egnetlig ved nok. Tænk hvis hesten står med et lille nyre slag, det er altså ikke alle der kan se det. For at hjælpe på det kunne man indføre et heste tegn. Det betyder at man ved nok til at få en hest.
Man skulle kunne vise sin viden at svare på nogle spørgsmål, og demostreer sin viden om heste foran nogle gyldige dommere. Lidt ligsom ridemærke.
M.V.H Christina

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dejligt med et realistisk bud |
|
|
Der er mange ideer til hvad der skal laves regler om, men man kan jo ikke forvente at det ½ Danmark skal bygge deres staldebygge om for et par hunrede tusinde kroner i løbet af nul tid.
Det er selvfølgelig rigtigt at heste ikke skal stå i for små bokse, men en hest i en lille boks (alt er selvfølgelig relativt,)der kommer ud 8 timer om dagen, har det bedre end en hest i en kæmpe boks, som kommer ud i ridehuset 1 time om dagen.
Først nævnte hest har et liv der ligger tættest op af hestens oprindelige natur med bevægelsesmønster og frihed.
Men systemet med eftersyn af en tvivlsom stald og efterfølgende tildeling af smileys  er en rigtig god ide.
Der kan selvfølgelig forekomme forhold der er så grelle at stalden skal tildeles bøde eller lukkes el. lign.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste - opbevaring. |
Kirsten Astrup |
24-06-2003 12:09 |
|

Hesteopbevaring kan vel mest findes på store steder, opbevaring som det bare vare en genstand og ikke et levende dyr.
Et eksempel: Stort ridested - som meget belejligt ligger lige op og ned af Dyrehaven, her står 80-90 heste. De bliver passet godt - dvs. de får foder 3 x dagligt, hø 2 x dagligt, står på spåner eller i halm afhængig om de er hosteheste eller ej. Hosteheste, ja hvordan bliver de skabt, kunne det være sådan et sted, hvor der kun forefindes 2 miniaturefolde til luftning -lille fold = ca. 40m2, stor fold ca. 100 m2 - dvs. "den heldige" hest får 1 time på en af disse folde - alene selvfølgelig, tænk hvis den fik skrammer........!!!! flokdyr er de, men sk.... være med det, det er mere praktisk det andet (for hesteejeren altså). Når den heldige hest så kommer ind igen, venter den på at dens rytter kommer og motionerer den - igen hvis den er heldig kommer den i Dyrehaven, hvor der luft og natur, men måske kommer den også ind i ridehuset, hvor den så bliver terpet rundt ½ til hele timer i dressurens ædle kunst........
- nå ja og resten af tiden står den så i sin boks, i den meget mørke og gamle stald - inden den bliver høallergiker og er så heldig at komme i udeboks, på spåner med 2 x 2 striber hø om dagen dvs. spiser i måske 4 timer om dagen - i forhold til naturen hvor de bruger ca. 19 timer i døgnet på at æde. Så hvis hesten ikke bliver allergiker, kan den altid redde sig nogle koliktilfælde i løbet af dens liv...
Der er faktisk intet galt med et sted som ovenfor - næh det eneste gale ved denne historie er, de mennesker der vælger at opstalde deres heste et sådant sted - det er mere vigtigt for dem overfor venner og omgangskredsen at kunne ride i Dyrehaven ved whiskeybæltet end at sørge for at det dyr man har købt i dyre domme, (jo dyrere jo bedre....) og opbevarer det dyreste sted (vi har jo råd til det...) bliver opbevaret efter dets natur og dets bedste.
Summa summarum..... Som hovedpunkt må det være foldtider i flok der skal sætte på dagsordenen - et minimumskrav her ville være på sin plads samt masser af lys og luft i stalden.
Ovennævnte hestebehandling kan faktisk findes i endnu værre grad i Sdr. Jylland, hvor det er helt alm. at såkaldte ringriderheste, tilbringer hele vintersæsonen i boks uden at komme ud for en dør på noget tidspunkt, endsige få besøg af smeden. Men når sæsonen starter, så bliver de lige støvet af, redet igennem galgen 4-5 gange, og så er de klar til sæsonen.........
Godt at denne debat kom op - giver forhåbentlig stof til eftertanke.

|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| De nye regler... |
Trine SH |
24-06-2003 13:14 |
|
..rammer desværre mange af os som har heste derhjemme.
Mange af os har hestene stående i gamle bygninger som ikke har den "nye" højde eller bredde, skal vi "bare" rive vores eksisterende bygninger ned og bygge nye fordi vi vil have vores heste derhjemme?? OGså selvom hestene trives og vores bokse og spiltove fungerer tilfredstillende (for både hest og ejer) og vores heste kommer på fold dagligt i adskillige timer???
Jeg må indrømme at tanken om at blive "kriminel" og stemplet af uvidende folk som "mishandler" blot fordi man ikke lever op til reglerne som har krav som få almindelige "private" hestehold kan leve op til.
-Trine SH.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken - Ja tak |
|
|
Min hest har brug for dækken!
En konkurrencehest der holdes i konstant arbejde
vinteren igennem, skal ikke have en stor tyk vinterpels der bliver gennemblødt af sved.
Når den stakkels hest skal tører igen, efter endt arbejde, er varmetabet simpelhen for stort. Resultatet er en syg hest - det kan da ikke være god dyrevelfærd.
Ja, en hest skal på fold med andre heste, og være ude så meget som muligt.
Bare ikke for en hver pris.
Et eksempel: Min hest stod en uge på stald i vinter og så ikke sin fold. Årsagen var isslag.
Jeg har selv haft en hest der faldte på en lille smule is, hun brækkede et ben og måtte aflives på stedet.
Så hvis der kommer et lovkrav om at heste ikke må gå med dækner og at de skal på fold hver dag, ja, så er jeg nødt til at bryde loven!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Behov for dækken |
|
|
Det med behov for dækken kan vel diskuteres.
Man finder vel næppe mere langhårede heste end islandske heste og de trænes skam også om vinteren, så de bliver meget våde af sved. Så får de et dækken af fleece eller uld på i et par timer (i en kølig stald eller ude) og er derefter helt tørre, mens al fugten sidder på ydersiden af dæknet. På denne måde afkøles hesten ikke under tørring, og pelsen er fuldt isolerende igen, når den er tørret. Herefter kommer hesten ud i sin flok igen (med adgang til løsdrift). Jeg er ikke i tvivl om at denne form for hestehold om vinteren er betydlig mere hestevenlig end det indespærrede "dækkenliv".
Det er vel primært fordi man ikke vil have dette ekstra arbejde med de store heste eller fordi stalden er for varm, at dæknerne bliver til et "behov".
Så måske krav om temperaturforhold og ventilation i staldene kunne komme dækkenhestene til undsætning.
Jeg forstår godt angsten for benskader ved at lukke en hest ud på islag - hvis den kun kommer kortvarigt ud hver dag.
Heste som går i løsdift eller er vant til at være ude hele dagen klarer dog fint den slags vejr. De har jo ikke det samme behov for at afreagere den lange tids indespæring, når de kommer ud. Så de skridter bare forsigtigt hen over de glatte områder.
Så igen - kravet om foldtid hver dag er i mine øjne fornuftigt og en absolut hesteret og ja det kræver naturligt hestehold at kunne efteleve det.
Hilsen Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme tanker som TrineSH |
|
|
Ja, jeg bliver da også en smule bekymret ved tanken om disse nye regler.
Så tror jeg nemlig heller ikke, at vi i princippet må holde hest hjemme hos os.
Og i vores gamle kostald er det altså ikke bare sådan lige at gå igang med at lave store bokse (som jo også vil kræve tid og penge), og højden til loftet kan jo under ingen omstændigheder gøres højere, ej heller bredden på staldgangen kan gøres bredere.
Jeg er overbevist om at vores heste har det godt i deres brede spiltove og en enkelt boks.
De kommer på fold hver dag om vinteren og går ude døgnet rundt i sommerhalvåret.
Så jeg håber ikke det bliver en lov med tilbagevirkende kraft, og ej heller at den bliver så striks som det ser ud til.
Det jeg finder mest centralt, er en lovgivning om minimumsstørrelse på bokse og spiltove. Lovgivning om at en hest SKAL gå sammen med min. én anden hest. Lovgivning om at heste skal have adgang til ordentlige foldforhold hver dag.
Hilsen LouiseN
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Regler for hestehold |
|
|
Jeg har følgende input til regler for hestehold:
Alle heste skal på fold minimum 6 timer hver dag (undtagelser selvf. ved sygdom eller lign.)
Enhver hest skal have selskab af mindst én anden hest. (med selskab menes fx fælles fold eller anden form, der gør det muligt for hestene at udfolde deres naturlige behov for at gnubbe og pleje social omgang).
Spiltove må ikke benyttes til opstaldning
Bokse skal være indrettet så hesten kan ligge ned med strakte ben.
Der skal være rent/tørt leje at ligge på
Staldbygningner skal være ventilerede og med lav så lav temperatur at de opstaldede heste kan opholde sig der om vinteren uden at svede med naturlig vinterpels.
Alle der ejer eller passer/rider en hest skal tage et "hestekørekort" inden for en given periode.
(hestekørekortet skal bl.a. demonstrere grundlæggende kendskab, til hestehold, hestens naturlige behov, adfærd, foderbehov, foderplanlægning, regler for hestehold og færdsel med heste og dyreværnsloven).
Winnie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Et godt hesteliv |
|
|
Jeg er enig med Trine SH.
Vi har f.eks. hestene hjemme. Boksene er lige knapt 3 X 3 meter, der er ikke 140 cm. til loftet. Det er ikke verdens lyseste stald, så den opfylder nok ikke det foreslåede krav om lysprocenter.
Der er ikke tremmer mellem boksene og to af hestene har ikke krybber men får mad af en spand på gulvet.
Vi har ikke indlagt vand derovre heller , men hver hest har sin egen vandspand hængt op i beslag.
Disse forhold vil ikke kunne godkendes efter de foreslåede regler.
Men jeg er overbevist om at vores heste har det godt.
De er placeret i stalden, så ingen lider under de manglende tremmer, tværtimod har de meget glæde af at stå og nusse og "snakke" ind over boksvæggene. (Men med nogen heste ville man være nødt til at spærre af, det er individuelt hvem der kan stå sammen, så regler for eller imod tremmer har ingen mening.)
De kommer ud 10-12 timer hele vinterhalvåret, og får stråfoder og vand med ud på folden. Dermed får de langt mere lys og motion end de ville få i en stor boks med stort vindue.
Hele sommerhalvåret går de ude døgnet rundt.
Hvis nye stramme regler blev vedtaget, ville vi i værste fald være nødt til at sælge nogen af hestene og opstalde en enkelt på et ridested.
Sådan et sted er der sjældent mulighed for 12 timers fold tid med læmulighed og stråfoder hele vinteren, og græs om sommeren.
Jeg er helt overbevist om at hestene har langt mere glæde af udeliv, motion, samvær med den samme lille flok hver dag, ro og nærvær, end et vist antal centimeter til loftet, vandkop, en fastlagt lysprocent ind af vinduet osv.
Så jeg håber ikke de nye love bliver en samling teoretiske paragraffer der kan bruges til at få tvangsfjernet nogen heste der lever et udmærket og frit hesteliv ude på de små gårde.
Jeg håber man forstår at skelne mellem heste der virkelig har det uacceptabelt, og så alle de mange heste der lever et godt liv, selvom de bruger natten på at sove i små skæve stalde der blev opført for måske 100 år siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis jeg bestemte.... |
JulieTaylor |
24-06-2003 15:25 |
|
Hvis jeg bestemte...
-skulle alle heste stå i tilpas stor boks når de var inde. Jeg kan godt se at de har brug for at lære at stå bundet, men der er jo ikke nogen der forhindrer opdrætterne i at sætte en ring op inde i boksen hvor hesten kan stå bundet et par timer ad gangen for at vænne sig til det. Resten af tiden kunne den så gå løs rundt, rulle sig, sove fladt o.s.v. Jeg begrunder denne mening med at der nok er flere spiltove i Danmark end behovet for 'trailer-træning' dikterer. Hvis bokse var påkrævet, var der ikke nogen der kunne slippe afsted med at spare på velfærden i opdragelsens navn.
Hvis jeg bestemte...
-skulle alle heste have ret til at komme på kvalitetsfold. Hver dag - hvad det så end betyder for den enkelte hest m.h.t. tid, plads og selskab.
Hvis jeg bestemte...
-skulle man være lidt mere striks med de folk, der ignorerer deres hestes sygdomstegn. Ligemeget om det var p.g.a. uvidenhed eller nærighed. Selvfølgelig begår vi alle fejl, men når en hest tydeligt har smerter, bør det være muligt at straffe ejeren for fortsat at bruge den i træning og konkurrence uden at prøve at hjælpe den. Alt for mange heste og ponier til småstævner har tydelige smerter i ryg, nakke og ben uden at det bliver påtalt af hverken klub eller dommer. Alle konkurrencer der involverer heste (helt ned til de mindste D-stævner), burde være dyrlægeovervåget.
Hvis jeg bestemte....
-fandtes der en licens, man kunne tage til at eje en hest. Alle ryttere burde kunne udvise en vis grundlæggende viden om røgt og pleje før de fik tilladelse til at købe en hest. Hvis man ville have hesten hjemme, burde man tage licens til det ved at tage et særligt kursus, der lærte én om fodring, pasning, førstehjælp o.s.v. Ville man avle, skulle der også være en licens til det. Alle rideskoler burde være overvåget af DRF og hestehandlere ligeså. Børn burde ikke kunne opnå licens til at eje en hest før de fyldte 16. Således var det forældrene, der måtte eje hesten eller ponien og dermed tage ansvar for dens velfærd. Det hverken kan eller skal være op til et barn at sikre et kvart tons ponys trivsel.
Jeg tror at nøglen til hestens velfærd i fremtiden ligger i at give børnene en indsigt i hestens velfærd, som deres forældre for de flestes vedkommende ikke har nydt godt af. Vi skal ikke lære børnene hvad de skal tænke - vi skal lære dem hvordan de skal tænke. Og det gør man ikke alene ved at trække nogle firkantede retningslinier ned over hovedet på dem. Man gør det ved at uddanne dem så de engang når de bliver voksne reelt kan drages til ansvar for deres hestes ve og vel.
Når man som 16-årig må få knallert, skal man selvfølgelig først lære at køre på den. Man skal også lære hvordan man passer på den med olie og benzin, hvad reglerne er i trafikken og hvordan man undgår at skade andre ved at bruge den forkert.
Jeg er både rytter og fhv. knallertkører, og jeg vurderer ydmygt at en knallert er et langt mindre udfordrende bekendtskab end en hest. Dels er den en hel del mere forudsigelig (min knallert drejede _altid_ til højre når jeg gjorde, og den blev heller aldrig hestegal), dels skulle den kun fodres hver tredie dag, dels måtte den køre på cykelstierne (måske fordi den efterlod dem pænere end hesten gjorde) og dels stoppede den pænt op og ventede når jeg af og til faldt af den. Alligevel er det knallerten og ikke hesten jeg har måtte tage kørekort til. Hvorfor?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| men til hvad nytte ?? |
|
|
Jeg syntes da det er himmelråbende dejligt at der bliver taget fat i nogle af disse problemer.
Men men.....det viser sig jo gang på gang at trods love og regler vil der stadig være folk som behandler dyr som skidt.
Problemet ligger i mine øjne slet ikke i om der findes spiltov eller bokse som er store nok, men slet og ret i om der gøres noget ved de katastrofale situationer hvor heste og andre dyr bliver misrøgtet.
Vi fik alle tårer i øjnene de TV sendte billeder af lidende dyr som blev sendt til italien i slagtebusser, men hvad er der sket på det område ??
- der kører stadig dyr afsted på disse dødsrejser og det kan stadig betale sig for vognmænd at tage denne chance da bøderne er latterlige små, HVIS de skulle blive opdaget.
Disse døds rejser burde være helt forbudt, det er da kun et land med vattede holdninger som ikke holder på at dyr til slagtning skal køres til nærmeste slagtehus.
Her sidder vi om diskuterer om hvorvidt heste bør have dækkener på eller ej, helt ærligt så er det både besværligt og dyrt at passe godt på sin hest og benytte sig af div. indpaknings midler til de kære dyr, og så vidt jeg ved er ingen hest død af omsorg og sorinering men der er MANGE som er døde af det modsatte.
Hvis man virkelig skal bruge krudt og penge på at belyse og se hestevelfærden efter i sømmene så bør man efter min mening starte med at sige til sig selv at man mener det.
Hvad hjælper det at lave love og regler for dit og dat når ingen gør noget når der ex. står heste ude i mudder til halsen året rundt eller dyr på markedspladser står bundet til gamle lastbiler weekend efter weekend.
Hvis man kikker lidt på et andet problem som vi heste folk kan have så er det at kommer af med vores mødding.
Her er regler så det næsten er løgn og her kan man ikke lige smutte igennem og gøre noget man ikke må.
Næ i vores land er der bedre og større kontrol med lort end levende dyr.
Så hvis nogen spørger mig så brug hellere penge,tid og kræfter på at lave et dyreværnspoliti og sæt bøderne op for folk som ikke sørger ordentligt for deres dyr.
Jeg glæder mig oprigtigt over dette tiltag og håber ikke det som så mange gange før blot bliver ved snakken.
En mening fra
Tine Sommer
Et liv med glæde - Kør hundeslæde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sikkerhed spiltove! |
|
|
Der er en del der taler imod spiltove længere oppe og
som fejlagtigt tror at det er for os menneskers skyld, at hestene skal lære at stå bundet det er det ikke, det er for vore firbenene venners skyld, først og fremmest.
Heste der lærer, at stå i spiltov kan håndterer at stå bundet næsten hvor som helst og lærer ikke at gå i panik, når tovet/rebet strammer.
Når hestene har lært at stå i et spiltov, er det mere forsvarligt, at binde dem op:
I en trailer
strigler-/vandingsplads
stævnepladser
kåring
Udover dette er en hest nemmere at træne at trække med, når den er vant til et tov/reb der giver modtræk.
Jeg gad se den dyrlæge der ville behandle vores heste, vis de ikke kunne stå opbundet.
Mine heste står i bokse eller løsdrift, MEN jeg har et
spiltov og det bruges til at lære plagene at være opbundet. Jeg mener helt klart spiltovene har deres beritigelse, man kan så diskutere om det skal være et fast opholdssted for hestene eller om de kun må benyttes i et vist antal timer eller måneder ad gangen for hestene.
Generelt syntes jeg at med hensyn til at lave regler om hvordan vore heste skal bo i en stald med den rigtige bredde staldgang, højde til loftet o.s.v. er en fis i en hornlygte, i stedet for skulle man bruge kræfterne på, at mennesker der holdt dyr overholdt dyreværnsloven, alt for mange slipper godt fra at misrøgte/mishandle deres dyr uden at dette har nogen konsekvens overhovedet! Den nye lov vil ramme alt for mange dyr og mennesker, der ikke kan overholde den men
hvor dyrene og menneskerne stortrives.
Venlig hilsen Charlotte Billeder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiltove vs. boxe |
|
|
Hej...
Jeg kom lige til at tænke på et stald jeg var i i Aalborg.
Den har bygget sine spiltove så snedigt op at de er i midten af staldarealet med hhv staldgang og bokse hele vejen rundt. Således stod disse heste aldrig og kiggede ind i en mur. Spiltovene er store og rummelige.
I den stald bliver hestene lukket på fold hele dagen, så det er ikke meget tid de bruger i spiltovene.
Jeg vil til enhver tid foretrække at have min hest i box, men syntes at alle heste skal lære over en periode på fx. et par måneder at stå bundet i spiltove.
Boxe er jo nødvendigvis ikke vejen til en lykkelig hest hvad angår opstaldning, man kan jo bare tage ud på de store rideskoler og se hest efter hest der står buret inde i sin box, pakket ind i flere dækkener og bandager til op over ørerne.
Hvis endelig de er så heldige at se en fold er det oftest i selskab med sig selv.
Dette syntes jeg er mere tragisk end en hest der står i spiltov om natten og om dagen boltrer sig med sine artsfæller på folden.
Mange som har disse "tremmeheste" påstår hårdnakkede at hvis de lukker den på fold kommer den helt bestemt til skade for "den kan slet ikke lide at gå med andre heste". VRØVL!!!!
Hesten er et socialt dyr uanset hvor meget den er domesticeret, og den er afhængig af kontakt med andre artsfæller for at føle sig tryg - mennesket er også et socialt dyr, hvad sker der med os hvis vi levede et liv som "tremmeheste", jeg tror hurtigt vi ville blive lidt adfærdsvanskelige.
Heste som aldrig kommer på fold med andre, ved jo tilsidst ikke hvorledes de skal begå sig i samværet på folden, og trækker man konstant en hest ind og ud af en flok vil der være uro i flokken konstant med efterfølgende hierakikampe.
Så jeg syntes der er en større velfærdshurdle der er vigtigere at se på end om de er i boxe eller spiltov, og dette er deres sociale behov, om dette bliver dækket, for det tror jeg der er et større antal heste i Danmark der lider under, end der er heste som står i spiltov
Så summa summarum: Boxe er super opstaldningsløsning HVIS hesten ikke bures inde og har social kontakt med andre artsfæller. Store, rummelige spiltove er en fin opstaldningsløsning, HVIS hesten lukkes ud på fold om dagen.
Hellere en hest i spiltov der kommer ud end én i box der ikke gør.
Mvh...
Rikke Lhesteterapeuten.dk"At turde er at miste sig selv for en tid - ikke at turde er at miste sig selv for altid" Søren KierkegaardSe de nye billeder i min præs fra mit seneste fotojob
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestekørekort |
|
|
Sikke mange gode svar
Som mange andre går jeg også ind for at man skal have en form for hestekørekort, før man har ansvaret for en hest - hvad enten det er som ejer eller staldejer!
Der er for mange det delvist misrøgter deres heste af ren uvidenhed, så som minimum bør man kende til basale ting omkring fodring, sygdoms-tegn og behandling og adfærd!
Jeg mener i øvrigt at der også skal stilles KRAV til rideskolerne om teoriundervisning. Vel vil børnene helst bare RIDE, men en vigtig del af ridningen er jo omgangen med hesten. Den skal foregå på en sikker måde og så hesten bliver behandlet forsvarligt! For eksempel kunne men stille krav til en times samlet teoriundervisnign for hver fire timers ridning. Mange steder kommer der selvfølgelig lidt teori ind sammen med ridningen, men jeg mener at der er behov for at tage noget af det samlet.
Egentlig bryder jeg mig ikke om spiltove, men jeg kan godt se fornuften i nogen af de argumenter der bliver nævnt i artiklerne i Landsbladet. Dog mener jeg at HVIS hesten står i spiltov skal der være minimumskrav til dens foldtid (og i situationer hvor fold er umulig - f.eks. ved isslag) skal foldtiden erstattes af tid i en boks elelr løs i ridehus! Altså tid hvor hesten ikke er bundet!
Dertil mener jeg også at der bør være krav til foldtid til alle heste - også boksopstaldede! Og der bør være krav til foldens størrelse, for meget ofte er den jo ikek større end en halv ridebane - det tilgodeser jo ikke hestens basale behov for bevægelse! £isbeth & Baloo En diskussion er en udveksling af meninger
Et skænderi er en udveksling af meningsløsheder
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste velfærd og regler |
|
|
Hej
Jeg synes det er på tide at der kommer en lovgivning om hold af heste. Igennem de 30 år jeg har haft med heste at gøre, har jeg oplevet mange forskellige forhold.
Og når der har været tale om de dårlige forhold - er det ofte den økonomiske side der spiller ind. Vi kan vist alle blive enige om at det ikke er billigt at have hest.
F.eks rideskoler har et stramt budget og derfor kan jeg godt forstå at de stiller sig på tværs over for at spiltove skal forbydes - for det vil jo betyde at 2 spiltove skal bruges til en boks - hvis lovgivningen vel og mærke træder i kraft.
I fare for at træde en del over tæerne - synes jeg altså det er noget sludder, at det er en del af opdragelsen at hesten lære at kunne stå bundet.
Jeg har selv 2 heste og de er som nat og dag - den ene købte jeg som føl og den har aldrig set et spiltov og den har bestemt ingen problemer med at blive sat på staldgangen eller ved striglebommen.
Den anden overtog jeg da den var 8 år gl. - den har heller aldrig prøvet at stå i spiltov - og kan sagtens stå på staldgangen.
Så derfor står jeg noget uforstående, når opdrætterer siger det er en del af opdragelsen.
Jeg går klart ind for et forbud mod spiltove.
Vedr. dækkener - så er det lige så meget op til den enkelte hest - hvor meget bliver den reddet og hvilken race er det.
Den ene hyp jeg har - han har fået vinterdækken på (altså ikke nu  )for han får ikke en kraftig vinterpels. Ifm. at han bliver striglet hver dag bliver han også 'luftet'.
Og så handler det jo i den sidste ende om at købe et ordentlig dækken.
Jeg har også set unge piger der pakker deres heste ind i alverdens ting og sager - dækner og bandager og i de tilfælde jeg har været ude for - drejer sig simpelthen om komplet uvidenhed. Og der var ikke meget hjælp at hente fra forældrene - for de var lige så uvidende.
Skulle jeg holde hest efter min mors ønske - så havde min 'drenge' stået med dækken - hue og vinterstøvler!
Fodring kan også være et problem for mange. Igen har jeg været ude for at en ung pige total fejlfodrede sin pony med det resultat at den lignede skind og ben.
Dyrlægen blev tilkaldt og forklarede hende hvad det var hun gjorde forkert - men hun ville ikke høre efter.
Jeg synes klart der bør være nogle retningslinier - det får også folk til at tænke sig en ekstra gang om inden de køber hest!
Ser frem til resultatet
Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fodring og fold |
|
|
Minimumskrav til et godt hesteliv:
Bevægelse, velfungerende selskab af artsfæller, frisk luft - både på fold og i stald, frisk vand, godt stråfoder tilgængeligt det meste af dagen, gode folde, rene bokse. Og venlig behandling.
Julie Taylor har et point i at sige, at heste jo bare kan blive bundet i boksen, hvis den skal trænes i at være bundet. Hvorfor så have spiltove?
Og så er jeg enig med karinae i, at det må være obligatorisk med et hestekørekort for folk, der har heste opstaldet. Det kan både være hjemme (og så er det ejeren selv), eller dem der har en hestepension/gård med andre folks heste opstaldet.
Det kan nok ikke lade sig gøre, at kræve hestekørekort til alle hesteejere, for hvad så med trav- og galophesteejere?
Det vil så kræve, at de tager 'kørekortet'.........
Det er mere vigtigt, at folk, der opstalder heste, har et kørekort/en prøve.
Noget andet er foder: At foderet har den kvalitet, som er nødvendig for hestefoder, at heste fx ikke fodres med støvet hvedehalm, våd wraphø, der er beregnet på kvæg, havre - hvor stråfoder er mere påkrævet osv.
Og så er der flere, der har skrevet om loftshøjder i stalde: Det er vigtigt, at der er et stort luftvolumen i en stald (dvs. højt til loftet), samt stor - meget stor - luftudskiftning. Heste er meget sårbare overfor ammoniakdampe og støv, begge dele er næsten umulige at undgå i små stalde.
Venlig, 'hesteforstående' behandling er også vigtig!
 fra Nina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange meninger |
|
|
Dette her er blevet en lang diskussion, med ligeså forskellige meninger som der er hestefolk.
Jeg skrev tidligere på siden om min gamle hest der faldte og brækkede et ben, pga en smule is på folden. Straks var der en der svarede at det ikke ville ske hvis hesten var vant til at komme på fold....
Min hest stod i en stor boks, kom ud alle døgnets lyse timer og, ja, alligevel havde den en del energi at 'brande' af.
Men i diskussionen indtil nu kan jeg fornemme at alle stort set er enige om at heste skal stå i boks, kun i spiltov i forbindelse med uddannelse og at de skal på fold så meget som muligt.
Angående dækner bliver vi vist aldrig enige.....så hvordan skal lovgiverne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvorfor er der ingen beslagsmede i gruppen |
|
|
Jeg har lige en ting, jeg har nu set sammensætningen af arbejdsgruppen i det nye månedsmagasin hest, og undrer mig over, at der ingen beslagsmede er i gruppen.
Jeg havde forstået, at der også skulle mere fokus beslagsmedene, med henblik på at få "luget" ud i alle de ufaglærte beslagsmede der kører rundt i DK.
Jeg kan selvfølgelig have misforstået noget.
Mvh Matilde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestekørekort |
Bettina Sørensen |
25-06-2003 15:51 |
|
Det bliver mere og mere almindeligt at Ukyndige folk anskaffer sig bl.a. heste så deres drøm om et idyllisk hus på landet, a´la "jeg en gård mig bygge vil", kan blive opfyldt.
For nyligt oplevede jeg et ægtepar, som havde købt et nedlagt svinelandbrug. De ville så bl.a. have "et par heste" som de sagde. Heldigvis spurgte de mig, om de kunne bruge den gamle svinestald, til at opstalde hestene i. Jeg forklarede dem, at man ikke bare kan sætte heste eller andre dyr i en stald, som ikke er beregnet dertil.
Men hvis de nu ikke havde spurgt, hvad så? Hvor mange ukyndige anskaffer sig heste og opstalder dem under forkerte forhold?
Derfor mener jeg at det er nødvendigt med nogle retningslinier for hvordan man holder heste (og andre dyr for den sags skyld).
Herunder vil der så være minimumskrav for boks- og spiltovsstørrelser. (I den sammenhæng vil jeg mene at spiltov kun er for de hestekyndige Læs: Dem som lukker hestene ud hver dag).
Derudover burde alle som har tænkt sig at holde heste oplæres i dette samt hestes røgt og pleje. Et slags hestekørekort, hvor folk skal bevise at de, i det mindste teoretisk, kan holde heste. Jeg mener bare at hvis folk skal på kursus for at servere pølser i sportshallernes cafeterier, så må det da være endnu mere vigtigt at vide, hvordan heste bedst trives, hvis man har tænkt sig at holde heste.
Til det kan jeg fortælle hvordan jeg har oplevet, at folk har mistet den sunde respekt for heste.
Jeg var med på en hestevognudflugt sammen med 15 andre kommende dyreassistenter. Vognen blev trukket af en god gammel "jyde" og så havde vi en ung ikke sadel-/ryttervant islænder med til at afløse ind imellem.
Vi holdt ind ved Kongskilde friluftsgård for at få en is til os og lidt vand til hestene. På gården var der selvfølgelig en masse turister og især børn, som ville hilse på hestene, hvilket selvfølgelig er OK. Jeg stod med den unge islænder og på et tidspunkt vender jeg mig om og ser, at en far er ved at sætte sin lille datter op på islænderen.
Der skete heldigvis ikke noget, men hesten kunne ligeså godt være blevet bange for denne uvante situation. Og hvad var der så sket med den lille pige.
Jeg skældte ud, uden synderlig forstående respons fra faderen.
Med dette vil jeg bare eksemplificere, at folk i almindelighed snart tror, at alle heste er søde, rolige og vant til lidt af hvert. Noget alle kan anskaffe sig, som f.eks. hund eller kat. Derfor, mener jeg at der skal mere oplysning til f.eks. i medierne selvom dette nok ikke er lige til. Uvidenhed er nok det største problem i denne sag.
Så alt i alt er det nok meget godt med en hestelov, fordi hestekørekortskurser er nok ikke budgetteret i finansloven .
Men det skal så tilføjes, at selvfølgelig skal der også hesteavlere og -opdrættere med i udvalget. Det er jo trods alt dem som har med heste at gøre 24 timer i døgnet.
Mvh
Bettina Sørensen (hesteejer siden 1989)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spiltove er nødvendige |
|
|
Jeg er opvokset på et stutteri hvor vi har nok bokse til alle heste, dog står alle vores ung-heste i spiltove om natten. Det er meget vigtigt for os, da det er den absolut bedste måde at få dem til at acceptere at være bundet, ingen af vores heste lider ved det, så længe hestene kommer ud og får lov til at røre sig i løbet af dagen er spiltove gode. De gør at alle vores heste er lette at trække med, og at de ikke trækker igen. Vi fik en ny hest til stutteriet sidste år, den har altid stået i boks, jeg skal selvfølgelig ikke sige at det kun er derfor, men da vi fik den trak den rundt med os og ikke omvendt, efter en vinter i spiltov om natten, og ellers almindelig behandling kan selv små børn trække med den!
Konklussion: Hvis spiltove forbydes stopper vi nok med at avle heste, det er ikke værd at arbejde med heste der kun bliver trænet når de er i hænder, spiltovet har en opdragende effekt og desuden mener jeg transport af heste der aldrig har været bundet før må være livsfarligt!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestevelfærd |
|
|
Hestene skal helt klar på fold hver dag og det skal min. være 4 timer om dagen. Folden skal have en vis størrelse så de har mulighed for at løbe rundt og de skal minimum have en foldkammerat så de kan udøve deres nomale adfærd.
På vinterfolde skal der være regler for at hestene har et tørt sted at opholde sig så de ikke går i mudder til knæene hele dagen.
Spiletove skal helt klart forbydes. De avlere som mener at de ikke kan opdrætte heste uden at bruge spiletove skulle måske bruge lidt mere tid på deres ungheste.
Vi har avlet flere føl uden nogensinde at have dem i spiletov og ingen af dem har vi haft problemer med at trække med. De har kørt i trailer uden problemer og har kunnet stå tøjret til traileren ude til stævnerne.
Vi har til gengæld også ofret 5-10 minutter på at "træne"/strigle unghestene hver dag.
Netop føl og ungheste nyder at ligge og flade helt ud i deres boks efter en god lang folddag.
Boksstørrelsen skal selvfølgelig være så hesten kan vende sig og ligge ned.
Der skal ikke kunne gives dispentation mht. til foldareal og foldtid pga. at rideskolen har for lidt jord. Og der skal heller ikke gives dispentation mht. til spiletove for rideskoleheste. Det er tit dem der har de dårligste forhold.
Og så synes jeg at der skal være et dyreværnspoliti således at man kan anmelde til dem hvis der sker dyremishandling. Hvis man anmelder til politiet sker der ikke noget fordi de ikke er uddannet til at se om dyrene har det godt. Anmeldelser kan ligge i meget lang tid og det eneste de går op i er om indhegningen er forsvarlig, altså hvis de overhovedet gider at tage sig af det.
Umiddelbart synes jeg at det første udkast var udemærket og jeg synes at man skal holde fast i så mange af disse punkter som muligt.
Dorthe N.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestehold |
Englandsvej |
25-06-2003 22:03 |
|
der er utrolig mange gode argumenter, men jeg synes ikke der er nogen der har nævnt, at heste f.eks. SKAL ha' adgang til vand, ligemeget om de står på fold i boks eller i spiltov. en anden ting er også at jeg synes ligemeget hvor meget heste står på fold, skal de ha' et vindue at kigge ud af, eller i de mindste stå i en boks så lys som mulig. jeg synes det er synd at mange heste knap står 4 timer på fold. en hest burde mindst, hvis vejret tillader det, stå 6-8 timer på fold HVER dag.
en anden ting er at mange folde er så utrolig mudrede, at heste bli'r hårdt angrebet af mug, eller andre sygdomme. folde burde være så tørre som mulige.
hestene skal også have mulighed for at komme ind og stå i et rent tørt læskur, hvis vejret er dårligt.
jeg synes også at utrolig mange mennesker, der kører bil, ikke ta'r det mindste hensyn til heste, når de kører på landeveje osv. tænk hvis et barn (eller flere) red ude ved vejen på vej til skov eller lign. og der så kom en KÆMPE lastbil drøndende forbi. der sker så mange uheld af den grund. også synes jeg at mange forældre er uinteresseret i hvad det egentlig er deres børn laver, på rideskole private steder osv.
Og til sidst... er det kun mig der er undskyld udtrykket pisseirriteret over det det med at man kun må ride på nogle stier ude i skoven. hvis de vil ha' at vi kun ska' ride på de ridestier burde de lave noget ved dem. f.eks. lægge ny bund nu og da, klippe grene (husk at fjerne dem igen) og lave nogle ordentlige skilte, som ikke vælter nu og da. og hvis i, personer der bare er ude at gå i skoven, er så sure over at vi rider på ''jeres'' stier, så la' vær' at gå på VORES...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hestevelfærd |
|
|
Jeg synes det er udemærket at det er fagfolk der laver regelsættet og ikke folk med økonomiske interesser. For regelsættet skal til for at beskytte hestene som er umælende i denne sag: Jeg synes det udkast der har været er fair nok. Dog bør der kunne gives dispensation for loftshøjde, boksstørrelse osv afhængig hvor meget hesten er på fold osv. Det skal være en samlet vurdering af hestevelfærden. Ellers er det nok kun 10-20 % af stederne der kan opfylde reglerne.
Desværre bærer mange hestesteder præg af at man ikke har nok viden om hestes adfærd Der skal satses mere på uddannelse af folk der har ansvaret for andres heste.Vidste folk mere om heste var der nok ikke bygget så mange rideskoler uden fold og kun med spiltove.
Jeg har følgende forslag til at sikre velfærden:
Det blå flag som DRF uddeler rideklubber kunne også indbefatte hestens velfærd.
eller
Forsikringsselskaber kunne besigte opstaldningsstedet og sætte prisen efter velfærdsmulighederne. Heste der ikke bliver fodret, opstaldet, beskåret og passet efter deres behov har en klar statisk kortere livslængde.
eller
Et årlig tjek af dyrlægen eller en hestekonsulent om opstaldningsmulighederne lever op til regelsættet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hestekørekort? |
|
|
For mig virker idéen om et hestekørekort som noget fuldstændigt urealistisk. Selvom det ville være en fortrinelig idé, skal man jo f. eks. heller ikke have et kørekort til at få et barn, og det er nok en ligeså stor(hvis ikke større) opgave at have et barn end at have en hest. Så hvis man skulle indføre et hestekørekort skulle vi også have et barne-hunde-katte-marsvine-undulat- o.s.v.kørekort. Jeg synes idéen er god nok, bare ikke særlig realistisk.
Jeg tror, som så mange andre herinde, at en hest i spiltov der kommer ud mange timer hver dag, har det bedre end en bokshest der står inde og kukkelurer hele døgnet. Min hest står i boks og det er jeg utrolig glad for, men hvis spiltov bruges rigtigt kan jeg ikke se noget forkert i at bruge dem. Og det der med at de er farlige for hesten fordi de kan risikere at blive kvalt, vil jeg bare lige sige at det altså også hænder at heste i boks ligger fast og kommer til skade selvom boksen er stor nok!!!
Så vil jeg også lige sige at vi altså bor i et land hvor det regner/sner meget om vinteren, og da vi ikke kan få i pose og i sæk, kan vi altså ikke have heste der går ude 8-10 timer hver dag og som så kommer fuldstændigt tørskoede ind om aftenen!! På den fold min hest går på, er der et læskur, men det betyder ikke at min hest står derinde bare fordi det regner. Den får altså våde tæer hvad enten der er et skur eller ej, men så må jeg jo bare tørre dens koder når den kommer ind, hvilket jeg gerne bruger 10 minutter på for at undgå mug.
Der er mange aspekter i hestehold og jeg tror det bliver svært at lave regler uden at træde nogen over tæerne, men jeg synes det er godt, at der bliver sat fokus på hestevelfærden i Danmark!
God sommer til alle hilsen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange meninger |
Lilar |
26-06-2003 18:46 |
|
Der er åbenbart lige så mange meninger, som der er hestefolk!
Jeg synes ikke spiltov skal forbydes... Der skal blot være nogle regler om størrelse, udformning samt foldtid. En hest som står i spiltov kan sagtens have det godt, nogle gange endda bedre end en hest som står i boks! Dette afhænger af hvor lang tid hesten er på fold, fodring, udmugning og andre ting som vedrører pasning/pleje af hesten.
Det ville være dejligt, hvis der blev lavet nogle regler om, hvor store folde skal være, samt hvor mange heste der på gå på en fold af en bestemt størrelse. Der er nogle som skriver, at der IKKE skal kunne gives dispansation til rideskoler... Konsekvensen kan meget vel blive, at nogle rideskoler simpelthen må enten bryde loven eller lukke, da mange rideskoler simpelthen ikke er i stand til at skaffe mere jord til folde.
Jeg synes et "hestekørekort" ville være en god ide, men det er desværre nok urealistisk, idet der er mange stutterier, travtrænere, beridere, rideskoler osv. som ikke får taget det kørekort; de har simpelthen for travlt. Desuden har de ofte mange forskellige medarbejdere... skal disse så også tage kørekortet?? Det ville være et godt initiativ, hvis DRF lavede en form for kørekort... Så kunne man selv bestemme, om man ville tage det eller ej, og det er så op til folk som sælger heste, om de vil sælge til en som ikke har dette kørekort... Kørekortet kunne så være et tilbud til rytterne, ligesom ridemærkerne er det!
Med hensyn til det at nogen mener, at folde skal være tørre, så er det nok temmelig urealistisk! Jeg har endnu aldrig set en rideskole/et opstaldningssted, som har råd til at dræne deres folde... Så længe man fjerner mudder og tørrer ben når hesten lukkes ind, så kan man godt forhindre mange muk-tilfælde...
Uanset hvordan disse regler udformes, så vil der altid være nogen som er utilfredse...
Vrinsk fra Lilar.
Nobody is perfect - I'm nobody Jeg har ikke altid ret - men jeg tager aldrig fejl Skriv en besked i min gæstebog - så bliver jeg glad 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Reglerne...... |
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at:
-Ungheste ALTID går i løsdrift med artsfæller.
-Spiltovsheste kun står i dem fra 2100-0800.
-Boksheste er på fold undtagen fra 1900-0800.
-Heste ALTID har selskab af mindst 1 anden hest.
-Der bliver oprettet et hestepoliti, som foretager kontrolbesøg, samt tager sig af sagerne vedr. misrøgt af heste.
-Der i de kommende nye regler kun er mulighed for dispensation for boksstørrelse hvis hestene går ude fra 0800-1900.
-Det samme som ovenstående hvis loftshøjden i stalden er for lav.
-At der kan gives en bøde hvis en hesteejer ikke tilkader dyrlægen pga. nærighed selvom hesten har smerter.
-At der i de nye regler ikke bliver taget hensyn til om rideskoler mm. har RÅD til ændringerne.
Kan man ikke tilbyde sin hest tilstrækkelig med foldtid/plads, motion og lys/luft, så bør man ikke have hest. Så det er fint med mig hvis sådanne steder bliver nødt til at opgive at holde hest eller have rideskole.
KatrineH Det bedste er at putte sig med en islandsk uldtot 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
K.A. |
29-06-2003 19:13 |
|
Selvfølgelig må hesten da gå med dækken, jeg tror, at det der menes er, at hesten altså har godt af en "rulle-tur", uden dækken. Den behøver jo ikke rende en time, uden dækken! Medmindre, selvfølgelig, det er en af de der "tossede" heste, som racer rundt, den der time, eller hvor længe den nu har dén fornøjelse. De fleste heste nyder faktisk en kølig vinterdag, og at rulle sig i sneen! Men man holder da lige øje med, om den står i et hjørne, og fryser!!!
Hilsen Katja Andreasen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| regler oh regler |
|
|
der kan laves en masse regler, men man kan også lave for mange regler, således at de kan brydes osv.
Jeg er enig i at spiltove ikke skal forbydes, men heste der står i spiltove, skal lukkes på fold i et defineret tidsrum hver dag, sygdom og skader er naturligvis ikke omfattet på samme måde.
Der er blevet nævnt "hestekørekort", hvordan skal det forvaltes, den der kan komme med den løsning, hvor det vil komme til at fungere, vil jeg tage hatten af for, se blot på sager om dyremishandling, der er jo så små konskvenser for "mishandleren", og han/hun kan endvidere fortsætte med at have dyr igen, nej der hvor man bør sætte ind er på rideskolerne, langt størstedelen af alle ryttere starter sin ridekarriere her, der skulle være langt mee teori, særligt om hestens adfærds og reaktionsmønstre, da mange ryttere, efter min mening, i virkeligheden ikke helt forstår deres dyrs adfærd, og derved kommer i konfliktsituationer som kunne undgås, og det er jo altid hesten der er den dumme..., jeg mener at det er Hempfling der siger: kan man ikke føre sin hest, kan man heller ikke ride den, og det er jo et korrekt udsagn.
Alt andet lige, så er det noget af en opgave, at skulle sætte regler op om hestehold, jeg er egentlig glad for ikke at skulle gøre det, da der er mange hensyn der skal tages, og forskellige problemstillinger med flere løsninger, så nu får vi se hvad det bliver til..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Udetid... |
Katrinen |
30-06-2003 10:10 |
|
Jeg mener det er forkert at lave regler om hvor længe heste skal være ude og til hvornår. Om vinteren er vores heste ude når det er lyst, jeg vil ikke have sultne heste rendende ude efter mørkest frembrud.
Der er da ingen plan i at hestene skal være ude i fx. 4 timer hvis de står ved leddet og ryster efter 1 fordi det sneer og blæser, vi har jo selv avlet dem til ridebrug og derved er deres "udegen" forsvundet.
Også derfor kan man da ikke forbyde "dækkenheste"
Og hvad med de mange hestefolk der kører på arb kl 6.30 og er hjemme kl. 17. Skal deres heste gå ude en mørk vinterdag i møgvejr uden nogen form for opsyn - det vil de fleste kalde dyrplageri.
Heste der går alene og heste i baghaven inden for byzonen og hestesalg på markeder - det skulle forbydes.
Der skulle der være en tvungen registering af hesteejere som der er med kvæg. Det ville give noget papirarbejde som måske ville holde de dårligste hesteholdere fra at anskaffe sig en hest.Og som ved kvæg skal der være uanmeldte kontrolbesøg hvor der kigges på hestens velfærd og ikke så meget på dørens højde eller om hesten står i spiltov.
Det er meget svært at lave regler der ikke kriminaliserer en masse gode hesteejere.
Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katrinen........ |
|
|
Heste uden opsyn er der mange steder.
Vores går da i løsdrift hele døgnet og der er ikke nogen til at se efter dem hele tiden.
Og hvorfor må heste ikke være ude i mørke ?
Hvis din hest fryser på folden må du jo give den et dækken på. Eller lade være med at klippe den.
Jeg mener faktisk at du er en af de velmenende hesteejere som heste skal beskyttes imod.
-MEN jeg vil give dig 100% ret i at heste på markeder og i baghaver har det LANGT værre og det er dem vi først og fremmest skal have fat i vha. ny lovgivning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| KatrineH |
Katrinen |
30-06-2003 13:05 |
|
Jeg mener absolut også at heste skal være ude så meget som muligt. Men vores flok på 18 stk. vil ikke være sjove ude på landevejen en mørk vinteraften. Og de går nemmere gennem hegnet om vinteren pga. pels osv. De bliver ellers fodret med halm ude, men græsset er jo indimellem grønnere på den anden side af hegnet.
I øvrigt går min hest med dækken, men selv det dyreste dækken kan ikke holde til sne i mange timer.
Det som gør dette så svært at lovgive, er at de fleste gør det de mener er bedst for deres hest og det er meget svært at lave regler mod folks overbevisning.
Var til stævne igår i 22 grader, der kom en pony med ulddækken.......hun mente den frøs da jeg spurgte hvorfor den havde det på...
Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Søren Juellund er min ven.... |
LouiseMercur |
30-06-2003 21:29 |
|
Søren Juellund er min ven....endelig er der én der har den samme holdning som jeg har, dermed ikke sagt at det ikke er tilladt at have andre meninger hvis man kan agumentere herfor. Med hensyn til heste i spiltov er min mening også at det er den bedste opdragelse du kan tilbyde din unghest. Jeg her fået føl tre gange i løbet af min "karriere" og alle tre gange har vi sat dem i spiltov når de var omkring et halvt år, hvor det er tid til afvæning fra hoppen. For det første lære de at stå bundet, for det andet lære de ikke at sparke folk der går bag dem hvad enten de går tæt eller et stykke fra. for det tredje lære de at de skal rykke til siden når det bliver sagt til dem, idet vores faste kotume i stalden er at rense ud under dem når de er på stald. der er masser af gode grunde til at have sin hest i spiltov, hvis de vel at mærke kommer ud og får luft hverdag....men det skal en boks hest altså også!!!!
Et andet emne som jeg også gerne vil berøre er dækner. Dækner burde forbydes også om vinteren. Dækner er ikke naturligt for heste, og hvordan ville vi ikke have det, hvis vi skulle gå rundt med en uldjakke om sommeren i 20 graders varme eller blive karseklippet om vinteren for bagefter at få en uldjakke på? Jeg forstår det bare ikke?? Det må simpelthen være dovenskaben længe leve. For ja en hest kommer til at svede om vinteren med sin tykke pels, men er det fordi man ikke gider at tørre den bagefter at man klipper den. I alle de år jeg har haft hest har jeg aldrig brugt et dækken jeg ejer simpelthen ikke et, og der er faktisk aldrig nogle af mine heste som har været forkølet igennem 15 år..... når jeg ser en stakkels hest der går rundt med et dækken har jeg lyst til at tage det af den og -ja undskyld mig- kvæle ejeren med det. Som søren juellund siger har hestene også brug for at sandbade og rulle sig og leve så naturligt som muligt...det er jo også det nogle vil opnå ved at lukke den i boks istedet for at stå bundet....lidt dobbeltmoralsk ikke????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Velfærd frem for økonomi |
:-) |
01-07-2003 09:12 |
|
Jeg kan god forstå at avlerne syntes at det er en god ide at lære heste og ungheste at stå bundet. Men det er altså ingen sag at lære ungheste at stå bundet mens de går hos deres mor, ungheste skal IKKE stå bundet i et spiltorv, de skal gå i løsdrift med en opdragende tante eller onkel og en eller flere jævnaldrende, det er godt for psyken og godt for bevægelsesapparatet. Jeg tror at mange syntes at spiltorv er OK, og finder gode undskyldninger for dem fordi de kræver mindre plads, er nemmere at muge, og der er mindre halmforbrug end i boks.
Heste bør stå i boks eller løsdrift, fordi at heste er skabt til bevægelse, deres muskler og deres fordøjelse er afhængig af bevægelse.
Om at være ude, bør heste være så meget som muligt ude, om de klippes eller ej går med dækken eller ej, sålænge de har mulighed for læ for vind og vejr(klippede heste med dækken selvfølgelig). Der skal gives stråfoder på fold om vinteren, det burde enhver ansvarlig hesteejer vide. Heste skal altid have adgang til vand.
Det er dyrt at holde hest, det ved vi alle, men har man ikke råd til at holde den forsvarligt, med ordentlige stald forhold, ordentlige sadler, smed, foder og dyrlæge, ja så må man lade være. Det er dyrene der der skal tænkes på frem for penge - der er jo ingen der er påbudt at holde hest.
Et eller flere steder som RSCPA i Danmark ville være dejligt, her kunne man hente misrøgtede heste ind efter anmeldeser og man undgår da meget kedelige historier om voldsomt misrøgtede heste, sammen sted kunne foretage inspektioner på hestehold, landet over, samt administrere "kørekort for hesteejere og for hesteholdere" - hvilket jeg ikke tror er en umulighed, det kan jo følge rytterlicensen, man kan forlange at alle ryttere uden for rideskolerne har en sådan og ligelede at man skal have en godkendelse til at have heste opstaldet. I kørekortet kan man få anmærkninger, for eks. hvis man undlader at tilkalde dyrlæge til en syg hest, handler en skadet hest uden at oplyse om skaden, eller for hyppigt at flytte sin hest. Vi kender alle sammen folk der flytter rundt hese tiden fordi at hesteholderene ikke vil have deres hest opstaldet, pga. en eller anden for for misrøgt. osv.
Nå, der er skam mange ting at tage hensyn til men det er en super debat.
Hesteejer og hobbyavler
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Råd... |
Anita! |
01-07-2003 12:30 |
|
Jeg syntes at man burde lade hestefolk selv afgøre om hesten skal stå i spiltov eller boks, men at man uanset hvad man vælger SKAL lukke hesten på forld, mindst 3 timer om dagen.. Og at hesten helst skal ud og ride hver dag, således at man lukker den fx. 3 timer ud om formiddagen, og rider om eftermiddagen.. Og så eventuelt lukker den ud igen om aftenen en times tid.. Om sommeren skal den naturligvis være på fold så meget som muligt.. Og hvis reglen med de 3 timer ikke bliver overholdt, kan hesteejeren blive meldt til politiet/hesteværnet.. Ellers skal man lave friluftsstalde.. Hvor de ikke står bundet og selv kan bestemme om de vil være ude eller inde.. Det var min mening...!!
Qnuz Anita..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mange meninger... |
99E |
01-07-2003 14:26 |
|
...er der. Ligeså mange, som der er hestefolk... Det er jo en gammelkendt sandhed...
Anita: Hvorfor SKAL hesten rides hver dag? Min bliver ikke redet hver dag, og hun lider bestemt ingen nød. Og tre timer på fold - det er altså meget LIDT!
Hobbyalver: Problemet med rytterlicensen er, at den er relativt dyr (600?) og skal fornyes hvert år.
Men at man, for at have ret til at have en hest opstaldet (egen eller andres), skulle bestå en prøve, der svarede til den teoretiske del af fx ridemærkets 1., 2. og 3. grad ville være glimrende. Man kunne dispensere således at ejeren af et opstaldningssted ikke behøvede have dette "hestepasserkørekort" såfremt der var en udd. staldmester tilknyttet.
LouiseMercur: De, jeg kender, der har dækkenheste lader nu hesten rulle sig en gang i ridehuset og strigler den godt igennem. Jeg kan sagtens se det praktiske (og gode) i at bruge dækkener. Selv har jeg altid valgt den gammeldags tørremetode: Uldtæppe. Men jeg har osse haft hesten hjemme det meste af mit liv - det gør mange ting en del lettere. det er ikke så let at tilrettelægge ridningen så man har tre timer til at lade hesten eftertørre efter træningen, hvis hesten står på stort ridecenter, og man har fuldtidsjob...
Mere foldtid er stadig min førsteprioritet - og det var folforholdene, der afgjorde, at hestene kom til at stå opstaldet på det nuværende sted.
If I don't see you in the future - I'll see you in the pasture!
-99E
...Søger kørelejlighed til Hamburg eller Bremen d. 10. eller 11. juli. Har du plads til mig - og en kage, vi kan dele på vejen? Så send en besked eller mail! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| balancegang |
maxwell |
01-07-2003 14:29 |
|
Der er mange måde at skue denne sag, men det støreste problem for fælles regler for hestehold er nok at heste(racer) og den måde heste bliver brugt idag, ikke gør det muligt at lave et reglesæt som vil passe godt til/på alle heste.
Forskellene på hesteracerne alene gør det næsten umuligt at sige hvad der er velfærd for heste generelt.
Det som er velfærd for en islænder er ikke velfærd for en araber og store racer har andre behov end små racer.
Derfor vil lovgivning på dette område enten blive så overordnet at den dårligt vil ændre noget fra idag, og hvis den skal konkretiseres er det nødvendigt at lave lovgivning udfra race og formål.
Dette vil sige et meget stort og besværligt arbejde så i praksis ikke vil være muligt at håndtere.
Angående formål er et klart at hestens alder, men også funktion har betydning for dens velfærd. Et føl har andre behov end en hest der bruges til dressur på højt niveau, som igen har andet behov en en rideskolehest eller en hyggehest.
Det er selvfølgeligt muligt at opstille nogle basiskrav som:
Krav om grovfoder i visse mængder (afhænging af hestens størrelse og formål)
Krav om adgang til vand i visse mængder(afhænger ligeså af hestens str. og formål)
Krav om plads inden- og udendørs (afhængigt af hestens str. og formål)
Krav om adgang til socialerelationer i form af en artsfælde
Ud af disee 4 simple krav er 3 af kravene ikke mulige at fastsætte generelt for heste, men skal være regulerebare med forbehold for race, formål, størrelse og lign.
Set på denne måde tror jeg godt at de fleste af os kan blive enige om at det er umuligt at lave regler som alle er tilfredse med og som er mulig at føre ud i livet i form af en lov.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problem |
|
|
Folk vil i virkeligheden først være tilfredse med de nye regler, hvis reglerne "godkender" de forhold hesteejerne allerede har til deres heste.
Og derved ikke koster dem flere penge !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| simpelthen for dårligt!? |
vibepigen |
02-07-2003 23:24 |
|
Jeg er enig i mange af de ting, folk har skrevet om.
Personligt synes jeg der skulle lægges meget mere vægt på mishandling af heste, end på om en hest står i 'opdragelses-spiltov' et par timer om dagen/ugen eller hvor meget det er.
Jeg synes simpelthen ikke at man sætter strenge nok regler om hvordan heste skal behandles.
Hertil burde der også være en regl om minimum tid på fold om dagen.
min storesøster og jeg har gennem et par mdr. passet 10 heste på en gammel gård. Forholdene var meget sølle, og bestemt ikke noget hesteliv værdigt! På trods af det arbejde vi udførte, ville forholdene aldrig blive godkendt af en forhåbentlig kommende lov om hestevelfærd! De dage vi ikke var der, kom ingen af hestene ud, de havde orm, der blev ikke muget ud,de fik ikke beskåret hove, de blev selvfølgelig heller ikke redet og de var magre.
Det eneste de fik var lidt mad og vand.
Det eneste sted vi måtte lukke dem ud, var på deres gårdsplads! Og det var endda kun nogle af dem. De havde bla. to plage, som de forbød os at lukke ud, eller i det hele taget røre ved.
Hestenes dårlige behandling kunne man tydeligt mærke på deres 'humør'. Man kunne faktisk næsten ikke nærme sig nogle af dem, da de var blevet helt 'sindsyge' af rastløshed el. De bed og var sure på hinanden, samt havde en adfærd som næsten ikke kan beskrives!
Deres ejere kom kun derud for at fodre en-to gange om dagen.
Det er en selvfølge at vi ringede til dyreværnet for at melde det. men deres kommentar var: NÅR BARE DE FIK MAD OG VAND!!!!!
Jeg forstår ikke hvordan sådan noget kan være rigtigt!!!???
Man burde lave nogle meget strengere regler, samt måske i hver by have en 'mini hestevelfærdsgruppe' man kunne henvende sig til hvis man har set misrøgtede heste.
Jeg syntes også man burde kigge lidt på ride- og konkurrencehestenes trivsel. På store steder som Blue hors er tiden så knap hos staldpersonalet at det ikke altid er alle hestene der når at komme ud af boksen. For de heste der ikke rides, er det ofte højst en tur i skridtmaskinen de får. Eller en træktur på gårdspladsen. Man skulle jo ellers tro, at på sådan et stort sted, burde der da være nok folde til at alle kunne komme ud. Men sådan er det desværre ikke.
Med hensyn til topridehestene, rides de ofte alt for meget. Hestene rides alt for tidligt efter en skade trods dyrlægens anvisninger, og for desuden ikke én fridag i ugen derefter. Det slider hesten op, og er skyld i endnu flere skader. Som der heller ikke rigtig tages hensyn til.
Desuden burde man også se lidt på hvor meget de stakkels konkurrenceheste bliver slæpt rundt til. De flyver og kører fra det ene sted til det andet og rider det ene stævne efter det andet. Det er både fysisk og psykisk hårdt for en hest, og nedsætter sandsynligvis dens levetid.
Ikke mange af sådanne heste kommer på fold, hvor de kan kople af et par timer, og bare prøve at opføre sig som en rigtig hest. Det burde laves om. Også selvom det kræver at man må skippe et par stævner, eller vente på at en mulig foldskade heles.
Man MÅ ikke glemme at heste er dyr og som så vidt muligt skal behandles sådan!
Min mening er at der skal laves meget strengere regler om disse ting, og så kan det vel være S....ligemeget at loftet i stalden er lidt for lavt!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dækken |
|
|
jeg kunne godt lige tænke mig at kommentere Louise Mercurs korstog mod dækner. Det er da enormt dejligt for dig at din hest ikke bliver syg uden dækken, men det er ikke os alle der er så heldige! Jeg har selv delt Louise Mercurs holdning men... Vi har i 9 år haft problemer med, at min pony har stået vinter efter vinter med sin egen tykke vinterpels og P.. frosset ude på folden, fordi jeg stivnakket holdt fast i, at dækner var snobberi og noget Fanden havde fundet på. Det resulterede i flere dyrlægeregninger p.g.a. underlivsbetændelse(p.g.a. kulde), forkølelser o.l. Min pony går gerne ude 6-8 timer hver dag, både fordi den har bronkitis, men også fordi jeg altid har ment det er det bedste for hesten. Mod min overbevisning, købte vi så et dækken til den, og siden har den ikke været syg om vinteren, så et dækken har altså løst mit problem. En anden pony der står der hvor jeg opstalder min pony, er gammel og selvom den bliver passet med alverdens foder, motion, dyrlæge og kærlighed har den svært ved at holde ordentlig huld. Derfor har den altså også lidt svært ved at holde varmen, selv om sommeren. Derfor har den et regndækken på når det regner meget om sommeren, og nogle gode tykke dækner på om vinteren. Det synes jeg da er bedre end at den står og fryser. Jeg synes du skulle tænke på at vi efterhånden, som hesten er blevet et hobbydyr, har avlet i "fin" retning og som Katrinen siger, så har vi selv avlet "udegenerne" ud af vores heste.
God sommer til alle hilsen Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En ny lov |
|
|
er tiltrængt, men hvis den bliver for kompleks, bliver den også umulig at administrere. F.eks. vil det være umuligt at kontrollere hvor mange timer om dagen en hest kommer på fold, men man kan kræve at facilliterne er der, -og at de bliver brugt ( af alle heste vel at mærke).
Man kan heller ikke styre hvor mange timer en hest står bundet i et spiltov hos en avler, men man kan se om det er der, så hvis man vil sikre at heste ikke står bundet der hele deres liv, så man må nødvendigvis forbyde dem.
Og med hensyn til loftshøjde, boksstørrelse m.v., så findes der allerede i dag vejledninger der tager hensyn til hestenes størrelse, men dem kender alle vel allerede??? -og der er vel ikke nogen der forlanger at en hest skal stå med sænket hoved hver evig eneste dag. Kravene skal ikke være urimelige, men det da heller ikke ensbetydende med at de ikke skal være der.
Der findes både avlere, såvel landbrugsuddannede som ikke, topryttere og hyggeryttere, hvis heste har et lækkert hesteliv, men der findes også det modsatte inden for alle katerogier. Så det der er nødvendigt i en ny lov, er vel at sikre nogle basisrettigheder til hestene. Er der så nogle der efterfølgende ikke har råd til deres dyr, ja så har de jo åbenbart ikke råd til at have dem.
Med håbet om at der kommer en god og konstuktiv lovgivning.
Lene 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når det bliver meldt skal der handles |
|
|
Hej
Jeg ved ikke om nogen har skrevet i disse indlæg men...
Det er så fint med alle disse regler. Men når det så bliver meldt skal der altså også handles.
Se bare med de simple regler vi idag har omkring hestehold. Men gang på gang hører man om andmeldelser der ikke bliver taget alvorlig. Eller en kredsdyrlæge, der bare lader tingene stå til, for ikke at ødelægge sit ry.
Så det er jeg meget interesseret i at hører om i det videre forløb.
Nu må du ikke misforstå mig. For jeg står helt ind for at der skal strammes op omkring hestehold.
MVH Line Andreasen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boks eller spiltov? |
Rita Palmelund |
05-07-2003 21:40 |
|
Jeg er rørende enig med både Betty Rasmussen og Søren Juellund, heste, især unge heste, skal have lov til at stå i spiltove, såfremt de kommer rigeligt på fold hver dag.
På den rideskole hvor jeg kommer står stort set alle elevheste og -ponier i spiltove, hestene er på fold natten over samt hele formiddagen, med mindre de er så plagede af fluer at de lige frem beder om at stå inde dagtimerne. Spiltovene er lyse og hestene har plads så de kan rykke rundt og ligge ned uden at blive generet af tøjret. På midtergangen er der plads til at hestene kan stå bundet så strigling og opsadling kan finde sted med lidt mere plads omkring sig, og to heste kan komme forbi hinanden uden at blive mast. Alt i alt meget gode stald forhold.
Mens på andre rideskoler kan man finde steder hvor samtlige dyr står i bokse, meget ofte (for ofte) med tremmer hele vejen rundt så de er afskærmet hor alt kontakt med mennesker og værre andre heste. Nogle gange er de meget små og mørke, skulle det være bedre end rummelige lyse spiltove?
Hesteejere kan forledes til at lade hesten stå i boksen hele døgnet pånær den éne time hvor de dagligt bliver redet, og forklarer at det er ok for hesten har mulighed for at bevæge sig rundt. Især konkurrenceryttere på lidt højere plan. Jeg har hørt undskyldninger for at lade hesten stå inde hele dagen som; "den skal ikke løbe sig træt på folden, den skal være frisk til ridetimen" eller; "den må ikke komme på fold da den kan risikere at blive skadet" Begge argumenter falder helt til jorden: En hest der får lov til at gå på fold 23 timer inden den bliver redet er med garanti mere veloplagt end én der har stået i boks (den vil blot té sig og være til besvær fordi den endelig er så glad for at komme ud og røre sig). Og ja heste får småskrammer på folden det er ikke til at undgå, men det er da bedre end at have en hest der konstant væver eller traver hvileløst rundt i boksen, og derved slider sine sener på en uheldig måde og derved ikke kan bruges som ridehest. Så får man en forsikringssag ud af det og hesten ender med at blive sendt på en slagtebil til Italien, hvor den først når frem flere dage efter (for at gå til yderlighederne)...
Kort sagt:
Spiltove skal være tilladt, man kunne sætte en begrænsning på hvor mange timer dyrene må stå der af gangen uden at komme på fold eller lign.
Bokse er ikke altid godt, der findes både gode og dårlige af slagsen, det optimale ville være store rummelige bokse uden tremmer så hesten kan bevare den fysiske kontakt med hinanden trods opstaldning. Se evt dem der er på nogle fotos i det sidste nr. af Landsbladet HEST (billederne er i forbindelse med en artikkel om undersøgelse af hestenes flugt indstinkt).
Heste skal gå så meget på græsfold som det overhovedet er muligt, det er der de fra naturens side hører til!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hestehold i fremtiden |
Louise E |
12-10-2003 16:55 |
|
Opstaldning : bokse af passende størrelse i sund og godt ventileret stald, godt strøet, rent og med adgang til rent vand i enten drikkekop eller spand. Spildtove bør være tilladt, men under forudsætning af at indretning og størrelse er iorden og hesten har mange timer på fold i dagtimerne.
Løsdrift bør ligeledes kun eksistre under ordnede forhold. Rigeligt indendørs areal, der er rent og velstrøet, hestene skal bindes op/fodres seperat min 2 gange om dagen. Adgang til græsfolde og ikke kun en mudret jordfold med en gammel halmballe i midten.
Foldene bør være af rimelig størrelse så der ikke bliver mudret overalt om vinteren, ordentligt hegn af træ eller med strøm i. Hestene skal på fold HVER dag i min. 4-6 timer og ikke kun en grusbane.
Fodring bør tilgodese den enkelte hests behov og være af god kvalitet. Utroligt vigtigt med stråfoder, da det er hestens natur at småspise/græsse det meste af dagen.
Ridningen bør der også sættes regler for, da alt for mange heste rides forkert, med unødvendige hjælpemidler. Forbud mod visse hjælpetøjler og bid til heste/ponyer, der rides af børn.
Regler gældende for alle hesteracer uanset oprindelse. Alt for mange ejere af hårdføre hesteracer bruger racen som undskyldning for ikke at tilbyde hesten tilfredsstillende vilkår.
Man kan gå utroligt meget i detaljer med en masse ting, men jeg synes det er vigtigt at der kommer en lov, der er fornuftig og samtidig håndhæves strengt. Gerne af en dyreværnspoliti som man ser i USA og England, hvor det er en seperat uddannelse og hvor de har ret til at fjerne dyr, der ikke passes forsvarligt eller har det godt. Derudover kræves der strengere straffe til gengangere, der ikke efterkommer en henstilling/dom.
Samtidig tror jeg det er meget vigtigt at sætte ind på rideskolerne og andre steder hvor børn starter deres hestekarriere og fra starten give børn et billede af, hvordan man holder hest til glæde og gavn for både hest og menneske.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| længe leve heste |
My |
14-10-2003 19:58 |
|
Hej...
Har læst en del af det som står her og ja mange er for dårlige til at forstå deres heste..
det gælder med det hele, mad, ridning ,opstaling og hvad der er vigtisk at de kommer UD. heste er hvad vi gør dem til men prøv at tænke på at stå inde 24 timer i døgnet.?? ikke sjovt vel?? NEJJJ
JEG SYNES VI SKAL PRØVE AT FORSTÅ VORES HEST BEDRE SÅ KOMMER MAN LÆNGRER MED DEN..
HILSEN MY 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| længe leve heste |
My |
14-10-2003 20:00 |
|
Hej...
Har læst en del af det som står her og ja mange er for dårlige til at forstå deres heste..
det gælder med det hele, mad, ridning ,opstaling og hvad der er vigtisk at de kommer UD. heste er hvad vi gør dem til men prøv at tænke på at stå inde 24 timer i døgnet.?? ikke sjovt vel?? NEJJJ
JEG SYNES VI SKAL PRØVE AT FORSTÅ VORES HEST BEDRE SÅ KOMMER MAN LÆNGRER MED DEN..
HILSEN MY 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg ved ikke.... |
Q-Lover |
15-10-2003 12:10 |
|
....om jeg umiddelbart har noget at bidrage med. men lad mig alligevel præøve med nogle tanker.
En af jer skriver at ingen alligevel vil være tilfredse med loven før den godkender de forhold man selv har, det er en kontant udmelding, men alligevel kan jeg godt grine lidt med på den med et lille nik.
Nå, men, jeg synes egentlig det er ironisk at denne debat handler så forbandet meget om de spiltove, det er som om at hele dyrevelfærden i kongeriget danmark skal afgøres af om heste må stå i et spiltov et par timer om dagen. kom nu, se lidt mere på det der er virkelig interessant. Jeg mener, mange af dem der står og forbander spiltove langt væk kunne meget let være de samme der rider med "afstraffene" bid, glidetøjler og hvad ved jeg. Dyrevelfærd må starte i staldforholdene, rent lovgivningsmæssigt.
her er et par tanker man kan tage til overvejelse:
hvis man går ud og køber en båd, sejl eller motor, forlanges det faktisk i dag at man tager en slags kørekort, for at man er i stand til at sejle uden at skade andre eller sig selv. jeg mener faktisk det er en glimrende ide - det giver os to fordele:
1) Man laver en slags aftenskole kursus, det behøver ikke at være den helt store uddannelse, men en gennemgang af reglerne, så er ingen i tvivl om hvad der kræves for at have hest. Kurset skulle være krav for hestekøbere/holdere, og en mulighed for rideinteresserede.
2) registrering - og her er det så måske nok at jeg får de danske registreringsfobiramte danskere på nakken. Man skal registreres som hesteholder, hvad ENTEN man har en shetlandspony gående i baghaven til børnebørnene søndag eftermiddag, eller om man har et stutteri med 200 værdifulde avlsdyr. ALLE heste man har skal registreres, og ved salg skal de "omregistreres". (jeg har lidt Conny's historie på sleiper.dk i tankerne - den om den lille "følle")
Alle der har biler ved at de skal møde til syn hver andet år. Hestesyn hvert andet år var en mulighed, ved det syn kan dyrelægen se hvordan hesten bliver holdt som den skal, er den i god form etc. (her kunne man endnu engang forestille sig at følle fra connys historie var blevet reddet)
Jeg gider ikke komme med min version af en god stald, der er mange gode eksempler, og alle ved jo også godt hvordan en god boks osv ser ud. Hvad der må være kravet i denne lovgivning er at der kommer hold i hvor mange heste der er, hvor de er, og hvilke vilkår lever de under. Jeg mener faktisk også at der skal stilles skrappere og skrappere krav - jo flere heste der er på stedet (det kunne for eksempel være et krav om mindst X antal fuldtisansatte pr. X antal heste). hermed undgår vi de kyniske hestehandlere. Mens at det jo for en hver står lysende klart at almindelige dødelige mennesker ikke har mulighed for at bygge en ny stald, og et 20x60 meter ridehus, blot for at have 2 krikker gående.
Man kunne godt have en dyreværns-et-eller-andet i hver område....jamen det er der jo sådan set allerede. Problemet er blot at de ingen lovhjemmel har til noget som helst.
et sted hvor man måske også kunne starte, og som der ikke kan lovgives omkring er nok der jeg kunne gå hen og være rigtig upopulær. Lad for pokker nu være med at være så P**** berøringsangste i hesteverden. hvis man i længere tid har set en hest stå under kritiske forhold, så SIG det dog til ejeren af hesten. Men NEJ det kan man ikke, for i hesteverden blander man sig ikke. GU GØR MAN SÅ ! hvis du ser en hest der har stået uden mad, uden vand, og i møg til koderne, så spørg dog ejeren om der er noget du kan hjælpe med !
Bare et par, gennem-gående ret naive, tanker om intern/externe muligheder. Vi er jo alle heste-elskere, og alle kan se på sleiper.dk og sidde og tænke "jeg må gøre noget ved alle de kyniske firmaer" - alt imens at vi ikke tør tage fat i vores nærområde, fordi det er jo venner jeg skal ride med. Jeg går ikke ind for at vi skal til at rende rundt og være hinandens politimestre, men at vi måske er lidt mere imødekommende, og sætter ind rent lovgivningsmæssigt hvor det rent faktisk kan gøre en forskel.
Hilsen Q
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvordan.. |
p |
19-10-2003 15:17 |
|
Regler kan være meget gode. F.eks. synes jeg også at der burde være et krav at hesten kommer ud 4 timer om dagen - allerhelst på en god tør fold.
Der er vel heller ikke nogen hestefolk med respekt for sig selv der vil ligge navn til at opstalde en 180 cm høj hest i et spiltov på 120 cm i bredden. De fleste af os har langt hen ad vejen godt fatte at selvom heste kan stå op og hvile - så skal de også have mulighed for at kunne ligge ned og sove. Der er også hos mange en bred forståelse for hestenes flokinstinkt.
Mange hestefolk vil også gerne have deres heste ud hver dag - men jeg oplever at en del ikke vil gå på kompromis med gode ridefaciliteter for rytteren sammenholdt med god opstaldning for hesten - og det er der skoen trykker! Det er desværre ikke alle steder man kan få i pose og sæk - hvis der er gode ridemuligheder for konkurrencerytteren, så bliver hesten stående - også selvom den kun kommer ud ½ time dagligt på folden uden selskab af andre.
Jeg tror, at det er langt vigtigere, at vi som ryttere og hesteejere begynder at stille krav til, hvad vi vil byde vores heste og prøve mere ihærdigt på at overbevise andre om, at de får mere harmoniske og velafbalancerede heste. Dette gøres ved at give hesten mulighed for at leve som en hest og ikke som et gymnastikredskab, man bare kan tage ud af "æsken," når man selv trænger til at blive rørt - for herefter at tage hjem og lukke øjnene for, at hesten har fortjent bedre.
Regler kan langt hen af vejen måske løsne lidt op på nogle problemer - ved at tvinge rideskoler og opstaldningssteder til af tilbyde respektable forhold for hestene. Men det løser ikke problemet med folks mangel på omtanke i forbindelse med dyr.
Hestesporten er eksploderet herhjemme de sidste mange år - byboere vil, som aldrig før, nyde glæden ved disse store dejlige dyr. Det er jo ganske forståeligt - men jeg mener, at man i stedet for regler, burde sætte klubber og foreninger til at gøre mere ud af oplysningsarbejdet omkring hestehold. Det er jo som regel ikke lysten til at behandle dyrene godt, der mangler - men viden om, hvad dyrene har behov for.
Et andet problem, jeg ser, i forbindelse med at lave et decideret regelsæt omkring hestehold, er hvem skal kontrollere at det bliver overholdt?
Skal regelsættet bruges til virkeligt at forbedre levevilkårene for heste i Danmark - eller skal det bare være endnu en streng at spille på i forbindelse med mis- og vanrøgtssager?
I stedet burde man sætte ind med "oplysningskampagner" - både på enkeltpersonniveau og til bredden af rideskoler og undervisningssteder.
Desværre oplever jeg i dag, at de fleste har holdningen "jeg alene vide!" og "det skal du ikke blande dig i" - og nej, det skal jeg ikke, hvis du behandler din hest med respekt og omtanke for det store dejlige dyr, den er.
Sørg for selskab af andre heste, opdragelse, mulighed for bevægelse og hvile, vand og mad, mulighed for fødesøgning og leg, en god almen sundhedstilstand og en behagelig "omgangstone" med din hest - så blander jeg mig ikke.
Jeg mener, at hvis man tog en god og saglig debat med mange af de folk, som ikke ved bedre - uden at prædike! - så kunne man nå ret langt.
Mit ønske er, at vi alle bliver bedre til at forstå vores hestes behov og, i så vid udstræknig som muligt, gør vores til at opfylde dem.
Spørg dig, selv om du kan leve med, hvordan din hest har det - også hvis du selv var hest? Men gør det uden at personificere din hest - det er en hest ikke et menneske! Du behøver ikke behandle den som en baby, og heste kan godt klare sig uden bandager, gamscher, klokker og dækkener på folden (med visse undtagelser). Giv din hest et liv som har respekt for dens behov!
Så kan regler være regler - for jeg tror, vi har brug for en holdningsændring ikke et regelsæt.
Hvis vi, som ryttere og hesteejere, selv begyndte at stille krav til, hvad vi ville byde vores heste - og bede om, at man ændrede rutiner og forbedrede faciliteret, som eks mudderfolde - der sagtens kunne laves om til gruslagte folde, hvor man udlagde høbunker så hestene var beskæftiget, tjahh så tror jeg godt, at man kan ændre på tingene. Men man må være klar over at forbedringer koster! Både i anlæggelse og øget brug af mandskabstimer.
Det er ikke alle der kan eller vil bruge flere penge på hesten, det er en dyr sport i forvejen - og der findes en stor andel af hesteejere, der bruger RIGTIGT mange penge på deres heste - mange af disse kunne måske lære at bruge pengene "rigtigt" - det vil sige til forbedringer med direkte gavn for hesten i dens hverdag - og ikke til et par nye smarte dækner - der så får lov at samle støv i skabet 350 dage om året.
Derfor tror jeg også at problemet er lidt af en to-hovedet drage: man skal løse problemet både med mangel på viden og med mangel på penge til at udnytte sin viden.
Jeg tror desværre ikke at man vil løse problemet med et regelsæt - tværtimod kan det komme til at virke som en hæmsko på nogle af de hestefolk som har viden og viljen til at bruge de fornødne penge på at forbedre nogle ting. Men jeg synes at denne debat omkring emnet er meget fremmende for at udbrede viden om de bedst tænkelige forhold for vores heste - også selvom der er en stor spændvidde blandt de meninger, der bliver vendt.
Personligt synes jeg, at vi skal have en større vægt på hestenes trivsel i debatten, som jo er et særdeles subjektivt og derfor mere uhåndterbart emne, end på om det skal være forbudt at opstalde hest i spiltove.
MVH Patricia
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg undres |
Kristin |
24-10-2003 13:52 |
|
Nu har jeg siddet og læst alle indlæg, nogle steder er jeg enig og andre steder uenig.
Umiddelbart kan jeg ikke se det forkerte i sammensætningen af arbejdsgruppen, da det er disse mennesker der til dagligt ser hvordan heste herhjemme trives, og disse mennesker har heller ikke en umiddelbar personlig interesse, ud over at give vores dyr de bedst tænkelige forhold, og det er vel det vi alle ønsker. Måske bør vi også tænke på, at det er ikke hestene selv, der har valgt deres situation, det har vi, og derfor skylder vi dem kun det bedste ud fra DERES NATURLIGE behov
Jeg oplever desværre et tilbagevendende problem i forhold til mange rideskolerne. Pga. de øgede forespørgsel på rideundervisning tæt på byerne,er rideskolerne ligeledes rykket tættere på de store byer hvor jordpriserne er høje, og priserne for rideundervisning er i bund.
For at rideskolerne overhovedet skal kunne overleve putter de alt for mange heste ind på et alt for lille areal. Resultatet bliver spiltove og næsten aldrig på græs. Og rytterne ja de accepterer for der er jo en ridehal. Et menneskeligt bekvemt behov.
Vi begynder til ridning, bliver placeret på hesten som var det en knallert. Hvad er vores kendskab til hestens natur? vi har ingen. Det at have med heste at gøre er jo ikke blot at sætte sig på rygge af disse vidunderlige dyr, hovedparten foregår jo i rygt og pleje og her mener jeg at mange rideskoler svigter. Hvad blev der at hestekørekortet og ridemærkerne Undervisningen skulle jo starte med at tage udgangspunkt i røgt og pleje, for hvis ikke dette har interesse er det nok også bedre at begynde til klaver.
Vi pakker vores dyr ind i vat, klipper hårene af dem, afmåler deres forder på gram og tror vi er så fantastiske, underligt at så mange af vores heste er syge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hesten kommer før os |
|
|
og vores meninger, de har ikke valgt os vi har valgt dem. vi har alle sammen vores grunde til at have de meninger som vi har, og jeg er enig med mange af dem feks udlukning på fold, jeg mener også at hesten skal være på fold så lang tid som muligt, men ikke hvis det betyder at den står i 5 timer og fryser ( min hest er ikke særlig aktiv på fold og står derfor meget stille i sær om vinteren) den kommer på fold hverdag,og den står med dækken både uden og inde ( kun om vinteren vel og mærke) jeg er imod dem som lader deres heste stå med dækken om sommeren medmindre det er pga sygdom. hvad angår spiltove er jeg for, selv om jeg har haft en dårlig oplevelse med et spiltov, som efter min mening lige så godt kunne være sket i en boks, min pony sparkede igennem skillevægge fordi den ikke kunne enes med sin nabo(skal lige nævnes at den var udlånt da det skete og de mente ikke at det var noget problem med de to ponyer før at ulykke skete)men jeg er for fordi at den hest som jeg har nu havde været mishandlet før at jeg fik den og dermed ikke kunne stå bundet og var bange for alt og alle, hun lærte blandt andet at stå bundet ved at stå bundet i et spiltov, først lærte jeg hende at stå bundet i boksen blandt andet fordi at hun havde føl ved siden som var lige så sky, senere blev hun stillet på staldgangen, men hun blev først tryg ved andre folk efter at hun havde stået i spiltov hvor man skulle helt op til hende med hendes foder.
men generelt tror jeg også at uvidenhed er den største farer mod vores heste, og det er der skal gribes ind. også over for de folk som misbruger/mishandler/vandrøgter deres heste med strenger straffe og bøder som kan mærkes (ikke bare et klab på skulderen og det må du ikke gøre igen, som DK er kendt for)man burde kunne frakendes retten til at holde heste og andre dyr meget tidligere end det sker idag.... hvis andre har erfaringer med at arbejde med mishandlede heste må i meget gerne skrive til mig på min mail. jeg har selv to en som er blevet mishandlet og en som er blevet misforstået/misrøgtet..
mange venlige julehilsner Teress og mine hyppere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Love..... |
christina (Kølga) |
18-01-2004 11:35 |
|
Jeg er enig med mange af jer i at vi burde have et dyrevelfærdspoliti i DK.Ud over det synes jeg at der burde være nogle gængse retningslinier omkring bla følgende forhold!
-Hvor stor skal en boks eller et spiletorv være i
forhold til hestens størrelse?? De skal kunne ligge
sig ned.
-Hvor mange timer må en hest max stå i en boks eller
et spiletorv af gangen?
-og så til noget som i end ikke har skænket to ord i
debatten! Vi er alle enige om at hestene skal ud på
fold dagligt.Men hvor stort et areal pr. hest?
hvor stort et areal har en hest krav på når den er
ude om sommeren? Og om vinteren? I gamle dage sagde
man at der skulle 1 tøndeland til 1 Hest eller ko!
Idag ser man tit, også om sommeren. At hest går på så
små folde, at det i mine øjne svare til burhøns!!
Dette gælder både for store steder som rideskoler og
større opstaldningssteder men så sandelig også for små
private steder. Hvis man har mere end 2 heste, kunne
mange konflikter undgås, hvis hestene ikke gik som
sild i en tønde.
-Hvor mange timer må en hest på stald stå uden opsyn?
Med hunde i kennel gælder det at der skal føres
tilsyn med dem min. hver 8 time.
Det er bare nogle af de ting jeg synes der bør tages op til debat.
Personligt er jeg mest til løsdrift, hvor hestene faktisk har hver deres boks som de selv kan vælge om de vil være ude eller inde i. Så undgår man problemer ved fodringstid, og hestene har altid mulighed for at gå rundt og røre sig og socialisere med andre hvis det er det de har lyst til.
Venlig hilsen
Christina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inlæg! |
|
|
Jeg syntes, der ikke skulle være en regl for heste hold.
Selvføgelig kun overfor at hesten skal havde mad, skal strigles o.s.v.
Dog er der også iforhold til i sagde noge rideskle hest bliver puttet i tykke dækner i 18 graders varme er der også ikke rideskole heste der slider sig selv op og bagefter bare bliver sadlet af også sat for sig selv i boksen. Der kunne man måske sørge for at nogle rideskole heste gerne på små rideskoler fik mere fri. Eller rideskole elver lærte at måske strig og ordne dem bagefter...
Det sidste havde måske ikke så meget med sagen at gøre, men det skulle bare bemærkes...
>>>Aira<<<
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|